Toekomst bij chronische hoefbevangenheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

parmezaan

Toekomst bij chronische hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 11:55

Graag wil ik jullie advies over het volgende. Ik heb anderhalve maand geleden een Haflinger gekocht, Stendor van de Rijsdijk, bij een handelsstal. Na 3 weken bleek uit onderzoek van de hoefsmid en mijn dierenarts dat het paardje chronisch hoefbevangen is, met een geringe kanteling van de hoefbeenderen voor. Dit is als verborgen gebrek naar boven gekomen. Ik heb € 2.000,-- betaald voor dit paardje van 9 jaar, een redelijk marktconform bedrag voor een gezonde haflinger met als doel lichte sport. Na verschillende gesprekken/overleg met dierenartsen en de verkoper, heb ik het paardje terug gebracht en mijn geld terug gekregen. Dit gaat me aan mijn hart, omdat ik Stendor enorm leuk vindt en hem het beste gun. Ik overweeg of ik hem terug zal kopen van de handelsstal en en ga investeren in juist beslag en juist voerbeleid. Maar ik heb geen idee wat de marktwaarde van een chronisch hoefbevangen paard is, dat is dus mijn eerste vraag aan jullie.

Mijn tweede vraag is of er iemand ervaring heeft met aangepast beslag en de verzorging/ mogelijkheden/toekomst van rijden met een chronisch hoefbevangen paard. Mijn hoefsmid zei dat Stendor dit minimaal 3x moet hebben om de hoef te corrigeren (ca 450,-) en daarna vóór altijd op hoefijzers moet blijven staan. Verder moet het voer worden aangepast, dus geen voorjaarsgras, geen of zeer beperkt kuil en brok. Ik hoor graag wie van jullie hier advies over heeft.

Wesco

Re: Toekomst bij chronische hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 12:09

Mijn oude haflinger was ook chronischhoefbevangen. Ze kreeg elke dag bloedverdunners en met hoefijzers met een zooltje was dit oke. Ik moestsel altijd opletten dat ze niet te dik werd en regelmatig beweging.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 12:28

Ik heb een chronisch bevangene. Randje van inslapen geweest, topper van een hoefsmid heeft m er boven op geholpen. Mijn weidebeleid is zeer strikt, ik zou dan om die reden ook niet op een pensionstal kunnen/willen staan.
Even een korte situatieschets:

- Geen voorjaars en najaarsgras (nu zijn de suikers net zo erg als in het voorjaar met dit weertype)
- In de zomer kan hij 24/7 op de wei mits dit een onbemeste wei is. Varkensmest en kunstmest/koeienmest zijn uit den boze. Paardenmest kan, maar mijn ervaring is dat het dan het beste is om in het najaar te bemesten, wei op rust en pas in juni/juli erop of eerder als de temperaturen steady zijn overdag en in de nacht. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je bij 24/7 weidegang op bovenstaande manier wel 4 keer per week minimaal wat aan beweging moet doen. Ze eten namelijk zichzelf anders dicht.
- Speciaal beslag kan in het begin zeker wel helpen, echter is de mijne gewoon opgeknapt door een goede hoefsmid en na een jaar hebben we voorzichtig aan de ijzers eronder weg gelaten, in de winter. Dit ging goed, hoeven bleven gezond en naarmate de tijd vordert zijn ze gewend aan zonder ijzers lopen. Mijne loopt nu ook gewoon weer op het asfalt en staat onder strikte begeleiding van een goede hoefsmid welke de stand en de teen goed in de gaten houdt. Sommige paarden blijven vast zitten aan ijzers, maar dat ligt ook grotendeels aan hoe de hoefsmid te werk gaat en hoe gevoelig je paard is. Elk hoefbeentje is namelijk enigzins gekanteld na HB.
- GEEN kuil, waardeloos bij HB. Gewoon lekker hooi, liefst 2e of 3e snede van onbemeste grond, die van mij eet dit onbeperkt
- Ik persoonlijk heb nooit met bloedverdunners e.d. hoeven werken
- Selectief zijn op je krachtvoer. Pavo e.d. zit vaak veel rotzooi in voor HB-ers. Kijk eens naar Dodson & Horrel: Safe & Sound of Leisure mix
- Hou het gewicht in de gaten, maar verkijk je er niet op. Een slank dier kan zo weer bevangen zijn als je het suikergehalte niet in de gaten houdt.

Voor de rest heb ik er in het dagelijks leven geen last van. Ik zou persoonlijk dan ook mijn pony niet laten staan als ik m nog moest kopen toen hij HB had.
Voor vragen mag je me pb-en. Ik heb jaren met een goede hoefsmid meegelopen omdat ik ervoor werkte, op een ander vlak. Maar zag veel klanten van m met HB omdat we er dan langs moesten en heb veel van m geleerd. Ook heb ik nu al 6 jaar de HB onder controle bij mijn pony, dus het is echt niet het einde van de wereld. Het vergt aanpassing en in hoeverre wil je dat doen. Toch is het niet eens zo'n rare aanpassing, want als je je verdiept in hun natuurlijke leefomgeving kom je tot de conclusie dat de mooie groene en bemeste volle weides die wij aanbieden eigenlijk vreselijk ongezond zijn voor elk type paard of pony. De een is alleen gevoeliger dan de andere.

Wat betreft de marktwaarde; 2000 euro zou ik er nou net niet voor betalen. Heel banketstaaf, maar feitelijk gezien is het hebben van HB een indicatie van een slachtprijs, net zoals eczeem e.d. Nou zeg ik niet dat ie geslacht moet worden of dat het niks waard is, zo werkt het alleen wel. Je kan dan ook de donder erop zeggen dat de beste handelaar m voor 3 of 400 heeft binnengehaald. Wat je er dan wel voor moet betalen, dat hangt van jou af en in hoeverre je m wilt. Net wat ik zeg, voor mij hoeft de HB geen doorslagegevende factor voor nee te zijn, maar dan moet je er wel naar betalen. Ik denk dat je met 1200 euro al duur uit bent persoonlijk. Daarnaast is het ook een kwestie van hoe eerlijk de handelaar is. Officieel moet hij een eerdere keuring vermelden bij de volgende geinteresseerde. Dus die 2000 kan hij er technisch gezien toch niet meer voor krijgen.
Laatst bijgewerkt door Hollyleaves op 01-11-14 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 12:37

Ik ga mee met Sylva. Chronisch hoeft niet chronisch te blijven mits een aangepast voerbeleid ( zoals hierboven beschreven) Haflingers behoren tot de sobere rassen, dus ik zou ook helemaal geen brok meer geven...gewoon droog hooi en een goed vit en mineralensupplement en veel beweging.

Mijn merrie was april 2012 op het randje van hemelen...hoefbeen gekanteld, dunne en gevoelige zolen...de hele ellende bij elkaar en nu zijn haar hoeven weer zo goed als normaal en leidt ze een aangenaam paardenleven...weliswaar met een flink stuk minder gewicht en een uitgekiend dieet ;)

Wat betreft de prijs, ik zou onderhandelen tot ik 'm kreeg voor de waarde van het vlees :j meer gaat die handelaar er toch nooit voor krijgen en misschien is ie wel van plan 'm naar de slacht te brengen... Het beslag in het begin kost al genoeg ;)

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 13:00

@Sylva: dank voor je uitgebreide toelichting, zo te lezen anticipeer je prima op de hoefbevangenheid van je paard, fijn dat het goed gaat met jullie
@ Pandora: duidelijk verhaal :-)

boeddha123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:38

Ik wil even reageren op de chronische hoefbevangheid van Stendor genaamd Jumper. Sinds een week ben ik de eigenaresse van Jumper. Toen ik hem kocht is er uitdrukkelijk gezegd dat hij hoefbevangen is geweest. Dit weerhield mij niet om hem te kopen. Als je goed op de voeding let en uitkijkt met de weidegang hoeft dit geen probleem te zijn of te worden. Een paar dagen geleden las ik dit bericht en schrok wel een beetje. Vandaag de hoefsmid geweest en Jumper is niet chronisch bevangen ook is zijn Hoefbeen niet gekanteld . Hij is een half jaar geleden wel ernstig bevangen geweest en je ziet het nog aan zijn hoeven, maar er is op tijd gehandeld. Dit wilde ik even kwijt.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:03

Gelukkig voor het paard dat hij alsnog een fijn huis heeft en fijn dat zijn prognose zo gunstig is. Heel veel plezier met je Haf!

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 23:32

Was het maar waar dat Stendors hoefbeenderen niet gekanteld zijn, dan had ik hem zelf gehouden, het is een superlief en werkwillig paardje. Helaas liegen de gemaakte rontgenfoto's er niet om. Ik open hier natuurlijk niet een topic over als de feiten niet kloppen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 23:38

boeddha123 schreef:
Ik wil even reageren op de chronische hoefbevangheid van Stendor genaamd Jumper. Sinds een week ben ik de eigenaresse van Jumper. Toen ik hem kocht is er uitdrukkelijk gezegd dat hij hoefbevangen is geweest. Dit weerhield mij niet om hem te kopen. Als je goed op de voeding let en uitkijkt met de weidegang hoeft dit geen probleem te zijn of te worden. Een paar dagen geleden las ik dit bericht en schrok wel een beetje. Vandaag de hoefsmid geweest en Jumper is niet chronisch bevangen ook is zijn Hoefbeen niet gekanteld . Hij is een half jaar geleden wel ernstig bevangen geweest en je ziet het nog aan zijn hoeven, maar er is op tijd gehandeld. Dit wilde ik even kwijt.

knap dat een kanteling in 3 weken weer goed gekomen is.......
heb jij foto`s laten maken?

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 23:46

boeddha123 schreef:

En je hebt je aangemeld alleen om dat te melden.
Fijn een smid met radiologische ogen, die zoek ik ook nog.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 23:51

Even kort en krachtig: heb je geld teveel en kopzorgen te weinig, zou ik het doen.

Paard zal voor een lange periode op NSAIDS moeten (zoals Metacam) en mogelijk zelfs met een maagbeschermer erbij (Gastrogard, a €40 per dag).
Zodra t paard uit de kritieke fase is zul je altijd moeten opletten met gras, krachtvoer en te rijk hooi. Altijd kopzorgen over de fructaanindex, over graasmaskers....

Daarnaast heeft 90% van de HB paarden Cushing of EMS. En in dat eerste geval zal t dier ook levenslang op dure medicatie moeten.

Kortom, je haalt je veel op de hals.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 23:57

Mijn verzorgpaard is ook herstellende van HB, en ik zou het ook nooit vrijwillig in huis halen :n Ze is nu sinds een weekje weer in de wei, en het is doodeng. Bij alles wat je doet ben je bang dat je teveel doet, of dat ze weer last krijgt..

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 23:57

Heel erg oppassen met prednison zou hij dat ooit nodig hebben! Voor de rest heb ik niet zoveel ervaring met hoefbevangenheid. Succes!

InfinityT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 23:58

Hier een chronisch hoefbevangen Welsh A merrie. Staat al járen op natuurweide, maar dankzij onkunde van buren nu chronisch hoefbevangen (ze heeft belachelijk veel gemaaid gras en etensresten gekregen. Brood, aardappelen, kool... alles wat je maar kunt bedenken. Giftig of niet, gewaarschuwd of niet). Nu wordt ze dus om de zoveel tijd hoefbevangen van het gras. Hoop was ver te zoeken... dierenarts heeft haar elke keer weer het voordeel van de twijfel gegeven omdat het zo'n bizar levenslustig dier is (20 jaar is ze nu). Elke keer weer terug halen, op een kleiner stukje land, piepschuim onder de hoeven en pijnstillers van de dierenarts (duuuuuur :oo )

Nu halen we haar nog steeds terug als de eerste tekenen van hoefbevangen er weer zijn. Maar wat ècht bijzonder goed werkt is Hippo-Ex-Laminitis. Wij waren sceptisch, maar tot onze grote verbazing werkt dat spul bizar goed. Twee keer per week 5 gram. Zodra ze toch weer hoefbevangen is, meteen dosis voor drie weken lang opvoeren naar 1 keer per dag. Vooral mijn mond viel open van verbazing.. komt geen dierenarts meer aan te pas!

Ook de hoeven beginnen weer enigszins recht naar beneden te groeien (ze groeiden naar voren, helaas). We houden haar strak in de gaten, ze wordt om de haverklap bekapt om de hoefgroei te beïnvloeden. Hoever het hoefbeen gekanteld is, weten we niet. Ze is 'maar' een ordinaire grasmaaimachine :D

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 00:57

Mijn laatste reactie was enigzins sarcastisch TS :). Het is nogal een verschil met wat jij noemde, binnen zo'n korte tijd.

En jongens, TS heeft t paard niet gekocht ;) boeddha123 wel. Nadat TS het van de röntgenfoto's meldt ben ik wel nieuwsgierig naar het onderzoek wat t paard erna heeft gehad. HB zorgt immers altijd voor een kanteling toch? Hoe minimaal ook. Heeft alleen de hoefsmid dit van de buitenkant bevestigd, dan zou ik alsnog een second opinion vragen bij een goede dierenarts in samenwerking met de smid, boeddha123.

Desalniettemin kan je er heus een leuk paard aan over houden hoor. Mijn ex HBer zou ik iig niet verruilen, en die functioneert prima, als ik m behandel zoals in mn eerste post omschreven wordt. Vergt dus wel aanpassing. Maar zo extreem als sommigen nu net noemen heb ik gelukkig niet mee te maken.

Wel eerlijk van de handelaar trouwens dat hij t gemeld heeft bij de volgende koper.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 08:07

Nee hoor, als je er snel bij bent zorgt HB niet voor kanteling. Helaas zien mensen het pas veel te laat waardoor er al meer schade is....

boeddha123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 10:16

HB zorgt niet altijd voor een kanteling van het hoefbeen . Denk je nou echt dat hij alleen maar aan de buitenkant heeft gekeken . Kom niet uit een ei of zo. Heb zelf nog een pony die al jaren cushing heeft dus weet aardig wat over hb . Het is mijn keuze geweest om hem toch te kopen en geen 1 paard geeft garantie dat hij gezond blijft. Ik ben blij met hem en hoop dat ik nog jaren van hem mag genieten.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 10:42

Mijn hoefsmid heeft me dat eens verteld, dat er altijd een kanteling plaats vindt. Maargoed, ik ben noch hoefsmid, nog dierenarts. De meningen zullen altijd verschillen over medische dingen daar het een mens is die een oordeel velt. Schijnbaar net als dat het een verschil van mening is tussen het onderzoek dat de TS heeft laten doen en het onderzoek dat boeddha123 heeft laten doen. Gezien het bij TS een andere uitkomst was als dus bij de recente eigenaar. En boedda123 dat klopt, nou goed dan toch, als het goed onderzocht is? Iedereen blij, paard vooral. En fijn dat je ook op de hoogte was en bewust die keuze hebt kunnen maken. Menig paard bij een handelaar in die conditie eindigt niet echt best. Dus een eerlijke handelaar dit.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 10:57

sylva schreef:
Mijn hoefsmid heeft me dat eens verteld, dat er altijd een kanteling plaats vindt.

Mijn voormalige hoefsmid zei me dat een paard dat bevangen is, nooit eczeem kan krijgen en vice versa. :+ En hij kon nog niet bekappen ook.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 14:43

Ik vind 2000 voor een gezonde voor de allround sport geschikte haflinger al een behoorlujke prijs. Recreatie en lichte sport zie je ze voor gemiddeld 1200 euro. Gezond!

Mijn merrie is ook chronisch hoefbevangen. Heeft ruim twee tot drie jaar op speciaal beslag gestaan maar sinds deze zomer zonder. Wel erg gevoelig op steentjes dus zou wel over willen op hoefschoenen voor buitenritten.

De hoefsmid van de kliniek geeft heel duidelijk aan dat hij vanaf de buitenksnt demate van kanteling niet goed kan beoordelen. Daarvoor moeten ffoto's gemaakt worden. Ik hwb het gevraagd omdat ik beniruwd was of het de laatste jaren ook hersteld was of erger was geworden. Mijn merrie draaft en galoppeert weer vrolijk met de rest door dewei maar onder het zadel voel je dat ze met draven toch te gevoelig loopt. Je kunt het wat verbloemen maar hetbis niet goed. Op advies dierenarts blijven we haar wel stappen aan de hand en onder het zadel vanwege haar IR.

Mijn pony is voor mijn tijd ooit ligt bevangen feweest. Een 2tje op het hoefbeen op de foto vanwege lichte kanteling. Hij was gevoelig op harde bodem vanwege dunne zool en dat hoefbeentje.. Met ijzers, zooltje en kit/ hoefpad er tussen liep hij heerlijk. Helaas werden zijn hoefwanden er erg slecht van en hem hem toen weer van de ijzers moeten halen. Op zachte bodem loopt hij prima.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 15:28

antje_vip schreef:
sylva schreef:
Mijn hoefsmid heeft me dat eens verteld, dat er altijd een kanteling plaats vindt.

Mijn voormalige hoefsmid zei me dat een paard dat bevangen is, nooit eczeem kan krijgen en vice versa. :+ En hij kon nog niet bekappen ook.

_O-

Nouja, de hoefsmid die ik toendertijd had is wel echt heel vakkundig op het gebied van HB. Heb m echt wonderen zien verrichten en hij staat heel goed bekend, dus opzich neem ik wel snel wat aan voor waar als hij dat zegt. Ach ja, boeit in zoverre ook niet.

Fijn dat t peerdje er goed vanaf is gekomen bij iemand die er goed mee om kan gaan en TS een gezond paard kan gaan uitzoeken.

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 22:00

Hoefbevangen paarden...
Ik ben er heel goed mee bekend, zelfs uiteindelijk mijn oude shet aan moeten laten inslapen.
Ik zou echt nooit een pony/paard kopen wat hoefbevangen is geweest.
Het is altijd rekening houden met.
En problemen komen vanzelf, die moet je niet kopen :P

parmezaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 22:10

@sylva, dat hoop ik ook van harte dat Stendor goed terecht is gekomen. Wat me idd wel bezig houdt, net als een aantal anderen op dit topic, is hoe de hoefsmid kan 'zien' >;) dat het hoefbeen niet gekanteld is. Dit tonen de rontgenfoto's van beide voorhoeven namelijk onomstotelijk aan. En geloof me, rontgenfoto's verschillen niet per keer of per dierenarts...
@boeddha123: weet in ieder geval dat Stendor een trouw en 'hard' paardje is die door de pijn heen loopt

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:52

TAO > BEH

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 10:29

Momenteel heb ik een haf die ernstig bevangen is en het is nog maar de vraag of dit gunstig gaat verlopen.

De tijd, energie, geld en kopzorgen heb ik er voor over omdat ik haar al lang heb en veel om dr geef.

Persoonlijk zou ik never nooit een paard kopen waarbij deze aandoening in lichte of matige wijze al aanwezig was /is.
Er zijn zoveel zaken waar je rekening mee moet houden dat het op voorhand al een puzzel wordt......

Er zijn andere hafjes die wel gezond zijn en die te koop aan worden geboden.
Net andere woorden ik zou verder kijken.