Hardlopen met je paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jessicauvita

Hardlopen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 15:05

Wie loopt er hard met paard/pony aan de hand? Ik ben wel benieuwd hoe en op wat voor ondergrond jullie dit doen.

Ik wil dit namelijk al een tijdje met mijn pony gaan doen. Misschien een stomme vraag maar is dit wel goed, al die tijd op het harde te laten draven? Ze staat niet op ijzers, maar de mogelijkheid is daar natuurlijk wel voor.

Lundj

Re: Hardlopen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 15:07

Ik loop regelmatig hard met mijn pony aan de hand, maar dan gewoon een stukje.
Mijne staat ook niet op ijzers maar staat wel stevig op haar hoeven, dus ijzers zijn ook niet nodig.
Het ligt er aan hoe lang je wilt gaan rennen?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 15:08

Veel zullen zeggen dat het niet goed is. Maar het is juist wel goed voor een paard. Het maakt de pezen ook harder dan altijd op zand of wat dan ook. Je moet het natuurlijk niet te veel doen, en wel opbouwen. Maar slecht? Nee hoor, dat is pas een fabeltje.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 15:09

Ik doe het ook welleens, gaan we samen een rondje bos hardlopen, en de 10min heen stappen we ik de weg/in de berm en in t bos is er geen probleem. (:

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 15:10

Ik loop alleen hard in de wei met mijn pony (kleine stukjes :') ), maar daarentegen stap en draaf ik wel hele stukken onder het zadel op de harde ondergrond om de pezen sterker te maken. :) alleen galop doe ik niet op de harde ondergrond.

Goed opletten of de hoeven niet teveel en te snel slijten; dan kunnen hoefschoenen zinvol zijn.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 15:12

Ja de mijne heeft ook mooie stevige hoeven. Ik denk zo ongeveer rond een halfuur, misschien wat langer.

Lundj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 15:16

JessicaChico schreef:
Ja de mijne heeft ook mooie stevige hoeven. Ik denk zo ongeveer rond een halfuur, misschien wat langer.

Een halfuur hardrennen?
Kun je beter ook wat stukken lopen en een pauze nemen ;)

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 15:17

xDenies schreef:
Veel zullen zeggen dat het niet goed is. Maar het is juist wel goed voor een paard. Het maakt de pezen ook harder dan altijd op zand of wat dan ook. Je moet het natuurlijk niet te veel doen, en wel opbouwen. Maar slecht? Nee hoor, dat is pas een fabeltje.

PRECIES. :j

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 15:17

Ja tuurlijk, zal ook stukjes gewoon lopen met haar tussendoor. En eerst opbouwend natuurlijk.

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 15:19

Ik doe het ook vaak zat.
En worden pezen idd sterker van, is mij verteld

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 15:21

Ik doe het ook met mn D pony, ik heb wel een leadtope van 7 meter en hij loopt altijd 1 a 2 meter achter me zodat als we langs berm komen hij ook gek kan doen (bokjes geven) zonder gelijk mij een klap te verkopen. We stappen, draven op de harde weg en korte galopstukjes in de berm. We doen dit soms wel 1.5 uur, maar ik kan maar ongeveer 8 minuten rennen en dan moet ik zelf weer stappen.. :P Mijn staat ook zonder ijzers en dat gaat prima.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:54

Ja klopt, af en toe op de verharde weg draven is absoluut geen probleem. Zeker onbelast en zonder ijzers is t heel goed voor t paard.

Met ijzers is t een ander verhaal, Dat heeft dan weer te maken met de trillingen en de klappen die opgevangen moeten worden.

Ik denk niet dat een half uurtje een probleem zal zijn. ze loopt immers onbelast. Je merkt vlug genoeg wanneer ze gevoelig begint te lopen of wanneer de hoef te snel slijt:)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 09:38

Ik ren met mijn verzorgwelshje ook aan de hand. veel wandelen, maar ook stukken rennen. ik wissel af, maar ren ook op harde ondergrond. Hij vind het prima, en lijkt ook nergens last van te hebben :)

x_chris_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:30

Het ligt eraan of je pony sterke hoeven herft. Je moet het natuurlijk ook opbouwen. Het beste is op zachte ondergrond, maar op harde bodem kun je ook af en toe best doen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:37

Ik maak er meestal een rondje van dus hardlopen doe ik op het fietspad en daarna sla ik ergens rechts af een bospad op en loop ik weer richting huis. Of het zandpad moet goed egaal zijn dan ren ik nog weleens een stukje door.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:41

Zeker doen! Een half uurtje hardlopen op voor jou een rustig tempo is ongeveer 10 km/h. Dat is voor je pony waarschijnlijk nog een redelijk sukkeldrafje. Als hij normaal ook gelongeerd en gereden wordt moet hij dat zeker vol kunnen houden. En als je dit 1-2x per week doet met goede hoeven hoeft hij daarvoor niet op ijzers, denk ik. Maar ik zou gewoon kijken hoe het gaat, als je merkt dat het allemaal te veel slijt, kun je altijd nog ijzers nemen.

cooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 11:46

ik heb dit een 2tal jaren geleden een tijd gedaan. mijn paard staat tussen de velden dus we liepen zeg maar op onverharde paden. mijn quarter heeft uit zichzelf een tempo (lees niet te hoog ;) ) dat goed bij het mijne aansluit, dus we liepen regelmatig 20 a 30 minuten een lekker drafje. ik vond het veel vermoeiender dan alleen gaan lopen, en dus ook beter voor mijn conditie :) mijn paard vond het zelf ook heel leuk (die vind het altijd leuk als ie maar niet voorop moet...) dus ik zou zeggen, zeker doen!! :)

Sayra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:02

ik loop ook wel eens hard met me pony, laat haar meestal dan in de berm lopen voor het afslijten van de hoeven maar sinds ze op ijzers staat rent ze gewoon mee op het harde, goed voor de doorbloeding in de pezen en spieren.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:23

ik heb een poosje terug 8 km hardgelopen met mijn paard, met als ondergrond wisselend asfalt, onverhard of de berm. Hij vond het prachtig; mooie onbelaste training en ook goed voor mijn conditie. Overigens was dat de heenweg, terug ben ik erop gaan zitten :D

Ik wil het vaker gaan doen, want ik doe zelf regelmatig hardlopen, en zo is het mooi te combineren.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:33

Ik ben het wel van plan om het straks met mijn nieuwe paard te gaan doen :)

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 18:11

Ik wil binnenkort ook wat gaan hardlopen met mn paard, maar moet dan wel eerst goede schoenen voor mezelf regelen.
Doe dat nu ook wel eens tijdens het wandelen tussendoor een klein stukje, dan vooral op bospaden en op het fietspad/straat.
Is erg goed voor de pezen, mits je het natuurlijk langzaam opbouwt.
Daarnaast is het meteen twee vliegen in een klap, paard vind het superleuk en het is goed voor mijn eigen conditie.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 18:13

Hardlopen met paard... Ik vraag me af, blijft je paard wel bij je? Of is die niet een stuk sneller? :')

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:34

Je moet zorgen dat je paard ziet dat jij de "leider" bent, dus hij moet achter je lopen. Ik loop wel eens et een shetlander die naast je of voor je gaat lopen dus eerst dat oefenen, en ja ik loop meestal door van alles en nog wat, soort van park. Steentjes, gras, beetje stenen. Heb je een park dichtbij??

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:31

Nou achter je lopen... dat vind ik zelf niet prettig, hij loopt dan gewoon naast me (zijn hals naast me, dus zijn borst een halve pas achter me). Met een halster om wil hij me soms wel voorbij, maar met een hoofdstel in kan ik het heel makkelijk controleren. Ik doe hem nu meestal een halsterhoofdstel in, zodat ik halverwege nog eens ergens even het bit los kan maken om hem te laten grazen.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:51

Hm, ik heb namelijk een shetlander van 1.15 en het lijkt me heerlijk om te gaan hardlopen met hem! :) Als ik hem van stal naar het weiland breng, ga ik ook wel eens stoppen en dan stopt hij ook. En soms zet ik hem in zijn achteruit enz. Dat doet hij allemaal heel braaf, maar buiten word hij opeens actief, en denkt hij er minder aan... (denk ik :+ )

Zou ik dan toch meer buiten van het erf af moeten oefenen?