Paard mist "schokbrekers/vering"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ginger1991

Paard mist "schokbrekers/vering"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 19:09

Mijn paard van nu 20 jaar is sinds 2 weken uit de running en nog steeds op zoek naar waar het aan ligt.
Van de een op andere dag liep ze erg kort en stijf en had moeite met bochten.
Masseur geweest, heeft haar helemaal los gemaakt en behandeld. Gaf aan dat ze vast zat bij de schouders en voornamelijk links. Dat is ook haar mindere kant en daar is ze dus ook minder ontwikkeld in spieren.
Ze loopt niet kreupel en toont geen pijn.
De masseur is geweest, nieuw zadel aangeschaft (moest sowiezo ivm oude zadel te wijd was geworden), hoefsmid geweest. De tandarts staat nog op de to do list. Dierenarts heeft er ook naar gekeken en zei veel stappen en rustig aan doen maar kon niks zien.

Ik heb gister en eergister een beetje rond gehobbelt in de bak erop om te voelen, omdat je ernaast niks ziet. Als je erop zit lijkt het alsof ze geen schokbrekers of vering meer heeft en daardoor ook strammig en kort loopt. Zowel op het harde(over de weg) als in de bak.

Ik sta voor een raadsel en waar het vandaan zou moeten komen. Ze loopt overdag buiten en snachts op stal.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:12

Beginnende hoefbevangenheid ?

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 19:37

Mijne liep ook ineens kort ....was hoefkatrolontsteking aan beidde voorbenen waardoor ze dus niet kreupel liep. Pas na uitverdoven van 1 voorbeen liep ze op het harde op de volte kreupel.
Waar heeft de dierenarts allemaal naar gekeken?

Martje80

Re: Paard mist "schokbrekers/vering"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 21:11

Verbeend Hoef kraakbeen?

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 11:49

Ze vertoont geen symptomen van hoefbevangenheid en de smid is pas geweest en heeft ook de hoeven gecontroleerd op gevoeligheden etc.

Ze heeft een vrij steile hoefstand en de hoefsmid vertelde mij dat het dan veel minder voorkomt. Maar het kan natuurlijk een uitzondering zijn.

De dierenarts was toevallig voor een ander op stal en heeft alleen gekeken naar de gangen. Het lastige vind ik zelf dat er maar weinig dierenartsen echt verstand hebben van het bewegingswerk.
De tandarts die op de planning staat is tevens dierenarts en osteopaat. En heeft dus meer kennis van het bewegingsstelsel dan een normale dierenarts. Dus die zal dan ook gelijk kijken naar haar.

Het rare is dat het van de 1 op andere dag is. De ene dag trainde ik nog in de bak mn dressuuroefeningen en volgende dag liep ze heel kort en stijf.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:58

Ik zou eerder denken richting spierbevangenheid of zo. Mss wat vitamine E/selenium gaan supplementeren en zien of zij daarvan opknapt?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:08

Dierenarts laten komen voor een gewoon consult en ook even bloed laten prikken.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:37

Heb je misschien een filmpje van hoe ze loopt? Nu zijn "wij" hier ook geen DA maar op basis van je verhaal kan het van alles zijn Met een filmpje is het vaker wat beter te beoordelen

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 12:44

Ik gaf al geruime tijd supplement van Pavo de muscle build of de muscle care bij (1 van de 2 weet niet meer precies welke) dus dit zou ook een spierondersteunende functie moeten hebben.

Als ze spierbevangen zijn kunnen ze toch amper lopen? Zij loopt namelijk wel gewoon en staat ook te grazen met haar hoofd omlaag.

Zal het bloedprikken onthouden, als de tandarts komt die ook dierenarts is.
De normale dierenartsen hier in de buurt die ook paarden doen hebben weinig verstand van het bewegingsstelsel.
Er is nog 1 kliniek die ik evt zou laten komen, zelf nog geen ervaring mee maar andere stalgenoten waren er over te spreken. Eerst even kijken wanneer Madelon (integrated horse care) kan komen. Als dit een paar weken duurt dan bel ik wel de dierenarts die ik op het oog heb. (Paardenpraktijk noord holland)

Voor nu doen we maar gewoon rustig aan stappen en grazen langs de weg.

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 12:48

Filmpje heb ik als ik een beetje aan het rijden ben (stap en draf). Het stomme is dat je daarop niks ziet wat betreft onregelmatigheden. Je voelt het alleen als je erop zit.
Mijn moeder vond me maar overdreven want ernaast zie je niks, maar mijn bijrijdster heb ik er ook maar even op gelaten en die voelde het ook. Dus ik ben niet gek geworden haha.

Het is een tuiger dus ze heeft niet de bewegingen van een dressuurpaard maar ik voel zelf goed het verschil tussen haar normale gangen en het "kort lopen"

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 01:35

ik denk toch aan iets in de hoef en het hoefkatrolgebied, juist vanwege de steile stand en het stijver lopen aan beide benen, laat dit eens checken door de dierenarts.

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 09:27

Toch wel, meestal zie je hoefkatrolontstking bij een wat plattere stand.
Maar dan gaan ze toch ook kreupel kopen? En mijn paard loopt totaal niet kreupel.

Ik zie trouwens in je onderschrift over thermografie, zou dat ook een optie zijn om te laten doen? Dan kan ik dat meenemen in het gesprek met de dierenarts.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:32

Ik zou ook eerst bloedprikken.
Er kan ook een spier in de rug verrekt hebben bijvoorbeeld. Dat zie je dan wel terug in de spierwaarden.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:33

aangezien hoefkatrol vaak aan beide voorbenen voorkomt zie je het vaak niet als kreupelheid, totdat je 1 been uitverdoofd, dan lopen ze op het andere been kreupel.. mijn ervaring is juist bij paarden met een steilere stand en toonlanders. soms is de voet ook steiler geworden door dat het paard niet goed op de achterzijde wl landen en dus de toon meer afslijt dan de verzenen.

thermografie is ook zeker een aanvulling om te helpen lokaliseren. maar bij hoefkatrol is een simpel bezoekje van de dierenarts ook vaak voldoende.

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 10:02

Spierverrekking is het niet, dan zou ze op de massage reactie moeten hebben getoont.
De masseuse vond de spieren wat stijf en ietswat verzuurd, maar gaf totaal geen pijntjes aan bij de rug.
Schouderspieren en hals losgemasseerd daar zat een hoop spanning.

bedankt voor de info hoofvision, ik ga er even over overleggen thuis wat we gaan doen.
De tandarts is ook dierenarts/osteopate. Doen we alles in 1 bij haar als ze op korte termijn kan komen of moet ik op zoek naar een dierenarts die verstand heeft van beweging en beenwerk.
En dan kan ik ook met de dierenarts overleggen ivm de thermografie of dat nodig is etc.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:22

Waarom zou je het niet gewoon even laten prikken voor spierwaarden voor je alle dure opties uit de kast trekt?
Je geeft zelf al aan dat ze een lichte verzuring heeft.
Ik heb dit ervaren met een van mijn paarden. Die was ook ineens de vering kwijt en dat waren toch de diepe rugspieren. Moest 6 weken rustig aan doen en neutradex geven en alles was weer goed.
Herstel was goed te volgen in het bloedbeeld.

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 10:32

Sizzle schreef:
Waarom zou je het niet gewoon even laten prikken voor spierwaarden voor je alle dure opties uit de kast trekt?
Je geeft zelf al aan dat ze een lichte verzuring heeft.
Ik heb dit ervaren met een van mijn paarden. Die was ook ineens de vering kwijt en dat waren toch de diepe rugspieren. Moest 6 weken rustig aan doen en neutradex geven en alles was weer goed.
Herstel was goed te volgen in het bloedbeeld.

Bedoelde niet dat ik geen bloed wil laten prikken hoor! Wil dit uiteraard wel laten doen. Maar of we een aparte dierenarts laten komen of de tandarts/dierenarts/osteopate doet het tezamen met een gebitsbehandeling/nakijken van het lichaam etc dus alles in 1 om het zo maar te zeggen.
Het ligt eraan wanneer zij tijd heeft om te komen, als dit pas over 3 weken is bijv dan laat ik een gewone dierenarts voor die tijd al komen uiteraard.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:15

Gewoon kreupelheids onderzoek laten doen door een dierenarts incl uitverdoven en fotootje. Met evt aansluitend bloedonderzoe
k.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:50

Maak eens foto's van de hoeven, zij aanzicht, onderkant en schuin van onderen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:53

Ginger1991 schreef:
Als ze spierbevangen zijn kunnen ze toch amper lopen? Zij loopt namelijk wel gewoon en staat ook te grazen met haar hoofd omlaag.

Zal het bloedprikken onthouden, als de tandarts komt die ook dierenarts is.
De normale dierenartsen hier in de buurt die ook paarden doen hebben weinig verstand van het bewegingsstelsel.

Hangt af van de ernst van spierbevangenheid. Spierbevangenheid is verzuring van de spieren.

Idd die Neutradex is ook wel een goed idee, en bloedprikken specifiek naar CK-waarden en vitamine E/selenium en eventueel magnesium.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 01:49

hoe is het nu ts? wat is er gediagnosticeerd?

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 10:13

Er is niks meer aan de hand!
Advies was het 2 weken heel rustig aan doen (overdag staat ze buiten en een beetje langs de weg grazen). Daarna voorzichtig aan de longeerlijn om de dag. En vervolgens ben ik er op gestapt om te voelen. Buitenom wat stijvigheid (2 weken niks doen word je stijfjes van) voelde ik weer een normaal paard onder me lopen. Bet gevoel van die scholbrekers was dan ook helemaal weg. Heb het rijden opgebouwd naar 4 a 5 x in de week rijden. En het gaat prima!

Mocht ze toch weer kreupel oid gaan lopen dan gaan we verder zoeken.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:17

klinkt alsof het in de hoeven heeft gezeten?

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:28

Wat krijgt ze verder voor ruw voer? hooi of kuil?

Ginger1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 13:17

We hebben geen idee wat het was of waar het vandaan kwam maar het is nu in ieder geval niet meer merkbaar.

Ze krijgt voordroog dus dat droge kuil. En overdag staat ze op een schrale weide. Helaas kan ze niet op een normale weide want dan eet ze zichzelf kapot. Ze houd nogal van eten.