Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Celine_Famke schreef:ik open dit topic omdat ik toch wel vaak voorbij zie komen van 'penny' meisjes, maar ook volwassenen het gaaf vinden om zonder zadel te rijden. Ik ben wat dingen op gaan zoeken, en ben het volgende tegen gekomen:
Zonder zadel druk je met je zitbeentjes op de rugspieren, zenuwbanen en aders te drukken. Zadelkussens zijn zo geplaatst dat die delen vrij worden gehouden en dat het gewicht van de ruiter goed verdeeld wordt.
Op deze foto zie je een 'paard met zadel'. De ruggengraat is hier in het midden een beetje donkerrood gekleurd. het blauwe eromheen zijn de spieren, zenuwen en aders. Je kunt hier zien dat de zadelkussens de druk verdeelt en de spier- en zenuw bundel vrij houdt.
[ Afbeelding ]
Dit is het zitbeentje:
[ Afbeelding ]
Dit is hoe het eruit zit zonder zadel:
[ Afbeelding ]
Plaatjes zijn niet door mij gemaakt
Je ziet dus dat je direct op de rugspier drukt waardoor je ook zenuwen en aders beklemt.
Ik moet toegeven, als ik zonder zadel en met een touwtje om de nek van mijn paard buiten galoppeer, heb ik ook echt zo'n 'penny'-momentje. Maar met zadel is dus beter voor je paard, schijnt het.
Ik heb nog niet super veel research gedaan, aan het zadel zullen ook wel minpunten zitten. Het is ook niet dat ik er tegen ben dat mensen zonder zadel rijden. Ik was alleen benieuwd wat Bokkers hier nou van vinden en ben reuze benieuwd naar jullie mening!
Wat vinden jullie nou van het rijden zonder zadel? Wat vinden jullie beter en vriendelijker voor je paard? Met, of zonder zadel? Brand los!
Margadi schreef:Ik ben het hier niet mee eens het zadel geeft een beetje meer steun aan het paard als je het goed gebruikt en als met zadel sllecht is voor een vrouw waarom zou zonder dan goed zijn bovendien is draven zonder zadel best moeilijk en zou je moeten oefenen natuurlijk is het een keer leuk om zonder zadel te rijden niet altijd natuurlijk
Kuggur schreef:Goh, niet weten waarom je een zadel op je paard legt, het duurste en belangrijkste artikel van je paardrij uitrusting vind ik toch vrij ...apart.
Kuggur schreef:Daar is weinig "knaps" aan, ik bereid me voor vóórdat ik aan iets nieuws begin.
Schijnt dus niet zo vanzelfsprekend zijn.
Maar goed dat is allemaal vrij ver off-topic hier.
Doanique schreef:Kuggur schreef:Daar is weinig "knaps" aan, ik bereid me voor vóórdat ik aan iets nieuws begin.
Schijnt dus niet zo vanzelfsprekend zijn.
Maar goed dat is allemaal vrij ver off-topic hier.
Nou he, gefeliciteerd dat jij het wel weet! TS wilde ook graag die kennis opdoen en daarom opende ze hier een topic. Dus waarom deel je je kennis niet in plaats van TS er op aan te wijzen dat ze die kennis nog niet heeft?
Kuggur schreef:Goh, niet weten waarom je een zadel op je paard legt, het duurste en belangrijkste artikel van je paardrij uitrusting vind ik toch vrij ...apart.
bettyvn schreef:ik rijd wel eens zonder zadel als het even snel is (ritje van 20min) ook gewoon om een betere zit te krijgen, maar omdat mijn paard een verknalde rug heeft (zacht uitgedrukt) en ik puntbillen leg ik er liever een zadel op... wat ik zo raar vind is dat het algemeen bekent is dat als je springt met je paard je in verlichte zit gaat om hem te ontlasten, maar vervolgens wel springen zonder zadel,, zo ontlast je hem toch niet goed? en je maakt dan toch ook een beetje een klap op zn rug als je land?
ik heb zelfs van mensen gelezen die een zadel zielig vonden,
ik heb alltijd geleerd dat een zadel is om je gewicht beter over je paard te verdelen en je niet super hard op zn rug zit te klapperen