Ieder paard kan zonder ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felineepino

Ieder paard kan zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 13:43

Na lang erover na te hebben gedacht, ga ik het toch is vragen. Ik ben al een tijdje lid van een paard natuurlijk Facebook pagina, waar het natuurlijk bekappen erg word gepromoot en aangeraden, en ijzers eigenlijk als not done worden neergezet. Ik ben het vaak met deze mensen eens, je ziet ook veel paarden die door het natuurlijk bekappen weer sterke goede hoeven krijgen. Maar vaak lees ik de opmerking ''ieder paard kan zonder ijzers'', hoe denken jullie over deze uitspraak? Ik weet dat paarden in het wild en van nature geen ijzers onder hun voeten hebben, maar zullen er geen gevallen zijn waar paarden nou eenmaal het beste af zijn met ijzers?

Als voorbeeld wil ik mijn pony geven, ik heb een pony met O-benen achter. Dit is helemaal op de foto gezet, vanbinnen staan zijn gewrichten perfect op elkaar, dit is gewoon de stand van zijn benen. Hij heeft daarom altijd ijzers gehad. Wanneer hij loopt en zijn achterbeen neerzet, wijst de punt van zijn hoef naar binnen, dan draait(corrigeert) hij dit door op de grond te draaien/slijten voordat hij de volgende stap zet, anders zou hij denk ik zijn evenwicht verliezen, dit doet hij al heel zijn leven zo. Dus iedere pas die hij neemt, draait hij zijn hoef een beetje op de grond. Hij heeft een periode zonder ijzers gestaan, maar dit maakte dat, ondanks ik bewust minder op steen wandelde, zijn hoeven totaal schuin afsleten en hij er scheef op stond. Wat dus weer heel slecht voor zijn heupen/artrose was, omdat het zou gaan ''inzakken'' als hij zo scheef op zijn benen staat. Ik heb er toen direct weer ijzers onder moeten zetten, en sinds de ijzers er onder zitten, natuurlijk probleem verholpen. Ook maait hij wat uit met een voorbeen (deze pony is 30 jaar, oud manegepony), waardoor hij tijdens wandelingen soms met het puntje van zijn hoef tegen de grond tikte, waardoor ook de voorkant hard sleet. Vandaar dat hij nu niet alleen achter ijzers heeft, maar rondom. Verder is mijn pony gezond, rent, springt, bokt, heeft iedere zomer appeltjes, glanst, er is niets mis mee op artrose/cushing na. Maar zonder ijzers zetten, is volgens mij, vragen om problemen aangezien zijn achter hoeven helemaal schuin zullen afslijten.

Ik ben geen fan van ijzers, vandaar dat ik hem er ook vanaf heb gehaald. Ik heb een normale smid gehad, geen natuurlijk bekapper. Maar ik denk niet dat dat in dit geval veel verschil uit zal maken. Ik zie steeds vaker de opmerking voorbij komen ''ieder paard kan zonder ijzers'', maar toch ben ik benieuwd of hier meerdere eigenaren zijn met paarden op ijzers, omdat zonder gewoon geen optie is. En natuurlijk ben ik benieuwd wat er op mijn pony zijn verhaal wordt gereageert, want ik denk dat ik geen keus heb. Als ik mijn pony met zijn 30 jaar en zijn zwakker wordende achterhand dingen ga uitproberen waardoor hij totaal scheef zal komen te staan en daardoor de stand ook veranderd met zijn artrose, denk ik dat dit nare gevolgen kan hebben.. Hoefschoenen heb ik over na gedacht, maar dan zou hij dit 24/7 moeten dragen en nooit vanaf kunnen. Hij heeft altijd beschikking over zand/steen. Loopt 24/7 buiten. Hij heeft overigens hele sterke gezonde hoeven, maar door zijn beenstand en zijn daardoor ''eigen loopje'' slijt het gelijk schuin af.

Tabaluga12

Re: Ieder paard kan zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:51

Niet meer eens. Mijn paard staat op voorijzer met opzet zodat ze beter kan afwikkelen ivm blessure hoefgewrichten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:53

Ik geloof dat vrijwel elk paard blootsvoets kan. Ik ben ook lid van die pagina en bekap zelf ook natuurlijk volgens die methode. Juist door (zelf) natuurlijk bekappen kun je er zelf voor zorgen dat door je paard wekelijks bij te werken je paard niet schuin afslijt.

Denk dat de meeste medische ijzers etc. er niet onder zouden hoeven als het paard goed en regelmatig zou worden bekapt en onder de juiste leefomstandigheden wordt gehouden. Overigens, ditzelfde geldt voor de reguliere ijzers :)

Mijn bekapper heeft mij ooit gezegd (ik bekap ook zelf) dat ijzers er eigenlijk zijn voor paarden die op stal staan. Is ook logisch, immers het in stal staan tast de kwaliteit van de hoeven aan (stro, urine en mest droogt namelijk allemaal uit), resultaat is natuurlijk dat je sneller/meer brokkels en scheuren krijgt. Maar vaak zijn de bezoeken van de hoefsmid er ook te weinig waardoor er sneller brokkels en scheuren ontstaan. Dan is het wel ''makkelijk'' om er hoefijzers onder te slaan.

Ik zeg niet dat er niet een enkeling is die wel ijzers nodig heeft, maar dit is mijn inziens meer de hoge uitzondering dan de regel :)

Maar ik weet dat hier op bokt daar heel anders over gedacht wordt. Dus ik vermoed dat de meerderheid je gaat vertellen dat hoefijzers wel nodig zijn :)
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 11-08-15 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:53

natuurlijk kan niet ieder paard zonder ijzers..
hmm ok, als je het compleet natuurlijk wilt houden wel.
dan zullen sommige paarden net zoals in de natuur op een gegeven moment echt niet meer kunnen lopen omdat er medisch iets mis is.

er zijn nu eenmaal paarden met vervormingen of aandoeningen die niet goed kunnen lopen.. dat kun je zeker helpen door op een ondersteunende manier te bekappen.. maar bepaalde zaken zullen niet geholpen kunnen worden met bekappen alleen. wij kunnen ze op de wei houden en beschermen, in de natuur leggen die het loodje.

en dan hebben we het over paarden die niet 'werken'.

niet ieder paard heeft sterke hoeven, net zoals ene mens betere nagels heeft dan de ander.
waar de ene pony prima 20 kilometer per dag over asfalt gemend kan worden, heeft de andere bescherming nodig vanwege te snelle slijtage.

daarnaast heb je springen en cross.. ik zou niet graag over een flinke crossbaan gaan (zodra ik verder durf dan bb zullen we maar even zeggen), zonder ijzers met kalkoenen als het wat modderig of glad is.

mijn pony staat overigens blootsvoets, omdat ijzers niet nodig zijn. En zijn onrust smorgens anders nog eens de stal in de hens zet met de hoeveelheid vonken die van zijn ijzers afkwamen in de haast om naar buiten te komen (nog afgezien van de paar bijna uitglijers in het gangpad).. maar als hij om wat voor reden niet fijn blootsvoets zou kunnen lopen, dan staat hij in no time op ijzers.

Maartje1990

Re: Ieder paard kan zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:57

@ elenaMM77: Medische hoefaandoeningen komen in de natuur eigenlijk vrijwel niet voor :) Dus dat stukje klopt niet. Wat de cross/springen betreft ken iemand ergens in het Z (of dat nu Z2 of ZZzwaar was weet ik niet meer precies) cross blootsvoets heeft gereden, zij zegt zelf dat zij vaak meer grip had dan diegene met kalkoenen. Dus het kan wel.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 13:57

Maartje1990 schreef:
Ik geloof dat vrijwel elk paard blootsvoets kan. Ik ben ook lid van die pagina en bekap zelf ook natuurlijk volgens die methode. Juist door (zelf) natuurlijk bekappen kun je er zelf voor zorgen dat door je paard wekelijks bij te werken je paard niet schuin afslijt.

Denk dat de meeste medische ijzers etc. er niet onder zouden hoeven als het paard goed en regelmatig zou worden bekapt en onder de juiste leefomstandigheden wordt gehouden. Overigens, ditzelfde geldt voor de reguliere ijzers :)

Mijn bekapper heeft mij ooit gezegd (ik bekap ook zelf) dat ijzers er eigenlijk zijn voor paarden die op stal staan. Is ook logisch, immers het in stal staan tast de kwaliteit van de hoeven aan (stro, urine en mest droogt namelijk allemaal uit), resultaat is natuurlijk dat je sneller/meer brokkels en scheuren krijgt. Maar vaak zijn de bezoeken van de hoefsmid er ook te weinig waardoor er sneller brokkels en scheuren ontstaan. Dan is het wel ''makkelijk'' om er hoefijzers onder te slaan.

Ik zeg niet dat er niet een enkeling is die wel ijzers nodig heeft, maar dit is mijn inziens meer de hoge uitzondering dan de regel :)

Maar ik weet dat hier op bokt daar heel anders over gedacht wordt. Dus ik vermoed dat de meerderheid je gaat vertellen dat hoefijzers wel nodig zijn :)

Ieder natuurlijk zijn eigen visie.. Ik probeer me erin te verdiepen. Maar stel dat mijn pony, zijn hoeven met iedere pas afslijt. En ik laat wekelijks de hoeven ''recht maken'', dan hou je toch op een moment geen hoef meer over? Zijn binnenkant van zijn hoef was totaal verdwenen.. Heb het een week lang ingetaped en in de bak gehouden totdat mijn smid er was om er weer ijzers onder te zetten..

Dennis

Veel paarden kunnen zonder. Maar een enkeling niet.

Als jou pony nu op een ijzertje probleemloos loopt met zijn 30 jaar zou ik het lekker zo laten. Ik ben pro-blote voeten, maar zou niet te veel meer rommelen met een oudere pony die nu probleemloos loopt.

Merel_Brit

Nee, daar ben ik het niet mee eens.
Ten eerste zijn "wilde" paarden niet meer te vergelijken met het doorgefokte product dat ik in de stal heb staan. Met het fokken van een werkpaard kwamen ook de mindere kanten mee. Beenafwijkingen, erfelijke aandoeningen, verzwakkingen van het gestel.
Ten tweede, als een paard in het wild niet meer kan lopen, overleeft het dier gewoon niet. Zeggen dat wilde paarden geen ijzers nodig hebben klopt dus gewoon niet.

Niet elk paard kan zonder ijzers, afhankelijk van aandoening, gebruiksdoel of huisvesting. Wel ben ik zelf van mening dat een paard beter zonder ijzers zou zijn als het deze niet nodig heeft. Dus liever happy met een ijzer, dan ongelukkig zonder.

kensha

Het liefst had ik geen ijzers eronder gehad maar ze moet voor ijzers hebben omdat die hoeven anders te snel stuk gaan.

Preciese medische reden is er verder niet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 13:58

Hoezo hou je dan geen hoef meer over? Ik moet vaak nog wekelijks bekappen ondanks dat ik de nodige kms over de weg men. Maar dan kun je natuurlijk altijd alsnog kiezen voor hoefschoenen.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:00

Mijn paarden staan in een vrij grof weiland met veel rotsen en stenen en de hoeven van mijn paarden hebben er nog nooit zo goed uit gezien. Ze worden dus ook niet bekapt hoeven zien er heel natuurlijk uit en hebben de goede vorm. nou woon ik ook in een land waar dat mogenlijk is in nederland zou dit denk ik niet kunnen. maar ik ben van mening dat ieder paard zonder ijzers kan.

Het probleem is wat wij met de paarden doen veroorzaakt dus dat ijzers voor sommige paarden nodig zijn. Niet dat ik tegen ijzers ben hoor! :)

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 14:00

Dennis schreef:
Veel paarden kunnen zonder. Maar een enkeling niet.

Als jou pony nu op een ijzertje probleemloos loopt met zijn 30 jaar zou ik het lekker zo laten. Ik ben pro-blote voeten, maar zou niet te veel meer rommelen met een oudere pony die nu probleemloos loopt.

Ja, deze mening deel ik totaal.. Ik ben ook pro-blote voeten.. En ik lees alle positieve berichten, en afkrakende reacties naar ijzers, en voel me dan toch ''aangesproken'', maar ik zie geen andere optie.. zeker niet op deze leeftijd. Was gewoon erg benieuwd hoe andere mensen hier tegenover staan..

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:02

Maartje1990 schreef:
Hoezo hou je dan geen hoef meer over? Ik moet vaak nog wekelijks bekappen ondanks dat ik de nodige kms over de weg men. Maar dan kun je natuurlijk altijd alsnog kiezen voor hoefschoenen.

Dit ja. De hoeven groeien niet zo snel dat ze zonder kan.
Paardlief is nu ook in de 20, ze heeft niet altijd ijzers nodig gehad.
Laatst bijgewerkt door kensha op 11-08-15 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 14:02

Maartje1990 schreef:

Omdat hij niet zijn hoef optilt neerzet, optilt neerzet. Hij zet ze neer, draait ze een paar graden over de grond, en zet de volgende stap. Waardoor zijn binnenkant helemaal weg was gesleten. Hij kan ze niet optillen, neerzetten, en weer optillen, want hij heeft een aparte stand van benen.. Ik zou er ook best een filmpje van willen maken vanaf achteren.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:04

opzich zou het toch moeten kunnen in de natuur hebben ze toch ook geen ijzers nodig (of zeg ik nu iets raars).

maar gezien sommige paarden van nu been problemen kunnen hebben is het toch wel beter om te doen, als het voor het paard beter is.

zelf ben ik me ook wat gaan inlezen over wel of geen ijzers en manieren van bekappen.
pony loopt veel bij de straat en het slijt dan veel.
liefst zie ik hem zonder ijzers.
iemand zei ook dat natuurlijk bekappen de oplossing hier voor was.
lees echter over natuurlijk bekappen ook veel nagatieve verhalen waardoor ik hier ook niet echt positief over ben en het ook niet ga proberen.

de hoeven op eigen kracht sterker laten worden wil ik gaan proberen.
zou zouden de hoeven aan harde ondergrond wennen waar door ze sterker worden.

ben daarom idd ook benieuwd of paarden gewoon zonder ijzers kunnen ook als veel bij de weg bent...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:05

Maar de al afgesleten kant, bekap je dan toch ook niet of zeer minimaal? Dan gaat het toch juist om die andere kant die je dan moet bij bekappen zodat je paard recht op zijn hoeven blijft? Heb je wel eens je paard natuurlijk laten bekappen? Al dan niet zelf? Want als je het nooit geprobeerd hebt, kan je ook niet zeggen dat het niet mogelijk is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:06

Maartje1990 schreef:

Dat jouw paard blijkbaar harde en snelgroeiende hoeven heeft, geldt dat niet voor elk paard.
Ik heb 3 kids waarvan 1 haar heeft wat amper groeit, dan kan ik ook wel zeggen... jeeh ik moet elke week mijn haar bijknippen anders hangt het voor mijn ogen; maar daar gaat haar haar niet sneller van groeien.

Ik heb een paardje nu waarvan haar hoeven zeer langzaam groeien, heb het echt zonder ijzers geprobeerd (betaal ze liever niet..) maar ze liep en stond zo beroerd, dat ik voor toch een ijzertje (zeer licht aluminium) eronder heb laten slaan.
Nu zie je ook dat de hoefgroei zich aanpast en er een betere hoef aangroeit.
Ik denk zelf nog 1x ijzers en dan gaat ze van de winter gewoon weer zonder.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:08

Niet iedereen kan of wil zn paard houden op een wijze waarop het zonder ijzers zou kunnen.
Dus niet ieder paard kan zonder ijzers.

Uitzonderingen daargelaten waarbij het medisch gezien noodzakelijk is.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 14:09

Maartje1990 schreef:
Maar de al afgesleten kant, bekap je dan toch ook niet of zeer minimaal? Dan gaat het toch juist om die andere kant die je dan moet bij bekappen zodat je paard recht op zijn hoeven blijft? Heb je wel eens je paard natuurlijk laten bekappen? Al dan niet zelf? Want als je het nooit geprobeerd hebt, kan je ook niet zeggen dat het niet mogelijk is.

Ik snap wat je bedoeld te zeggen, maar ik probeer te zeggen dat er van de binnenkant niks overblijft, omdat hij ze elke pas draait. Als je de buitenkant dan zou moeten bekappen zodat het weer gelijk staat, hou je dan toch geen hoef meer over? Want de binnenkant blijft slijten zeg maar, tot het helemaal weg is. Daarom heb ik zijn hoeven in moeten tapen toen ik week moest wachten tot mijn smid kon komen..

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:10

Mijn pony staat op ijzers omdat haar hoeven te snel slijten. En aangezien in de berm rijden niet kan omdat ze voor de sulky loopt. Ze kan max 3 a 4 rondjes van 5 km op blote voeten lopen.

Ze staat vanaf eind maart tot nov/ dec op ijzers. En van dec tot eind maart op blote voeten omdat ik met sneeuw ect toch niet men. Dan wordt ze voornamelijk gelongeerd.
Laatst bijgewerkt door Kimmiee_D op 11-08-15 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:10

Maartje1990 schreef:
@ elenaMM77: Medische hoefaandoeningen komen in de natuur eigenlijk vrijwel niet voor :) Dus dat stukje klopt niet. Wat de cross/springen betreft ken iemand ergens in het Z (of dat nu Z2 of ZZzwaar was weet ik niet meer precies) cross blootsvoets heeft gereden, zij zegt zelf dat zij vaak meer grip had dan diegene met kalkoenen. Dus het kan wel.

Het gemiddelde huidige Nederlandse paard komt ook niet voor in de natuur :Y)

Waar heb je het vandaag dat mechanische hoefaandoeningen in de natuur niet voorkomen, ben ik nu wel heel erg benieuwd naar. Kan me namelijk niet voorstellen dat er een betrouwbare bron is die dat zegt....

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:11

Mijn paard staat voor op ijzers. Hij heeft geen goede voeten, klein en ook een scheef voetje en als hij zijn ijzers niet heeft brokkelen ze snel en loopt hij onwijs gevoelig en soms zelfs heel kreupel. Met ijzers er onder loopt hij fantastische en is hij ook compleet niet gevoelig.

Je 30 jarige paardje zou ik lekker niks aan veranderen en op ijzers houden tot zijn dood. Niet teveel rommelen meer aan zo'n oudje.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:13

Tabaluga12 schreef:
Niet meer eens. Mijn paard staat op voorijzer met opzet zodat ze beter kan afwikkelen ivm blessure hoefgewrichten.

Mijn pasrd staat zonder ijzers maar ik vind het zeggen dat ieder paard zonder kan net zo een onzin als zeggen dat ieder paard 24/7 buiten kan.

Mensen zouden eens gewoon moeten leren dat geen paard hetzelfde is

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:15

Paarden in de natuur gaan dood als zij slechte hoeven hebben, planten zich niet voort dus zijn er (bijna) alleen maar wilde paarden met super sterke hoeven/benen.
Ook lopen deze paarden de hele dag op harde ondergronden, dus slijten deze altijd af.

Op stal willen wij graag alle diertjes in leven houden en als zij een afwijking hebben willen we dit goed maken.
De paarden staan de gehele dag op stal dus groeien de hoeven heel anders dan in het wild.

Ookal staan de paarden 24/7 buiten, slijten de hoeven niet af zoals in de natuur. Natuur bestaat uit harde en onregelmatige ondergrond.

Ik geloof er immers wel in wanneer jij iedere week je paardenhoefjes goed bijhoud op een natuurlijke manier dat de meeste zonder ijzers kunnen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:16

Eens. En daarbij is het soms de voors en tegens tegen elkaar afwegen.