Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dani_ schreef:Wekelijks over het asfalt zou juist helemaal geen probleem moeten zijn. Zelfs dagelijks zou een gezond paard met gezonde hoeven aan moeten kunnen!
Het lijkt wel alsof er iets mis is met de hoefgroei. Groei en slijtage hoort in balans te zijn. Hoe is je paard gehuisvest? En zou je goede foto's kunnen maken van de hoeven?
DoTiramisu schreef:De hoefsmid ga ik zometeen bellen het nadeel is alleen, omdat mijn paard bij een boer staat en die dus een vaste smid heeft weet ik niet welke. Ik zeg altijd kan mijn paard dan en dan naar de smid. Meestal zit ik dan op school als de smid komt.
GamblersCup schreef:Yvet_90 schreef:Misschien kun je contact opnemen met een dierenartsenkliniek waar een hoefsmid in dienst is. Deze hebben vaak meer ervaring met hoef'problemen'!
Nergens voor nodig, alleen maar vreselijk duur. Gewoon een goede hoefsmid bellen, dan kom je al een heel eind.
Simoontjeh schreef:Een laagje vet sluit de hoeven af, waardoor ze steeds droger worden. Wellincht komen hier de scheurtjes en de gevoeligheid vandaan.
Gimli_ schreef:Als de hoeven gaan scheuren doordat ze te lang zijn, is het dus geen gevoeligheid omdat de hoeven te kort zijn of teveel zijn afgesleten.
Als het in de berm niet minder wordt is dit sowieso uitgesloten.
Ik zou ook graag foto's willen zien van de hoeven, denk dat er dan gerichter advies kan worden gegeven.
Yvet_90 schreef:Misschien dat als ze de straal wat bijsnijden waardoor die niet op de grond komt iedere stap, dat ze dan al minder gevoelig loopt? Ze lijkt niet heel raar te staan.. Je zou de hoeven ook sterker kunnen proberen te maken door de hoeven in te smeren met teer (advies van zeer goede hoefsmid voor een paard die heel slechte hoeven had). Denk er hierbij wel om dat je niet tot aan de kroonrand smeert, maar circa 2 cm eronder blijven en de straal en hele onderkant van de hoef (+ achterkant hoef) goed insmeren met het spul.. Toch denk ik dat het niks te maken heeft met de kwaliteit van de hoeven.. Kan het ook iets van hoefkatrolontsteking zijn? Aangezien het aan beide benen is? Of is het enkel aan één been?