Hoeven groeien niet, wat doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Hoeven groeien niet, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 15:10

Hallo bokkers!
Ik twijfelde even of ik dit hier moest zetten of bij voeding, dus het mag verplaatst worden indien nodig.

Ik(en ook mijn paard..) heb een probleem. Zijn hoeven groeien niet...
Nu zou dit voor veel mensen wel fijn zijn, maar hij heeft ook nog eens onwijs slechte hoeven die al brokkelen als je ernaar kijkt. Ik heb hem in november gekocht en toen stond hij bloot. Was op zich niks mis met zijn hoeven toen, maar zienderogen werden ze slechter en na 2 buitenritjes(van een half uur..) was er niks meer van over. Snel de smid gebeld voor ijzers. Dat is nu 12 weken geleden. Nu was er vandaag een vervangende smid(omdat de mijne door zijn rug was gegaan) en die constateerde dus dat zijn hoeven in die 12 weken niet waren gegroeid. Gewoon helemaal niks, geen milimeter.. -O-

Probleem dus. Hij MOET ijzers(hoef dus geen reacties over dat ijzers slecht zijn of dat ik hem natuurlijk moet bekappen, daar begin ik niet aan), omdat zijn hoeven al brokkelen als hij op de wei loopt en niks doet, laat staan als ik met hem in de bak rij. Ook is hij zonder ijzers gewoon enorm gevoelig overal.
Maar je kan geen gaten in gaten blijven slaan uiteraard..

Is er iets wat ik hem kan geven(een bepaald voer of supplement oid) dat de hoefgroei(en niet de hardheid maar echt de groei) bevorderd? Hij loopt 24/7 buiten nu(in de winter staan ze binnen en komt hij wel overdag buiten) en krijgt dus in principe alleen gras. Na het rijden krijgt hij afhankelijk van inspanning een halve tot hele schep muesli.
Graag tips en raad, want ik weet het echt niet meer.. Eerst was ik blij dat zijn hoeven niet zo snel groeiden maar dit is ook geen doen meer..

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:12

Je zou biotine kunnen proberen, met de zoekfunctie kan je daar meer over vinden.

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:13

Laurierzalf op de kroonrand smeren wil wel eens helpen :j
En door veel beweging wordt de bloedvoorziening gestimuleerd, wat natuurlijk altijd goed is!
Laatst bijgewerkt door Nikkivdnberg op 03-06-14 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:16

Vaak gaat het bij hoeven vooral om wat je niet moet doen. Heb je er foto's van? Want zo valt er geen zinnig woord over te zeggen helaas.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 15:21

Gypsy schreef:
Vaak gaat het bij hoeven vooral om wat je niet moet doen. Heb je er foto's van? Want zo valt er geen zinnig woord over te zeggen helaas.

Nee heb zo snel geen foto's, zal morgen wat foto's maken. Wat is het handigst? Van voor/achter/zij/onderkant? Of gewoon 'alles'?

Depende: heb al even gezocht omdat mijn staleigenaar me die tip ook al gaf, maar biotine werkt toch pas na hele lange tijd?

Ninitjuh: Laurierzalf kan ik inderdaad wel eens proberen. Beweging heeft hij genoeg, zoals ik zei staat hij dag en nacht op de wei en voor buitenritten van 4 a 5 uur zijn wij ook niet vies(daarom zijn ook die ijzers zo noodzakelijk..)

Gypsy

Re: Hoeven groeien niet, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:24

Camera plat op de grond leggen en dan vanaf achter voor en opzij. En een foto van een schone onderkant vd hoef.

Een ijzer beperkt de hoefgroei enorm, is het geen idee om voor buitenritten hoefschoenen aan te schaffen? Alle voordelen van ijzers zonder de nadelen, en nog goedkoper ook.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 15:27

Gypsy schreef:
Camera plat op de grond leggen en dan vanaf achter voor en opzij. En een foto van een schone onderkant vd hoef.

Een ijzer beperkt de hoefgroei enorm, is het geen idee om voor buitenritten hoefschoenen aan te schaffen? Alle voordelen van ijzers zonder de nadelen, en nog goedkoper ook.

Goedkoper zeker niet, aangezien ik echt wel veel kilometers maak en die dus ook super snel zou slijten. Ik doe nu 12 weken met ijzers van 85 euro. Daar kom je met hoefschoenen niet voor daar. Plus lijkt het me niet erg comfortabel voor mijn paard om 5 uur lang met die dingen om zn voeten te moeten lopen.
En ook op de wei zou hij ze dan om moeten, eigenlijk dus 24 uur per dag want ook als hij op het gras loopt breken enorme stukken van zijn voeten af.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:28

Kijk eens naar Marstall Hufregulator. Wordt ook door hoefsmeden aangeraden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:59

Op de lange termijn is het wel goedkoper. Ze gaan meer dan een jaar mee. ;)
Tegenwoordig zijn er modellen waar je flink wat uren mee kunt rijden. En ja, dat is comfortabel.
Zoveel asfalt zal er bovendien niet tussen zitten, anders doe je geen 12 weken met ijzers, weet ik uit ervaring...

Als er een wondermiddel bestond om hoeven te laten groeien, dan stonden er niet zoveel paarden op ijzers. Het enigste wat je kunt doen is iig alle belemmerende factoren elimineren. Er is ergens een zeer interessante site met info, deze paardenhoeven.info
daar staan ergens vijf voorwaarden voor gezonde hoeven.

ik ben iig zeer benieuwd naar de foto's. Paardenhoeven brokkelen namelijk niet zomaar, meestal doen ze dat omdat ze te lang zijn.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 16:04

Kunnen ze ook zo lang mee als je erg veel rijd(en ja, ook veel over asfalt, ik woon in zuid limburg en hier geeft het nada noppes ruiterpad, dus ik moet eerst een heel stuk over asfalt voor ik uberhaupt bij landwegen oid kom(welke ook vrij hard zijn met fijne kiezel over het algemeen).
In principe blijft het zich qua kosten toch goedkoper om ijzers te houden, aangezien een goede hoefschoen toch vaak 100 euro zeker kost(per stuk geloof ik), dus dan ben ik 400 euro per jaar kwijt, in één klap, met ijzers ben ik dan 340 euro per jaar kwijt en dat wel verdeeld over meerdere keren.

Probleem blijft dan nog steeds op de wei, dit gaat niet lang goed zonder enige 'bescherming' van zijn hoeven..
's Winters is het niet zo'n probleem op zich, dan rij ik niet zo heel vaak buiten(of kortere ritten) en dan staat hij meer op stal, waardoor ik het denk ik in het begin niet zo gemerkt heb dat zijn hoeven brokkelden(ja als hij buiten was geweest met een speelmaatje dan hingen er vaak hele stukken los, maar zeker niet omdat ze te lang waren.
Zal morgen meteen foto's maken van zijn hoeven, moet tot 6 werken en dan hoop ik dat ze er nog onder zitten(ijzers) anders heb ik wel een klein beetje een probleem..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:10

Daar zouden ze tegen moeten kunnen ja. Nog een voordeel, op kiezelpaden word ook de zool tegen scherpe stenen beschermt. Maar dan nog, als op die manier de hoefgroei minder belemmert word, is dat toch al wat waard?

Even vooruitlopend op de foto's, liep ie ook echt op de zool voor er ijzers ondergingen?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:13

Paard van mijn vriend heeft hetzelfde probleem. We hebben hem vanaf een jaarling en dus ook toen hij nog geen ijzers had, maar toen groeide zijn hoef ook niet. Uiteraard zijn zijn veulenhoefjes gelukkig wel tot een volwassen hoef gegroeid :+
Hij is ook op ijzers gegaan, aangezien hij voor de kar loopt en we veel buiten rijden. Na een week of 10-12 is de hoef een paar mm in de breedte gegroeid en dan is het toch weer tijd voor de smid.

Het opnieuw beslaan lukt gelukkig elke keer wel, maar het scheelt echt maar een paar mm.

Biotine schijnt belangrijk te zijn voor de hoefgroei, maar onze hoefsmid heeft er helaas ook nog geen wonderen door zien gebeuren. We voeren luzerne bij omdat daar ook biotine in zit, maar de opname en het nut schijnt ook weer afhankelijk te zijn van de combinaties/hoeveelheden met andere voedingsstoffen.
Op voervergelijk valt daar wel informatie over te vinden. Voeding blijft een lastig iets!

Mliiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:16

Je zou eens koud geslingerde honing kunnen proberen, kun je bij de natuurwinkel halen. Heeft een helende werking en werkt goed op brokkelhoeven. Elke dag hoeven schoonmaken en er dan opsmeren( op de gedeeltes waar de hoeven afbrokkelenn)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:17

Ik heb overigens 305 euro voor mijn schoenen betaald, dat was inclusief passer die meerdere maten en modellen kwam aanpassen. En ja 4 schoenen waren dat. Maar eerst ben ik wel benieuwd naar die foto's. ..

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 16:27

Gypsy schreef:
Daar zouden ze tegen moeten kunnen ja. Nog een voordeel, op kiezelpaden word ook de zool tegen scherpe stenen beschermt. Maar dan nog, als op die manier de hoefgroei minder belemmert word, is dat toch al wat waard?

Even vooruitlopend op de foto's, liep ie ook echt op de zool voor er ijzers ondergingen?

Ik weet niet precies wat je bedoelt met het lopen op de zool(ben er niet zo mee bekend, heb nu sinds november mijn paard en heb het hiervoor nooit hoeven 'regelen' bij bijrijpaarden enz), en zou je hier dus ook geen (duidelijk) antwoord op kunnen geven.

Morgenavond zullen de foto's komen, misschien geeft dat een duidelijker beeld, al is hij natuurlijk wel vandaag opnieuw beslagen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:33

Dan is het misschien ook een idee om te leren hoe de hoef werkt, als je snapt wat wat is hoef je je misschien ook niet meer zo heel ongerust te maken. Het heeft mij iig een hoop zorgen gescheeld.

simoneval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:04

Ik geef mijn paard biotine. Zijn hoeven waren vrij kort. Hij staat bloot en met de biotine gaat het iets beter maar het doet geen wonderen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:08

biotine werkt top voor de hoefgroei maar indd lange tijd voeren. Voor het brokkelen werkt indd laurierzalf goed op de kroonrand, ook manenvet werkt heel goed alleen dat is maar weinig te krijgen

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:11

Gypsy schreef:
f.

Een ijzer beperkt de hoefgroei enorm,

Deze opmerking slaat nergens op. Paard waar ik op rijd en mijn eigen paard staan op ijzers. Maar hun hoeven groeien net zo hard als dat ze zonder ijzers zouden staan. Misschien zelfs nog wel beter, omdat ze niet afgesleten worden op de weg. En zo ken ik er nog wel meer.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:16

Ook paarden met brokkelhoeven kunnen blootvoets, vaak komt het brokkelen door de ijzers (of verkeerd bekapt zijn).

Wat bedoeld wordt met 'met de zool lopen' is dat niet alleen de hoefrand de grond raakt bij het lopen (daar waar het ijzer zit) maar ook het (iets) zachtere deel tot de 'groeven' én het deel tussen de 'groeven' (straal).
Het paard moet dus alles (op een goede manier) op de grond hebben behalve de 'groeven' die je uitkrabt is mij geleerd.

(Heel) veel paarden staan enkel op de hoefwand, doordat deze veel te dun is om het hele gewicht op te dragen breken deze af, 'brokkelhoeven'.

En ijzers beperken de hele bebloeding in het onderbeen, dus óók de hoefgroei FriesWytske.

Daarbij is goed op de hoeven staan (goeie vorm) echt noodzakelijk voor een goede hoefgroei. Mijn merrie staat al een tijdje niet meer uitmuntend op de hoeven, krijgt geen brok meer én geen goed hooi (enkel gras en wat goedkoper hooi, soms wat bietenpulp) en de hoeven groeien gelijk traag. Ook rijd ik niet meer veel.
Ik hoef maar even dagelijks te voeren en trainen en ze groeien direct weer als kool (worden nog langer bij 50 tot 80 km per week op asfalt (!!!), althans, bij die heftige afstanden krijgen ze het net bijgebeend).

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:45

volgens mij vraagt TS in het topic om advies ivm met het groeien van de hoef. Ze geeft daarbij duidelijk aan dat ze geen gezeur wilt over hoe slecht ijzers wel niet zijn. Zeur daar dan ook niet over door ga lekker in een ander topic zeuren

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:49

Niemand hier zeurt, we geven alleen dat het groeien niet sneller zal gaan van ijzers.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:03

Ik had het zelfde probleem - hoeven die niet groeide... voor de vorige eigenaar handig, hoefde hij maar 1x in de 12 weken te beslaan.... voor mij een probleem - elke 6 weken nieuwe ijzers geeft gatenkaas, brokkelen, stukken uit de hoef etc. Biotine door het voer ( een jaar lang), laurierzalf op de kroonrand, name it, I have done it.

Uiteindelijk werkt het dus niet voldoende. Ik ben me dus wel in hoefschoenen gaan verdiepen en in blootvoets. Durfde het niet aan, ga graag mennen op de weg... rij minimaal 70 km per week waarvan 10 - 20 km voor de kar. Heb uiteindelijk de stap moeten maken - ijzers ging gewoon niet meer... vielen er binnen een paar weken weer af door alle gaten... en nog geen moment spijt van gehad. Ben nu 1,5 jaar verder. Nooit geen problemen met losse ijzers, happen uit de hoef. Ik vijl ze zelf bij, ik heb hoefschoenen voor het mennen - maar heb wel uitgevonden dat ik met de voorschoenen na 400 km door de zolen heenzat, dus geen goedkope oplossing. Maar nu wel kei mooie hoeven en ... ze zijn in balans, ze worden niet korter, niet langer... ze slijten maar dat groeien ze ook weer aan omdat de doorbloeding beter is. Ze is in draf nog wat gevoelig op de weg als ze geen schoenen aan heeft, maar dat wordt ook steeds minder. Met een beetje geluk kan ik over een half jaar gewoon zonder schoenen mennen op de weg. Rijden doe ik sowieso vooral in de berm waar mogelijk en ... wonder boven wonder... dat lukt prima zonder ... ijzers.

Dus MOET IJZERS blijft onzin... als je zometeen geen hoeven meer hebt om de ijzers in vast te slaan, wat doe je dan? IJzers is prima zolang de hoeven dat aankunnen, maar als de hoeven niet groeien... houdt dat op een gegeven moment gewoon op...

barnekip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:07

Dit heb ik op internet gevonden, misschien heb je er wat aan!

Afbeelding

Brokkelhoeven zijn hoeven die, te wijten aan een matige of slechte hoornkwaliteit, slecht groeien en gemakkelijk gaan afbrokkelen. Brokkelhoeven zijn hard en droog of juist te natte hoeven.

Oorzaak

Brokkelhoeven kunnen verschillende oorzaken hebben of te wijten zijn aan:

Aanleg of erfelijk bepaald.
Tekorten in de voeding of een onvoldoende aan bepaalde voedingsstoffen. Om gezonde hoeven te hebben heeft het paard biotine, zwavelhoudende voedingsstoffen (MSM zwavel), methionine en zink nodig.
Onvoldoende of verkeerde hoefverzorging (teveel of te weinig in vetten van de hoeven).
Onvoldoende beweging.
Slecht werkend hoefmechanisme.
Te lang wachten vooraleer te bekappen en/of te beslaan.
Niet goed passend hoefbeslag (verkeerde maat hoefijzers, gebruik van te grote hoefnagels, hoefnagels te laag inbrengen, te warm aanpassen van de hoefijzers,…).
Brokkelhoeven als gevolg van hoefbevangenheid.
Weersomstandigheden en omgeving: afwisselend droge en natte perioden en felle zon. Een natte ondergrond is de oorzaak dat hoefijzers los komen te zitten en er speling komt op de hoefnagels waardoor hoef kan afbrokkelen.
Kleur van de hoeven. Pigmentloze of witte hoeven zouden minder sterk zijn. Doch hier is men het niet altijd over eens. Wel is duidelijk dat hoefproblemen bij pigmentloze hoeven veel sneller te zien zijn.
Gebruik van het paard. Paarden dragen een enorm gewicht op elke hoef en meer bepaald op de draagrand van de hoef waar dus het hoefijzer zich bevindt. In rust bedraagt dit, indien een paard bv 600kg weegt, 150 kg per hoef. Stel je dan eens voor wat een gewicht er op een hoef geplaatst wordt in galop of tijdens het springen of bij gebruik van kalkoenen.

Curatieve behandeling

Om de kwaliteit van de hoeven te verbeteren is het raadzaam zowel inwendig als uitwendige de brokkelhoeven aan te pakken. Alleen een uitwendige hoefverzorging brengt niet steeds het gewenste resultaat. De ene hoefsmid of paardeneigenaar zweert bij het ene product, de andere bij weer een ander product. Hieronder sommen we jullie enkele producten op. Aan jullie de keuze…

Inwendig
Toedienen van Biotine.
Biotine bevordert de kwaliteit van de hoorn en is een wit poeder (bestaat ook in vloeibare versie die nog beter door het paardenlichaam zou worden opgenomen) die je zeker ongeveer 6 maanden dient te gebruiken. Biotine is onder verschillende merknamen te verkrijgen.
Biotin Extra AveveWe gebruiken Biotin Extra van het merk Aveve dat bestaat uit: methionine, vitaminen A, D3, vitamine H (biotine) en als sporenelement zinksulfaat. Dagelijks mengen wij 25 gram Biotin extra onder het krachtvoer. Biotine Extra ruikt lekker en is wat zoetig van smaak. Unique lust geen andere…
Biotine Extra is te verkrijgen in de Aveve verkooppunten zie http://www.avevewinkels.be

Toedienen van MSM voedingssupplement.
dingssuplementMSM is 100 % natuurlijke organisch zwavel. Binnen de 3 maanden merk je reeds een verbetering van de hoornkwaliteit. MSM zwavel zou nog een sneller en beter resultaat geven dan de Biotine. Bovendien is MSM zwavel ook aan te bevelen voor een optimale algemene conditie, bij huidproblemen, aandoeningen van de luchtwegen, bij gewrichts- en peesaandoeningen en het vermindert eveneens allergische reacties van de huid en luchtwegen. Zie ook rubriek mok bij paarden.
Meer info op en aankoop op: http://www.animalpharma.nl/nl/producten ... 07/AP-MSM/

Toedienen van Marstall Fortissimo.
FortissimoMarstall Fortissimo bestaat uit natuurlijke producten die rijk zijn aan natuurlijke vitaminen, mineralen, micro- en macro elementen.
Marstall Fortissimo zorgt op die manier voor een betere doorbloeding van de hoeflederhuid en stimuleert de opbouw van epidermiscellen in de hoef. Na 2 à 3 maanden is de kwaliteit van de hoorn sterk verbetert.
Dosering:
Acute hoefproblemen 30 g / 100 kg lichaamsgewicht gedurende 3-5 maanden
Lichte hoefproblemen 15 g / 100 kg lichaamsgewicht gedurende een jaar
Ter preventie 8 g / 100 kg lichaamsgewicht
Meer info op http://www.marstall.nl

Toedienen van Hoef Compositum.
Hoef CompositumHoef Compositum is een homeopathisch product en bevat verschillende natuurlijke kruiden en vitaminen die een gunstige werking hebben op het functioneren van de lever en zodoende de hoorngroei stimuleert.
Het is werkzaam bij o.a. trage hoefgroei, brokkelhoeven, snel scheurende hoeven, allerlei hoefbeschadigingen, rotstraal en bij regelmatig terugkerende zoolzweren.
Dosering: 2 à 3 maal per dag 20-30 druppels toedienen bij het voer of bij het hooi of zelfs liefst buiten de voertijd op een stukje brood.
Het is raadzaam Hoef Compositum te gebruiken langer dan 3 tot 6 maanden.
Voor meer informatie: http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... um/101371/

Toedienen van zeewier
Atlantic Green IjslandszeewierZeewier (kelp) is een natuurlijk product en bevat veel vitaminen, mineralen en sporenelementen. Het toedienen van zeewier draagt niet alleen bij tot stevige hoeven maar is ook belangrijk voor de vertering van voedsel in maag- en darmkanaal en een gezonde huid en vacht. Zeewier wordt onder het krachtvoer gemengd.
Dosering:
Bij paarden 3 a 4 maatlepels over het voer verstrekken.
Bij pony's 2 a 3 maatlepels over het voer verstrekken
Meer info en aankoop op Homeovet.nl.

Toedienen van PrimeVal Multi Compleet
PrimeVal Multi Compleet bevat 27 actieve ingrediënten op basis van luzernepoeder die zeer goed opneembaar is en zorgt voor een goede hoornkwaliteit van de hoeven.
Dosering:
Volwassen paard tussen de 450 en 550 kilo: preventief 45-60 gram / curatief tot 90 gram per dag door het krachtvoer mengen.
Pony tot de 450 kilo: preventief 30-45 gram / curatief tot 75 gram per dag door het krachtvoer mengen.
Voor meer info en aankoop: http://www.primeval.nl/primeval/pdf_art ... ard_nl.pdf

Uitwendig
De kroonrand masseren met laurierzalf.
Voor en na een kustwandeling en indien je met je paard in het zeewater bent geweest, hebben de hoeven speciale verzorging nodig omdat het zout het vocht uit de hoef trekt. Smeer de hoef in met hoefvet voor de wandeling. Spoel de hoef goed en overvloedig met water waarna je ze afdroogt en opnieuw invet of insmeert met olie na de wandeling.
De hoeven dagelijks insmeren met een zelf gemaakt middeltje zou ook helpen: 1 liter olie (slaolie, olijfolie,…) en ½ liter azijn. Alles goed mengen.
Tussen de bezoeken ven de hoefsmid, de hoeven regelmatig bijvijlen zodat ze mooi rond en gaaf blijven.
Biotine Forte crème
Biotine ForteBiotine Forte Crème werkt sneller en efficiënter voor alle hoefproblemen. Deze crème gebruiken wij nu 1 maand 2 à 3 maal per week. De Biotine Forte Crème kan perfect aangebracht worden met een borsteltje op de droge hoef. We brengen hem gelijkmatig aan op de wand en kroonrand maar ook op de straal en de zool van de hoef. We hebben hier zeer goede resultaten mee en de hoeven zien er netjes uit.
Voor een potje van 450 gram betaalden wij 57 €.
De Biotine Forte Crème kochten wij bij Reyniers in Eede (Nederland) en in Ruitersweelde te Waregem (België ).

http://www.reyniers.nl
http://www.ruitersweelde.be/nl/paarden02.htm

Hoofwall Hydro cream
Hoof Wall Hydro CreamHoof Wall Hydro Cream bevat 6 natuurlijke oliën en vitaminen. De Hoof Wall Hydro Cream wordt snel geabsorbeerd door de hoef en bevordert de groei van de hoeven.
Wanneer deze crème om de twee dagen met de hand wordt aangebracht helpt dit tegen droge, gekloofde of schilferende hoeven. Wij gebruikten deze Hoof Wall Hydro Cream en zijn er tevreden over.
Deze Hoof Wall Hydro Cream kan aangekocht worden bij Rik Gadeyne, een anatomische hoefsmid via de webshop van http://www.equi-online.com of op http://www.ruitershoponline.nl/N_frame. ... _1429.html

Een behandeling met RWL Pro Ablutio (een hoefreiniger), RWL Resolutio en Textura.
TexturaDe behandeling dient 2 maal per week te gebeuren en dit gedurende 7 weken of tot de hoef hersteld is.
Het grondig reinigen van de hoeven met RWL Pro Ablutio:
De behandeling bestaat uit het uitkrabben van de hoef, de hoef nat maken met warm water, RWL Pro Ablutio aanbrengen, laten intrekken en afspoelen met koud water.

Behandeling met RWL Resolutio, een speciale verzorgende hoefemulsie:
Resolutio zorgt voor een diepgaande verzorging en reiniging van de hoef en beschermt de hoef tegen mest, urine, schimmels en bacteriën. Resolutio maakt de hoorn sterker, elastischer, stimuleert de groei en zorgt er voor dat de beschadigde hoef sneller herstelt.
RWL Resolutio in warm water oplossen en in de medical boot (of in een emmer zonder hengsel) gieten. De paardenhoef in de medical boot plaatsen en wat laten inwerken en dan grondig afdrogen.

Behandeling met Textura een speciale hoefcrème:
Om de twee dagen de hoeven inwrijven met Textura.
De producten kunnen eventueel ook afzonderlijk gebruikt worden.
Voor meer informatie en foto’s van de werkwijze: http://www.rwl-quality.nl/page/producten2.php
Effol hoefgel

Effol hoefgel.
Effol bracht een verschillende hoefgel op de markt: één voor de winter en één voor de zomer.

Dankzij Effol hoefgel winter wordt de beschermlaag en het vochtpeil van de hoef op een natuurlijke wijze gereguleerd.Effol hoeflotion

Effol hoefgel zomer brengt dan op zijn beurt vocht in de hoef en helpt het vocht vast te houden.Het verstevigt de hoef en verbetert de elasticiteit.

Effol hoeflotion en Effol hoefolie
De Effol hoeflotion houdt de hoeven buigzaam en elastisch.
De Effol Hoefolie zorgt voor een goede conditie van de hoeven.

De hoeven insmeren met Rainmaker
Rainmaker bevat glycerine, oliën, aloe vera en lanoline. Het regelmatig gebruik van RainmakerRainmaker herstelt en behoud de soepelheid en flexibiliteit van de hoefhoorn zodat het afbrokkelen en/of scheuren van de hoef vermeden wordt.
Meer info en aankoop op: http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... er/101334/

Anatomisch beslag
De anatomische hoefverzorger maakt gebruik van kunststoffen en orthopedisch beslag. Hij of zij gebruikt bijvoorbeeld lijm om een hoefijzer onder het paard te brengen, kuntstofbeslag enz. Voor een grondige beschrijving verwijzen wij naar de rubriek anatomische hoefverzorging.

Natuurlijk bekappen en Hoefschoenen
De hoefsmid maar veelal de paardeneigenaar zelf bekappen het paard en houden de natuurlijke hoefvorm aan. Het paard loopt niet langer op hoefijzers. Voorstanders van natuurlijk bekappen zien het hoefijzer als belemmering van het hoefmechanisme. Door natuurlijk bekappen en blootsvoets te lopen, gaan er meer voedingsstoffen naar de hoef, verbetert de hoornkwaliteit en herstelt de beschadigde hoef.
Voor een grondige beschrijving verwijzen wij naar http://www.hoefnatuurlijk.be/bekappen/index.htm horsevet.be/index.php?option=com_content&task=view&id=32&Itemid=33&lang=nl
Om de overgang van gewoon beslag naar natuurlijk beslag en zonder hoefijzers lopen gemakkelijker te laten verlopen, kan je gebruik maken van hoefschoenen.
Hoefschoenen beschermen de hoef tegen slijtage en scherpe voorwerpen. Het grote voordeel hiervan is dat er niet genageld moet worden om de hoef de nodige bescherming te bieden.
Voor meer informatie en aankoop verwijzen we naar:
http://www.hoefschoenen.be/

Keratex Gebruik van hoefverharder
De meest gekende hoefverharder is Hoofhardener van Keratex.
Hoofhardener van Keratex herstelt de beschadigde hoef omdat de hoorn versterkt wordt en zo voorkomt men scheuren en het verder afbrokkelen van de hoef. Ook hoefijzers komen vaster te zitten, zelfs een paar uur na het aanbrengen. Binnen een paar dagen zou er reeds een verbetering van de hoornkwaliteit merkbaar zijn. Hierdoor zal de scheur in de hoef zich niet verder kunnen uitbreiden en er geleidelijk aan uitgroeien.
Meer informatie en aankoop kan je vinden op:
keratex.net/hoof_hardener.htm
http://www.medicanimal.com/setSessionLo ... cale=nl_NL
Hopelijk vinden jullie onder deze beschreven middeltjes eentje die je paard van zijn brokkelhoeven kan verlossen. Overleg doch steeds met je hoefsmid of dierenarts om een voor jou en je paard persoonlijk advies en passende therapie te vinden. En…leef voortaan op goede voet met je paard!!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:16

Even een heel klein stukje van barnekip gekopieerd.

Citaat:
Aanleg of erfelijk bepaald.
Tekorten in de voeding of een onvoldoende aan bepaalde voedingsstoffen. Om gezonde hoeven te hebben heeft het paard biotine, zwavelhoudende voedingsstoffen (MSM zwavel), methionine en zink nodig.
Onvoldoende of verkeerde hoefverzorging (teveel of te weinig in vetten van de hoeven).
Onvoldoende beweging.
Slecht werkend hoefmechanisme.
Te lang wachten vooraleer te bekappen en/of te beslaan.
Niet goed passend hoefbeslag (verkeerde maat hoefijzers, gebruik van te grote hoefnagels, hoefnagels te laag inbrengen, te warm aanpassen van de hoefijzers,…).
Brokkelhoeven als gevolg van hoefbevangenheid.
Weersomstandigheden en omgeving
Gebruik van het paard. Paarden dragen een enorm gewicht op elke hoef en meer bepaald op de draagrand van de hoef waar dus het hoefijzer zich bevindt.

Al het anderen kan ook een optie zijn, maar de meeste gevallen komen echt door verkeerd bekappen. Zag het hier in de buurt best vaak eerlijk gezegd.

Welke smid heb je trouwens? Gezien ik ook uit de buurt kom.