zonder zadel wel of niet goed voor je paard?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

je paard rijden zonder zadel is beter dan met zadel rijden

eens
15 (18%)
oneens
68 (81%)

Totaal aantal stemmen: 83

mik16

zonder zadel wel of niet goed voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 18:35

Hallo,

op facebook en andere social media zijn nu veel filmpjes over dat het zadel niet goed is voor je paard
en voor vrouwen.
ik vroeg mij daarom af of zonder zadel rijden beter is voor je paard en jezelf.

ik hoor graag wat jullie denken en vinden

ElineR

Re: zonder zadel wel of niet goed voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:36

Ik heb begrepen dat zonder zadel heel slecht is.
Sommige mensen zeggen dat als je niet bonkt het wel kan.
Maar je drukt met je botjes op spieren en bloedvaten enzo, ook als je niet bonkt is dat dus slecht. Nouja, ik kan het allemaal niet zo goed uitleggen.. Lees maar:

Celine_Famke schreef:
ik open dit topic omdat ik toch wel vaak voorbij zie komen van 'penny' meisjes, maar ook volwassenen het gaaf vinden om zonder zadel te rijden. Ik ben wat dingen op gaan zoeken, en ben het volgende tegen gekomen:

Zonder zadel druk je met je zitbeentjes op de rugspieren, zenuwbanen en aders te drukken. Zadelkussens zijn zo geplaatst dat die delen vrij worden gehouden en dat het gewicht van de ruiter goed verdeeld wordt.

Op deze foto zie je een 'paard met zadel'. De ruggengraat is hier in het midden een beetje donkerrood gekleurd. het blauwe eromheen zijn de spieren, zenuwen en aders. Je kunt hier zien dat de zadelkussens de druk verdeelt en de spier- en zenuw bundel vrij houdt.
[ Afbeelding ]

Dit is het zitbeentje:
[ Afbeelding ]

Dit is hoe het eruit zit zonder zadel:
[ Afbeelding ]
Plaatjes zijn niet door mij gemaakt
Je ziet dus dat je direct op de rugspier drukt waardoor je ook zenuwen en aders beklemt.

Ik moet toegeven, als ik zonder zadel en met een touwtje om de nek van mijn paard buiten galoppeer, heb ik ook echt zo'n 'penny'-momentje. Maar met zadel is dus beter voor je paard, schijnt het.
Ik heb nog niet super veel research gedaan, aan het zadel zullen ook wel minpunten zitten. Het is ook niet dat ik er tegen ben dat mensen zonder zadel rijden. Ik was alleen benieuwd wat Bokkers hier nou van vinden en ben reuze benieuwd naar jullie mening!

Wat vinden jullie nou van het rijden zonder zadel? Wat vinden jullie beter en vriendelijker voor je paard? Met, of zonder zadel? Brand los!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:37

Juist niet. Regelmatig zonder zadel paardrijden kan juist schadelijk zijn voor je paard. Jammer genoeg heb ik nu even geen tijd om een grote uitleg te geven waarom, anders had ik dat zeker gedaan.

edit: het was zoiets als eline heeft geplaatst (uitleg) maar dan uitgebreider.

Margadi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:40

Ik ben het hier niet mee eens het zadel geeft een beetje meer steun aan het paard als je het goed gebruikt en als met zadel sllecht is voor een vrouw waarom zou zonder dan goed zijn bovendien is draven zonder zadel best moeilijk en zou je moeten oefenen natuurlijk is het een keer leuk om zonder zadel te rijden niet altijd natuurlijk :j

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:42

Margadi schreef:
Ik ben het hier niet mee eens het zadel geeft een beetje meer steun aan het paard als je het goed gebruikt en als met zadel sllecht is voor een vrouw waarom zou zonder dan goed zijn bovendien is draven zonder zadel best moeilijk en zou je moeten oefenen natuurlijk is het een keer leuk om zonder zadel te rijden niet altijd natuurlijk :j

Sorry maar zou je leestekens kunnen gebruiken? Ik kan er min of meer uithalen dat je bedoelt dat het moeilijk/makkelijk is.
Zadel geeft niet steun aan het paard maar aan de ruiter waardoor het voor het paard weer makkelijk wordt qua evenwicht.

Ginoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:57

Ik denk dat het ook hier weer gaat om het woordje "te".
Te veel en te vaak is nooit goed. Je kan weinig schade aan je paard brengen door af en toe zonder zadel te rijden (mist je balans goed is) Ben je bang voor drukpunten of heeft je paard een hoge schoft dan doet een zadelbontje tussen jou kont en je paard zijn rug wonderen. (+je houd een schone broek ;))

Als een zadel perfect past dan is dat natuurlijk altijd beter op het moment dat je een lange rit gaat maken of intensief gaat trainen door de verdeling van het ruitergewicht.
Maar ik denk dat we dan weer de discussie krijgen of er wel perfect passende zadels bestaan....

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:01

Een goed passend (!) zadel is altijd beter dan zonder zadel dat sowieso. Daarmee wil ik niet zeggen dat zonder zadel slecht is, maar met mate. Ik vind het zelf ook erg leuk en stap er regelmatig op zonder zadel, maar voor korte duur. Vind je het leuk, kun je investeren in een goede barebackpad. Dit geeft dezelfde sensatie en het is beter voor de rug van je paard, en op lange termijn fijner voor je billen.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:01

Tja.. dan is nog de vraag; wat is "te" in dit geval..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:50

Is dit geen basiskennis... >;)

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:53

Kuggur schreef:
Is dit geen basiskennis... >;)

Nee? Je leert heus niet zomaar waarom of en waarom een zadel beter is hoor. Ik vind het goed dat de TS het vraagt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:57

Goh, niet weten waarom je een zadel op je paard legt, het duurste en belangrijkste artikel van je paardrij uitrusting vind ik toch vrij ...apart.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:05

Kuggur schreef:
Goh, niet weten waarom je een zadel op je paard legt, het duurste en belangrijkste artikel van je paardrij uitrusting vind ik toch vrij ...apart.

Misschien omdat het voor de meeste beginners (vooral jongen) te moeilijk is? Die hebben voldoende aan het feit dat het zadel grotendeels is zodat je beter zit.
Toen ik leerde paardrijden kreeg ik echt niet even een uitleg onder mijn neus met dat zonder zadel slecht is omdat je dan met zitknobbels op bloedvaten en spieren zit en dat dat slecht is..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:31

Kuggur schreef:

Dus jij wist alles al direct vanaf het begin? Dat vind ik dan weer apart, en ook best knap natuurlijk! :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:23

Daar is weinig "knaps" aan, ik bereid me voor vóórdat ik aan iets nieuws begin.
Schijnt dus niet zo vanzelfsprekend zijn.
Maar goed dat is allemaal vrij ver off-topic hier.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:26

Ik rijd af en toe zonder zadel, ik hobbel niet en ben heel licht.
Ik denk een paar keer in de maand een halfuurtje ongeveer.
Vooral als ik haast heb en geen tijd heb voor op en afzadelen maar toch even wil rijden haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:27

Kuggur schreef:

Nou he, gefeliciteerd dat jij het wel weet! TS wilde ook graag die kennis opdoen en daarom opende ze hier een topic. Dus waarom deel je je kennis niet in plaats van TS er op aan te wijzen dat ze die kennis nog niet heeft?

mik16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 23:29

ik had zelf ook al het gevoel dat je zonder zadel teveel ''schokken'' zou hebben. ik rij alleen maar recreatief en
mijn paard hoeft maar 3 keer in de week te lopen en staat verder op het land dus ik ga mijn oren en ogen maar open houden voor een goeden barebackpad

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:31

Doanique schreef:
Kuggur schreef:

Nou he, gefeliciteerd dat jij het wel weet! TS wilde ook graag die kennis opdoen en daarom opende ze hier een topic. Dus waarom deel je je kennis niet in plaats van TS er op aan te wijzen dat ze die kennis nog niet heeft?

Zoekfunctie eens gebruiken? Deze discussie is al tíg malen gevoerd hier op bokt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:33

Zadel is de adapter tussen de rug van het paard en de billen van de ruiter. Absoluut aan te raden voor het comfort van beide, zeker als je wat langer gaat rijden omdat zonder zadel of enkel met bbp ook betekend dat het hele gewicht van je been aan je heup hangt en daar is dat niet voor ontworpen. Er valt een deel te trainen, maar het gaat gewoon pijn doen na een tijdje. Voor je paard komt het gewicht (ook al horen je bovenbenen het gewicht te verdelen) op een te klein oppervlak en ook dat is op zijn minst niet prettig.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:38

Kuggur schreef:

Je toonzetting mag wel iets vriendelijker, Kugger. Maar ik vind ook dat je tijdens je rijlessen op de manege dit soort info hoort te krijgen. Waar je harnachement voor is: wat het is en waarom.

finally

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:50

mijn bijrijdster wou een keer zonder zadel op mijn paard,metzadel is hij erg voorwaarts maar toen zezonder zadel wou draven,ging hij echt niet,hij vond dat helemaal niet fijn iemand zonder zadel op zijn rug

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:57

ik rijd wel eens zonder zadel als het even snel is (ritje van 20min) ook gewoon om een betere zit te krijgen, maar omdat mijn paard een verknalde rug heeft (zacht uitgedrukt) en ik puntbillen leg ik er liever een zadel op... wat ik zo raar vind is dat het algemeen bekent is dat als je springt met je paard je in verlichte zit gaat om hem te ontlasten, maar vervolgens wel springen zonder zadel,, zo ontlast je hem toch niet goed? en je maakt dan toch ook een beetje een klap op zn rug als je land?

ik heb zelfs van mensen gelezen die een zadel zielig vonden,
ik heb alltijd geleerd dat een zadel is om je gewicht beter over je paard te verdelen en je niet super hard op zn rug zit te klapperen

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:01

bettyvn schreef:
ik rijd wel eens zonder zadel als het even snel is (ritje van 20min) ook gewoon om een betere zit te krijgen, maar omdat mijn paard een verknalde rug heeft (zacht uitgedrukt) en ik puntbillen leg ik er liever een zadel op... wat ik zo raar vind is dat het algemeen bekent is dat als je springt met je paard je in verlichte zit gaat om hem te ontlasten, maar vervolgens wel springen zonder zadel,, zo ontlast je hem toch niet goed? en je maakt dan toch ook een beetje een klap op zn rug als je land?

ik heb zelfs van mensen gelezen die een zadel zielig vonden,
ik heb alltijd geleerd dat een zadel is om je gewicht beter over je paard te verdelen en je niet super hard op zn rug zit te klapperen

Ja dat is ook zo ;). Op lange termijn kan dat heel schadelijk zijn
Als een paard een verknalde rug heeft (op zn zachts gezegd) zou ik er überhaupt niet meer op gaan.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:26

nou zo erg ist ook weer niet maar het hele valse knik en nog steeds opkrullen, en zo vast zijn in zn rug, je merkt het alleen met echt dresuuren en gymen, hij vind het moeilijk, maar geen holle rug en geen pijn
maar dat is eigenlijk offtoppic :P

Ringo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:18

Zonder zadel is slechter voor je paard dan met zadel heb ik is in een artikel gelezen. Of het waar is weet ik niet maar mijn pony heeft een slechte rug dus zonder zadel doe ik zeker niet.