toch ijzers dan maar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

toch ijzers dan maar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 09:06

Hoi,
De hoefsmid is 9 juni langs geweest. Ik ga geregeld wandelen met mijn (tw)enter Harley, een new Forest ruin.
Ik smeer de hoeven ook in met hoefvet tegen barsten door droog weer.

Echter merkte ik vandaag toch een los stukje hoef op. Dit was er donderdag nog niet, zelfs geen barstje ofzo.

Zijn ijzers dan een goede oplossing aangezien ik voornamelijk over harde delen wandel?

De hoef waarover ik het heb.
Afbeelding

Solleke_Noah

Re: toch ijzers dan maar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:08

Lijkt me gewoon even bijvijlen, je gaat een twenter toch niet op ijzers zetten... nergens voor nodig!

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:14

Op deze leeftijd met zo'n minischeurtje zou ik echt nog niet denken aan ijzers.

Dit ziet er vrij normaal uit. Vijl erlangs en klaar.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:15

ik zou geen hoefvet gebruiken. Dat sluit de hoef af voor vocht van buitenaf. Je kan best elke dag er eens met de tuinslang over spoelen met water dat er zeker genoeg vocht in de voetjes komt en eventueel aanvullen met een voedende olie.
Ik denk dat je met ijzers best nog wat wacht. de hoeven van Harley zien er voor de rest mooi en sterk uit.

Ook even de smid bellen om dit bi te vijlen zodat het niet verder scheurt, en die kan je vast advies geven

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:17

Hoefvet eraf laten, zo laat het geen water door. Verder de wand iets ronder (laten) vijlen zodat er minder druk op staat.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 09:18

Ik kan niet vijlen. En de smid heeft nooit tijd om te komen. Had niet eens tijd toen de ijzers van de fjord los kwamen. We hebben toen zelf 2 nagels verwijderd die bijna in de hoef zool prikten.

Hoefolie droogt uit, wist niet dat hoefvet slecht was? De smid raadde ons dat namelijk aan. Ook toen we belden ivm de fjord zijn losse ijzers zei hij dat we ze maar moesten invetten.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:19

Zorg dat zijn waterbak in een flinke natte bodem staat zodat ie met zijn voeten in de modder staat als ie drinkt. Geen vet gebruiken want dan kan er geen vocht door de hoeven opgenomen worden. Dat losse flapje stelt niks voor.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:19

Hoefvet is ongeveer hetzelfde als olie, is beide vet ;)
Ik zou op zoek gaan naar een andere hoefsmid, 1 die wel tijd heeft om te komen...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:20

ik dnek dat ik vroeger dezelfde smid had al jou! het verhaal klinkt me bekend. Die raadde me ook allerlei onzin aan, al staat hij als een zeer goede smid aangeschreven. Er zijn in onze omgeving genoeg smeden, ik zou een andere bellen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:21

Najoveh schreef:
Hoefvet is ongeveer hetzelfde als olie, is beide vet ;)
Ik zou op zoek gaan naar een andere hoefsmid, 1 die wel tijd heeft om te komen...

maar de werking is anders. ik sta met ene aard met hoefproblemen en heb met op meerdere plaatsen (smeden en DA's) laten informeren. Hoefvet sluit de hoef, goede olie wordt in de hoef opgenomen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 09:27

Rond de waterbak is modder maar Harley zoekt de droge plekken uit of de plekken waar het water al bijna in de grond getrokken is.
Hij haat het om in water te lopen maar blijft wel in de regen staan. Vreemde pony.

Voedende olie voor op de hoeven of in het voedsel?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:29

op de hoeven :)
Je kan eventueel ook een handje biotine bijvoeren, maar dat helpt niet bij alle paarden en als het help is het pas op lange termijn

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:37

Geen olie of vet op de hoeven smeren. Sluit je ze helemaal mee af. En kan er dus geen vocht in de hoef komen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 09:43

Ben terug van wandeling en heb meteen de hoeven afgewassen met water. Heb ze overvloedig afgespoeld inclusief de benen want heb 15min ggewandeld.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:47

Tip van mijn vriend (is hoefsmid) paar keer per week insmeren met Textura.
Zowel onderweg als bij onze eigen paarden werkt het, het is alleen vrij prijzig.
En misschien kun je als de hoefsmid er wel is direct een vervolgafspraak inplannen?

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:56

Eh, ligt misschien aan mij, maar ik zie nu allemaal adviezen over vet enzovoorts langskomen.

Terwijl ik gewoon een mooie hoef met een heel klein flapje zie (door stoten ofzo, of misschien wand toch iets te lang). Vijl erlangs (gaat echt om het glad krijgen en niet verder scheuren, je doet voor de rest niets aan de vorm van de hoef, dus 'niet kunnen' is eigenlijk niet van toepassing: gewoon voorzichtig proberen!)

Als hij tijdens het drinken al in vochtige grond staat is het prima, volgens mij hoef je dan voor de rest eigenlijk helemaal niks te doen, zeker niet bij een twenter die natuurlijk toch niets doet. Niks doen is soms ook een kunst :D

En voor wat betreft de hoefsmid: wat mij betreft moet die toch aan minstens 1 voorwaarde voldoen: komen als je hem nodig hebt (in alle redelijkheid natuurlijk). Als hij echt geen tijd voor je maakt zou ik dus inderdaad op zoek gaan naar een vervanger.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 10:02

Volgens mij is er niets mis met deze hoef. Er ijzers onder zetten zou ik helemaal niet doen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 10:11

@GMekkes: we plannen altijd een nieuwe afspraak van zodra hij geweest is. Vorige keer was dat achter met 9weken ertussen. Nu staat 10 augustus een nieuwe afspraak vast 8 weken tussen dus.

Maar als de hoef nu al brokkelt denk ik dat ik later wel ijzers moet zetten als ik begin te rijden?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 10:13

dat is helemaal niet zeker hoor :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 10:14

De hoef beter hydrateren (met water) een andere hoefsmid laten komen waar je wél op kan rekenen, 8 weken vind ik voor een onbeslagen paard een behoorlijk ruime tijd. En zeker geen ijzers eronder laten slaan, is hier helemaal nergens voor nodig, dat kun je straks als je er op rijd beslissen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 10:17

MaricoGraphy schreef:
@GMekkes: we plannen altijd een nieuwe afspraak van zodra hij geweest is. Vorige keer was dat achter met 9weken ertussen. Nu staat 10 augustus een nieuwe afspraak vast 8 weken tussen dus.

Maar als de hoef nu al brokkelt denk ik dat ik later wel ijzers moet zetten als ik begin te rijden?

De hoef brokkelt niet af, er zit een klein scheurtje in. Waarschijnlijk door uitdroging.

Maar als jij graag ijzers wilt, dan moet je dat vooral doen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 10:19

Waarom kun je niet vijlen?Is geen hogere wiskunde hoor zo'n flapje eraf halen ;)

Als een smid geen tijd heeft voor je,moet je er inderdaad een zoeken die dat wel heeft.En vet smeren zorgt er inderdaad voor dat de hoef wordt afgesloten en er geen vocht bij kan.

Lekker spoelen met water en 's morgens lekker in het vochtige gras laten lopen.Als hoeven goed zijn moet je er zo min mogelijk mee dokteren en zo'n flapje stelt niets voor ;)

IJzers zijn een noodzakelijk kwaad...alleen gebruiken als het echt nodig is...op medische gronden of wanneer je veel op de weg rijd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 10:23

Ik zou een andere smid zoeken.
En ijzers zijn echt niet nodig. Paarden met gezonde hoeven kunnen uren over asfalt lopen zonder ijzers nodig te hebben. Dat kleine scheurtje komt waarschijnlijk gewoon doordat hij zich heeft gestoten. Het is oppervlakkig en groeit gewoon uit. Het kan totaal geen kwaad voor de rest van de hoef, zo'n stukje zal niet doorscheuren.
Een goede smid zal een twenter sowieso niet beslaan.
Van ijzers worden hoeven alleen maar zwakker.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 10:24

Ik ben overgestapt naar een andere hoefsmid en warempel, het moet nu echt heel droog zijn willen er scheurtjes in ontstaan (of idd door beschadiging). Hij bekapt het net even iets anders waardoor er minder kans op scheuren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 10:29

Nou heb maar 15min gewandeld over zowel asfalt als op de berm. Kom ik terug maar zag dat aan de zijkant ook stukjes hoef weg zijn (dus toch gebrokkelt). Kan je op bovenstaande foto tevens ook zien, links van de losse flap zie je dat de rand niet meer recht en glad is aan de onderkant.

Hij staat dag en nacht in de wei en loopt dus elke ochtend door nat gras. Staat tevens ook in de wei die snel drassig wordt als er veel regen valt.