Na bekappen lang gevoelig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Na bekappen lang gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 15:39

Beste Bokkers,

Mijn paardje heb ik momenteel ff ruim een jaar. In dat jaar is ze nu 2 maal bekapt. Haar hoeven groeien of weinig, of slijten snel.
De eerste keer dat ze werd bekapt heeft ze 1 a 2 maanden gevoelig op het harde gelopen. Draven op het harde wilde ze ook niet meer. Iom mijn hoefsmid afgesproken dat zodra ze weer goed zou lopen, ze binnen een maand weer bekapt moest worden, zodat het verharde weer weg gekapt zou worden en hetgeen eronder weer goed kon uitharden (weet niet of ik het nu goed uitleg).
Zo gezegd zo gedaan. Na dit bekappen is ze echter weer een langere periode gevoelig geweest op het harde.

Nu is het niet zo dat mijn hoefsmid echt teveel eraf haalt, want vooral de tweede keer hoefde ze eigenlijk nieteens nog, maar omdat hoefsmid zei dat het beste was binnen maand nadat ze weer goed liep te laten komen, heb ik hem ook laten komen.

Nu zijn we weer 2 of 3 maanden verder en eigenlijk zijn ze amper langer geworden en hoeft ze voorlopig nog niet.

Zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt met hun paardjes? Of zijn er misschien hoefsmeden hier die er anders over denken? Is het misschien belangrijk dat ik toch een supplement ga geven? Of misschien dat ik de hoefsmid toch vaker moet laten komen (ook al is het nog niet echt nodig)?

Ik hoop dat er mensen met ervaringen zijn.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:44

ik heb ook zo'n paardje.ik rij buiten met hoefschoenen.als de voeten amper zijn gegroeid doe ik het paard wat later laten kappen of hij vijlt ze alleen wat bij.je moet zorgen dat jou smit van de zool afblijft en ook niet teveel van je straal weg snijt alleen losse stukjes verder rest vanaf blijven.want iedere keer probeert je paard eelt aan te maken en de smit haalt dat steeds weg.dus van zool en straal afblijven.

Tamadine

Re: Na bekappen lang gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 15:45

Dank je wel voor je reactie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:49

Ook ik heb dit meegemaakt, bleek bij mij dat de hoefsmid toch niet goed bekapte omdat ze snel gevoelig loopt op de zool, hij haalde er ook bijna niks vanaf en ik kon lang niet rijden omdat ze gewoon gevoelig liep.
Heb nu een andere hoefsmid en vanaf de 1e keer dat hij geweest is niks meer aan de hand.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:51

Annickkii schreef:
Ook ik heb dit meegemaakt, bleek bij mij dat de hoefsmid toch niet goed bekapte omdat ze snel gevoelig loopt op de zool, hij haalde er ook bijna niks vanaf en ik kon lang niet rijden omdat ze gewoon gevoelig liep.
Heb nu een andere hoefsmid en vanaf de 1e keer dat hij geweest is niks meer aan de hand.

wat doet hij dan anders,misschien ook handig voor ts om te weten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:53

Mijn paard liep een week of 2 gevoelig als de smid was geweest. Helaas bleef dit zo, ook na overleg. Dus overgestapt naar andere bekapper en hij loopt geen pas meer onzuiver na het bekappen !
verschil is dat deze bekapper veel minder van de stralen afsnijdt + de zool minder uitholt.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:54

Ik denk dat het aan de manier van bekappen ligt.
Heeft de smid in de zool en straal gesneden?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:56

Staat je paard nu op zandgrond? De voeten slijten daar prima op, niks om je zorgen over te maken, het wekt als een soort schuurpapier.

Gevoelig op het harde zou kunnen komen door biks/appels, wortelen etc en de manier van bekappen. De hoef moet zodanig bekapt worden dat hij geschikt is voor werk op het harde, niet bekappen-zonder-hoefijzer, wat helaas veel smeden nog doen. Het traditionele bekappen is niet gericht op blootsvoets werk buiten op het harde, maar gericht op de hoef gereed maken voor het hoefijzer.
http://www.hoefnatuurlijk.nl daar kun je meer lezen over de verschillen

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 15:59

Super bedankt voor jullie berichten weer.

Arabesk, zou jij mij kunnen uitleggen hoe dat zit met het voeren van biks en appel en de gevoeligheid op het harde na het bekappen?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:01

Ik vind de redenatie van jouw hoefsmid een beetje vreemd :o Omdat ze lang gevoelig loopt zodra ze goed loopt de hoeven maar weer korter maken zodat ze weer gevoelig gaat lopen?

Mona liep/loopt natuurlijk vrij veel op het harde omdat een gedeelte van jullie paddock verhard was, ik weet niet hoe dat nu is, maar toen sleet het dus ongemerkt vrij veel. Met Caily had ik hetzelfde probleem, door relatief veel slijten ivt het groeien stond ze vrij kort op de hoeven, dat doet zeer dus gaan ze gevoelig lopen. Oplossing: langere hoeven of beslag/hoefschoenen.

Ik heb gekozen voor langere hoeven, dus om te beginnen mijn rijden aangepast, we komen nu praktisch niet meer op het verharde. Voordat je dat voor elkaar hebt ben je langer bezig dan wanneer je er iets onder doet, maar het is zeker wel mogelijk. Caily heeft inmiddels iets meer hoef onder dr voet en loopt gelukkig weer helemaal zoals het hoort. Hoefsmid komt hier eens in de tien weken maar heeft afgelopen half jaar eigenlijk alleen nog maar hoeven bijvijlen.

De hoef groeit van boven uit, dat weet je vast wel :P Maar hoe sneller de hoef slijt, hoe meer druk er op de straal komt. De straal regelt de snelheid waarmee de hoef aangemaakt wordt. Dus je raadt het al, bij meer druk op de straal wordt het "sein" af gegeven dat er bovenin sneller nieuwe hoef gevormd moet worden. Hoe sneller nieuwe hoef gemaakt wordt, hoe harder het materiaal ervan is, immers is duidelijk dat de hoef van onder harder slijt en dus harder materiaal nodig heeft om slijten tegen te kunnen gaan, anders overleefd een paard op den duur niet. De enige reden waarom ik kan bedenken dat de smid zegt hoeven kort houden is dus dat de hoef dan harder wordt. Echter vind ik het niet fair om Mona ten koste daarvan maar gevoelig te laten lopen, iets langere hoeven zorgt ook voor uitharding, maar niet voor gevoelig lopen, dat is een balans die gevonden moet worden. Het duurt ongeveer een jaar voordat de hoef van boven tot onder helemaal vernieuwd is.

Om de hoef harder te laten groeien zou je biotine bij kunnen voeren. Let wel dat dit best een belasting kan zijn voor de rest van het lichaam. Bij genoeg paarden gaat het goed hoor, maar ik heb het risico met Caily niet genomen, gezien zij toen nog non-stop aan de dunne was door een voor haar niet werkend graasbeleid....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:10

keona schreef:
Annickkii schreef:

wat doet hij dan anders,misschien ook handig voor ts om te weten

Als ik dat eens wist :) ik heb niet zoveel verstand van bekappen, maar mijn huidige smid heeft voordat hij ging bekappen eerst uitgebreid naar hoefstand etc gekeken en blijkt dat mijn paard aan de binnenkant iets sneller af slijt en ze dan niet goed gekapt word op dr zool gaat lopen, dus zal ongetwijfeld daar iets mee te maken hebben.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:15

heeft het paardje zachte zooltjes of platvoeten
als dat zo is dan blijft het gevoelig lopen op het verharde

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:05

Tamadine schreef:
Super bedankt voor jullie berichten weer.

Arabesk, zou jij mij kunnen uitleggen hoe dat zit met het voeren van biks en appel en de gevoeligheid op het harde na het bekappen?

Voeding heeft invloed op de binding tussen hoefwand en hoefbeen, als die niet goed is, drukt het hoefbeen op de zool. De bekapping was dan de laatste druppel en veroorzaakt extra gevoeligheid; misschien is de zool uitgekapt, zijn de steunsels blijven staan etc

Zetmeel en suikers zijn géén voer voor een paard; http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/voeding.htm
Dat geeft onstekingen in de witte lijn, wat in het uiterste geval hoefbevangenheid kan veroorzaken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:11

HijadelaLuna schreef:
Om de hoef harder te laten groeien zou je biotine bij kunnen voeren. Let wel dat dit best een belasting kan zijn voor de rest van het lichaam. Bij genoeg paarden gaat het goed hoor, maar ik heb het risico met Caily niet genomen, gezien zij toen nog non-stop aan de dunne was door een voor haar niet werkend graasbeleid....

Uit onderzoek is gebleken dat biotine geen moer helpt, de hoef groeit zelfs langzamer. Het kán zijn dat bij een tekort aan biotine de hoef slechter groeit, maar als er geen tekort is, is het voeren van biotine onzin en zelfs schadelijk. Zelfs nog schadelijker omdat de meeste biotine vooral veel suiker is en weinig werkzame stof!!

http://www.voervergelijk.nl/nieuws/176/ ... an-biotine

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:18

Aha, Ok. Dat wist ik niet, of iig niet dat het niet helpt, wel dat het voor de rest vh paardenlichaam niet zo gezond was, vandaar dat ik het zelf ook gewoon heb gedaan met paard op een betere wei en voor de rest geduld hebben (wat niet betekend niks doen, zit er nog zeker 4 keer per week op, alleen rij niet meer zulke lange afstanden of over het verharde)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:32

lady62 schreef:
heeft het paardje zachte zooltjes of platvoeten
als dat zo is dan blijft het gevoelig lopen op het verharde

wat een onzin zeg.sorry maar niet alle paarden met platvoeten lopen gevoelig hun hele leven.en als de zool gevoelig is moet gewoon niks uitgesneden worden en moeten ze daar van af blijven.er zijn zeker paardjes die altijd wat gevoelig blijven maar dat zijn ook paarden met een normale hoefstand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:14

Er is altijd wat aan te doen lady62, zoals ik al zei mijn paard heeft zeer gevoelige zolen en door middel van een goede hoefsmid loopt ze nu perfect, zelfs als ze net bij de smid is geweest, en platvoeten kan ook wat aan gedaan worden, in dat opzicht ben ik het wel eens met keona, al zou het wel wat vriendelijker overkomen als ze het wat beter verwoord.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:30

Annickkii schreef:
Er is altijd wat aan te doen lady62, zoals ik al zei mijn paard heeft zeer gevoelige zolen en door middel van een goede hoefsmid loopt ze nu perfect, zelfs als ze net bij de smid is geweest, en platvoeten kan ook wat aan gedaan worden, in dat opzicht ben ik het wel eens met keona, al zou het wel wat vriendelijker overkomen als ze het wat beter verwoord.

ja sorry komt misschien strenger over als gemeend.maar dat is wel vaker achter de pc.niet mijn bedoeling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:41

Maakt niet, kan gebeuren :) dat is het nadeel van typen hé.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:45

Hmm, mijn oude paard had dat ook altijd, liep letterlijk alsof hij op eikels liep de hele dag, laat staan hoe hij liep als er echt eikels lagen...hij bleek achteraf artrose te hebben, maar of dat er direct iets mee van doen had weet ik niet..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:49

Arabesk schreef:
Dat geeft onstekingen in de witte lijn, wat in het uiterste geval hoefbevangenheid kan veroorzaken.

Arabesk, kom op... moet ik jou nou uit gaan leggen dat "onstekingen in de witte lijn" gelijk is aan hoefbevangenheid?

Hoefbevangenheid = laminitis. Vertaling: ontsteking van de laminae. Oftewel ontstoken hoefplaatjes. Oftewel hoefbevangenheid.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:55

kleine ontstekingen geeft nog niet direct wat wij HB noemen; voetjes vooruit en niet meer lopen.

Bijna alle paarden met gevoelige voeten met een slechte witte lijn hebben HB, maar ja, dat is nog net een brug te ver om dat zo te noemen, dat is te confronterend voor de meesten :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:59

Arabesk schreef:
kleine ontstekingen geeft nog niet direct wat wij HB noemen; voetjes vooruit en niet meer lopen.

Bijna alle paarden met gevoelige voeten met een slechte witte lijn hebben HB, maar ja, dat is nog net een brug te ver om dat zo te noemen, dat is te confronterend voor de meesten :+

Ben het met je eens dat mensen niet willen horen dat hun paard HB is. Ook al is dat inderdaad vaak wel zo.

Ben het niet met je eens dat een paard pas hoefbevangen is als hij niet meer wil lopen enz. Dat is een SYMPTOOM. Maar dat weet jij ook.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:11

'het beeld dat mensen bij HB hebben' dat had ik moeten zeggen :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:18

Zo klopt 't ja :D