8 maanden na 'diagnose' nog steeds op de sukkel...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FurryFamily1

8 maanden na 'diagnose' nog steeds op de sukkel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 19:37

Hallo,

De reden waarom ik dit topic start, is omdat ik zowat op het punt sta mijn paardje op te geven en te 'promoveren' tot fokmerrie of wandelpaard. (Voor jullie steigeren: ze blijft bij mij, daar twijfel ik absoluut niet aan!!)
De tijdslijn is als volgt:
September 2014 kom ik terug van een weekendje weg -> Imani kreupel. Moeilijk te zeggen waar juist, want ze lijkt stijf door heel haar lichaam. Veearts 1: verstuiking links vooraan, 3 weken stalrust en ontstekingsremmers. Veearts 2 (heb ik onmiddellijk laten komen omdat veearts 1 geen echo's wou nemen): gat/scheur in mediale patellaband links achter, beide zijden gezwollen knieblaas en ontstekingen op de kniebanden. Scheur blijkt heel zeldzaam en prognose is moeilijk in te schatten. Maandje stalrust en dan bekijken. Bel veearts 1 met dit nieuws -> hij vindt scheur in patellaband iets banaals waar ook paarden in topsport gewoon mee verder lopen.

Oktober 2014: opnieuw evaluatie. Imani véééél erger eraan toe dan voor maand stalrust. Op echo amper progressie dus besluiten samen dat dit lang proces wordt. Omdat ik stalrust geen leven vind voor een paard (en al zeker niet voor Imani), gaat ze in overleg voor 6 maanden het land op.
November/december 2014: Imani merkbaar beter, nog weinig aan te zien op rechte stukken.

Eind december 2014: nieuwe echo bij veearts, patellaband lijkt goed te genezen, maar nog lange weg.
Maanden die daarop volgen lijkt de verbetering stil te vallen. Toch besloten half maart 2015 Imani terug naar stal te verhuizen waar piste is en waar ze 's nachts op stal kan. Onmiddellijk evaluatie door veearts en klinisch is Imani écht niet goed genoeg voor de rust die ze gekregen heeft. Stuurt me naar Equitom voor scintigrafie. Week later bij aankomst bij Equitom loopt Imani 100% rad, dus wordt besloten het nog wat verder af te wachten. Advies daar is rustig terug te beginnen rijden en te wachten tot het 'doorkomt', als er nog iets zou zijn.

Intussen blijft ze 'kwakkelen': een dag goed, een dag slecht, en op de goede dagen ook na 20 min stappen terug slechter en slechter.
Enkele filmpjes, datum staat in titel:

https://www.youtube.com/watch?v=zW4jr7V3oNM

https://www.youtube.com/watch?v=kn2xs29ll3k

Reeds gedane onderzoeken: keuring op 3jarige leeftijd, herkeuring bij aankoop op 6 jarige leeftijd, beide met 24 Rx opnames, foto's van volledig links achterbeen, echo's linker en rechter achterknie.

Nu is mijn vraag: wat vinden jullie op de beelden? Kennen jullie dit soort blessure en wat zijn jullie ervaringen?
Heb hier lang niet alles gezegd dus vraag maar als iets niet duidelijk is!

Xyris

Re: 8 maanden na 'diagnose' nog steeds op de sukkel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 19:46

Ik heb hier echt totaal geen verstand van maar ik herken het loopje wel, mijn verzorgpaard had destijds een geblokkeerde wervel en schouder. Heeft jaren geduurd voordat we daar achter kwamen. Misschien blijft het probleem niet alleen bij de pezen maar zit ze ergens anders vast?

FurryFamily1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 19:47

En hoe ben je hier achter gekomen? Want osteopaat heb ik er ook al bijgehad helaas...

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:06

Heb je ook een fysiotherapeut erbij gehad? Ik heb zelf nu een fijne fysio/osteo die mij erg op weggeholpen heeft met mijn paardje die aan het kwakkelen was (wel wat andere problemen). Ik vind die combinatie fysio en osteopaat wel fijn. Van huis uit is zij fysiotherapeut voor mensen waarna omgeschoold naar paard (dus dan verwacht ik wel wat basis kennis over spieren en bewegingspbeperkingen) en doordat zij ook opgeleid is als osteopaat kijkt ze voor mijn idee toch meer na het gehele paard ipv alleen spieren ofzo.

Zo knieband lijkt qua bouw wel erg op een pees. Dus het herstel ook. En het herstel van een pees kan wel anderhalf jaar duren. Nu ben ik bij een peesblessure ook tegen volledige stalrust (alleen de eerste twee weken ofzo kan ik het nog snappen). Voor het herstel is het juist wel goed dat het paard iets kan bewegen en niet volledig stil staat. Roest rust en het is bewezen dat door beweging de cellen actiever worden en het proces dus ook iets sneller gaat. Maar ik kan mij voorstellen dat volledig op de wei iets te veel is. Zeker als ze nog met andere staat? Als er één begint te galopperen doen al gauw de andere mee. Daarnaast duurt het herstel dus gewoon echt lang. Na één jaar is de pees op 80% van zijn oude sterkte, voor een band zou dat wel vergelijkbaar zijn. Dus iets te veel beweging en het deel wat hersteld is is weer beschadigd. Is het een idee om haar op een klein stukje wei of paddock te zetten? Waar ze geen aanloop kan maken om gekke dingen te doen en niet kan galopperen? Zo kan ze toch bewegen en buiten staan en dan kijken hoe dat gaat. Eventueel 2x per dag met haar gaan stappen en dit uitbouwen en na een maand of drie erbij gaat draven. En bij een peesblessure is het aan te raden minstens het eerste half jaar niet te galopperen. Dierenarts of fysio heeft vast wel een schema voor je en kan wel met je overleggen of het verstandig is of niet.
Maar eerst is het misschien wel belangrijk dat je er achter komt wat er echt aan de hand is. Ben je er zelf van overtuigd dat het de band is of denk je aan iets anders? Een zeer been kan ook voor andere problemen in het lijf zorgen. Door het ene been proberen te ontlasten worden andere benen extra belast en de rug/bekken onnatuurlijk gehouden. Dus misschien nog een keer na laten kijken door iemand in zijn gehele lijf geen gek idee is

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:08

Ze werd behandeld door Alie van Enk, ik durf niet te zeggen wat voor type behandelingen ze doet maar ze doet in ieder geval aan massages en "kraken". Ik ben er zelf nooit bij geweest dus exacte informatie durf ik niet te geven. Ze is te vinden op Sunka Wakan -> Facebook (Eemnes). Een geblokkeerde wervel hoeft niet altijd zichtbaar te zijn maar vaak zie je, als je heel goed kijkt, wel een onregelmatigheid. Verder had mijn verzorgpaard, als je haar voorbeen hoog optilde, een flinke bobbel achter haar schouder zitten. Was een kwestie van masseren en "terugduwen" en dan liep ze weer als een zonnetje.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:11

En wat Daantj_ zegt, het probleem bij mijn verzorgpaard kwam uit het feit dat ze in de dressuur verkeerd is aangereden en de fake "krul" in de nek had en de buiging naar haar rug verplaatste waardoor ze een karperrug kreeg en scheef is gereden, met alle gevolgen van dien. Het hoeft maar een heel klein dingetje te zijn en je krijgt een kettingreactie.

FurryFamily1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 20:24

Bedankt voor de reacties! Denk dat jullie beide aangeven dat ik op zoek moet naar een goede fysiotherapeut. Ben helaas wel van België, moesten jullie hier toevallig iemand goed kennen?

Klopt ook dat helemaal het land op waarschijnlijk te veel was, maar bij ons in de buurt (woon in België regio Brussel) biedt geen enkele privéstal weidegang aan in de winter. In privéstallen zijn het vaak wel kleinere stukjes weide, maar daar gaan paarden echt van december t.e.m. april op stal en dat was me dus te lang. Dus het was een beetje wikken en wegen... Het 'voordeel' is dat een paardenknie 3 kniebanden heeft en de mediale patellaband is hierbij de minst 'cruciale'. Sterker nog, bij paarden waarbij knie op slot springt wordt dit ligament overgesneden om dit probleem op te lossen. Dus hierdoor verzekerde veearts me dat het ligament niet opnieuw beschadigd kan worden als ze even over de rooie gaat. Ze heeft het gescheurd bij een extreme val op de weide waarbij het achterbeen helemaal achteruit schuift. Wat wel kan is dat het dan terug ontstoken raakt waardoor het herstel vertraagd. Dus op je vraag of ik denk dat het enkel die band is -> ik vind dat je duidelijk op de beelden ziet dat ze pijn heeft aan de knie, vinden jullie dit ook?

Ik dacht dat er meer aan de hand was en wou daarom voor scintigrafie gaan, maar toen ze daar echt heel goed liep (op een zeer goede bodem natuurlijk) ging mijn idee weer naar de knie... Plan is nu dan ook om er komende weken/maanden alles aan te doen die knie zo goed mogelijk te krijgen. Dus in overleg met veearts en fysiotherapeut. Als het dan niet beter is misschien toch nog voor die scintigrafie gaan? Maarja dan moet ze wel ook in kliniek tonen waar ze last heeft... Hét grote probleem is dat we niet kunnen uitverdoven om verder naar oorzaak te zoeken, omdat je de knieband niet kan verdoven. Dus we kunnen nooit 100% zeker weten dat ze daar pijn heeft en niet ergens anders. En daar zit ik best wel mee

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:26

Ik kan fysiotherapie equus sanus aanraden, echt iemand met veel kennis en een hart voor haar werk. https://www.facebook.com/pages/Equus-Sa ... 87?fref=ts

Ik zou zeker contact met haar opnemen, ze is ook studente diergeneeskunde en houdt zich bezig met het hele plaatje.
Ik ben zeker dat ze iets voor je kan betekenen.

FurryFamily1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 20:32

Heel erg bedankt !! Dat is niet zo heel ver dus moet zeker mogelijk zijn. En aangezien ze ook studente DGK is kan ik ook mijn uitgebreide medische file nog eens voor een 4de opinie bovenhalen ;) je weet maar nooit!

Beaminde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 21:44

Pooeeh wat een lastige situatie! Ik moet wel zeggen dat het gewoon gaat knagen als je niet precies weet wat het nou eigenlijk is. Waar ik heel veel baat bij heb gehad (dit had niks met benen te maken maar met de rug) is dat veel osteopaten (ik heb er inmiddels zo'n 10 versleten) het wel goed kunnen inschatten maar toch vaak de "echte" kennis missen van de bespiering en wat lopen nou precies doet. Zij kunnen vaak het gevolg behandelen maar kijken niet door naar de oorzaak, wat bij mij dus het geval was.

Ik kan een manueel therapeut aanraden Natasha van Eijk is een hele goede. Zij heeft haar studie gedaan bij onze buren in Duitsland. Hier komen alle faccetten terug van de osteopathie maar dan meer met de kennis van het bewegingsapparaat. Weinig osteopaten kunnen ook het CTO gebied (schoft, borsbeen nek) behandelen. Dit zit echter allemaal bij haar studie inbegrepen. Ook heeft zij de opleiding tot cranio-sacraal therapeut. Kortom deze vrouw is bijna een combinatie van fysio en osteopaat in 1 met nog diverse andere specialiteiten daarbij.

Vaak is het toch dat een probleem vanuit de rug zich laat zien in de bewegingen. Ik heb bij haar in ieder geval onwijs veel baat gehad en ik hoop voor je dat je eruit gaat komen veel succes!

FurryFamily1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 08:04

Ja ik dacht het écht te weten, met dat letsel in de knie te vinden. Omdat dit goed overeenkwam met de klachten die ze had en het typische loopje dat ze heeft. 'Probleem' is enkel dat sommige veeartsen zo'n soort letsel dus niet zo ernstig vinden, en ik vind ze wel echt ernstig zwak lopen.

Natasha ken ik van haar expertise als bitfitter, lijkt me inderdaad een enorm kundig iemand! Helaas weet ik ook dat ze een erg drukke agenda heeft en maar af en toe in België komt. Ik kom op de website waar ze aan verbonden is (happy-athlete.be) wel Ingrid de Boelpaep tegen en zij is uit België, misschien is dat een idee.

Heb hier allesinds al wel uit geleerd dat het kwestie is van iemand te vinden die écht naar mijn paard in haar geheel wil kijken en daar een patroon of onderliggende oorzaak in kan zien. En dat ik wat betreft die knie gewoon nog meer geduld moet oefenen...

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:43

Ook al sport dierenarts bij gehad?
Vind ze inderdaad achteraan niet correct. Maar ze loopt vooraan ook heel voorzichtig.
Ik stuur je even pb!

FurryFamily1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 10:46

Ja bij Equitom ga ik er vanuit dat het allemaal zeer kundige sportveeartsen zijn. Maar ook veearts 1 en 2 zijn geen sukkelaars, zal ik je in pb antwoorden :)

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:47

Oh ja, juist, das die dierenkliniek. Hmm :\ zo stom.
Wat moet je nu doen dan?

FurryFamily1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 16:35

Bij Equitom kreeg ik advies om rustig terug op te bouwen, het een maand of 3 te bekijken en als het echt 'doorkomt' terug te komen...
Ik moet wel zeggen, ben het even over andere boeg gaan gooien nu. Komende weken eens echt die knieën zo sterk mogelijk krijgen door cavaletti's, achteruit stappen, spierversterkend supplement, véél bewegen (maar niet zwaar) ipv weinig, fysio en osteo erbij halen en binnenkort ook knieën eens laten behandelen. Ben benieuwd of het dan de goede of slechte richting gaat uitgaan...

Gisteren training gehad met ander paard, Imani niet durven rijden omdat ik ze niet goed vond gaan, toch maar even aan trainer laten zien en hij vond ze dan weer correct. Het is me wat die vage klachten! Iedereen bedankt voor de tips :)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 17:46

Ik zie niets aan haar achterbenen. Ik zie wel een kreupelheid LV. Het probleem zit laag bij de kogel. Het lijkt op een verrekking van de kogelbanden. Herstel kan lang duren maar gaat over met rust
Ik zou het paard opladen om bij een kliniek een scan te laten maken. Fysio of osteopathie lijkt me voor nu zinloos omdat de plek van de kreupelheid zo duidelijk aan te wijzen is.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 17:51

Misschien een hele gekke optie maar ik ben ook tijd aan het kwakkelen geweest met paard. Had hele diepe hoefzweer die maar niet er uit kwam.. Misschien iets om de smid een keer naar laten kijken? wij kwamen er achter doordat ze heel gevoelig op de hoefbal was

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 17:54

Kreupel LV en RA ook heel licht. Jammer dat je niet op beide zijde beeld hebt op het harde. En jammer dat het filmpje op het zachte niet ook op dezelfde hand is (dan kun je beter vergelijken of ze anders gaan lopen van de ondergrond). Vind haar op het zachte minder "op eieren" lopen, maar dat kan dus ook van de andere richting komen...

Misschien overheen gelezen, maar aan welke kant is die patella-band-scheur gevonden? En is er verder nog naar LV gekeken, omdat de eerste DA ook vond dat daar wat te zien was...

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 17:55

Abacab schreef:
Ik zie niets aan haar achterbenen. Ik zie wel een kreupelheid LV. Het probleem zit laag bij de kogel. Het lijkt op een verrekking van de kogelbanden. Herstel kan lang duren maar gaat over met rust
Ik zou het paard opladen om bij een kliniek een scan te laten maken. Fysio of osteopathie lijkt me voor nu zinloos omdat de plek van de kreupelheid zo duidelijk aan te wijzen is.

Mag ik vragen hoe je kunt zien op welke plek in het been de kreupelheid zit?

FurryFamily1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 18:02

Zal hier even alle links plaatsen naar de filmpjes die ik heb. LV zou me verbazen, aangezien buigproeven hier altijd OK waren en veearts 2 heeft LV uitverdoofd om dit af te toetsen. Maar ga morgen nog eens andere veearts bellen voor afspraak en zal dit ook daar eens aan voorleggen, wie weet. Ik weet dat het moeilijk te evalueren is op filmpjes, maar als je naar de filmpjes kijkt moet je ook in het achterhoofd houden dat ze dus intussen sommige dagen 100% correct is en andere dagen is ze onregelmatig en dan trapt ze echt achteraan weg...

https://www.youtube.com/watch?v=epvHyAIOtbA
https://www.youtube.com/watch?v=kn2xs29ll3k
https://www.youtube.com/watch?v=C1t2WV_bK7M
https://www.youtube.com/watch?v=BJZecqWxlbg
https://www.youtube.com/watch?v=zW4jr7V3oNM

Zoals je kan zien zijn de filmpjes maar wat geklungel :) mijn papa is niet zo een paardenmens

FurryFamily1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 18:05

MarjanB schreef:
Misschien een hele gekke optie maar ik ben ook tijd aan het kwakkelen geweest met paard. Had hele diepe hoefzweer die maar niet er uit kwam.. Misschien iets om de smid een keer naar laten kijken? wij kwamen er achter doordat ze heel gevoelig op de hoefbal was

Is al gebeurd maar toch bedankt voor het meedenken :) !

FurryFamily1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 18:22

Rindin schreef:
Kreupel LV en RA ook heel licht. Jammer dat je niet op beide zijde beeld hebt op het harde. En jammer dat het filmpje op het zachte niet ook op dezelfde hand is (dan kun je beter vergelijken of ze anders gaan lopen van de ondergrond). Vind haar op het zachte minder "op eieren" lopen, maar dat kan dus ook van de andere richting komen...

Misschien overheen gelezen, maar aan welke kant is die patella-band-scheur gevonden? En is er verder nog naar LV gekeken, omdat de eerste DA ook vond dat daar wat te zien was...

Scheur is linksachter en LV is niet verder bekeken omdat ze hier niet gevoelig op was op buigproef en uitverdoving niets verbeterde. Maar was wel helemaal in het begin, toen veearts 2 voor de eerste keer kwam in september. En op dat moment had ze op beide knieën achteraan naast die scheur ook ontsteking, dus voor hetzelfde geld had ze ondertussen toen ook LV iets wat sluimerde maar was dat toen minder zichtbaar. Dus ga dit volgende week toch nog eens voorleggen! Nu ontsteking van de knieën weg is (maar scheur is er natuurlijk nog), kunnen we mss toch nog eens LV uitverdoven en indien nodig scannen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 18:31

SOrry, ik bedoel RV, ze valt wat op LV. Heb je ook een filnpje van op het harde rechtsom?

Ik vind het verschil van ondergrond best wat verschil in lopen geven, op het zachte lijkt ze
meer te ontspannen en haar passen beter af te maken.

Annelore_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 18:36

Ik heb verder geen ideeën meer voor je maar wens je veel sterkte. Ik heb ook een tijd met mijn pony gekwakkeld en weet hoe vervelend het kan zijn.

FurryFamily1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 18:36

Nee ik vrees van niet. Beelden op harde en zachte zijn ook met enkele maanden tussen dus is sowieso wel lastig te vergelijken. Moet er wel bij zeggen dat dit zowieso een paard is met erg ongelijke voeten vooraan: linksvoor plattere voet en rechtsvoor rechtere voet, zal er zeker ook mee te maken hebben.
En die beelden op de harde zijn zonder ijzers (laten weghalen omdat ze weide opging) én na 2 maanden enkel op gras gestaan hebben en dan naar harde gehaald om te evalueren. Probeer hier geen excuses te zoeken, maar je wat te helpen om de beelden beter te plaatsen :)

Ik zou nog eens een recente opname moeten maken, maar omdat het zo kwakkelt tussen goed en minder goed geeft dat ook weer vertekend beeld :). Ik houd jullie alvast op de hoogte als er weer veearts geweest is.