kroonrand dik? wat is dit ? help ?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Perryx

kroonrand dik? wat is dit ? help ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 19:18

Ik vraag jullie om hulp,
Mijn paard heeft sinds vandaag iets waarvan ik me afvraag wat het is!
Mijn paard heeft op de wei gestaan met vriendjes, en toen ik hem er uit haalde en zijn hoeven wou uitkrabben zag ik dat de kroonrand aan de buiten kant van de hoef , (links voor als je r voor staat) erg dik is!!! het is vanaf de bal van de hoef, tot aan de zijkant dik en op 2 plekjes een beetje rood? (bloeduitstorting lijkt het wel?)! andere kant en achter hoeven zijn gewoon normaal..
Nu weet ik mij echt niet te bedenken wat dit kan zijn! dus ik heb mijn hoefsmid gebeld samen met mijn instructrice , en hij dacht dat het paard aangetikt heeft, wat mij erg raar lijkt want het zit aan de voor hoef aan de BUITEN kant.... of hij dacht dat een ander paard hem zou aangetikt hebben.
Ook heeft hij kale plekjes in de kootholte? wat lijkt op mok... alleen aan die voet!
heb het hele voetje gewassen met water en Betadine en er daarna blauwspray opgedaan..
Paard loopt niet kreupel of stijf!! (paard staat op ijzers aan de voorbenen)!!!!
Ik heb geen foto's helaas, maar heb even 3 foto's van google opgezocht en met paint strepen gezet en omcirkelt zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel!
Hier de foto's , ik hoop dat jullie mij kunnen vertellen wat dit zou kunnen zijn!

NOG EEN KEER; GÉÉN EIGEN FOTO'S , ALS VOORBEELD DEZE FOTOS !!!!

De buitenkant van de hoef , het zwarte streepje is dik, en het roode is het een beetje rood en óók dik.
Het dikke kroonrand loopt dus van de bal van de hoef(bij de straal) tot aan het midden van de hoef...
Afbeelding

Ook is zijn voet een beetje opgezet (dik) bij het gedeelte wat hier omcirkelt is.
Afbeelding

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Laatst bijgewerkt door Perryx op 06-02-15 19:54, in het totaal 2 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 19:21

Misschien een flinke verstapping? Hoe loopt- draaft je paard? Hou t goed in de gaten op collateraal bandje blessure .
Hoeft t niet te zijn maar als ik plaats en zwelling plaats denk ik daaraan

Perryx

Re: kroonrand dik? wat is dit ? help ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 19:22

paard is absoluut niet kreupel of stijf !

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 19:22

Ook niet in draf op cirkel
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 06-02-15 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 19:22

Nee! ook niet in galop.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 19:24

Wat zouden wij hier op bokt meer kunnen zeggen dan je smid?
Geen idee wat het is, zou gestoten of aangetikt kunnen zijn of misschien zit er een naar boven lopend zweertje onder. Maar ik zeg maar wat want ik kan het niet zien.
Je zou het twee keer per dag kunnen koelen met de waterslang, dat is nooit verkeerd.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 19:25

Als het een zweertje zou zijn had ik wel verwacht dat hij kreupel of stijf zou zijn en dat is hij niet.
Koelen doe ik, en schoonhouden met betadine

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 19:26

Als er niks open is hoef je ook niks te ontsmetten. Daarmee maak je alleen de huid maar week.
Een zweertje wat de ruimte heeft (boven de hoef uitsteekt) is niet te vergelijken met een zweertje er in. Meestal zijn ze dan niet (meer) kreupel
Laatst bijgewerkt door mrie op 06-02-15 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 19:28

Is het een beetje korrelig/schilferig rond de kroonrand?? Door de mokplekjes die je noemt kan het ook bv mijt zijn.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 19:29

Ik gok ook verstapt. Hij zal morgen wel wat stijver van stal komen, misschien is het dan ook wel nog dikker. Gewoon op stal zetten en morgen even weer kijken.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 19:30

Oke , bedankt. Ik wacht even af ik laat jullie morgen meer weten, hoop dat het verstapt of aangetikt is ...

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 19:30

Ik weet niet goed of dit hetzelfde is, omdat je geen eigen foto's hebt maar: ik heb me een keer best wel zorgen gemaakt omdat mijn pony een rode vlek op haar hoef had, ook bij de kroonrand. Ik heb toen direct de hoefsmid gebeld en die heeft er naar gekeken. Hij vroeg toen of ik veranderingen in het voer had aangebracht, dat was het geval. Hij vertelde dat hij dat aan de hoef kon zien: er zat dus die rode vlek en af en toe ook een dikker gedeelte. Volgens hem betekende dat allemaal dat er iets in het houden van mijn pony veranderd was.

De tijd die hij uit kon rekenen aan dhv waar de plekken zaten klopten ook precies. Het begon ook bovenaan en zat er plotseling en is er na een aantal weken uitgegroeid.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 19:33

Pacific schreef:
Ik weet niet goed of dit hetzelfde is, omdat je geen eigen foto's hebt maar: ik heb me een keer best wel zorgen gemaakt omdat mijn pony een rode vlek op haar hoef had, ook bij de kroonrand. Ik heb toen direct de hoefsmid gebeld en die heeft er naar gekeken. Hij vroeg toen of ik veranderingen in het voer had aangebracht, dat was het geval. Hij vertelde dat hij dat aan de hoef kon zien: er zat dus die rode vlek en af en toe ook een dikker gedeelte. Volgens hem betekende dat allemaal dat er iets in het houden van mijn pony veranderd was.

De tijd die hij uit kon rekenen aan dhv waar de plekken zaten klopten ook precies. Het begon ook bovenaan en zat er plotseling en is er na een aantal weken uitgegroeid.

Bedankt! ik voer inderdaad sinds een paar weken wat anders bij... De metazoa superfit broxxxx, zou dat hier door komen?!

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 19:33

ik ga proberen morgen eigen foto's te maken trouwens

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 19:34

Miss. heeft hij zichzelf verwond tijdens het rollen? mijn paard had ook een dikke kroonrand,ook kwam er bloed uit.heb er nog foto's van.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 19:35

Dat zou dus best kunnen... Ze heeft er geen pijn aan zei je toch, ook niet als je er met een hoevenkrabber optikt? Ook niet kreupel... Dan zou ik dit niet uitsluiten. Niet iets om je druk om te maken dan dus, maar wel goed in de gaten houden mocht het toch wat anders zijn! Als je echt twijfelt gewoon de hoefsmid langs laten komen.

Oh trouwens: dat ze dan vlekken of bulten krijgen op hun hoeven betekende niet per definite dat het voer niet goed was, zei mijn hoefsmid. Heb het nog nagevraagd.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 19:45

Zo'n rode vlek is vaak een beurse "blauwe" plek na aantikken of gestoten. Gaat vanzelf weer weg, net als bij jezelf.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 19:49

Ik hoop dat je gelijk hebt Mrie! dat het dat is,

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 19:49

gohya schreef:
Miss. heeft hij zichzelf verwond tijdens het rollen? mijn paard had ook een dikke kroonrand,ook kwam er bloed uit.heb er nog foto's van.

Heb je fotos hier van? mag ik ze zien?
Paard van mij heeft voor ijzers dus zou best kunnen

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 20:39

Hij heeft dus waarschijnlijk ook lichte mok, en misschien ook nog lichte rotstraal... ga er maar blauwspray op doen, op de straal, kan blauwspray ook op de mok?!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:50

Rustig aan... mok, mijt, rotstraal... Waarom amputeer je niet meteen zijn hoef.... Rustig, geen paniek, nachtje over slapen. Eerst dit dan dat.

Blauwspray en mok levert niets op.

Dus nu koelen, morgen nog eens kijken, laat iemand anders kijken naar rotstraal, als het licht is kun je dit het beste oplossen door elke dag een stukje keukenrol door de groeve te halen verder niks, niet extra krabben en zo want dan gaat het stuk. Vervolgens ga je bedenken hoe jij om wil gaan met mok, met thee, zalf, vaseline of... whatever.
Een ding ga je niet doen dat is paniekfietsen

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 20:59

TS hier de foto's.Was ook aan haar voorbeen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 21:07

bedankt voor de fotos, bij mijn paard zit het echt helemaal aan de zijkant aan de achterkant zegmaar

KimW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 07:32

mrie schreef:
Rustig aan... mok, mijt, rotstraal... Waarom amputeer je niet meteen zijn hoef.... Rustig, geen paniek, nachtje over slapen. Eerst dit dan dat.

Blauwspray en mok levert niets op.

Dus nu koelen, morgen nog eens kijken, laat iemand anders kijken naar rotstraal, als het licht is kun je dit het beste oplossen door elke dag een stukje keukenrol door de groeve te halen verder niks, niet extra krabben en zo want dan gaat het stuk. Vervolgens ga je bedenken hoe jij om wil gaan met mok, met thee, zalf, vaseline of... whatever.
Een ding ga je niet doen dat is paniekfietsen

Inderdaad! Je moet je hoofd altijd koel houden, waarschijnlijk valt het ook wel mee. :j

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 09:48

Het kan zo veel zijn, zie door de bomen het bos niet meer..
- straalkanker
- rotstraal
- aangetikt
- hoefzweer

en ga zo maar door .....