Om voor mezelf een mooi overzicht te hebben, en omdat ik zo rond me heen al meerdere keren hoorde dat mensen het proces en de behandeling interessant vinden om te volgen maak ik dit topic.
Ik ga per post een behandeling beschrijven. Ik heb geen idee hoeveel foto's ik per post zichtbaar mag plaatsen, sorry als het er teveel zijn!!!
Let op! Komt bloed voor op de foto's!
Eerst even wat informatie over mijn schatje:
Naam: Tycho
Ras: Nederlands Trekpaard
Stokmaat: 1.79m
Leeftijd: hij is van mei 2005, 9 dus nu.
In mijn bezit: Ik heb hem zelf uit mogen zoeken, hij is gekomen toen hij 5,5 maand was en sinds februari 2014 ook officieel van mij!
Foto:

Wat vooraf ging:
Sinds Tycho echt officieel van mij is, hebben we het een na het ander... Zo werd in maart artrose geconstateerd bij he. Met break-over-ijzers en glucosamine gaat dat prima en konden we weer lekker voluit rijden en ons ding doen.
Vanaf begin van de zomer begon Tycho af en toe wat te 'kwakkelen'. Niets ernstigs, maar gewoon net niet fit: lang erover doen om op adem te komen, snel zweten, meer uitingen van CPL, laatste maand vaker even snotneusje, dat soort dingen. In juli voor de eerste keer open kroonranden, wat ik weet aan de CPL. (chronisch progressief lymfoedeem)
Nu werd hij op 15 september bekapt/beslagen en zag mijn hoefsmid dat hij straalkanker had, aan drie voeten! Van de DA spul gekregen en dat aan het smeren gegaan.
Twee weken later ineens die kroonranden weer open, een pingpongbal op z'n onderbeen vanachter in z'n sok en nog een week later vielen ineens spontaan zijn zwilwratten er af!

Diezelfde week heeft een andere hoefsmid (die kwam toevallig bij een kennis en ik kon er even bij) zijn stralen bijgesneden, bloed kwam er uit. Dat was de druppel! M'n eigen DA gebeld en afspraak gemaakt.
1e bezoek DA:
Alles verteld en benoemd toen hij er was en ik kreeg een frons en een dikke "Aï...!" als reactie. BAH!

Per direct naar huis gehaald. Hij stond heerlijk 24/7 op een fijne wei van 2,5ha, maar hij mocht niet meer nat staan, en in oktober is het gras iedere ochtend nat, dus naar huis gehaald, stal en binnenbakje in. Gelukkig heeft ie een flinke stal, maar toch...

Direct begonnen met Prednison, volle dosis. Hoefsmid gebeld en twee dagen later kon hij al komen. De DA was er toen ook. Samen hebben ze zijn stralen uitgesneden.
1e bezoek hoefsmid + 2e bezoek DA
Tycho in de travaille (hoefstal):
http://www.mijnalbum.nl/Foto800-F6SGJS43.jpg
Linksvoor is er het ergst aan toe, dus die eerst aangepakt:

Begon al heel snel flink te bloeden: http://www.mijnalbum.nl/Foto800-AFOUH3PU.jpg
Deppen nadat alles uitgesneden was:

Ondertussen hebben m'n vriend en ik zijn sokken gelijk maar afgeschoren. Kan nooit prettig zijn voor m'n paardje als het gaat broeien:

Linksachter leek het minst erg te zijn, maar dat was schijn helaas

Rechtsvoor bloedde eigenlijk niet, was het meest rustig van de drie:

Alle drie de hoeven zijn daarna hetzelfde ingepakt. Eerst een mengsel van prednison, kopersulfaat en cubarmix erop, daarna verbandje:

Daarover watten en toen de hoef dik inpakken met drukverband:

Daarover heen rekverband:

Dat alles goed vastmaken met duktape:

Ivm waterdichtheid zijn z'n drie hoeven daarna nog ingepakt met vijverfolie, wat weer vast getapet werd met nog meer duktape:

Helaas was dit helemaal niets. Veel te los en na 20m gelopen te hebben was het al los!

Dit was allemaal gedaan op 24 oktober. Maandag de 27e oktoer zou de smid weer terugkomen om het verband te wisselen en te kijken hoe het ging en of er nog iets uitgesneden moest worden. Dit moest met de smid, omdat Tycho niet uit de hand te behandelen is. Niet zo lang in ieder geval.
In dat weekend hebben we (en Tychje ook) best afgezien. Om de haverklap duktape en dus vijverfolie los, Tych vond het verschrikkelijk ineens zo op stal (stond in een andere stal omdat er nog een paardje geblesseerd op stal stond en we dachten, hebben ze elkaar nog) dus hij liep veel rond, wat er niet geweldig voor was. Iedere dag wel 2x weer extra tape eromheen plakken....Verschrikkelijk!
[Foto's zijn ineens te groot?