paard tikt continu tegen ijzers tijdens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SBravour

paard tikt continu tegen ijzers tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 18:26

Hai Bokkers, leuk dat jullie even willen kijken.
Mijn paard tikt tijdens het rijden continu met haar achter ijzer tegen haar voorijzer.
Soms wel 8x achter elkaar!
Ik ben van plan om nu met peesbeschermers te gaan rijden.
Maar wat kan ik hier aan doen, en is dit erg?
Zodra ik verruim in de draf wordt het niet minder misschien wel wat erger. (het is niet zo dat ze haar hoeven niet goed optild)

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! :)

moonfish13

Re: paard tikt continu tegen ijzers tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:27

Waarom doe je niet gewoon springschoenen om, die zijn hiervoor.
Peesbeschermers gaan hier niets voor doen.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 18:29

Bedankt voor de tip! Ik ga morgen haar springschoenen om doen :)

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:30

springschoenen zijn daarvoor peesbeshermers doen daar niks aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 18:43

Ijzers eraf :)

en meer van achter naar voren rijden, wat je hebt is basically een taktfout, het voorbeen moet eerder weg zijn, normaal gezien tikt een paard zichzelf niet aan.

Dus paard vlug maken voor je been, over de rug naar de hand rijden, komt de achterhand meer tot dragen, en is het voorbeen sneller weg.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:42

Springschoenen zijn niet tegen het aantikken van de ijzers, deze zijn voor het aantikken tegen de balk bij het springen. Heten niet voor niks springschoenen ;)
Bij het bewegen komen de springschoenen in beweging en zal je waarschijnlijk geen verbetering merken.
Moet je paard echt op ijzers staan? Anders zou ik ze er gewoon onder vandaan laten halen of er een rond ijzer op laten zetten.. en zoals Yamcha al zegt, meer van achter naar voren.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:44

Paard klapt dus in de ijzers. Even tegen je smid zeggen, die kan dan de achterijzers iets verder onder de voet leggen, zodat het dier niet meer kan klappen in de ijzers. Ook even kritisch naar de de lengte van de voet kijken, als deze iets te lang is kan het paard ook gaan klappen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:51

Mijn paard deed het ook. Niet heel erg, maar wel af en toe. Ik heb dit de volgende keer gewoon aangekaart bij de hoefsmid. Die heeft hem toen ietsje anders beslagen, ik meen iets ronder op de toon van het voor-ijzer, iets meer opzet. Daardoor kon hij net even makkelijker weg met het voorbeen, en daarmee was het hele euvel opgelost in mijn geval.
Tweety staat nu ondertussen op comfort ijzers voor, en doet het daar helemaal prima op. (Die hebben zelf al iets meer ronding)

De smid vond het in mijn geval juist prettig dat ik aangaf hoe het ging met rijden. Overleg is in zo'n geval alles.

Ooit, veel eerder, ruim voordat ik deze smid had, streek Tweety iets met zijn achterbenen. Ook dat heb ik met de smid besproken die ik toen had, en met een kleine aanpassing van het bekap en beslag werk was ook dat opgelost. Prima dus...

Nu klinkt het net alsof ik al ik weet niet hoeveel smeden bij Tweety heb gehad, maar dat valt gelukkig erg mee. 2 in totaal, de 2e doet hem nu nog.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 19:55

Paard moet sterker worden van achter. Meer gaan zitten waardoor die voor sneller weg is.

Smid kan dit inderdaad ondersteunen door er voor te zorgen dat ie voor iets makkelijker afrolt. IJzer iets meer terug leggen / wat meer opzet er in.

Mijn paard deed dit in het verleden wel eens met sliding stops (ik ben westernruiter) en dat ging veel beter zonder voorijzer en met flink afgeronde toon voor. Met wat langere voeten deed ie het inderdaad ook vaker.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 20:32

Bedankt voor jullie reacties.
Ze zal over een paar weken als ze weer aan de beurt is, alleen voor ijzers krijgen (niet meer rondom).
Het lijkt me wel verstandig om nu te rijden met springschoenen?
Het klopt toevallig wel dat we hard moeten werken aan de achterhand, daar zijn we uiteraard mee bezig (voltes en lessen).

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:39

Soms is het tempo ook net te hoog om het bij te benen en moeten ze eerst meer balans krijgen. Dus let daar op dat ze het tempo en ritme bij kan houden en de tijd heeft om haar passen af te maken.

Persoonlijk zou ik sowieso met peeskappen rijden om aantikken te voorkomen en eventueel met springschoenen.

Probeer ook overgangen stap draf te rijden om zo meer balans en een sterkere achterhand te krijgen. Rij de overgangen rustig zodat ze leert hoe ze haar passen af moet maken, dus bv heel klein ( heel rustige draf) aandraven paar passen klein draven en weer stappen, en dat afwisselen met iets meer voorwaarts. Veel tempowisselingen waarbij je de rust bewaart zodat ze haar balans kan houden,
Laatst bijgewerkt door meiske1577 op 24-02-14 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:40

RT-HAW -> BEH

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:58

Je zou springschoenen kunnen proberen, maar denk dat het niks zal veranderen omdat ze in beweging zijn. Zou vooral met eventueel losgooien wel oppassen dat ze, ze er niet aftikt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:02

Verbetert wel als ze sterker wordt en meer gaat zitten achter. Mijn merrie doet het ook, is wat sabelbenig en achter nog ruimer dan voren. Het is voor mij een mooi herkenningspunt, als ze het niet doet, loopt ze met te weinig impuls :P Als we wat verder zijn en naar de verzameling kunnen rijden ben ik blij met dat ruime sterke achterbeen en gaat ze vanzelf meer schoudervrijheid krijgen en lost het zichzelf wel op. Tegen balbetrappingen rij ik met springschoenen in de training.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 13:22

mijn merrie staat op equlibrium ijzers die hebben voor meer opzet zodat voorbeen sneller wordt. ijzers zate voorheen er maar 5 weken onder ga nu al naar de 7 weken en zitten nog muurvast. wel afkloppen maar is veel beter nu. en geen getik meer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 13:51

Die heeft mijn merrie idd ook maar helaas geen verbetering.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 13:52

ze gaan er anders door lopen en moest eerst wel even wennen.
jammer dat het bij jou niet hielp

SanneChinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 17:37

Springschoenen zijn de oplossing bij mij. Ik gebruik ze ook!

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 17:41

springschoenen helpen niet, het voorbeen moet sneller worden die van mij had t eerst ook en nu na training geen last meer van

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 18:25

met het equlibrium ijzers wordt het voorbeen sneller door sterkere afrol

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 18:53

Ik zie het als een rij-technisch dingetje, achter treed wel onder maar voor komt niet vlot genoeg weg, dit kun je met lessen wellicht oplossen. springschoenen/peeskappen voor zijn enerzijds idd wel aan te raden maar die zul je dan zeker continue horen omdat de achterbenen dan helemaal snel voor aantikken om dat je de oppervlakte van de voor-voeten groter maakt door de springschoen (als je begrijpt wat ik bedoel) maar voor de bescherming zou ik dat dus wel doen, zodra het beter gaat iig de schoenen er weer af wat mij betreft. Succes verder : )

drenterxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 18:56

Peesjes hebben in dat geval echt geen nut.
Gebruik springschoenen :)

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 19:24

Bedankt! Ik gebruik nu springschoen en dat helpt.
Maar hoe kan ik het voorbeen zonder speciale ijzers sneller laten worden?

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 19:28

Dat gaat vanzelf als je paardje sterker wordt en daardoor met de achterhand meer gewicht kan dragen en meer in balans komt en de passen beter af kan maken.
Ik zou uitkijken met speciale ijzers en dat heel goed met een goede hoefsmid overleggen.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 20:24

Ik wil ook helemaal geen speciale ijzers..