Wat is nu echt natuurlijk bekappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Wat is nu echt natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 09:57

Ik hoop dat dit topic hier blijft staan, want hier lezen volgens mij de meeste mensen die iets met hoeven hebben :)

Mijn IJslander is altijd bekapt door een traditionele smid. Toen het steeds lastiger werd om een afspraak te maken, ben ik verder gaan zoeken. Achteraf liep mijn paardje nooit helemaal lekker, er zaten vaak scheurtjes in de hoeven en hij sleepte met zijn achterhoeven.

Nu laat ik sinds kort een hoefverzorger komen en ben ik me aan het verdiepen in cursussen. Inmiddels heb ik er een tweede IJslander bij en mijn doel is ze zelf te kunnen bekappen met ca. 4 keer per jaar controle door een prof.

Echter, inmiddels heb ik ontdekt dat mijn hoefverzorger geen "echte" NB'er is en dus ook niet echt NB bekapt (mijn paardje loopt wel tig keer beter), dat de cursussen onderling inhoudelijk verschillen en zie ik door de bomen het bos niet meer.

Wat is nu een echte natuurlijke bekapping, wie kan mijn paardjes in Arnhem een keer écht NB bekappen en waar kan ik mijn cursus het beste volgen? En wat is de gangbare frequentie als je je paard NB laat bekappen? Mijn hoefverzorger wil nu elke 4-6 weken komen, maar dan wel tegen het standaardtarief. Is dat gebruikelijk bij NB?

Ik hoop dat mensen hier me op weg kunnen helpen in mijn zoektocht!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:02

Sonja89 schreef:
Echter, inmiddels heb ik ontdekt dat mijn hoefverzorger geen "echte" NB'er is en dus ook niet echt NB bekapt (mijn paardje loopt wel tig keer beter), dat de cursussen onderling inhoudelijk verschillen en zie ik door de bomen het bos niet meer.

"if it isn´t broken, don´t fix it"
Imo is er geen "natuurlijk" versus "onnatuurlijk" (traditioneel :D ) bekappen. Er is goed bekappen en slecht bekappen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:13

ik heb dat een keer aan mijn traditionele hoefsmid gevraagd...die zei dat er geen verschil was.Hij bekapte gewoon op een natuurlijke manier.Gaan er ijzers onder is het een ander verhaal.
Ben het met Kugger eens...(mag in de krant :+ )

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:16

4 tot 6 weken is in mijn ogen wel vaak. Mijn NB-er komt in de zomer vaak om de 8 weken en in de winter om de 12 weken. Verder vijl ik tussendoor zelf soms ook nog een keertje.

Wijslander

Re: Wat is nu echt natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 13:24

Ik merk dus al wel degelijk verschil tussen mijn traditionele smid en huidige hoefverzorger.

Waar de smid de teen zo lang mogelijk liet, maakt de hoefverzorger die juist kort en rond. Hielen zijn verlaagd en steunsels blijven niet zitten zoals bij de smid.

Kortom; mijn nieuwsgierigheid naar de achtergronden is gewekt. Maar wanneer weet ik nou of ik met een echte NB'er te maken heb? Zo wil ik graag een mustangrol bij mijn ruin, maar dan wel zoals die bij de wilde paarden gezien werd en geen rolletje dat iemand zelf heeft bedacht.

Vandaar dat ik toch op zoek ben Kuggur. Dat mijn paardje nu goed loopt, maakt mij nieuwsgierig naar of het nóg beter kan.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:25

Imo is natuurlijk bekappen pas mogelijk als je de hoeven ook zelf bijhoudt door af en toe bij te vijlen. Het gaat erom dat je natuurlijke slijting nabootst, en dat is niet eens per 8 weken, maar continu een beetje. Dus de hoefsmid komt af en toe om wat correcties te doen, en jij zorgt ervoor dat de hoef continu afslijt (door je paard over verharding te laten lopen en/of zelf bij te vijlen)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:26

Sonja89 schreef:
Ik merk dus al wel degelijk verschil tussen mijn traditionele smid en huidige hoefverzorger.

Waar de smid de teen zo lang mogelijk liet, maakt de hoefverzorger die juist kort en rond. Hielen zijn verlaagd en steunsels blijven niet zitten zoals bij de smid.

Kortom; mijn nieuwsgierigheid naar de achtergronden is gewekt. Maar wanneer weet ik nou of ik met een echte NB'er te maken heb? Zo wil ik graag een mustangrol bij mijn ruin, maar dan wel zoals die bij de wilde paarden gezien werd en geen rolletje dat iemand zelf heeft bedacht.

Vandaar dat ik toch op zoek ben Kuggur. Dat mijn paardje nu goed loopt, maakt mij nieuwsgierig naar of het nóg beter kan.

vergeet niet dat wilde paarden over andere bodem lopen als het zompige nederland.De bodem maakt ook vaak de hoef.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 13:39

Pacific, klopt, daarom ga ik ook een cursus volgen. Maar de uitgangspunten van het bekappen maken wel een verschil tussen een natuurlijke of niet natuurlijke bekapping. En ik zoek dus echt een bekapper en cursus die daadwerkelijk de natuurlijke slijtage nabootsen en niet "een beetje natuurlijk en een beetje traditioneel".

Geerke, de hoef an sich is goed, qua bodem hebben we (zand)wei en asfalt, dus er zit wat werk in om de hoeven bij te houden...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:48

Hier lopen de paarden bijvoorbeeld over vrij harde grond met op sommige plekken veel stenen en erg ongelijk.
Ik moet zeggen dat de hoeven over het algemeen heel goed reageren op deze omstandigheden.
Zo heeft onze kwpn/engels volbloed hier geen last meer van rotstraal en dat was toen hij nog in nl veel op stal stond echt een groot probleem.
En (ja het is eigenlijk heel slecht) we doen er erg weinig mee. Als we bij wijze van 1 keer in de week de hoevenkrabber erlangs halen is het veel. Er zit dus bijna constant een soort koek van opgedroogd zand, modder en staaltjes onder, dat soms met het galoperen eronder vandaan vliegt.

Door de stenen breekt er weleens een hoekje vanaf maar ze hebben hier nog nooit last van gehad. Ook de flairs die ontstaan als ik net wat aan de late kant ben met bekappen, die breken meestal vanzelf wel af.
Het is niet heel mooi en strak, maar van mij hoeven de hoeven er ook niet mooi en strak uit te zien.
Waar ik wel op let is of alles gezond is en er niet te veel rare dingen gebeurd zijn.

Met het bekappen is het vooral de draagrand waar wat vanaf gaat, schraap de straal even schoon met een hoefmes zodat ik eventuele steentjes eruit kan halen maar verder doe ik er niets aan.

Oja en houd het gat waar een hoefzweer naar buiten is gekomen een beetje in de gaten.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:55

Tja, wat is nou écht natuurlijk bekappen.. Doet dat er toe? Of is het belangrijk dat de hoefsmid kundig is, er veel verstand van heeft en bekapt zoals het zou moeten?

Mijn hoefsmid bekapt volgens wetenschappelijk onderbouwde inzichten, maar hij noemt zichzelf geen natuurlijk bekapper. Maar volgens mij is het resultaat wel in grote lijnen hetzelfde. Hij komt overigens ook in Arnhem, hij heet Lennart Denkhaus. http://www.hoefbalans.nl/ Hij komt standaard elke 6 weken mijn paard bekappen. Dit doet hij bij al zijn klanten. :)

Slepen met de achterbenen kan trouwens ook komen door spierproblemen. Dit hoeft dus niet per se aan de hoeven te liggen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:03

Mijn wei op kleigrond, m'n met klinkers verharde uitloopt en het grindpad langs de wei waar ik een paar keer per week overheen rijd, geven ook niet de slijtage zoals die bij de mustangs gezien wordt.
Die leven op ondergrond vol rotsen, keien en kiezels en die leggen ook net wat meer km af per dag.

Ik heb een leuke track aangelegd met meerdere voerpunten, maar het is nog net niet de woestijn in Arizona :+

En wat is nu NB?

De basis en vervolg cursus zoals die bij Paard Natuurlijk wordt gegeven durf ik wel natuurlijk bekappen te noemen.
Ik heb de basiscursus daar gedaan en 2x de vervolgcursus.

Daarnaast ben ik 1x bij de basis workshop van Heleen Davies van paardenhoeven.info geweest en 2x bij haar vervolg workshop, waarvan 1x met eigen pony.

Er zitten daar al wat verschillen in, bij Paard Natuurlijk wordt meer uitgegaan van een gezonde en goed bekapte hoef die je zelf kan bijhouden en waar je een paar keer per jaren een ervaren bekapper bij haalt ter controle en de puntjes op de i.
De vervolgcursus van PN gaat wat meer in op problemen zoals bevangenheid en HKO en hoe je dat aan kunt pakken.

De workshops van Heleen gaan daar voor mijn gevoel nog net wat dieper op in, ik denk dat ik nu qua bekappen een beetje tussen die 2 'stijlen' in zit.

Er zijn nog meer stromingen waar ik geen directe ervaringen mee heb, maar wel over lees en hoor.
Je ziet ook vaak dat bepaalde uitgangspunten erg gebaseerd zijn op het gebied waar die paarden leven en dus de ondergrond.

Iemand die alleen maar paarden doet die op vergelijkbare ondergronden leven als de mustangs, zal veel minder moeten doen en verbaasd staan aan hoeveel werk wij er op de zachte Nederlandse bodem aan hebben.

En zoals overal zijn er stromingen die compleet doorslaan.
Steunsels worden tot bloedens toe uitgegraven en bij weer een andere groep word je zowat gelynched als je flare wegvijlt, want als een paard flare heeft, wil het paard dat zo.

En dan zijn er nog smeden die zeggen dat ze natuurlijk bekappen omdat ze weten dat sommige klanten dat graag horen.

Hoe je weet of jouw bekapper of smid echt NB bekapt?

Dat is dus een lastige, iedereen heeft z'n eigen stijl.
De genoemde mustangrol zal er bij iedere bekapper net anders uit zien en ook per paard kan het verschillen.

Ik heb bij smeden en bekappers meegekeken en zoveel aangehoord over waarom ze iets op een bepaalde manier doen.

Het beste is de hoef leren snappen, hoe zit dat mechanisch nu in elkaar, wat zijn de probleem veroorzakers en wat kun je daar aan doen.

En al bekappende ga je ook zien wat er gebeurt.

Ik kan de cursus van paard natuurlijk, maar ook zeker de workshops van Heleen Davies zeker aanraden.
Een vriendin van mij heeft ook PN gedaan, maar is daarna ook nog naar de opleiding bekappen in Deurne gegaan.
Daar zat trouwens ook niet zo heel veel verschil in.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:42

LBLGypsyCobs : klinkt heel interessant die cursus van Heleen Davies! Ga ik zeker ook eens voor informeren.

En verder, een traditionele minder goede smid kapt de hoef alsof er een ijzer onder moet. Traditionele goede smeden ronden net zo goed beter af, alleen laten ze vaak wel wat (te?) hoog staan, valt mij op. En ze vijlen die kwartierbogen er nooit uit, waardoor al die hoeven allemaal wijkende hoefwand hebben daar, incl scheuren en alles.

Eens in de 6 weken lijkt me ansich niet zo slecht, als dieren verder niet veel over verhard lopen?
Mijn pony's worden bijna nooit gedaan, omdat ze al verharde uitloop hebben en veel over asfalt lopen. Enige wat dan dus hoeft te gebeuren is steunsels weghalen (alleen maar vlakke ondergrond); wat ik prima zelf kan. Denk dat Kyaan al 2 jaar niet door een smid bekapt is. Ze kijken hem wel eens na hoor, maar dan is 't altijd prima.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:50

dorientjuh schreef:
Tja, wat is nou écht natuurlijk bekappen.. Doet dat er toe? Of is het belangrijk dat de hoefsmid kundig is, er veel verstand van heeft en bekapt zoals het zou moeten?

Omdat ik tegenwoordig ook over de hoeven aan het inlezen ben, merk ik ook dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Maar mijn eigen mening an sich veranderd daardoor niet (als ik een eigen paard zou hebben). Ik wil een smid die bekapt/ eventueel beslaat naar wat mijn paard (als ik er een zou hebben) nodig heeft en dit met verstand van zaken doet. Of hij nu in hokje A of B zit.

Daarom vraag ik mij af waarom je zo gebrand bent op een natuurlijke bekapper? Als je huidige smid goed werk doet, waarom dan veranderen?

Wellicht kun je voor jezelf beginnen met domweg de theorie aanleren over de hoeven en bewegingsmechanismen. Dat zijn keiharde feiten en van daaruit kijken bij welke persoon je een goed gevoel heeft en diegene vragen waar hij/zij het geleerd heeft?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 15:26

Van jullie reacties word ik in ieder geval al een stukje wijzer, bedankt!

Waarom ik zo gebrand ben op NB: Ik zie mijn paardjes vooruitgaan door de natuurlijkere manier van bekappen en wil graag onderzoeken of een volledige NB nog optimaler is, maar om dat te ontdekken moeten ze wel volledig NB bekapt worden en niet met andere inzichten erbij.

Dorientjuh, andere oorzaken behalve training en bekapping zijn uitgesloten. We hebben sinds een poosje gericht les om hieraan te werken, maar sinds de andere bekapping is het probleem vrijwel verdwenen (tenzij de teen weer te lang wordt).

Palousa_boy: dat klinkt vrij ideaal!

Ik ga ook zeker aan de slag met de tips over cursussen en leren over hoeven. Vind het hoe langer hoe interessanter :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:31

Waarom zou je smid geen gecombineerde dingen mogen toepassen? Ik snap je punt even niet namelijk. :+ Je hebt nu een smid, die goed bekapt want je ziet je paard vooruit gaan. Dan is dat toch mooi om bij te blijven? Waarom zou je dan weer een andere smid erbij halen, alleen maar omdat je dan zeker weet dat hij 100% natuurlijk bekapt? De logica van je probleem ontgaat mij namelijk.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:37

Idd. zijn er hoefsmeden die ook gewoon je paard bekappen op een wijze die toch wel dicht tegen NB aan ligt.
Zo een heb ik er, mijn paarden hoeven ook geen ijzers.

Ik heb echter wel een echte voorvechter voor het NB jaren geleden gehad (omdat mij dat na van alles te hebben gelezen goed leek voor mijn paarden), die in no-time (nog geen jaar) de hoeven zo hopeloos heeft verkloot (scheuren, flares, idioot lange toon ondanks mustang roll) dat ik daarna voorgoed genezen was van NB.

Mijn huidige hoefsmid annex bekapper heeft er wel even over gedaan om dat weer goed te krijgen.

Er zijn dus ook behoorlijke prutsers onder de NB-ers, net zo goed als onder hoefsmeden trouwens.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 15:42

terpentijn schreef:
Er zijn dus ook behoorlijke prutsers onder de NB-ers, net zo goed als onder hoefsmeden trouwens.

En daarom laat ik ook niet de eerste de beste komen :)

Magda, dat probeerde ik net uit te leggen: omdat ik wil onderzoeken wat een échte natuurlijke bekapping doet, geen half-om-halve. Mijn "probleem" is dat als ik straks een cursus NB gevolgd heb, ik wel begeleiding nodig heb van een NB'er, zodat we elkaar niet gaan "tegenwerken". En ik ben gewoon nieuwsgierig naar of het nog verschil maakt. Immers was ik met mijn traditionele smid ook tevreden en kom ik pas achteraf tot de ontdekking dat dit onterecht was.
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 14-05-15 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:45

En als je dat weet, verander je dan van smid waar je nu al een goede voortgang bij ziet?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 15:48

Zie boven, heb mijn bericht uitgebreid. Ik heb gelukkig niet meer het gevoel vast te zitten aan 1 smid, zie het als een zoektocht naar wat het beste werkt voor ons en dat betekent toch praktijkervaring opdoen, uiteraard zonder te gaan "prutsen" maar weloverwogen kennis en ervaring op te doen en vanuit daar een goede keuze maken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:07

Als de vergunning rond is voor het opslaan van slachthoeven start ik weer met de cursuslocatie van Paardnatuurlijk maar nu in Venhuizen vlakbij Enkhuizen. Ook gunstig gelegen voor de mensen in Oostelijk Nederland, vanwege de dijk Enkhuizen - Lelystad. Eind juni hoop ik weer een cursus te kunnen geven. Het eea hangt af van de VWA, die nu een achterstand hebben in het verwerken van aanvragen :z dus of u nog even belangeloos drie weken extra geduld wil hebben. Neeeeeeeeee ik wil beginnen!!!!!! -O-

http://paardnatuurlijk.nl/webwinkel/cursusloc-d.htm

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 08:14

Sonja89 schreef:
Waarom ik zo gebrand ben op NB: Ik zie mijn paardjes vooruitgaan door de natuurlijkere manier van bekappen en wil graag onderzoeken of een volledige NB nog optimaler is, maar om dat te ontdekken moeten ze wel volledig NB bekapt worden en niet met andere inzichten erbij.

Dit vind ik een lovenswaardig streven en ik vind je topicvraag een hele goede.

Mijn mening: voor mij is natuurlijk bekappen één van de onderdelen van natuurlijke hoefverzorging. Wat maakt natuurlijk bekappen dan natuurlijk bekappen voor mij: het kijken naar de mogelijkheden die de hoef zelf biedt. Dus in eerste instantie in de overtuiging van het zelfherstellend vermogen van het systeem (= paard inclusief hoeven) omdat veel paarden problemen hebben. Die problemen kunnen van alles zijn: brokkels, rotstraal, enz. Met een juiste hoefverzorging inclusief juiste bekapping kun je ervoor zorgen dat het systeem zodanig sterk wordt dat die symptomen niet meer terugkomen. Voorbeeld: als een paard voer krijgt waarmee hij geen sterk hoorn kan maken zal een scheur lastiger uitgroeien dan wanneer hij voer krijgt waarmee hij wel goed hoefhoorn kan maken. En dat heeft niet te maken met biotine en meer van dat soort spullen, en al helemaal niet met uitvijlen en vlakken en dergelijke praktijken. Een paard kan gezond, sterk hoorn maken wanneer hij voedsel krijgt wat voor paarden geschikt is. Alleen zijn daarover nog de nodige misvattingen.

Daarnaast is het natuurlijk mooi om te merken dat je met een goede natuurlijke hoefverzorging, inclusief natuurlijke bekapping, merkt dat zulke problemen niet meer terugkomen. Je zou mijn merrie, die hoefbevangen bij mij is gekomen, eens over het asfalt moeten zien draven :D Het is nu eenmaal zo dat wij in Nederland gewend zijn om onze paarden op voor paarden niet optimale manieren te huisvesten en voeren. En dan is het makkelijk om het paard de schuld te geven ("hij heeft slechte hoeven") of om dingen die je niet mooi vindt weg te halen (vijl die flares er maar af, dan maak je de hoefwand tenminste mooi dun en zwak) in plaats van de oorzaak te zoeken bij hoe wij met onze paarden omgaan (met het juiste voer, management en bekapping verdwijnen veel problemen "vanzelf").
En daarnaast is goed natuurlijk bekappen voor mij dat de bekapping past bij de balans in het lichaam van het paard. Zowel bij de traditionele smeden als bij veel generieke nb-stromingen wordt naar mijn idee te veel gestreefd naar een door mensen ontworpen esthetisch plaatje, en wordt er geprutst aan steunseltjes en kwartierboogjes en meer van dat soort onzin. De overgrote meerderheid van de paarden is in meer of mindere mate scheef. En dan is het hartstikke leuk om voor het oog de hoeven symmetrisch te vijlen zodat ze gelijk lijken. Maar dan ben je esthetisch bezig. Als je dat leuk vindt zou je altijd nog plastisch chirurg kunnen worden ;) Maar wat je ook zou kunnen doen is snappen dat de hoeven van een paard groeien op zo'n manier dat ze passen bij zijn lichaam, zodat hij dat lichaam zo optimaal mogelijk kan gebruiken. Ook als wij, die gewend zijn aan de perfect in model gevijlde hoefjes die de smeden ons eeuwenlang hebben laten zien, dat lelijk of raar vinden. Als je paard recht en gezond is krijgt hij rechte en gezonde hoeven. Is hij dat niet dan zou je kunnen overwegen om wat aan de oorzaak te doen. Maar waarom zou je de symptomen willen maskeren? Ik ben nog geen smid tegengekomen die me dat uit kan leggen, anders dan met als argument dat het er mooier uitziet.

Er is in Amerika een stroming waar de hele hoefwand wordt verwijderd omdat het paard zogenaamd op de zool en straal zou moeten lopen. Iets met een klok en een klepel. Dergelijke klok-en-klepelverschijnselen zie je ook in Europa. Wat ik vind van het "natuurlijk bekappen" wat daar vaak in Nederland mee wordt bedoeld is dat mensen veel te veel willen regelen en veel te veel dingen verzinnen. Allemaal ongetwijfeld met de beste bedoelingen van de wereld. Maar het is maar goed dat er mensen zijn die willen zoeken naar wat natuurlijk bekappen nou écht is, waar het vandaan komt. Natuurlijk bekappen is zo mooi, en het is jammer dat het zo vaak verkeerd wordt begrepen en toegepast.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 08:42

Ik denk dat de mens zich soms zo graag uniek wil voelen, dat ze op een inmiddels een bewezen methode, perse een eigen variant willen hebben.
Ze pakken een bepaald punt, bakken daar een verhaal omheen wat geloofwaardig klinkt en hebben zo een paar volgelingen.

Het leuke is dat wanneer je de omstandigheden voor je paard zo optimaal mogelijk maakt en ook de bekapping goed doet, er soms verrassende dingen gebeuren.

Mijn Tinkertje biljardeerde, meestal wordt dat opgelost met een ijzer met van die puntjes er in, tegen het slijten en draaien.
Maar zoiets gaat alleen maar wringen en de gewrichten belasten.
Bij die van mij kwam er geen ijzer onder, maar die hoeven werden wel steeds schever omdat 1 kant meer sleet.
Toen op een workshop bij Heleen Davies recht gezet en daarna gewoon goed bijhouden.

Inmiddels slijt hij recht af en draait niet meer met zijn achterbenen.

Hij zat rechts in kaak, hals en schouder enorm vaak vast, als er ook maar iets gebeurde (uitglijden, rare sprong, keertje te fanatiek) dan zat de boel weer vast.
Das nu ook niet meer, vooral linksachter was scheef en dat compenseerde hij door rechtsvoor z'n lijf vast te zetten.

Ik vind het zo geweldig dat je dat voor een paard kan doen :)

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 08:55

terpentijn schreef:
Idd. zijn er hoefsmeden die ook gewoon je paard bekappen op een wijze die toch wel dicht tegen NB aan ligt.
Zo een heb ik er, mijn paarden hoeven ook geen ijzers.

Ik heb echter wel een echte voorvechter voor het NB jaren geleden gehad (omdat mij dat na van alles te hebben gelezen goed leek voor mijn paarden), die in no-time (nog geen jaar) de hoeven zo hopeloos heeft verkloot (scheuren, flares, idioot lange toon ondanks mustang roll) dat ik daarna voorgoed genezen was van NB.

Mijn huidige hoefsmid annex bekapper heeft er wel even over gedaan om dat weer goed te krijgen.

Hier hetzelfde, mijn paard stond zo scheef op dr hoeven dat de hoefsmid het niet eens in een x gecorrigeerd kreeg.

Ik blijf erbij dat je niet in 2 dagen kan leren wat anderen in 3 jaar leren..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 09:11

LBLGypsyCobs schreef:
Ik denk dat de mens zich soms zo graag uniek wil voelen, dat ze op een inmiddels een bewezen methode, perse een eigen variant willen hebben.
Ze pakken een bepaald punt, bakken daar een verhaal omheen wat geloofwaardig klinkt en hebben zo een paar volgelingen.

Het leuke is dat wanneer je de omstandigheden voor je paard zo optimaal mogelijk maakt en ook de bekapping goed doet, er soms verrassende dingen gebeuren.

Precies :j

Wat Amaranth aanhaalt vind ik trouwens een goede. Dergelijke lieden bezorgen het goede natuurlijk bekappen een slechte naam. Het zelfde geldt voor de gesjeesde smeden die een markt zien in natuurlijk bekappen en zichzelf bekapper noemen zonder zich goed te verdiepen in het hoe en wat.

Degene die ik bij mijn paarden laat om te bekappen heeft een ruime opleiding met meerdere stages achter de rug en wordt regelmatig bijgeschoold door Jaime Jackson himself. Zo iemand wil ik héél graag bij mijn paarden.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 09:19

Goede hoefsmeden leren minimaal 2 jaar bekappen op dode hoeven om het wat onder de knie te krijgen en jij wil het in een verkorte cursus doen ?
Plus en dit id=s mijn persoonlijke mening.
Als jij je paarden nb wil doen moet je je paarden ook nb gaan houden.
Dat betekend verdiep je in waar paarden in het wild op lopen en imiteer dat na ook in je rijden.

Als je dat gaat doen merk je dat er nog wel veel meer bij komt kijken.