Flink balen, spoken in de wei en nu raar loopje!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nadiine__x

Flink balen, spoken in de wei en nu raar loopje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 14:57

Ik heb sinds vorig jaar een iegen paard, altijd veel paarden voor andere verzorgd en gereden maar de uiteindelijke zorg licht dan toch bij een ander.
Nu is deze voor mij, en wat ik nu zie, ken ik eigenlijk nog niet..

Ik heb een shire jaarling.
en de afgelopen 3 nachten zijn er spoken in haar weiland.
De kudde (2 ruinen, 1 merrie en mijn jaarling) zijn overdag gewoon rustig, wel grazen ze 2 aan 2, maar er is verder geen ruzie, ook niet echt met voeren..

3 nachten geleden begon het, ik haalde haar 's morgens uit het land en een vriendin zegt: "hihi, wat loopt zei grappig met haar achterbeen, is dat je wel eens opgevallen?!"
Dus ik dacht nee, want ze liep altijd normaal? toen ze stil stond en ik even een snelle blik wierp op het been zag ik dat ze er een lelijke snee in had zitten met een flinke verdikking eronder!
Afbeelding

Afbeelding
Ik heb de wond goed schoon gespoeld met koud water en daarna de kraan er nog even 5 minuten op gelaten om te koelen, daarna heb ik de wond ingespoten met acedern.
Later die dag had ze nog even in de bak gelopen, en leek ze weer normaal te lopen dus heb haar weer in het land gezet..

De dag erna, kwam ik op stal, verteld de stal houder dat ze 's morgens opeens in het land ernaast liep!!
Is ze, door de balken omheining heen gesproken, dan had ik nog de mazzel dat de weide's in 2e zijn gedeeld en ze niet bij de andere kudde stond, want daar lopen 2 ruinen die merrie's willen dekken, gelukkig liep ze aan de andere kant van de draad.. Maar ze is dus wel dwars door de balk heen gegaan!
De balken zitten vast aan spijkers, dus ze heeft de gehele balk eraf getrokken zowel zijzelf als de balk waren gelukkig nog heel..
en weer was de kudde overdag gewoon rustig geweest.. We hebben het er even over gehad, en besloten het nog 1 nacht aan te kijken voordat we er "zomaar" paarden uit gaan halen..

Kom ik net op stal, zie ik dat haar andere achterbeen ook kapot is! ze een bijtwond in haar schoft heeft en nog kleine beschadigingen over haar lichaam heen heeft!!
Dus ik bel de stalhouder op, en zij vertelt mij, dat ze vanmorgen weer door de omheining heen gegaan is, dit in van hun eigen paddock richting hun eigen land, maar weer door een balk heen!
Vanmorgen heeft ze 1 van de ruinen uit de kudde gehaald, deze ruin is erg gek samen met de merrie uit de kudde en ze tellereren samen geen andere paarden in hun buurt. we hopen, dat nu deze 2 gescheiden zijn er weer rust in de kudde komt.. ALS dit het al was, want overdag ging het prima..

Vandaag zag alles er zo uit:
1. links voor bij de singel
Afbeelding

2. rechts achter op het gewricht buitenkant
Afbeelding

3. rechts voor op het gewricht
Afbeelding

4. linker binnen been, grote jaap in het midden en nog 2 kleine bovenaan, niet zo diep gelukkig
Afbeelding

5. rechter binnen been, hoe het er vandaag uit zag
Afbeelding

Ik heb alles weer schoongespoeld met koud water, de binnenkant van de beide achterbenen weer gekoeld en daarna alle plekken ingespoten met acedern..
Toen ik haar terug in het land zetten zag ik wat mijn vriendin bedoelde dag 1.
Ze loopt raar met haar rechterachterbeen..

Ze is niet echt kreupel, maar ze "zwaait" ermee naar binnen toe.
Heeft iemand hier ervaring mee? komt het door de wond en de verdikking? stopt het gekke loopje weer als haar wond geneest? of is er iets anders aan de hand met dat been?
moet ik extra met haar gaan wandelen op het harde, of juist gewoon lekker laten staan in het land en alleen blijven koelen/schoonhouden/behandelen?

Ik heb er ieder geval flink de baal in, en hoop dat vannacht de kudde wel rustig blijft!! -O-

Bijkomende zorg is dat ik in september naar de keuring wil met haar, als ze dan zo raar loopt met dat achterbeen, kan ik net zo goed niet gaan..

tamary

Re: Flink balen, spoken in de wei en nu raar loopje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:03

Schoft wond, weg willen en kreupel/niet rad achter. Probeert een van de ruinen haar misschien te dekken?

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 15:06

Ze is 2 weken geleden wel voor het eerst hengstig geworden..
de ruin die we er nu uit gehaald hebben was echt dikke mik met de oudere merrie (ook hengstig) maar sprong nooit op haar, en die andere ruin is echt een sulletje die eerder bang weg rent..

Zou je daar overdag niet wat van moeten merken?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 15:12

kun je haar niet s'nachts op stal zetten?Straks is er echt iets ernstigs,dit zijn nog kleine wonden.
Stel je voor dat ze een been breekt :7

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 15:31

Ja ze heeft een stal, maar dan moeten alle paarden 's nachts op stal en daarmee los je de oorzaak niet op..

simoneval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:09

Wat vervelend dat dit gebeurt. Meestal merk je het overdag dan al aan de kudde als er iets is. Ik zou haar 's nachts op stal gaan zetten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:25

Ik snap niet dat je je paard na 3 van dit soort nachten nog steeds in datzelfde weiland zet.
Je paard geeft duidelijk aan daar niet happy te zijn met de nodige (in mijn ogen) behoorlijke verwondingen als bewijs.
Ik zie wonden die behoorlijk diep zijn en gehecht moeten worden. Een paard wat 'raar' loopt heeft duidelijk een behoorlijke klap gekregen, door bijv. achter een omheining te zijn blijven hangen. Ze kan zelfs iets gebroken hebben in haar achterhand gebied of op zijn minst een wervel van zijn plek.
Persoonlijk zou ik er een iemand bijhalen om eea te laten kontroleren om te voorkomen dat je straks als je er op wilt gaan rijden voor nare verrassingen komt te staan.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:57

Ik zou toch ook voor veilig gaan en haar apart zetten en laten bekijken door de veearts, in elk geval naar dat been. Kun je een stuk afzetten met schriklint of iets dergelijks? Ik zou haar toch even in bescherming nemen, want hier knapt ze niet van op.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:59

Ze wordt opgejaagd, staat ze al lang in deze groep?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:04

Bokt is geen dierenarts en wij kunnen niet zien hoe ze loopt, dus ik zou er een da bij halen. Een raar loopje zou ik me wel zorgen om maken en niet gaan afwachten.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:06

Dit paard hoort duidelijk niet thuis in die kudde. De kudde is s'nachts te onrustig en straks jagen ze haar de dood nog in!
Een beetje stoeien mag natuurlijk maar als het paard overduidelijk meerdere verwondingen oploopt in korte tijd gaat het niet goed.
Ik zou haar in een andere kudde proberen te krijgen waar er meer rust is.
Is dit niet mogelijk zou je haar op stal kunnen zetten, waar zelf niet zo'n voorstander van ben.
Of verhuizen naar een andere pensionstalling die een stabielere kudde heeft.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:13

DubbelDun schreef:
Ik snap niet dat je je paard na 3 van dit soort nachten nog steeds in datzelfde weiland zet.
Je paard geeft duidelijk aan daar niet happy te zijn met de nodige (in mijn ogen) behoorlijke verwondingen als bewijs.
Ik zie wonden die behoorlijk diep zijn en gehecht moeten worden. Een paard wat 'raar' loopt heeft duidelijk een behoorlijke klap gekregen, door bijv. achter een omheining te zijn blijven hangen. Ze kan zelfs iets gebroken hebben in haar achterhand gebied of op zijn minst een wervel van zijn plek.
Persoonlijk zou ik er een iemand bijhalen om eea te laten kontroleren om te voorkomen dat je straks als je er op wilt gaan rijden voor nare verrassingen komt te staan.

Ik zie niet meteen wat er dan gehecht zou moeten worden? Lijkt allemaal vrij oppervlakkig. TS: echt wel even de DA langs late komen voor dat loopje, mss heeft ze ergens een barstje opgelopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:47

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:57

Sta jij bij Hannie op stal?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:17

Zeker dat er snachts niemand in de wei komt? Ik kwam vroeger bij een fjordenfokker die elke ochtend zijn paarden elders kon oppikken. Bleek dat er s nachts ongenode gasten in de wei kwamen.

Ik weet wat ik zou doen. Ik zou een nacht opblijven en het in de gaten houden. Dan weet je exact wat er gebeurd en kun je passende maatregelen nemen.

En ja, diepere wonden met zwelling moeten worden nagekeken. Kan een lelijke infectie opleveren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:37

liljebo schreef:
Ik weet wat ik zou doen. Ik zou een nacht opblijven en het in de gaten houden. Dan weet je exact wat er gebeurd en kun je passende maatregelen nemen..
Heb je wel een nacht met een volle maan nodig....zit er nu niet in :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:40

Ligt aan de grootte van de wei en de duisternis van de nacht. Kan mij nauwelijks voorstellen dat het rond deze tijd in nederland zo donker is dat je niets in de wei ziet.
Gaan de paarden sodemieteren dan hoor je dat en kun je een schijnwerper gebruiken.

Hier wordt ik er wakker van als ze gaan klooien (staan achter het huis in toch een behoorlijke wei)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:42

Ik denk dat er iets heel anders aan de hand is. Had al de vraag gesteld waar ze op stal staat.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:44

Ik denk dat je in dezelfde richting denkt als ik. Daarom gaf ik al aan dat ik een nacht op zou blijven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:46

liljebo schreef:
Ligt aan de grootte van de wei en de duisternis van de nacht. Kan mij nauwelijks voorstellen dat het rond deze tijd in nederland zo donker is dat je niets in de wei ziet.

Nederland is in de zomer gewoon donker zonder maan hoor, in tegenstelling tot de noordelijker landen :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:04

Dan nog kun je schijnwerpers gebruiken als je hoort dat de paarden onrustig worden, toch? Ik weet dat ik iig absoluut op zou blijven en de zaak in de gaten zou houden.

ps in nederland is het nooit echt donker :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:08

Nooit in de nacht op de Veluwe gestaan zeker :D
Ik zou gewoon mijn paard niet meer daar de wei op willen hebben, blijkbaar heeft alleen deze er last van.

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:10

Het is al vaker genoemd, maar zeker even de DA bij halen. Achter ons laptopje kunnen wij niet precies zien wat er gaande is met je paard.

Ook zal ik zeker even op stal overleggen over je paard in het weiland. Misschien is het mogelijk dat ze even apart komt te staan (misschien met één ander paard, waarmee ze het goed kan vinden, erbij)?

Ik zal zeker even actie ondernemen als ik jou was. Nu zijn het nog oppervlakkige wondjes, maar het hoeft met één echt goed fout te gaan... zou ik niet op wachten!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:35

DubbelDun schreef:
Nooit in de nacht op de Veluwe gestaan zeker :D
Ik zou gewoon mijn paard niet meer daar de wei op willen hebben, blijkbaar heeft alleen deze er last van.

Oh jawel hoor. Vroeger vaak genoeg op vakantie geweest :)

However... ik zou mijn paard iig niet meer zonder toezicht daar op de wei willen hebben. Ik zou absoluut willen weten wat er is gebeurd.
Heb hier een foto gezien van een paard met soortgelijke verwondingen. Dat had echter niets met andere paarden te maken. Helaas.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 22:40

Dames, ik vind jullie over bezorgdheid erg lief.

Ik vroeg advies over haar loopje en over het weide probleem, verder niet over de verzorging van de wonden.

Ik ga er NIET mee naar een DA.
De wonden zijn schoon en er zit geen vocht onder.
Ook zijn de wonden niet diep, als ze op de foto's wel diep lijken d
Kan dit komen door haar redelijk dikke vacht en vertekening, haar lelijke beenwond is ook niet diep genoeg om te hechten.

Hechten had ook binnen 2 uur gemoeten en kan dus so ie so niet meer..

Vandaag hebben we alle bedrading nagekeken en goed vast gezet en de stroom eroo gezet.
Alle planken weer vast geslagen (met spijkers, geen schroefen)
Er staat dubbele stroom op.
Haar vliegen kap is af
En de ruin die o rustig was is uit de kudde.
Hopelijk is hiermee het probleem opgelost :)

En nee ik sta niet bij Hannie op stal, wel gestaan, maar jet enigste wat mijn paard daar zag was de binnenkant van haar stal..