natuurlijk bekappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxkimxx96

natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 20:57

ik hoop dat jullie mijn "hoevenstory" in het kort willen lezen en jullie ervaring/advies willen geven :D

mijn paarden zijn altijd via de reguliere weg bekapt. nu had ik een tijd geleden kennis gemaakt met het natuurlijk bekappen en is er ook iemand bij mijn paarden geweest die ze volgens die manier heeft bekapt. dit leek heel goed, de paarden liepen beter en de hoeven leken sterker. jammer genoeg kreeg ik hierna om de een of andere reden geen contact meer met deze persoon. nu is er een andere natuurlijk bekapper bij mijn paarden geweest en de hoeven van mijn paarden zijn er enorm op achteruit gegaan, de voorhoeven lijken meer vierkant dan normaal en brokkelen enorm. wederom is met deze bekapper weer slecht contact te krijgen....

nu vroeg ik me af wat jullie ervaring is met natuurlijk bekappen? wat denken jullie dat beter is, het reguliere of het "natuurlijke"?
hebben jullie ook een hoefsmid die jullie evt. aanbevelen?

Redneck1

Re: natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:53

hier nog nooit anders dan natuurlijk bekapt, super tevreden ,paardjes lopen altijd goed, er word ook alle tijd genomen zonder stress
www.filipa.nl is de website van onze hoefsmid

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 23:06

Toen ik nog in NL woonde had ik een paar x Eline die ook werkt zoals in de link hierboven.

Ik kan daar niets anders als positief over zijn.

brease

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 00:00

Mijn paarden zijn ook altijd bekapt door Jill. Niets anders san volle lof over haar. Neemt alle tijd je vragen te beantwoorden en gaat niet als een lompe boer te werk. Ze maakt eerst uitgebreid kennis met het paard en bekijkt zijn gangen alvorens te bekappen. Ze komt niet zo vaak meer aangezien ik nu zelf bekap. Ook daarin is ze altijd erh hulpvaardig geweest. Als ze niet opneemt kun je inspreken met nummer uiteraard en belt ze vaak dezelfde dag nog terug.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 00:03

Oke, voordat natuurlijk bekappen weer een giga slechte naam krijgt. Zorg voor een GOEDE bekapper, je paard hoort absoluut niet slechter te lopen ook niet vlak na een bekapping. Ja iets gevoelig misschien over grint, maar verder niet. Er zijn van die onnozele halzen die die 1 dagse cursus hebben gedaan, waar overigens niks mis mee is. Maar die zich vervolgens uit gaan geven als natuurlijk bekapper en daar is waar de schoen wringt.

Mijn advies dus, zorg voor een goede natuurlijke bekapper. Ik weet niet waar je precies woont, wellicht weet ik iemand voor je. Ik doe zelf de hoeven van mijn paarden ''bekappen'' (regelmatig bijvijlen) en heb die cursus gedaan maar ik doe niet de hoeven van andere en het is als je het zo regelmatig doet, niet meer dan een beetje bijvijlen.

Veel success.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 06:41

Er zijn twee grote problemen bij het natuurlijk bekappen:
1) er lopen er veel rond die maar wat doen, en dat natuurlijk bekappen noemen, waardoor de stroming een slechte naam krijgt
2) de goede natuurlijk bekappers zijn goed bekend, en hebben een klantenkring opgebouwd die al groter is dan ze aankunnen (gelukkig houden vele hun paard zelf tussendoor bij, waardoor ze nog iets kunnen). Hierdoor zijn ze soms slecht te bereiken en als je ze bereikt is het moeilijk afspraken maken.....

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 07:51

Maartje1990 schreef:
Oke, voordat natuurlijk bekappen weer een giga slechte naam krijgt. Zorg voor een GOEDE bekapper, je paard hoort absoluut niet slechter te lopen ook niet vlak na een bekapping. Ja iets gevoelig misschien over grint, maar verder niet. Er zijn van die onnozele halzen die die 1 dagse cursus hebben gedaan, waar overigens niks mis mee is. Maar die zich vervolgens uit gaan geven als natuurlijk bekapper en daar is waar de schoen wringt.

Mijn advies dus, zorg voor een goede natuurlijke bekapper. Ik weet niet waar je precies woont, wellicht weet ik iemand voor je. Ik doe zelf de hoeven van mijn paarden ''bekappen'' (regelmatig bijvijlen) en heb die cursus gedaan maar ik doe niet de hoeven van andere en het is als je het zo regelmatig doet, niet meer dan een beetje bijvijlen.

Veel success.

Ten eerste is het absoluut niet mijn bedoeling om natuurlijk bekappen een slechte naam te geven. Ik woon in de buurt van eindhoven zou heel fijn zijn als je iemand voor me weet!

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 07:54

brease schreef:
Mijn paarden zijn ook altijd bekapt door Jill. Niets anders san volle lof over haar. Neemt alle tijd je vragen te beantwoorden en gaat niet als een lompe boer te werk. Ze maakt eerst uitgebreid kennis met het paard en bekijkt zijn gangen alvorens te bekappen. Ze komt niet zo vaak meer aangezien ik nu zelf bekap. Ook daarin is ze altijd erh hulpvaardig geweest. Als ze niet opneemt kun je inspreken met nummer uiteraard en belt ze vaak dezelfde dag nog terug.

In welke omgeving werkt zij, ook in de buurt van eindhoven?
Zo ja, op welke nummer kan ik haar bereiken?

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 07:55

Redneck1 schreef:
hier nog nooit anders dan natuurlijk bekapt, super tevreden ,paardjes lopen altijd goed, er word ook alle tijd genomen zonder stress
http://www.filipa.nl is de website van onze hoefsmid

Bedankt ik ga direct kijken! :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 08:20

Eline kassels, super tevreden klant en ik denk dat die ook wel in Eindhoven komt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 08:37

xxkimxx96 schreef:
en is er ook iemand bij mijn paarden geweest die ze volgens die manier heeft bekapt.

Natuurlijk bekappen is niet 1 manier. Er zijn (helaas) een heleboel verschillende stromingen.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:26

Het positieve van Eline vond ik altijd de rust, kijken hoe het paard zich beweegt en het eerlijke advies.
Als is niet verhuisd zou zijn dan had ik ook niet van smid hoeven te ruilen.

Hier ben ik na 5 jaar nog steeds zoekende

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:56

www.nvnbh.nl
kijk hier maar eens op ,misschien zit er 1 bij jou in de buurt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 11:00

Als je echt enthousiast bent, is het misschien een idee om de cursus te volgen?
Dan de eerste maal samen met een beroeps bekappen, om het daarna zelf bij te gaan houden en je af en toe te laten controleren door die beroeps?

Dan ben je toch al wat minder afhankelijk, maar er is wel iemand die in de gaten houd of het goed blijft gaan.

Zelf vind ik dat heerlijk, als er iets is met de hoeven van mijn paarden kan ik meteen ingrijpen, ik hoef nooit op een smid te wachten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:32

xxkimxx96 schreef:
Maartje1990 schreef:

Veel success.

Ten eerste is het absoluut niet mijn bedoeling om natuurlijk bekappen een slechte naam te geven. Ik woon in de buurt van eindhoven zou heel fijn zijn als je iemand voor me weet!

Zo bedoelde ik het ook absoluut niet, maar (een sceptisch) iemand die dit leest die heeft vast iets van "zie je wel".

Bij mij komt eens per jaar Jack van spirithorses, www.spirithorses.be zij hebben zelf al hun paarden nb en die lopen veel kms op hele harde gronden. Ik heb daar ook de paard natuurlijk bekapcursus gedaan maar Jack gebruikt dat als rode lijn en kijkt ook goed naar het individuele paard. Zo doet hij, als hij dat nodig acht, de straal ook bijsnijden. En ik vind dat heel erg prettig. Zij komen ook een klein stuk in Brabang maar ik denk wel dat het handig is als je zelf leert de hoeven wat bij te houden. Veel succes

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:36

Wat is goed bekappen? Geef het maar een naam, maar uiteindelijk gaat het erom dat de hoefsmid (methode) en de paardenhoeven bij elkaar passen.

Ik zou contact proberen op te zoeken met de eerste natuurlijk bekapper die je gehad hebt, eventueel zijn 'methode' (waar heeft die geleerd, van wie) achterhalen en iemand zoeken met diezelfde 'kennis' en mening.

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 13:15

Bedankt iedereen voor de goede adviezen! :)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:21

Vorig jaar is mijn shetje ook door Jill bekapt, het was zijn eerste keer bij de smid.
Ondanks dat meneer zich het heel lastig maakte (steigeren enz :P ), bleef Jill rustig en nam ze de tijd :)
Ze werkt nu helaas niet meer in mijn omgeving, maar anders had k dr zo weer laten komen :D

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:42

een paar jaar geleden is er bij ons een verwaarloosde merrie gekomen die maar weinig (goede) ervaring had met een hoefsmid ,we zijn uren met haar bezig geweest en Jill die bleef rustig en na een paar keer bekappen gaf ze er verder niks meer om , misschien komt dit jullie nog wel bekend voor [KS-ITP] Een kind krijgt een kind

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 07:50

ik heb contact gezocht met de mensen van spirithorse.be.
Zijn er misschien meer mensen in de omgeving van eindhoven die hun paard natuurlijk willen laten bekappen? want dan kunnen ze een dag inplannen met allemaal paarden in deze regio.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 21:47

Behalve bekappen, moet je ook wel de huisvesting en voeding aanpassen he, natuurlijk bekappen is méér dan alleen hier wat meer af en daar wat minder af. Bovendien zul je ook zelf tussentijds moeten leren bijhouden, want als je eens in de zes a acht weken een NB-er laat komen, mis je nog de essentie van het NB; het nabootsen van natuurlijk slijtage. En dat betekent dat er regelmatig een klein beetje af gaat, in plaats van lang groeien en dan ineens veel er af.

Dus behalve dat je Pien laat komen van spirithorses, volg ook vooral de NB cursus daar ;-)

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:05

Ik wil hier toch even een correctie aan het adres van Jill geven die hier door verschillende genoemd wordt. Jill is geen natuurlijk bekapster, Jill is een Natural Balance bekapster, een groot verschil. ;)

http://www.filipa.nl

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:07

Bassenqua schreef:
Jill is geen natuurlijk bekapster, Jill is een Natural Balance bekapster, een groot verschil. ;)

http://www.filipa.nl

Dat zeg je goed.

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 10:05

Arabesk schreef:
Behalve bekappen, moet je ook wel de huisvesting en voeding aanpassen he, natuurlijk bekappen is méér dan alleen hier wat meer af en daar wat minder af. Bovendien zul je ook zelf tussentijds moeten leren bijhouden, want als je eens in de zes a acht weken een NB-er laat komen, mis je nog de essentie van het NB; het nabootsen van natuurlijk slijtage. En dat betekent dat er regelmatig een klein beetje af gaat, in plaats van lang groeien en dan ineens veel er af.

Dus behalve dat je Pien laat komen van spirithorses, volg ook vooral de NB cursus daar ;-)

de voeding en huisvesting ga ik niets aan veranderen. mijn paarden staan 24/7 buiten op een groot weiland met schuilmogelijkheid en een stukje bos. ze kunnen dus zelf kiezen wanneer ze gras willen eten en krijgen ook iedere dag hooi.
ik wilde ook al een cursus gaan doen, maar toch bedankt voor je advies ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:54

Je hoeft dan niet veel te veranderen. Ideaal gezien maak je een stukje waar ze door water of modder heen lopen, en een stukje waar ze over losse stenen heen lopen (dus grind, maar dan liefst wat scherper). 24/7 buiten is al super!