Zijn witte hoeven slechter als zwarte?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

romancehorse

Zijn witte hoeven slechter als zwarte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 09:09

De hoefsmid zegt van niet.
Dat het genetisch bepaalt is en de conditie van je paard.
Ik heb zelf paarden gehad met witte voeten , maar die hadden alle slechte hoeven.
Maar wel een goede conditie en gezondheid.
De paarden met donkere hoeven in mijn bezit hadden toch mooiere voeten.
Is het dan toeval dat ze slechte hoeven hadden ? en dan toch genetisch?
Wat zijn jullie ervaringen?

Minimus

Re: Zijn witte hoeven slechter als zwarte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:13

Ik merk toch wel dat paarden met witte hoeven daar toch wel iets zwakker in zijn. Mijn pony heeft 4 witte hoeven en 4 witte benen en hij krijg sneller mok, rotstraal etc. dan een paard met zwarte hoeven of gestreepte hoeven. Dit is mijn ervaring, ik weet niet of dit wetenschappelijk al bewezen is?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:19

Het is een stukje genen, maar ook een goed stuk onderhoud en hoe je je paard houdt. Die van mij heeft 4 witte hoeven en witte benen. Maar even afkloppen, nog nooit iets aan de hoeven gehad (enkel een keer een hoefzweer en bevangen geweest, maar dat lag aan andere zaken).

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:24

Ik weet het niet. En 100% met zekerheid zeggen kan denk ik niemand.
maar,
ik heb wel twee shetten gehad met allebei 2zwart en 2wit. Allebei de problemen dat de witte sneller sleten voor de sulky dan de zwarte hoefjes... ze hadden ook altijd 'probleempjes' aan die beentjes...
Bij mijn andere shetlanders nooit problemen ondervonden van een hoef sneller slijten dan de rest etc....

maar het kan aan zoveel dingen liggen ;)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:26

Ik kende een paard die had 3 witte voeten/hoeven en 1 zwarte.
En altijd aan de zwarte had hij mok haha!
Ik ken het van horen maar ik denk dat het een fabeltje is :)

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:30

Van oudsher wordt inderdaad gezegd dat witte hoeven minder sterk zijn dan zwarte hoeven. Maar of het waar is en wat de reden zou zijn, geen idee :-).

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:22

Maar dat is toch met alle witte dingen... zon of eiwit allergie bij paarden, witte koeien zijn ook vatbaarder voor ziektes en ga zo maar door... komt volgens mij omdat wit geen natuurlijke kleur is in het dierenrijk tenzij je op een besneeuwde bergtop leeft.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:25

De kleur van de hoeven wordt bepaald door de kleur van het been daarboven. Als Tinkerliefhebben dus bijna altijd te maken met witte hoeven hier, en toch negen van de tien keer ijzersterk! Neem nou mijn eigen; nooit problemen mee, tenzij ik te vaak bekap; twee keer per jaar is echt meer dan genoeg voor de mijne. Ijzers? Nooit!

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:58

Hier is het juist anders om. Mijn paard met witte hoeven heeft juist sterkere/hardere hoeven dan een paard met zwarte hoeven bij ons op stal.

romancehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 14:33

Zo zien we maar weer , iedereen heeft andere ervaringen .
Wel leuk om te lezen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:22

Mijn 3 jarige heeft voor witte voeten en achter zwarte.
Ik merk qua brokkelen geen verschil, en hij heeft 1 voet voor snel rotstraal en 1 voet achter, dus ook dat maakt geen verschil blijkbaar...

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:25

Heb een paard met witte hoeven, en had een paard met zwarte hoeven. Ik merkte geen verschil.

m0niekkkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:27

Ik heb dit ook wel eens gehoord maar mijn ervaring met onze paarden is dat het niks uitmaakt van welke kleur de hoeven zijn...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:32

Mijn pony heeft twee witte en twee zwarte hoeven en die zijn alle vier even prima. Dus ik merk geen verschil!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:38

Bij mijn pony dito. De witte voeten zijn even sterk als de zwarte. Je zou dan idd onderscheid moeten zien als de hoeven niet even sterk waren. Dus denk ik ook dat de conditie van de hoeven te maken heeft met de conditie van het paard zelf.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:55

romancehorse schreef:
De hoefsmid zegt van niet.
Dat het genetisch bepaalt is en de conditie van je paard.
Ik heb zelf paarden gehad met witte voeten , maar die hadden alle slechte hoeven.
Maar wel een goede conditie en gezondheid.
De paarden met donkere hoeven in mijn bezit hadden toch mooiere voeten.
Is het dan toeval dat ze slechte hoeven hadden ? en dan toch genetisch?
Wat zijn jullie ervaringen?

Je smid heeft gelijk. Op witte hoeven zie je het wel beter als er wat is. Een kneuzing zie je op een witte hoef als een rode vlek, terwijl je 'm op een zwarte hoef niet ziet. Ook al zit hij er wel. Daardoor lijkt het alsof er met een witte hoef eerder wat is.

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:59

Gek is dat.. De hoeven van mijn Tink zijn alle 4 wit en zijn echt zo zwak/zacht dat ze super snel afbrokkelen. Na een paar beurten van hoefsmid is dit wel minder geworden maar alsnog lijkt het alsof ze sneller stuk gaan dan zwarte hoeven.
Maar mijn hoefsmid zegt idd ook dat het niks met het pigment te maken heeft. Het verschilt gewoon puur per paard. Maar je zou bijna denken dat het er wel aan ligt.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:01

Mijn paard heeft voor zwart en achter wit, maar merk geen verschil o.i.d. *\o/*

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:01

Mijn paard heeft 4 witten benen en 4 witte hoeven, en nooit problemen met de kwaliteit van de hoeven.

En mok heeft hij ook nooit, vroeger wel door verbranding in de zon. Sinds ik weet wat de oorzaak is heeft hij het nooit meer gehad, door het in de zomermaanden preventief in te smeren met zonnebrand en of sudocreme.

Vroeger speelde hij hele dagen in een vrij modderige paddock met de andere ruinen in de wintermaanden, nooit heeft hij daarvan mok gehad.

Dus het hoeft niet bij alle paarden zo te zijn dat wit automatisch slechter/ zwakker zijn.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:02

mijn paard heeft 2 witte hoefen (voor) en ze heeft erg makkelijk aaan die hoeven een hoefzweer en loopt ook makkelijk keupel tijdens springen als ze met haar hoeven tegen de balk tikt met springen (daarom heb ik laast springschoenen gekocht)

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:03

Mijn paard heeft 4 witte hoeven en heb er tot nu toe nog geen problemen mee gehad. Een paard wat ik een jaar in leasing heb gehad had 4 zwarte hoeven en hij had daarentegen constant last van hoefzweren.
Het hangt volgens mij gewoon van paard tot paard af.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:06

Mijn paard heeft witte hoeven en deze zijn in betere conditie als bij onze pony met zwarte hoeven :+

picassovw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:24

Afbeelding
Mijn paard heeft witte hoeven, als ze tenminste schoon zijn hihi. Staan 24/7 in de wei dus heeft niet de beste hoeven ooit. Gisteren zag ik opeens dit rode plekje op zijn hoef, moet ik me zorgen maken?

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:27

Tsja, mijn paard heeft 3 zwarte hoeven en 1 witte.
Haar witte hoef heeft ze nooit problemen mee. Een van haar zwarte hoeven is elke maand weer een ramp. Zegt dus denk ik inderdaad helemaal niks.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:32

mijn schimmel heeft ook drie zwarte voeten en 1 witte. Geen enkel verschil in de hoeven. Mijn paard heeft nog nooit iets aan de hoeven gehad, geen rotstraal, hoefzweer of bevangen ofzo.
Volgens mij heeft het gewoon te maken met algehele weerstand van het paard