Een gat in haar Check Ligament.

1. Superficial Flexor Tendon
2. Deep Digital Flexor Tendon
3. Check Ligament
4. Suspensory Ligament
5. Lateral Extensor Tendon
Valesca is mijn 12jarige Arabische merrie. Ze is al 6,5 jaar bij mij, en in die tijd heeft ze nog nooit zomaar een pas kreupel gelopen. Wonden, ja. Schrammen, bulten, vaak zat.

Week 1
Been is iets opgezet, niet warm op gevoelig. Elke dag kwartiertje stappen, en daarna kwartiertje koelen. De paarden staan sinds een weekje buiten, dus ze blijft er lekker 24/7 bijlopen. Word ze iig ook niet stijf. Zwelling lijkt iets af te nemen tegen het eind van de week.

Week 2
Na 7 dagen ben ik benieuwd hoe Vales nu loopt. Tot mijn opluchting loopt ze weer zo goed als rad. Fijn

Week 3
Aan de binnenkant van haar voorbeen begint een soort zwelling te ontstaan. Aan de buitenkant op dezelfde hoogte is die ook iets te zien, maar de binnenkant duidelijker. Sinds die zwelling groeit, gaat ze steeds wat slechter lopen.

rechtsvoor, vooraanzicht

rechtsvoor, achteraanzicht
Koelen, koelen, koelen. Het zit me echt niet lekker.
Week 4
Met stappen ben ik inmiddels gestopt. Wil niks forceren, en eerst weten wat ze heeft. Edigit gebeld om een afspraak te maken, volgende week komen ze een echo van haar been maken. Naar het einde van de week toe, neemt de zwelling iets af. Vales loopt nog amper kreupel, maar niet helemaal rad.
Week 5
Dinsdag 5 juni. Edigit komt langs voor de echo. De uitkomst is slechter dan ik me ooit had kunnen voorstellen.

Een flink gat in haar Check Ligament.
Voorlopig boxrust.
Dit jaar niet meer bij de kudde.
Evt een mini stukje afzetten.
Tijd tijd tijd.
Wel een goede kans op volledig herstel.
Poe, er flitst even een hoop door je hoofd.

Hoe ga ik dit allemaal regelen?
Hoe gaat Vales ooit zolang rustig blijven? (ze stuiterde de eerste weken al boven me uit..)
Hoe ga ik het Vales naar haar zin maken?
Als het niet 100% goed komt, wat houd dat in?
Even het een en ander doorgesproken, Vales heel lang geknuffeld, haar stalletje voor dr klaargemaakt, en toen een hele tijd voor dr box na zitten denken. Beetje bij beetje kwamen er steeds meer oplossingen in beeld..
Het gaat een lange tijd duren, maar ik ga er mijn uiterste best voor doen!
Ik heb een hele hoop vertrouwen in Edigit, dus ben blij dat zij mij hierin begeleiden.
Ik zal in dit topic alle vorderingen (of juist niet..) bijhouden, en jullie op de hoogte houden met tekst, foto's en filmpjes !
Alle informatie, ervaringen of andere dingen die met een blessure aan het Check Ligament te maken hebben, zijn hier van harte welkom

Groetjes Jolieke & Valesca.