Wat is er mis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marisje2003

Wat is er mis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 14:31

Hey, samen met een vriendin heb ik shetlanders als verzorgpony.
Wij rijden er ook op! we zijn bijna te groot.
Alleen sommige hebben wat keuren. Is dit ook een keur?

Vervelend doen, Bokken, Steigeren en ontwijken wanneer je erop wilt.
We springen er ook mee en we rijden zonder zadel, wel eens met bit en soms ook met halsters.
Ze waren eerst niet zo. We rijden er op 4 van de 11 omdat de anderen te klein zijn.
Ik dacht dat het kan komen door dat wij erop rijden en dat die nu last heeft van rug ofz.?

Echter was dit vorige week niet zo.

Kan dit komen door het mennen of rijden?

Hebben wij dit veroorzaakt?
Wat kan er gebeurd zijn?

[TVG] Spelletjes voor Shetlanders
Laatst bijgewerkt door marisje2003 op 06-09-15 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Memere

Re: Wat is er mis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 14:34

de pony's geven aan dat jullie te groot zijn, dit is niet fijn voor hun.
Stoppen met rijden dus :D

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 14:35

Rijd je met of zonder zadel? Het klinkt inderdaad als last van de rug of ergens anders last van waardoor rijden onaangenaam wordt. En wat houd 'bijna te groot' in?

marisje2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 14:38

ik ben 1.50 en die pony is wel ongeveer mijn lengte.

Ik ben net op die lengte dat ik er nog op mag.

ik weeg namelijk 30 kilo en ik ben 12

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 14:40

hoe kan een shetlander 1m40 zijn of bedoel je letterlijk lengte? :+

Blijf erbij dat dit komt doordat de pony aangeeft dat jullie te groot zijn en hem/haar uit evenwicht brengt.

marisje2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 14:41

LauLauu schreef:
de pony's geven aan dat jullie te groot zijn, dit is niet fijn voor hun.
Stoppen met rijden dus :D

die pony past bij me qua lengte als ik 10 cm groter wordt mag ik er niet meer op.
ik weeg 30 kilo dat kunnen ze dus wel aan :o

marisje2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 14:42

LauLauu schreef:
hoe kan een shetlander 1m40 zijn of bedoel je letterlijk lengte? :+

Blijf erbij dat dit komt doordat de pony aangeeft dat jullie te groot zijn en hem/haar uit evenwicht brengt.

Die pony lijkt net een welsh en is een shetlander

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 14:46

tussen zeggen en echt zijn is een groot verschil,zeker als we hiervan geen beeld hebben zoals een rijfoto. :D

marisje2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 14:50

o ik heb die niet op mijn laptop en ik heb nog geen foto kunnen maken... ik zal dat snel eens proberen.
daar hebben meerdere pony's last van maar dat is de kleinste pony ik heb hem beleerd en toen wou ik er iemand anders op laten omdat ik daar wel te groot voor ben ik heb daar een foto van maar ik weet niet of ik hem mag plaatsen van de eigenaar. we hebben eerder gedoe gehad omdat iemand de foto's stal en ik weet daarom niet of ik hem hier openbaar plaatsen mag. Privé zeker wel denk ik. ik zal dat dinsdag maar eens vragen!

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 14:53

Erop passen of niet hangt niet alleen af van gewicht. Je kan nog zo licht zijn maar als jij veel te lang bent dan pas je er toch echt niet meer op. Kan je een rijfoto posten? Dan kunnen wij het makkelijker beoordelen.

marisje2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 14:54

liliekska schreef:
Erop passen of niet hangt niet alleen af van gewicht. Je kan nog zo licht zijn maar als jij veel te lang bent dan pas je er toch echt niet meer op. Kan je een rijfoto posten? Dan kunnen wij het makkelijker beoordelen.

Het is mijn vp.. wil je mijn vorige bericht lezen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:00

Zonder zadel geeft puntbelasting (jullie zitbeenknobbels) voeg daar eigenlijk te groot (en dus pony uit balans brengen) en grote schommelingen in het weer aan toe (van warm en droog naar fris en 36+ uur regen) aan toe en je hebt grote kans op pijnlijke rugspieren. Niet meer rijden dus en na rustperiode voor herstel andere manier van werk en samen plezier maken zoeken.

annemieke73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:00

1,50 en dan maar 30 kilo??

marisje2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 15:02

tamary schreef:
Zonder zadel geeft puntbelasting (jullie zitbeenknobbels) voeg daar eigenlijk te groot (en dus pony uit balans brengen) en grote schommelingen in het weer aan toe (van warm en droog naar fris en 36+ uur regen) aan toe en je hebt grote kans op pijnlijke rugspieren. Niet meer rijden dus en na rustperiode voor herstel andere manier van werk en samen plezier maken zoeken.

Ik heb al geprobeerd niet te rijden.. Ze blijft er last van hebben. Echter kan ze niet veel, Dus dingen beleren duurt lang. Ik heb ook geprobeerd vrijheidsdressuur.

Ik denk dat ze eerlijk gezegd van het rijden af wilt komen..
Want een meisje die langer is kan er wel op rijden zonder problemen en ik niet |(

Kan het komen door de manier of licht het gwn puur aan mij?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:08

Een dier dingen aanleren is ook een kunst. Trainer zijn moet je ook leren. Kijk eens of je ergens les kan krijgen en verdiep je in de bestaande methodes, niet iedereen kan alles zo uit het niets. Echter als je maar een korrel gevoel/talent hebt, dan kan je dat uitbouwen naar een basis waarmee je aan de slag kan (enkel de lastige gevallen laten staan, maar dat doen veel goede trainers ook).

marisje2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 15:10

tamary schreef:
Een dier dingen aanleren is ook een kunst. Trainer zijn moet je ook leren. Kijk eens of je ergens les kan krijgen en verdiep je in de bestaande methodes, niet iedereen kan alles zo uit het niets. Echter als je maar een korrel gevoel/talent hebt, dan kan je dat uitbouwen naar een basis waarmee je aan de slag kan (enkel de lastige gevallen laten staan, maar dat doen veel goede trainers ook).

wat voor les?

Hier heb je ook een link [TVG] Spelletjes voor Shetlanders

misschien kan je daar op reageren wat voor andere dingen ik kan doen?

marisje2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 15:11

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:18

Vrijheidsdressuur en lange lijnen is heel leuk om te doen! Zou wel een paar lessen daarin nemen. Maar op een gegeven moment moet je gewoon voor het welzijn van je pony kiezen en stoppen met rijden.

marisje2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 15:25

liliekska schreef:
Vrijheidsdressuur en lange lijnen is heel leuk om te doen! Zou wel een paar lessen daarin nemen. Maar op een gegeven moment moet je gewoon voor het welzijn van je pony kiezen en stoppen met rijden.

Ja ik ben al poosje gestopt met het rijden..
Aangezien we maar af en toe mogen mennen ben ik van plan vrijheidsdressuur te doen..

Maar, dat leer je niet zomaar...

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:28

In de OP zeg je dat je nog erop rijd?
En je leert het inderdaad niet zomaar, ik raad je ook aan om les te nemen zodat je dingen niet verkeerd aanleerd en je pony er misbruik van gaat maken.

marisje2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 15:31

liliekska schreef:
In de OP zeg je dat je nog erop rijd?
En je leert het inderdaad niet zomaar, ik raad je ook aan om les te nemen zodat je dingen niet verkeerd aanleerd en je pony er misbruik van gaat maken.

Ja ik ben misschien een beetje een kluns..
Maar, ik was effe gestopt en toen raadde iemand me aan om weer te rijden.. toen heb ik er weer eens 1 x opgereden maar betekend dat dan dat ik weer rijdt.. ik bedoelde daarmee dat ik er op gereden heb.

effe een vraagje: kost z'n les veel? of kun je dat gwn lang gaan proberen via youtube?

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:32

Het klinkt alsof de pony's jullie wat zat zijn.
Jullie zitten in ieder geval niet op een lijn.
Wat je beschrijft klinkt als de Shetjes in Slagharen vroeger.....waar jan en alleman maar op gezet werd en mee weg moest.

Er zijn honderd en een dingen te bedenken die je wél kan doen als 12 jarige met een Shet.
Ik zou me daar op richten.
Beetje jammer dat jullie dat niet zelf kunnen bedenken als de pony's zo reageren.

marisje2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 15:35

RaafSmits schreef:
Het klinkt alsof de pony's jullie wat zat zijn.
Jullie zitten in ieder geval niet op een lijn.
Wat je beschrijft klinkt als de Shetjes in Slagharen vroeger.....waar jan en alleman maar op gezet werd en mee weg moest.

Er zijn honderd en een dingen te bedenken die je wél kan doen als 12 jarige met een Shet.
Ik zou me daar op richten.
Beetje jammer dat jullie dat niet zelf kunnen bedenken als de pony's zo reageren.

ik snap je niet helemaal! :(

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:36

Nogmaals niet zelf aan gaan klooien, Goede instructeur zoeken. Hoeveel zo'n les precies kost weet ik niet maar meestal is het als je bijvoorbeeld met z'n 2en les neemt wel goedkoper per persoon.

marisje2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 15:39

liliekska schreef:
Nogmaals niet zelf aan gaan klooien, Goede instructeur zoeken. Hoeveel zo'n les precies kost weet ik niet maar meestal is het als je bijvoorbeeld met z'n 2en les neemt wel goedkoper per persoon.

Dan zal ik het eerst moeten vragen aan haar en aan de eigenaar.. lijkt me een slim plan!