Hulp gezocht bij kreupel manegepaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

landvrouw

Hulp gezocht bij kreupel manegepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 15:34

Ten eerste gaat het niet over mijn paard maar over een paard van de manege.
Mijn echte maatje, mijn grote vriendelijk reus. Al jaren heeft hij problemen met zijn hoeven, meerdere malen kreupel geweest na wederom nieuwe ijzers... NU heeft hij bijzondere ijzers omdat hij niet in evenwicht is. Op dit moment is hij weer 7-8 weken kreupel en willen ze hem opgeven, ik wil graag een andere oplossing vinden.

Hij heeft dus ijzers met een verhoging omdat hij beetje scheef is. Deze ijzers heeft hij niet altijd gehad, is iets van de laatste 5-7 jaar. Sindsdien is hij ook steeds vaker kreupel. Op dit moment is hij kreupel in de bak, maar niet op steen.

Ikzelf ben van mening dat dit misschien opgelost kan worden door zijn ijzers eronder uit te halen... Nu ben ik eigenlijk op zoek naar andere ideeën hierover, iemand die zoiets al eens heeft meegemaakt. Advies, een expert of wat dan ook. Ik wil hem gewoon helpen en vooral uitzoeken of hij geen pijn heeft.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 09-03-14 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Topictitel duidelijker gemaakt

MarlindeRooz

Re: Help! Paard wordt anders geslacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 15:36

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 15:39

Ik vind een manege om te beginnen al geen plek voor een paard met hoefproblemen, al zo lang.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 15:41

Het is waarschijnlijk niet het antwoord dat je wil horen, maar als dit paard werkelijk al 5 - 7 jaar kreupel loopt (en dus pijn heeft), is slachten/inslapen misschien wel de beste optie...

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 15:42

MarlindeRooz schreef:
Ga je nou nog een topic openen als je niet binnen 5 minuten reacties hebt? :+
landvrouw @ [VSW] Ik zoek de juiste oplossing!

Ik zou zeggen haal een DA er bij, desnoods op jouw kosten.

Daar zoek ik een plek waar ik hem kan stallen.

Hier vraag ik gewoon advies over zijn gezondheid. Zijn in mijn ogen twee heel andere dingen!

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 15:43

fourseasons schreef:
Ik vind een manege om te beginnen al geen plek voor een paard met hoefproblemen, al zo lang.

Ben ik helemaal met je eens! Had hem er al liever veel eerder weg gehaald, maar door de financiën was dat niet mogelijk.

DA heeft juist de hoefijzers aangeraden..

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 15:43

Of zelf kopen en door de medische molen halen (wat ontzettend veel kost) of je erbij neerleggen... Paard is van de manege. Loopt al jaren kreupel. Dan snap ik ook wel dat ze het opgeven.

Ik zou er geen DA bij halen op jouw kosten terwijl het paard van de manege is. Je gaat toch niet voor andermans paard betalen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 15:44

Je zoekt een plek om een manegepaard te stallen? Stap eerst eens naar de manege eigenaren toe voor je een plan trekt. Misschien kunnen ze uitleggen waarom ze de beslissing nemen. Maar op je eigen houtje dingen ondernemen is sowieso geen goed plan.

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 15:45

Jasia schreef:
Het is waarschijnlijk niet het antwoord dat je wil horen, maar als dit paard werkelijk al 5 - 7 jaar kreupel loopt (en dus pijn heeft), is slachten/inslapen misschien wel de beste optie...

Nee hij loopt kreupel na het plaatsen van de ijzers. Hij krijgt bijna elke keer weer een ander soort ijzer om te proberen. Als hij eraan gewend is en dus weer normaal loopt, is het allemaal prima

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 15:46

upendo schreef:
Je zoekt een plek om een manegepaard te stallen? Stap eerst eens naar de manege eigenaren toe voor je een plan trekt. Misschien kunnen ze uitleggen waarom ze de beslissing nemen. Maar op je eigen houtje dingen ondernemen is sowieso geen goed plan.

Ik wil een plan hebben voor ik erheen ga. Toen ik nog erg actief er was heb ik ze al meerdere malen kunnen weerhouden van deze beslissing doordat ik de tijd en aandacht aan het beest gaf. Dus ik weet waarom ze het doen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 15:47

Weet die manege ook dat je ze zo in het licht zet? ;)

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 15:48

Die weten hoe ik erover denk hoe zij met dit paard omgaan en daarnaast zal ik geen verwijzing naar de manege noemen want het is absoluut geen aanval naar hen toe. Ik wil dit paard gewoon niet kwijt!
Laatst bijgewerkt door landvrouw op 09-03-14 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 15:50

Hmmm.. Dan denk ik dat ze misschien wel deels gebruik maken van de situatie om het dier makkelijker aan je te slijten als ze daadwerkelijk geen DA hebben laten kijken.

Vraag me af of je een scheef paard met een historie van kreupelheid moet willen hebben die al 12 jaar manegepaard is.

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 15:53

Ik wil hem niet hebben om mee te gaan rijden of wat dan ook. Ik vind dat hij na zo'n lange trouwe dienst gewoon een pensioen verdiend. Als ik niks voor hem kan betekenen en hij pijn heeft/ blijft houden dan ben ik zeker ervoor om hem uit zijn lijden te verlossen.
Laatst bijgewerkt door landvrouw op 09-03-14 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 15:54

Een paard met pensioen betekent net zo goed een kostenplaatje.

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 15:55

upendo schreef:
Een paard met pensioen betekent net zo goed een kostenplaatje.

I know! Maar dat heb ik voor hem wel over!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 15:57

Okee. :)
Ik zou er nog drie keer overna denken, zeker omdat ze klakkeloos roepen dat ze hem slachten... Maargoed, in dat geval succes.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 16:12

Ijzers die ergens opgehoogd zijn, vernielen juist de voeten..
Ik ben niet voor of tegen ijzers, maar wel van een voet die in balans is.. en zolang er een ijzer onder ligt die uit balans is, zal de voet nooit in balans kunnen komen.. ;)

In dit geval zou ik dus de ijzers er onderuit halen.. en verder even met rust laten.
Zodat zijn voeten zelf weer in balans kunnen komen, onder begeleiding van een goeie hoefsmid.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 16:14

gun dat dier zijn rust

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 16:16

Als hij iets met zijn benen/hoeven heeft, zou ik het verhaal voorleggen aan de hoefsmeden Van Nassau. Die weten ontzettend veel op het gebied van hoefproblemen en beenproblemen.

Maar zoals eerder gezegd manege paarden zijn een investering. Ik kan het weten

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 16:17

Jasia schreef:

mee eens...

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 16:23

Met goede (!) natuurlijke bekapping is er veel te redden,maar dan moet je dus wel het paard eerst kopen en een pension met veel bewegingsvrijheid(paddock paradize) vinden.
Dat gaat wel wat kosten allemaal,maar als je echt wilt en wat geld hebt....

CharlotteJMZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 16:32

hoe hard het ook is ik denk dat je dan beter gewoon of dat paard koopt en voorderest in de wei laat staan grazen en genieten van zn laatste jaren .... of gewoon m uit zijn einde laat verlossen uiteindelijk raad je m toch kwijt je hebt dan alle herinneringen nog

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 16:42

Wat is er aan de hand met de benen van het paard? Waarom loopt hij kreupel? En waarom dit beslag.
Enkel als reden dat hij scheef is kan ik me bijna niet voorstellen. Ik denk dat er veel meer aan de hand is (in de hoeven, misschien wel pezen) dan dat.
Zonder dat te weten zijn alle adviezen goedbedoeld, maar kan je er niets mee. En dan weet je ook niet of het fair is om hem te redden of juist eerlijker is om afscheidt te nemen.

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 16:43

Ik vind het een beetje een raar verhaal. Je hebt namelijk net ook al een topic geopend, met hetzelfde onderwerp. Daar staat: Ik kreeg net een telefoontje. Hij is al daar, ze willen hem laten inslapen."
Een beetje vreemd om alle reacties nog te gaan zitten lezen. Als hij daar al is en bijna ingeslapen word. Het slaat eigenlijk nergens op. Oké, heel zielig, sirrieus. Maar het is het paard van die manege. Hun eigendom. Daar heb jij uiteraard niets over te zeggen.