Belastingskreupel, geen verbetering

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Belastingskreupel, geen verbetering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 09:47

Een paardje van ons loopt kreupel vanuit de hoef (belastingskreupel). En omdat we nu al bijna 3 weken bezig zijn, hoop ik dat hier evt ook nog goede tips komen waar we naar kunnen kijken. In stap is niks te zien. Hij gedraagt zich verder niet anders dan normaal (dus loopt evenveel/weinig als normaal in de paddocks) Hij loopt niet korter in draf, het is alleen te zien aan het knikken van het hoofd.

Dag 1: Paard liep ’s ochtends goed met training en ’s middags kreupel op het rechtervoorbeen . Wij hebben niks aan verdikking, verhoging of verhoogde hartslag kunnen vinden, ook gekeken op gevoeligheid van de zool (hoefzweer), niks. Paardje op rust gezet.

Dag 4: Ivm geen verbetering DA erbij. Weer geen verhoging, verdikking of verhoogde hartslag. Wel reageert hij op het buigen van de hoef. Traumeel gekregen en paardje verder op rust. Paardje steunde na het “irriteren” van de hoef minder op het been. Daarvoor en de dagen erna deed hij dat niet (zichtbaar).

1,5 week later (dag 14): Paardje loopt nog steeds even kreupel, alle paardjes incl kreupeltje werden gekraakt (afspraak stond al, dit doet mijn DA). Daarna reageerde hij minder op buigen van de hoef. Van DA moesten we kijken of het vanuit een bepaalde stijfheid/stramheid kwam en v.a. zondag (dag 16) up-tempo longeren tenzij het hierdoor slechter werd natuurlijk.

Gister (dag 19): ik vond hem minder goed lopen dan eerst, dus DA gebeld en morgen kom ze weer langs. De hoefsmid komt ook vandaag of morgen langs om naar de hoef te kijken.

Maar herkend iemand het? Ideeën? Googlen is niet zo goed voor mijn gemoedsrust :P

kimberly1995

Re: Belastingskreupel, geen verbetering

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:50

Misschien op de foto laten zetten?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:53

kimberly1995 schreef:

Dit inderdaad. Foto maken en dan weet je voor 99% zeker wat er aan de hand is.
Als je veearts al niet weet wát er aan de hand is zonder een foto te maken weten mensen op een internetforum het al helemaal niet.

ps: je paard op advies van de veearts longeren terwijl hij kreupel loopt? Ik zou toch even een andere arts laten komen....

Succes!
Laatst bijgewerkt door Gulpje op 15-04-15 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:53

Een degelijk kreupelheidsonderzoek lijkt mij hier toch wel aan de orde? Buigproeven, uitverdoven, etc tot je weet van waar het probleem juist komt? Je zegt dat het uit de hoef komt maar hoe ben je daar zo zeker van? Staat de hoef warm, heeft je paard pulsatie, ... ? Zijn er foto's genomen? Met de info die je hier geeft, kan je geen sluitende diagnose opmaken.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:56

Naar de kliniek rijden en kreupelheidsonderzoek laten doen met aanvullend beelddiagnostiek (hetzij rontgenfotos hetzij echografie). Alleen dan weet je waar de pijn precies zit en hoe het been er van binnen uitziet.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 09:57

Riddershow schreef:
Wel reageert hij op het buigen van de hoef.
-> Als de DA verschillende buigingen/beweging maakt met het hoefmaakt reageert hij hierop. Dus is vrij aannemelijk dat het vanuit de hoef komt. Knie/schouder reageert hij helemaal niet op.

Verdoven, foto ed is nu de volgende stap. Daarvoor komt de da morgen.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 10:04

Ik denk dat je dan best dat onderzoek afwacht. Alles wat je nu opzoekt of kan terug vinden op internet kan compleet verkeerd zijn en dan maak je je misschien wel ongerust over niets. Niet weten wat er aan de hand is, is helemaal niet leuk maar als er morgen al een volledig onderzoek plaats vindt, zou ik nog heel even afwachten wat het resultaat daarvan is.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 11:07

Hoeven op de foto laten zetten..
Heeft iemand bij mij op stal ook laten doen omdat haar paard in de aanleuning niet goed liep. Verder zag je niks. Bleek dat het dier verbening van het hoefkraakbeen heeft.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:36

ik vind 3 weken niet zo lang :n

mijn paard had een peesblessure wat met 3 mnd beter zou moeten zijn, dat was het niet dus verder met aan de hand stappen gegaan
na 6mnd ineens stokkreupel op pijnstillers gezet ,geen verbetering
volgens DA niet de pees [ die was pas nog op de echo bekeken ]
hij was dus belasting kreupel op zachte ondergrond liep hij goed op het harde niet
door naar de kliniek voor kreupel onderzoek, foto`s en echo gemaakt
paard heeft nu dus forse artrose in beide voorkoten
van 1 voorbeen wist ik het hij is geopereerd in 2011 en had toen artrose zitten
helaas is alles in 4 jr verergert

ben erg benieuwd wat er uit de foto`s komt bij jouw paard, hopelijk valt het mee :(:)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:41

Ben je zeker dat het geen hoefzweer is? Hoewel je bij een hoefzweer normaal wel pulsatie hebt, maar er zijn uitzonderingen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 13:19

Gisteravond is de hoefsmid langsgekomen en helaas is het geen hoefzweer (want dat was in ieder geval "makkelijk" opgelost)

Aan de pees is niks te voelen/zien.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:23

Wil je zekerheid hup naar de dierenarts en een foto.
Heb je duidelijkheid en weet je of het bv met revalidatie of inspuiten op te lossen is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:26

ik zou ook een foto maken.. het zou een beginstadium van hoefbevangenheid kunnen zijn (vooral als het paardje wat teveel gewicht zou hebben (weet niet of dat het geval is, maar dat zou een extra vlaggetje kunnen zijn).

als het hoefbeen wat gedaald is, of nog vervelender gekanteld, dan hoef je niet direct warmte te voelen of gevoeligheid op de hoef te constateren.. maar als je erop zit, moet hij in een wat andere houding lopen en staat er natuurlijk zo'n 50+ kilo extra op.

de hoeven zijn belangrijk genoeg in mijn ogen om eventueel een keer te vlot een foto te maken dan eigenlijk te laat bij wijze van spreken.. immers die heeft hij hard nodig of we er nu op klimmen of niet.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 13:41

Hoefbevangen acht ik klein, aangezien er nauwelijks symptomen overeenkomen die specifiek hierop duiden en hij heeft geen overgewicht.

Sinds zijn kreupheid is hij natuurlijk niet meer gereden.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:23

Mijn DA zegt: een paard die kreupel loopt heeft pijn!
Mijn tip is ga naar een kliniek en laat het goed onderzoeken. Een DA op locatie kan heel weinig (lees: niets) doen dan bevestigen dat hij kreupel loopt.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:56

Is hij op harde en zachte bodem even kreupel?

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 10:24

Heb je foto's van de hoeven? Voor- en zijaanzicht vanaf de grond en een foto van de onderkant.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 10:34

Gulpje schreef:
kimberly1995 schreef:

Dit inderdaad. Foto maken en dan weet je voor 99% zeker wat er aan de hand is.
Als je veearts al niet weet wát er aan de hand is zonder een foto te maken weten mensen op een internetforum het al helemaal niet.

ps: je paard op advies van de veearts longeren terwijl hij kreupel loopt? Ik zou toch even een andere arts laten komen....

Succes!

Dat je met foto's 99% zeker weet wat er is, is natuurlijk kul. Dan weet je of er iets met de botten is.. Dat is wat je ziet op foto (+ calcificaties van pezen en banden). MAar wweke delen zie je niet, dus als er iets met pezen en banden is, ben je nog geen steek verder.

@ TS; dat aanmodderen thuis zou ik ook niet willen. Als er in 3 werken totaal geen verbetering is, of zelfs verslechtering, dan zou ik ook voor gedegen onderzoek naar de kliniek gaan.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 22:25

Nee klopt, mijn verhaal was niet volledig. Hij zou ook gescand moeten worden dan heb je wel een duidelijk beeld wat er in het been aan de hand is.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 08:05

yarrah schreef:
Mijn DA zegt: een paard die kreupel loopt heeft pijn!

Wow, heeft hij daar voor gestudeerd? Haha, even zonder gekheid, dat is natuurlijk logisch. Maar ik loop 's ochtend ook kreupel (hielspoor), maar weet dat dat na 5 min wegtrekt. Vandaar dat longeren zou kunnen werken, vooral omdat kraken het ook leek te verbeteren.

Longeren was ook niet de oplossing. Vandaar dat we nu verder aan het kijken zijn. Vanmiddag hebben we een afspraak bij de kliniek voor algeheel doorlichten.

@dephi: Ja zover wij kunnen zien wel. We kunnen hem hier niet op de harde volte zetten, maar rechtuit is hij even kreupel als op zachte bodem.

Hij kan trouwens wel nog steeds ronddartelen als een veulentje, zag ik vrijdag :+

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 09:44

Succes vanmiddag!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 08:25

Nou gister een halve dag op de kliniek gezeten (in het zonnetje, dat wel)

Zoals we al wisten concludeerden zij ook dat hij op zandbodem sterker kreupel liep met het kreupele been op de binnenhand als op de buitenhand. En op het harde (recht) liep hij beter als op het zachte.

Daarna zijn ze gaan uitverdoven. Pas bij de laatste verdoving (vlak onder de voorknie) gaf het iets verbetering. Op de het zachte liep hij iets beter, eigenlijk alleen nog een beetje met het gevoelige been op de binnenhand. Dus de betreffende knie op de röntgenfoto gezet. Die zag er eigenlijk heel goed uit. Super tussenruimtes (dus niks van artrose o.i.d.) en eigenlijk ook niks te zijn bij de peesaanhechting. Er was boven de knie een kleine oneffenheid, maar ze dacht dat dat niet het probleem veroorzaakte (eerder dat het een oude beschadiging was). Maar gezien de reactie op de verdoving dacht ze eigenlijk bijna zeker te weten dat het de pees was. Welke pees moet je even schuldig blijven. De ingewikkelde Duitse term is me ontschoten, maar het is in ieder geval de peesblessure die bij springpaarden (afzetten/neerkomen) en westernpaarden (slidingstops) vaak voorkomt (het overstrekken van het voorbeen zeg maar).

De volgende stap is een echo, maar dat kon nu niet door de hoeveelheid verdoving in het been. De verdovingsvloeistof is te zien op de echo en verstoord dus het beeld.

De echo laat ik bij een andere arts uitvoeren van deze kliniek. Die heeft het bewegingsapparaat als specialiteit, maar daar kon ik nu op de korte termijn niet terecht.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 08:46

geen artrose is een groot pluspunt :j

en bedoelde ze het check ligament?

die was bij mijn paard ook zwaar verrekt en in de eerste mnd geen verdikking die kwam later toen hij weer gek gedaan had in de wei
toen is hij ook op stal gegaan , als het deze is duurt de genezing lang maar het is de minst erge blessure

succes!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 09:18

De interosseus, het check ligament, diepe buigpees en oppervlakkige buigpees heb je daar. Met een echo ga je inderdaad meer weten. Maar wanneer ze uitverdoven, moeten ze inderdaad een andere keer de echo maken. Hopelijk weet je snel meer over welke pees het juist gaat en hoe je hier best mee verder kan gaan.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 12:06

Ze heeft het me wel verteld en aangewezen, maar je hoort dan zoveel dat het me dus weer ontschoten is. Het ging in ieder geval volgensmij over de aanhechting aan de achterzijde van de knie, want op de foto's gaf ze ook aan waar ze het trauma verwachte.

Ik heb de röntchenfoto's, maar kan ze niet openen anders zou ik het kunnen aanwijzen...