Wel of geen ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HarHar

Wel of geen ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 09:53

Hallo, ik zit met het volgende.

Mijn tinker van 13 heeft RV hoefgewrichtartrose (op een schaal van 5 heeft hij een 4).
Inspuiting in het gewricht heeft niet geholpen.
Sinds november heeft hij orthopedisch beslag, een supplement en aangepaste beweging (20 min wandelen of onder t zadel 20 min stappen) en dat gaat goed.
Hij staat in een 3 bij 3 stal met een zanduitloop van 9 bij 3.

Eind vd maand verhuisd hij naar een rusthuis, hij komt dan in een groep die in de zomer 24/7 op t land staat en in de winter op een voornamelijk harde met deel zand paddock met grote inloopstal staat.
Ik zal dan 3 á 4 x per week met hem wandelen of stappen op t harde.

Nu komt t; ik heb een onderzoek gelezen waaruit blijkt dat ijzers heel slecht zijn en artrose veroorzaken (!?).

http://paardenhoeven.info/10-nadelen-van-hoefijzers/

Wat is nu wijsheid? Ik ben benieuwd wat jullie vinden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:17

Dat is geen onderzoek, dat is gewoon iemand die met een vrij groot vooroordeel informatie samenvat.

Hij heeft al artrose dus dat argument is niet zo nuttig.
Je paard liep slecht en loopt nu beter toch?
Waarom zou je hem verder plagen als het eerder zonder zijn beslag niet lukte?
Zie het als pijnstilling, dat ga je ook geen jong paard zijn hele leven geven. Maar ik neem aan dat het toch aflopende zaak is en dan doe je dat gene wat het leven tot op het laatst nog dragelijk maakt.

geerke

Re: Wel of geen ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:29

heel simpel....kijk naar je paard.Loopt hij beter met (aangepast)beslag?Dan is het antwoord duidelijk.
Laat je niet gek maken door de ''anti-ijzerbrigade''.....die kijken nooit naar een paard als zijnde opzichzelfstaand.Maar roepen gewoon dat alle paarden zonder ijzers moeten kunnen en dat alle problemen wat blessures betreft en gewrichtsproblemen door ijzers komen.Als het zo simpel was....

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:33

Sizzle schreef:
Dat is geen onderzoek, dat is gewoon iemand die met een vrij groot vooroordeel informatie samenvat.

Hij heeft al artrose dus dat argument is niet zo nuttig.
Je paard liep slecht en loopt nu beter toch?
Waarom zou je hem verder plagen als het eerder zonder zijn beslag niet lukte?
Zie het als pijnstilling, dat ga je ook geen jong paard zijn hele leven geven. Maar ik neem aan dat het toch aflopende zaak is en dan doe je dat gene wat het leven tot op het laatst nog dragelijk maakt.

Degene die die website maakt zit niet vol vooroordelen maar deelt haar ervaringen en dat zijn er enorm veel.

Bovendien noemt Van Nassau in zijn hoefijzerboek dezelfde nadelen van ijzers op.

Hoefijzers maken de hoef een stug rigide geheel, de hoef kan niet meer bij elke stap uitzetten en veren zoals die zonder ijzer zou doen.

De klappen die normaal door straal, hoefwand en zool gedempt worden, komen nu volledig op de gewrichten en dat kan artrose geven.
Artrose kan natuurlijk ook andere oorzaken hebben, maar ook dan is het niet fijn als de impact van elke stap daar opgevangen moet worden.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:45

Wat zegt degene die de hoeven van dat paard behandeld?

Ik zou hierin niet teveel leunen op algemene info, dus bv de nadelen van ijzers. Dit gaat over een specifiek geval, jouw paard heeft een medisch probleem dat maar zo kan maken dat die nadelen wegvallen in het geheel, de ijzers je paard juist helpen. Je hebt dus niets aan algemene verhaaltjes over ijzers onder gezonde voeten.

In dit geval kan de hoefsmid die je heeft geholpen hiermee je adviseren, de dierenarts kan je ook adviseren. Zij weten immers precies wat er aan de hand is, kennen het paard, de toestand van het paard en de prognose.
Ben je niet geheel zeker, neem dan een second opinion, maar wel bij iemand wiens werk dit is, die ervaring heeft met de problemen die jouw paard ook heeft.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:52

Artrose heeft hij al gekregen zonder zijn ijzers. Dus dat argument gaat voor jou paard dan al niet meer op.

Hij loopt nu beter met.
Dan zou ik hem daar dus niet meer vanaf halen.

Wat je wel nog kunt overwegen is kunststof.
Daar heb ik bij een artrose paard goed verschil mee gezien.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:12

Artrose wordt niet veroorzaakt doordat een paard ijzers onder heeft. Is grote bullshit.
Dan had ik hier al heel wat paarden moeten hebben met artrose. En die hebben we hier niet en ook niet gehad.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:25

Legio paarden met o.a. artrose gingen veel beter lopen toen de ijzers er af gingen, de hoeven juist bekapt werden en weer sterk genoeg werden om de schokken te dempen.

Wat ook logisch is omdat een ijzer alles behalve schokdempend werkt, ook niet als er een zooltje onder zit.

De hoeven en hun mechanisme zijn bedoeld om de schokken van het lopen, rennen en soms springen op te vangen, dat zou niet de taak van de gewrichten moeten zijn.

Het is simpele mechanica en geen bullshit :)

Maar goed aan al die mooie mechanica zit een dier vast wat ongemak vertoont en waar de TS zich zorgen om maakt.
Ik kan hier wel roepen, ijzers er af, maar ik weet niet hoe de hoeven er aan toe zijn, als het paard zonder ijzers zo gevoelig is dat het niet wil lopen is het ook niet goed.
Bij artrose is beweging toch wel belangrijk, rust roest tenslotte.

TS ik vind het goed dat je je in hoeven en ijzers en de relatie met artrose verdiept.
Ik weet wel iemand in jouw omgeving die je er veel over kan vertellen en ook langs kan komen om jouw paard te bekijken.
Als je interesse hebt mag je me een PB sturen :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:28

Paard is beter gaan lopen met.
Stond zonder zoals ik begreep. Dus jou betoog gaat hier niet op. :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:29

Maja als hij toch al naar een rusthuis gaat, waarom zou je dan met speciaal beslag gaan werken? Je gaat er toch niet meer op rijden, en in een groep, op gras/soms modder zijn ijzers ook niet echt ideaal (verwonden van andere paarden, verliezen van ijzers in de modder/aftrappen en/of spekglad in winter)

Haal hem lekker van de ijzers af, laat hem goed bekappen en geef hem die rustjaren.....

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:32

Tuurlijk loopt ie beter, paard voelt z'n hoeven niet meer omdat het hoefmechanisme wordt weggenomen door het ijzer.
Doorbloeding wordt minder, de voeten slapen als het ware.

Als jij een zeer teengewricht hebt en ik belemmer de doorbloeding, gaat je voet tintelen en slapen, dan voel je ook niet zo veel meer aan je tenen :)
Tegelijk belemmer ik dan de genezing, want daar is een goede doorbloeding voor nodig.

Je hoort van veel mensen die hun paarden van de ijzers halen dat de hoeven na een poosje warm gaan voelen, soms geeft dat schrik.
Maar dat is slechts de doorbloeding die weer op gang komt, de natuur herstelt dan toch weer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:35

Kijk naar je paard en overleg met je smid :)

Wat jij zegt LBLGypsyCobs over de doorbloeding is natuurlijk flauwekul.... Een goede smid legt het ijzer zo aan dat de voeten nog steeds optimaal kunnen bewegen en dan is er niks mis met de doorbloeding. Als de voeten van een paard zouden gaan slapen dan zouden ze daar allemaal over gaan struikelen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:38

@ TS gewoon met je hoefsmid en dierenarts overleggen wat het beste is voor je paard nu hij naar een rusthuis gaat. Als hij met ijzers beter en vooral pijnvrij loopt. Dan zou ik ze er lekker onder laten

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:39

Hoezo flauwekul, de hoef wordt aan een stuk ijzer gefixeerd, hoe kan die dan nog uitzetten en inkrimpen bij elke stap?
De hoef wordt beslagen als het paard de hoef in de lucht heeft en dus op z'n smalst is.
Zodra het paard de hoef neerzet, kan de hoef al niet uitzetten en zit het ijzer te strak, laat staan bij het afzetten voor elke pas of sprong.
Als jouw schoenen zo strak zitten en van ijzer zijn, gaan ze slapen.

Dan kun je nog wel lopen hoor, je spieren hebben een geheugen over waar je je voeten moet laten, maar een gladde ondergrond zul je minder goed aanvoelen.
Maar daar zijn kalkoenen voor :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:40

Sorry maar dat laatste bericht van he slaat echt nergens op Lblg.
Dan zouden paarden niet meer kunnen lopen laat staan bereden.
En allemaal in de salami zitten binnen korte tijd omdat de hoeven er van ellende totaal afbreken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:45

Met een gezond paard kun je experimenteren.
Dit paard is kapot.
Uit de OP krijg ik het idee dat dit paard altijd al ijzerloos was en niet meer kon lopen door de pijn. Sinds de ijzers kan hij weer enigszins normaal lopen.
Met een paard met zulke ongemakken waarvan je weet dat hij ook echt fysiek ongerstelbaar kapot is ga je niet maanden wachten of je met een andere bekapping ineens een wonder krijgt. Een dier met pijn laten staan mag niet eens.
Je kiest iets wat direct verlichting geeft en dan kun je vanuit die situatie altijd nog kijken of je dit verder kunt verbeteren.

Overigens nagelt een goede hoefsmid enkel de voorzijde van de hoef. Daar waar de grootste uitzetting plaats vind zitten geen nagels en is het ijzer ook breed genoeg om de uitzetting te ondersteunen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:57

+1
Like

Goed omschreven.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:58

Paarden gaan ook veel minder lang mee dan dat ze echt zouden kunnen, paarden hebben enorm sterke hoeven die veel kunnen hebben en paarden laten ook niet zo snel wat merken.

Feit is nog wel dat het gemiddelde paard in Nederland 8 jaar wordt, heus niet alleen door been en hoefproblemen door ijzers.
Overbelasting door verkeerd, te zwaar en te jong trainen spelen ook mee.
Verkeerde huisvesting en natuurlijk veel ongewilde veulens die voor hun eerste jaar de worst in gaan, halen het gemiddelde ook omlaag.

Gelukkig is het paard van TS die leeftijd al voorbij, maar met 13 jaar naar een rusthuis is toch ook wel jong :(:)
Ik vind het overigens wel geweldig dat TS dat doet, ik hoop dat hij daar nog heel wat jaren mag genieten.

Je hoeft van mij de mechanica van de paardenhoef niet te begrijpen, ik snapte er ook geen zak van en verklaarde iedereen voor gek, mijn smid en vele andere smeden zeiden wat anders en die kunnen het tenslotte weten toch?
Nu een half jaar verder, m'n altijd week staande jaarling staat nu netjes recht op haar hoeven, de losse witte lijn van de andere jaarling is weer mooi strak en stevig en mijn ruin blijkt geen korte pezen te hebben, maar kon door te hoge hielen gewoon niet zo ruim bewegen zoals hij nu met een lagere hiel doet.

Allemaal dankzij onder ander degene die http://paardenhoeven.info/ in de lucht houdt en daarmee al zoveel paarden geholpen heeft.

Ik heb cursussen en workshops gevolgd en die blijf ik ook volgen, loop met ervaren bekappers mee en zie zulke mooie dingen als de hoeven zich herstellen :)

Je hoeft het niet met me eens te zijn, je hoeft je er niet in te verdiepen, maar roepen van 'onzin', 'bullshit' en 'slaat nergens op' zonder echt uit te leggen hoe volgens jou de paardenhoef dan werkt, vind ik een beetje jammer.

TS verdiept zich er wel in en ik hoop dat ze dat ondanks alle onzin en bullshit kreten ook blijft doen en een keuze maakt gebaseerd op de feiten die ze kent en niet gebaseerd op degenen die het hardste roepen.

Sizzle, met jou ben ik het deels eens, het paard van TS zou nu ineens zonder ijzers wel eens behoorlijk rot kunnen staan en echt slecht af zijn.
Dan kun je roepen dat over een jaar de hoef weer gezond is, maar als het paard niet durft te bewegen, heel het lijf vast zet, gaat dat niet goed komen natuurlijk.
Ik hoop dat wanneer TS besluit ijzerloos te gaan, dit een weloverwogen beslissing is in overleg met een dierenarts, smid en bekapper, alle mogelijke voor en nadelen goed bekijkt.

Het deel waar ik het niet mee eens ben is dat de paardenhoef niet zou willen uitzetten waar de nagels zitten, dat is een misverstand, de hoef beweegt in z'n geheel, zet uit, krimpt in bij elke stap.
Een ijzer belemmert altijd het hoefmechanisme, of deze nu met 10 of 2 nagels vast zit.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:01

Maar het woord onzin is toch echt een goed woord bij iemand die gaat beweren dat de hoef gaat slapen en daardoor een paard beter loopt.
Dan is onzin en zelf bullshit nog erg vriendelijk gekozen op zoveel onkunde in 1 zin.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:05

niet kunnen bewegen van de pijn lijkt mij het hoefmechanisme nog meer te belemmeren dan een hoefijzer,in dit geval.
Wat een berg onzin lees ik hier toch.... :7

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:06

Onkunde nog wel :D
Het is bewezen mechanica, overal op internet terug te vinden wat een gezonde hoef in beweging doet en wat er gebeurd als dat belemmerd wordt door een ijzer.

Prima als je dat ondanks al die informatie niet wil geloven, is er trouwens ergens iets te vinden wat bewijst dat het hoefmechanisme onzin en bullshit is?

geerke, beweging is inderdaad wel een belangrijke voorwaarde voor hoefmechanisme, maar als het hoefmechanisme dan toch onzin is, is beweging dan wel zo belangrijk?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:08

Het gaat hier niet om principes. Het paard heeft NU pijn. Dan zijn je principes op dat moment ondergeschikt.

Ik weet natuurlijk niet welk speciaal beslag eronder zit.
Misschien is de hoef nu wel expres gefixeerd met siliconen bijvoorbeeld. Dan is juist extra hoefbeweging zelfs nog pijnlijker.
Je zet je oma met versleten heupkoppen ook niet op turnen om flexibeler te worden, dan gaat het nog sneller kapot.

Als de gewrichten kapot zijn zal iedere beweging pijn doen. Je kunt ook kiezen voor permanente pijnbestrijding/ zenuwsnede en dan kun je verder de voeten laten zoals het was.

HarHar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 12:09

Hij gaat wel naar een rusthuis maar niet omdat hij afgeschreven is maar omdat hij daar in een groep komt die allemaal of iets mankeren of oud zijn, daardoor zal hij ook niet heel wild gaan spelen en bewegingen maken die slecht voor hem zijn. Daarnaast blijft hij lekker in beweging. Op deze manier hoop ik hem zo lang mogelijk een fijn leven te kunnen bezorgen. We blijven ook buitenritjes maken.

Ik ben er niet helemaal van overtuigd dat de ijzers hem beter laten lopen, want we doen nu div. dingen anders (voornamelijk het bewegen) maar als het niet slecht is blijven ze eronder (voordeel van de twijfel ).

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:15

Gelijk heb je, niet zo ineens de ijzers er van onder.
Zonder is beter voor de hoeven, maar het hangt helemaal van de gezondheid van de hoeven af hoe ie het er zonder op doet.
Je kunt het eens proberen, misschien valt het mee, zo niet, zitten ze er zo weer onder.
Hij kan zonder problemen wegwandelen, maar het kan in een extreem geval ook dat ie langere tijd nauwelijks durft te lopen.
En tussen die uitersten zijn nog heel veel opties natuurlijk :D

Ik denk dat hij het heerlijk gaat vinden in de groep en met alle bewegingsruimte :j
Laatst bijgewerkt door LBLGypsyCobs op 04-04-15 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:16

Mijn vorige paard kreeg artrose en toen ook ijzers. Liep daar dus duidelijk beter op.
Ik had verder aan zijn stalling of dergelijke niets veranderd.
En op kunststof. Ook genageld liep hij nog beter. Maar dat was vooral door het stroeve. Ijzer schuift wat sneller en daar werd hij onzekerder van.