bekappen of beslaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

simple

bekappen of beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 16:42

Hallo,

Laten jullie je pony bekappen of beslaan? En wat is hier de reden van?
Om de hoeveel weken en wat kost het jullie? Je ziet namelijk erg veel verschil eri n hier. Vele hoefsmeden maken geen onderscheid in shetlanders of paard.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:44

Ik laat mijn pony beslaan. Hij heeft zo'n 1,5 jaar lang zonder ijzers gestaan maar hij doet het beter op ijzers. Het kost mij om de 6-8 weken 90 euro.

edit: vergist in hoeveel weken er in een maand zit :+
Laatst bijgewerkt door Geryon op 06-08-13 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:45

wij hebben onze pony's op de wei staan , geen ijzers
kost je veel te veel geld zeker als je ze niet echt nodig hebt (rijd niet elke dag lang op de weg /kalkoenen voor het springen nodig) ijzers moet om de 6 weken , bekappen doen wij maar 1 keer in het half jaar

Nachtlampje

Re: bekappen of beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:46

Ik rijd met mijn paard recreatief, ook op asfalt en rijd 3 a 4 keer per week, soms vaker.
Thom word eens in de 6 a 8 weken bekapt voor 32,50.

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 16:50

als je paard geen ijzers nodig heeft is bekappen beter, dit is gezonder voor de natuurlijke doorbloeding van de hoef en gaat hoefkatrol tegen. Wel vind ik het altijd netter om het paard op 2 ijzers te zetten, het staat net wat mooier.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:42

Mijn pony wordt bekapt. Ik doe hem zelf iedere 2 tot 3 weken bij vijlen, en om de zoveel tijd komt de smid het zooitje controleren. Die heeft echter nooit wat hoeven doen, dus die is nu ook al een dik half jaar niet geweest. Maar als hij iets zou moeten doen kost het bekappen 25 euro. Maar dat is dan alleen het vijltje er overheen en klaar. Mocht ik hem ooit moeten laten beslaan zit ik dacht ik op 70 euro voor vierkant.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:54

SMP->BEH

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:58

Onze paarden worden elke 8 weken bekapt. Niet beslagen, omdat ze de ijzers niet nodig hebben. Als wij ritten maken die over stenig gebied gaan, gebruiken wij hoefschoentjes.

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:00

Mijn paard wordt nu nog bekapt, maar straks komt hij ook op ijzers. Mijn vriend doet hoefsmederij dus heb best geluk daarmee. En hij natuurlijk ook, kan hij mooi oefenen haha :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:02

PaulineH schreef:
Mijn paard wordt nu nog bekapt, maar straks komt hij ook op ijzers. Mijn vriend doet hoefsmederij dus heb best geluk daarmee. En hij natuurlijk ook, kan hij mooi oefenen haha :=

Ehhhh zit er geen 'hogere gedachte' achter dan dat je vriend hoefsmederij doet :?

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:36

Mijn Haflingers staan zonder ijzers, en dat gaat erg goed. Eentje heeft vroeger wel op ijzers gestaan maar heb haar eraf gehaald. Ze liep erg gevoelig en ze moest terug op ijzers, maar dit was ook geen succes.. Eigenlijk waren de ijzers een oplossing voor het symptoom gevoelige voetjes maar loste het probleem niet op... Daar gaan veel mensen mee in de fout denk ik.. Ze staat nu al 2 jaar zonder en het gaat harstikke goed. Ik ben zelf erg een voorstander voor GEEN ijzers, het is niet natuurlijk en niet goed voor de hoeven. Goede onderhouden en verzorgde hoeven worden sterk en kunnen heel wat hebben. Er zijn natuurlijk uitzonderingen voor bijvoorbeeld menpaarden. Mijn Haflingers worden maar slechts 1x per jaar (!!) bekapt. Of eigenlijk meer een beetje recht gevijld door de hoefsmit (25€ per paard). Onze hoefsmit vind dit uitzonderlijk weinig en zegt dat het ook niet veel voorkomt, maar meer dan 1x per jaar is ook gewoon niet nodig, ook volgens de hoefsmit :D :D Wij houden onze paarden dan ook op een gedeelte tegels en zand. Rijden buiten en in de wei. Stappen over de weg en draven en galopperen in de berm. Het zijn sterke en harde hoeven zonder scheuren e.d.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:47

[quote="truitje"]als je paard geen ijzers nodig heeft is bekappen beter, dit is gezonder voor de natuurlijke doorbloeding van de hoef en gaat hoefkatrol tegen. Wel vind ik het altijd netter om het paard op 2 ijzers te zetten, het staat net wat mooier.[/quote

Bedoelde je hoefkatrol ontsteking? Maar blote voeten, gaat dit echt niet tegen hoor.

joxbling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:53

Mijn paard staat voor op ijzers, omdat ze zonder spleten in haar hoeven krijgt

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 20:22

Johanna, het houdt niet tegen maar het is wel beter in datgeval

Lanphis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:53

De mijne word om de 6-8 weken bekapt. Ik betaal geloof ik 30 euro.
Ze staat hele dagen in de wei komt alleen op het harde als ik haar afspuit.
Mocht ik straks meer met haar aan de wandel gaan en eventueel een startkaart aan ga vragen wil ik haar wel graag op ijzers hebben staan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:11

Ik snap de topictitel geloof ik niet helemaal. Hoezo bekappen of beslaan? Ik mag toch hopen dat ieder paard om de paar weken bekapt wordt.

simple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 12:29

Ja maar ik bedoel uiteraard alleen bekappen of ook beslaan. Beetje logisch :) Maar het woordje 'alleen' ontbrak.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:33

Sinds 4 jaar alleen bekappen, daarvoor heeft ze 's zomers op ijzers gestaan en dan alleen voor, dit was omdat ze erg slechte hoeven had en met een ijzertje bekwamen ze weer, maar ik ben geheel anders gaan voeren heb een andere stalling en dat heeft als resultaat dat ijzers niet meer nodig zijn dus voor nu alleen bekappen. kost me €25,- in de 8 a 10 wkn. 's winters wordt het bekappen vaak overgeslagen smid komt wel voor andere paarden op stal kijk dan die van mij wel na maar meestal wordt ze over geslagen..

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:43

Lanphis schreef:
Mocht ik straks meer met haar aan de wandel gaan en eventueel een startkaart aan ga vragen wil ik haar wel graag op ijzers hebben staan.

Waarom zou ze dan op ijzers moeten? Wat is de meerwaarde?

Ik ben echt niet van de "ijzerloos", als ijzers nodig zijn komen er er gewoon onder, maar als het paard goede hoeven heeft ga ik er echt geen ijzer onder laten slaan.
Mijn paard gaat regelmatig over de weg en ik rij er wedstrijden mee, allemaal zonder ijzers. De smid vind het ook niet nodig. Hij heeft mooie goede hoeven en een ijzer zou nu geen enkele meerwaarde hebben. Ik dus gek zijn om extra geld te betalen voor iets dat niet nodig is.

Afijn, zo denk ik er dus over, als het niet nodig is gewoon bekappen en als het paard wel een ijzertje nodig heeft dan wel.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:34

Ik zou het niet aan durven om een parcours te springen zonder kalkoenen. Dus mijn springpaard had sowieso al ijzers, ookal had zij ze niet nodig.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:37

Ik laat de hoeven alleen bekappen omdat ik recreatief rijdt en haar hoeven niet onnodig kapot wil maken en ze ze niet nodig heeft en daarbij ik rij vaak op asfalt zie toch vaak dat paarden met ijzers uitglijden. Het kost me om de 8 weken 25 euro. :)

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:43

Ik zou mijn verzorgpony op ijzers zetten als ik zou kunnen. Vooral omdat ik van plan ben met hem te gaan mennen en dus veel over de verharde weg ga. Verder is het ook beter voor zijn hoeven want momenteel zijn zijn hoeven aan het scheuren..

Nadeel is alleen dat hoefijzers duurder zijn dan alleen bekappen en ze gaan nogal snel af in het weiland.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:45

Samblabla schreef:
Ik laat de hoeven alleen bekappen omdat ik recreatief rijdt en haar hoeven niet onnodig kapot wil maken en ze ze niet nodig heeft en daarbij ik rij vaak op asfalt zie toch vaak dat paarden met ijzers uitglijden. Het kost me om de 8 weken 25 euro. :)

Juist als je vaak op asfalt rijdt zou je toch eerder aan de ijzers moeten?
Harde ondergronden zorgen ervoor dat ze hoeven snellen slijten dan groeien.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:47

PowerReiner schreef:
Samblabla schreef:

Juist als je vaak op asfalt rijdt zou je toch eerder aan de ijzers moeten?
Harde ondergronden zorgen ervoor dat ze hoeven snellen slijten dan groeien.

Bij de mijne is het niet nodig, haar hoeven zijn ijzersterk en doordat haar vriendje op ijzers loopt is die uitgegleden en heeft op zijn been een grote vleeswond. Nee dankjewel, bekappen is voor haar het beste. :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:04

Met natuurlijk bekappen moet je oppassen,van vele paarden zijn hun voeten al compleet kapot gegaan omdat met gewoon niet weet waar met mee bezig is. Hetty,volgens mij ben jij bezig met sluikreclame >;) maar dit terzijde.

IJzers zijn een noodzakelijk kwaad en je moet goed nadenken waarom je wel of geen ijzers eronder zou willen.Alles is afhankelijk van hoe het paard gehouden wordt,waar men rijd,de frequentie en wat voor doel een paard heeft.

Als je veel op zachte bodem rijd zijn ijzers waarschijnlijk niet nodig,moet je veel over asfalt of grindwegen....wedstrijden op grasbanen rijd is het verstandig om er een ijzer onder te doen.

Op mijn vorige locatie had ik mijn jongens op ijzers,zonder ijzers was niet verandwoord.Veel rijden op asfalt en grindpaden en de bermen waren ook niet heilig.De weide waar ze stonden was op kleigrond,vaak nat en zorgde voor zachte voeten.Voor de bescherming van de voet was het beter om een ijzer te gebruiken.
Tegenwoordig staan ze op zand en tegels en zijn inmiddels blootvoets,elke 2 weken vijl ik wat van de voeten weg en eens in de zoveel tijd worden ze gecontroleerd door een erkend gediplomeerde smid.

Fijne manier van werken omdat de stand van de voet niet teveel veranderd,de smid komt enkel puntjes op de "i" zetten en is ook zo klaar.

Dus ijzers of enkel bekappen...afhankelijk van jouw persoonlijke situatie...uhm...nou ja die van je paard dan ;)