Nu is deze voor mij, en wat ik nu zie, ken ik eigenlijk nog niet..
Ik heb een shire jaarling.
en de afgelopen 3 nachten zijn er spoken in haar weiland.
De kudde (2 ruinen, 1 merrie en mijn jaarling) zijn overdag gewoon rustig, wel grazen ze 2 aan 2, maar er is verder geen ruzie, ook niet echt met voeren..
3 nachten geleden begon het, ik haalde haar 's morgens uit het land en een vriendin zegt: "hihi, wat loopt zei grappig met haar achterbeen, is dat je wel eens opgevallen?!"
Dus ik dacht nee, want ze liep altijd normaal? toen ze stil stond en ik even een snelle blik wierp op het been zag ik dat ze er een lelijke snee in had zitten met een flinke verdikking eronder!

Ik heb de wond goed schoon gespoeld met koud water en daarna de kraan er nog even 5 minuten op gelaten om te koelen, daarna heb ik de wond ingespoten met acedern.
Later die dag had ze nog even in de bak gelopen, en leek ze weer normaal te lopen dus heb haar weer in het land gezet..
De dag erna, kwam ik op stal, verteld de stal houder dat ze 's morgens opeens in het land ernaast liep!!
Is ze, door de balken omheining heen gesproken, dan had ik nog de mazzel dat de weide's in 2e zijn gedeeld en ze niet bij de andere kudde stond, want daar lopen 2 ruinen die merrie's willen dekken, gelukkig liep ze aan de andere kant van de draad.. Maar ze is dus wel dwars door de balk heen gegaan!
De balken zitten vast aan spijkers, dus ze heeft de gehele balk eraf getrokken zowel zijzelf als de balk waren gelukkig nog heel..
en weer was de kudde overdag gewoon rustig geweest.. We hebben het er even over gehad, en besloten het nog 1 nacht aan te kijken voordat we er "zomaar" paarden uit gaan halen..
Kom ik net op stal, zie ik dat haar andere achterbeen ook kapot is! ze een bijtwond in haar schoft heeft en nog kleine beschadigingen over haar lichaam heen heeft!!
Dus ik bel de stalhouder op, en zij vertelt mij, dat ze vanmorgen weer door de omheining heen gegaan is, dit in van hun eigen paddock richting hun eigen land, maar weer door een balk heen!
Vanmorgen heeft ze 1 van de ruinen uit de kudde gehaald, deze ruin is erg gek samen met de merrie uit de kudde en ze tellereren samen geen andere paarden in hun buurt. we hopen, dat nu deze 2 gescheiden zijn er weer rust in de kudde komt.. ALS dit het al was, want overdag ging het prima..
Vandaag zag alles er zo uit:
1. links voor bij de singel

2. rechts achter op het gewricht buitenkant

3. rechts voor op het gewricht

4. linker binnen been, grote jaap in het midden en nog 2 kleine bovenaan, niet zo diep gelukkig

5. rechter binnen been, hoe het er vandaag uit zag

Ik heb alles weer schoongespoeld met koud water, de binnenkant van de beide achterbenen weer gekoeld en daarna alle plekken ingespoten met acedern..
Toen ik haar terug in het land zetten zag ik wat mijn vriendin bedoelde dag 1.
Ze loopt raar met haar rechterachterbeen..
Ze is niet echt kreupel, maar ze "zwaait" ermee naar binnen toe.
Heeft iemand hier ervaring mee? komt het door de wond en de verdikking? stopt het gekke loopje weer als haar wond geneest? of is er iets anders aan de hand met dat been?
moet ik extra met haar gaan wandelen op het harde, of juist gewoon lekker laten staan in het land en alleen blijven koelen/schoonhouden/behandelen?
Ik heb er ieder geval flink de baal in, en hoop dat vannacht de kudde wel rustig blijft!!

Bijkomende zorg is dat ik in september naar de keuring wil met haar, als ze dan zo raar loopt met dat achterbeen, kan ik net zo goed niet gaan..