Dagboek over een peesblessure [INCL foto's]

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoliekeDH

Dagboek over een peesblessure [INCL foto's]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 13:55

Nouja. Peesblessure. Officieel een blessure aan de bánden bij de pezen.
Een gat in haar Check Ligament.

Afbeelding
1. Superficial Flexor Tendon
2. Deep Digital Flexor Tendon

3. Check Ligament
4. Suspensory Ligament
5. Lateral Extensor Tendon

Valesca is mijn 12jarige Arabische merrie. Ze is al 6,5 jaar bij mij, en in die tijd heeft ze nog nooit zomaar een pas kreupel gelopen. Wonden, ja. Schrammen, bulten, vaak zat. :7 Maar ineens, 7 mei, liep ze kreupel. Het zat me gelijk al niet lekker, maargoed, het is een paard. Ze kan zich verstappen, verdraaien, verrekken, en schop hebben gehad.

Week 1
Been is iets opgezet, niet warm op gevoelig. Elke dag kwartiertje stappen, en daarna kwartiertje koelen. De paarden staan sinds een weekje buiten, dus ze blijft er lekker 24/7 bijlopen. Word ze iig ook niet stijf. Zwelling lijkt iets af te nemen tegen het eind van de week. :)

Week 2
Na 7 dagen ben ik benieuwd hoe Vales nu loopt. Tot mijn opluchting loopt ze weer zo goed als rad. Fijn *\o/*. Dag erna begonnen met 20 minuutjes longeren, waarvan 15 minuten stappen. Dag erna hetzelfde. Woensdag een dagje rust, en donderdag loopt ze weer kreupel. Nog wat slechter zelfs als de allereerste dag. oliebol hee. :\ Weer rust, stappen en koelen.

Week 3
Aan de binnenkant van haar voorbeen begint een soort zwelling te ontstaan. Aan de buitenkant op dezelfde hoogte is die ook iets te zien, maar de binnenkant duidelijker. Sinds die zwelling groeit, gaat ze steeds wat slechter lopen. ;(

Afbeelding
rechtsvoor, vooraanzicht

Afbeelding
rechtsvoor, achteraanzicht

Koelen, koelen, koelen. Het zit me echt niet lekker.

Week 4
Met stappen ben ik inmiddels gestopt. Wil niks forceren, en eerst weten wat ze heeft. Edigit gebeld om een afspraak te maken, volgende week komen ze een echo van haar been maken. Naar het einde van de week toe, neemt de zwelling iets af. Vales loopt nog amper kreupel, maar niet helemaal rad.

Week 5
Dinsdag 5 juni. Edigit komt langs voor de echo. De uitkomst is slechter dan ik me ooit had kunnen voorstellen.
:n :n
Een flink gat in haar Check Ligament.
Voorlopig boxrust.
Dit jaar niet meer bij de kudde.
Evt een mini stukje afzetten.
Tijd tijd tijd.
Wel een goede kans op volledig herstel.

Poe, er flitst even een hoop door je hoofd. %)

Hoe ga ik dit allemaal regelen?
Hoe gaat Vales ooit zolang rustig blijven? (ze stuiterde de eerste weken al boven me uit..)
Hoe ga ik het Vales naar haar zin maken?
Als het niet 100% goed komt, wat houd dat in?

Even het een en ander doorgesproken, Vales heel lang geknuffeld, haar stalletje voor dr klaargemaakt, en toen een hele tijd voor dr box na zitten denken. Beetje bij beetje kwamen er steeds meer oplossingen in beeld..

Het gaat een lange tijd duren, maar ik ga er mijn uiterste best voor doen!
Ik heb een hele hoop vertrouwen in Edigit, dus ben blij dat zij mij hierin begeleiden.
Ik zal in dit topic alle vorderingen (of juist niet..) bijhouden, en jullie op de hoogte houden met tekst, foto's en filmpjes !

Alle informatie, ervaringen of andere dingen die met een blessure aan het Check Ligament te maken hebben, zijn hier van harte welkom :).

Groetjes Jolieke & Valesca.
Laatst bijgewerkt door JoliekeDH op 06-06-12 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 14:08

Week 5
Eerste dag van het begin naar herstel. Vales was gisteravond heel onrustig, en is door een stalgenootje een paar uurtjes in een box met uitzicht op het erf gezet. Vannacht is haar maatje binnengebleven, en heeft ze in haar eigen box gestaan. Vanochtend heeft vriendin weer even naar haar gekeken, en stond ze er rustig bij.

Ik heb net voor 200 euro spullen voor haar besteld :$ . Allereerst een berg borstels, bij mij was de helft kwijt. En zal mn borstels komende tijd veel gaan gebruiken. Mooi nieuw halster :+ Efrata dode zeegel, want ze schuurt héél dr staart kapot -O-. Verder nog Nerv Control, van Pavo. Wil dat de eerste weken voeren, zodat ze misschien wat meer rust in d'r koppie heeft. Daarna stap ik over op Pavo VitalComplete. Vales is veelste dik, en elke extra kilo leunt op dr kapotte Ligament. Poging tot afvallen dus. :o Ze krijgt nu onbeperkt hooi, en verder alleen de pavo korrels. Edigit stuurt vandaag het trainingsschema op, ben erg benieuwd. Heb ze nog even gevraagd of ik er evt een supplement bij kan voeren, als ondersteuning voor het herstellen van het ligament.
Het aanbod is best groot, en zij weten vast beter wat werkt dan ik.

Nu snel aankleden en naar stal, Vales vanmiddag vermaken. Arme dier. :(:)

Splinter

Re: Dagboek over een peesblessure [INCL foto's]

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:49

Wat vervelend zeg :(:) heel veel sterkte, zo te lezen heeft ze een superbaasje aan je +:)+

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 04:06

Week 5 woensdag 7 juni

Vales begint toch elke dag drukker te worden, hier was ik al bang voor. Haar maatje die 's nachts tegenover haar had gestaan, was 's ochtends weer de wei op gegaan. Toen bleef ze redelijk rustig staan, 's middags heeft een stalgenootje nog een tijd haar paard aan de stal tegenover haar gezet. Fijn dat iedereen zo rekening met haar houd :). Toen ik 's middags naar stal ging werd ik begroet met een verontwaardige hinnik. T arme dier snapt er echt niks van. Gelijk even haar

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 04:11

*been een kwartiertje gekoeld. In overleg met de staleigenaar mag ik een klein vrieskastje in de kantine zetten, dat is wel heel fijn. Hoef ik niet elke keer bij hen aanbellen om de coolpacks te vragen. Merk dat het koelen hoe ik het nu doe toch best lastig is, zeker als ik het zonder hulp doe. Ik wikkel een theedoek om haar been, hou er aan beide kanten een coolpack tegenaan en bind daar een elastische bandage omheen. Op internet zag ik van Indra een handige coolpack-houder. Met een handige tante in

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 04:18

*ga ik dit namaken. Ik heb lage transportbeschermers, tot onder de voorknie. Tante gaat aan de binnenkant een handdoek naaien, met in het midden een stiksel. Kan ik de coolpacks erin doen en transportbeschermer gewoon kwartiertje omdoen :). Heb nog 5 minuutjes met haar gestapt, en verder lekker dr stalletje schoongemaakt, Vales 3 keer gepoetst en lekker staan tutten & knuffelen. Stalgenootje heeft flesje Nervo van Homeocare aan me gegeven, daar ben ik vanaf vanavond mee begonnen. Voorlopig 1,5 ML.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 05:12

Vervelend TS! Maar over het algemeen goed te herstellen! Staat ze op volledige boxrust? Over het algemeen is het erg goed om te stappen op het harde voor de doorbloeding!! Goed dat je op haar gewicht let en haar nervositeit in de gaten houdt. Is een klein stukje gras afzetten niet haalbaar?
Ik kan je Pees Compositum van De Groene Os of van Phytonics (Eric Laarakker) aanraden, dit werkt ontstekingsremmend, fijn spul!! Daarnaast kan je MSM, oftewel organische zwavel, bijgeven. Dit heeft je paard nodig voor het nieuwe weefsel, zodat dit van gezonde en sterke kwaliteit is. MSM zit in distels en gras bijvoorbeeld, maar daar heeft ze nu te kort aan.
Op www.paardendrogist.nl kan je veel info vinden! Succes TS! Je bent goed bezig! ;)

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 06:54

Jo_vales ik zal je straks even pb sturen moet nu gaan werken, mijn paard heeft 2 peesblessures gehad allebei checklignament allebei de voorbenen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 07:14

Super fijn zo'n dagboek over het verloop, toch verloopt het vaak bij ieder paard anders.
Het is wel heel toevallig, mijn arabier mix kwam ook toen ze 12 jaar was ineens van de wei met deze blessure maar dan aan beide voorbenen.
Ook die rare bobbel achterop het been.
Dierenarts besloot boxrust waar ik al meteen mijn bedenkingen bij had.
Na 2 dagen brak ze de tent af en heb besloten dat ik dit geen maanden aan ging kijken.
Ik heb besloten haar 24/7 in een grote kudde te laten staan op een stuk natuurgebied.
Hier heeft ze maanden gestaan zonder dat ik haar steeds ging halen of veel met haar deed.
Dagelijks ging ik wel even kijken natuurlijk.
Na 3/4 maanden gingen het al stukken beter en ben ik langzaam aan de hand gaan stappen op de harde en dit verder uitgebouwt.
En ze is helemaal genezen en nooit meer terug gekomen.

Maar zoals ik al zei, zal niet voor ieder paard dezelfde behandeling gelden.
Ik hoop dat jouw paard ook snel beter word.
Succes.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 17:53

@WolinLotte
Ja, advies is inderdaad boxrust en opbouwend stappen. Het opbouwschema krijg ik vandaag of morgen, tot die tijd stap ik maar 5 minuten met 2x per dag koelen. Stukje afzetten mag indd, op voorwaarde dat ze zich rustig houd. Dat durf ik nu nog niet aan, want het is echt een energiebommetje. Als ze een beetje rust in dr koppie krijgt, en we zijn wat verder met het stappen opbouwen ga ik dit zeker proberen. De grote keuze aan supplementen vind ik lastig, kijk hier even naar! thanx!

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 18:12

@ Norton
Oh superfijn! Zie je berichtje wel verschijnen.

@jesito
Ja, ik lees wel meer zulke verhalen. Dierenarts heeft het mij echt ten zeerste afgeraden. Zou het zelf ook niet doen, ben veelste bang dat ze het straks nog veel erger heeft, en het misschien nooit meer helemaal goedkomt.. Wat niet wegneemt dat ik haar qua gevoel het liefst 24/7 buiten heb, dit stond ze voorheen ook 7 a 8 maanden per jaar..
(kan op mobiel maar beperkt aantal tekens in een reactie kwijt, vandaar al die stukjes tekst)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:21

Kan me je angst wel voorstellen, maar mijn da zei ook dat de kans dat het goed zou komen heel klein was.
En dacht als dit het einde zou zijn dan wel op de wei, we zien wel.
Maar het is helemaal goed gekomen.
Ik hoop dat je paardje snel opknapt.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:42

Koelende klei van de Paardendrogist was voor mijn paard een uitkomst TS, misschien ook nog een optie?
Verder ben ik helaas inmiddels expert in het leed dat ligamentenblessure heet. Bij mijn paard is in januari 2011 vastgesteld dat hij een verrekking van het annulaire ligament had. Na 6 maanden boxrust en stappen mochten we weer gaan draven. Helaas een kleine terugval (ligament bleek toch weer dikker, hij is verder wel altijd goed blijven lopen) in juli en toen heb ik hem met verdoving op het land gezet, verder niets meer mee gedaan. In oktober bleek het enorm verbeterd en in januari van dit jaar zelfs nog meer. De DA zei dat ze al tevreden zou zijn geweest als de band hetzelfde was gebleven. Vanaf januari zijn we meer gaan opbouwen en bij de controle eind vorige maand was het zo goed dat de VA voor het eerst over galop heeft gehad :D
Nu doe ik heel rustig aan dus dat is voorlopig niet aan de orde maar we gaan de goede kant op nu. Maar het duurt wel lang allemaal, beeeeeh!

Sterkte en succes TS, misschien kan je aansluiten in dit topic: [BEH] Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel om ervaringen te delen?

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 22:35

@ jesito
Okee, dat maakt de situatie wel wat anders ja. Ik heb een goede kans op herstel, en ga er alles aan doen om die kans zo groot mogelijk te maken! :j

@ Gulpje ( _/-\o_ )
Ja, dat zei mijn behandelend dierenarts ook indd. Dat het 1 van de 'gunstigste' peesblessures is qua kans op 100% herstel, maar wel een peesblessure die 1 van de langste revalidatietijden heeft.. :\ Klei is een goeie!
Deed jij dat ipv koelen na het stappen? Of gewoon 1 keer per dag smeren?
Heb het topic indd gezien, dat was een beetje m'n inspiratie om er zelf 1 te beginnen :+ .
Zal daar ook nog reageren, maar dan wil ik eerst het topic uitlezen. Zit nu op pagina 31 :o

Week 5 donderdag 7 juni
Vanochtend heeft een stalgenootje haar Nervo gegeven, en haar been 10 minuutjes gekoeld. Nieuw hooinetje en even lekker met haar geknuffeld. Ik moest van 04:30 tot 19:30 werken, dus had echt geen mogelijkheid om zelf te gaan. Pff, toch lastig om het zo gelijk uit handen te geven. Gelukkig weet ik dat ze in heeeel goede handen is bij haar +:)+
Vanmiddag is er post gekomen van Edigit, diagnose, behandelplan & rekening. Diagnose meldde niet veel nieuws, behandelplan word voorlopig: (gerekend vanaf 5 juni)

Week 1 + 2
2 maal daags 10 minuten stappen, na het stappen koelen. (water of coolpack)
Week 3 + 4
2 maal daags 15 minuten stappen, na het stappen koelen. (water of coolpack)
Week 5 + 6
2 maal daags 20 minuten stappen, na het stappen koelen. (water of coolpack)
Week 7 + 8
2 maal daags 30 minuten stappen, na het stappen koelen. (water of coolpack)
Niet losgooien, alleen in zeer beperkt afgezette ruimte. Lees ong 4 * 4. -O-

In week 8 zullen er weer nieuwe echo's worden gemaakt, en word er naar uitkomst daarvan een vervolg-opbouwschema gemaakt.
De rekening viel mij trouwens alles mee. Het consult, de echo's, diagnose, verslag, behandelplan etc. betaal ik 151,50 euro voor :$ . Ze zijn denk ik een goede anderhalf uur geweest, ik kan de foto's altijd opvragen voor evt andere dierenartsen, en ze hebben gelijk alleen pezen en aanhechtingen gecontroleerd. Deze zijn ook allemaal beoordeeld in het verslag (allemaal met een goed :D ).
Vanavond heeft mijn vriend een vriezertje op stal gebracht, 40L inhoud dus ruimte zat voor een berg coolpacks :') .
Moet nu elke keer bij de boer aan de deur om die dingen leuren, denk dat die mijn gezicht inmiddels ook wel zat worden.

Vanavond 10 minuutjes gestapt, 10 minuutjes gekoeld, stalletje gedaan, eten klaargezet en lekker een tijd staan poetsen & knuffelen. Het verbaasd me echt hoe vrolijk Vales nog is. Het kan af en toe een echte zuurpruim zijn, maar ze is echt onwijs vrolijk nu.. Wel heel fijn <3 .
Weer 1,5 ML Nervo gegeven, en Vales kan weer lekker de nacht in.
Had trouwens gehoopt dat m'n spullen van de Divoza binnen zouden zijn, maar volgens de order status komen ze morgen. Kan ik met de Pavo NervControl beginnen, zitten gelijk een hoop vitaminen & mineralen in. Ze krijgt alleen onbeperkt hooi, dus heeft wel een aanvulling erop nodig. We wachten af! :)
Nu snel slapen, morgen weer een werkdag van 04:30 tot 19:00 !

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 23:35

Afbeelding
Geschoren pootje van Vales. (5 juni)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:36

Mijn DA (Kliniek Emmeloord) wilde liever een alternatief voor met water koelen, omdat ik een Fries heb die extra mok-gevoelig is. Dus elke keer na het rijden smeer ik vrolijk met de klei in het rond en dat werkt prima :j http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... sourceID=0

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:44

goh als ik dat been kijk denk ik van wow die heeft nog weinig diks...bij mijn oude pony was ze diepe buigpees kapot herstel was er bijna niet meer na al heel lang totale box rust en stappen op het harde..
ik heb ook bij de eerste keer peesblessure klei gebruikt van F.R.A volgens mij...dat hielp echt super..been zakte enorm uit dit smeerde ik smorgens op en smiddags spoelde ik het been met koud water voor en na het stappen en savonds weer een laag klei...mijn pony ging na een paar weken ook de meest gekke sprongen uithalen aan het halstertouwtje.

bij 1 van de andere peesblessures van me pony was dit zichtbaar op scan
http://6.media.hyves-static.net/7292829 ... 82925.jpeg

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 20:19

Jo_vales schreef:
@ Norton
Oh superfijn! Zie je berichtje wel verschijnen.

@jesito
Ja, ik lees wel meer zulke verhalen. Dierenarts heeft het mij echt ten zeerste afgeraden. Zou het zelf ook niet doen, ben veelste bang dat ze het straks nog veel erger heeft, en het misschien nooit meer helemaal goedkomt.. Wat niet wegneemt dat ik haar qua gevoel het liefst 24/7 buiten heb, dit stond ze voorheen ook 7 a 8 maanden per jaar..
(kan op mobiel maar beperkt aantal tekens in een reactie kwijt, vandaar al die stukjes tekst)

Als het goed is heb je PB gehad

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 22:09

@Norton
Ja klopt, ben uit m'n werk naar stal gegaan en nu naar huis aan het fietsen. 3 kwartier fietsen, dus over ong zolang stuur ik je een berichtje terug! Heb hem op m'n mobiel gelezen vandaag, maar kan dus geen bericht van fatsoenlijke lengte terugsturen haha.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 23:41

@ Gulpje
Oke! Ik ben indd ook gewaarschuwd voor mok. Maar aangezien ik heb gekozen voor koelen met coolpacks is het niet echt aan de orde. Een enkele keer zal haar been nog wel worden afgespoten, maar dat is dan ongeveer te vergelijken met de regenbuien die ze normaal over zich geen zou krijgen als ze 24/7 buiten zou staan :')

@ NathalietjeB
Ja, het valt onwijs mee heh! Toen ik haar moest voordraven op het harde dinsdag, liep ze eigenlijk ook niet kreupel. Is ook niet gevoelig op haar been, als je in het dikke stukje knijpt zegmaar. Het is ook niet warm. Ik kan me eigenlijk gewoon niet voorstellen dat daar een gat van enkele centimeters lang zit. :n
Heb jij je pony nog wat gegeven om haar wat rustiger te krijgen? En hoelang heeft ze op boxrust gestaan?
Foto zegt me niks eerlijk gezegd :o

Even een nieuwe manier van tellen. Dag van de scan, 5 juni is week 1 dag 1. 12 Juni is week 2 dag 1
Week 1 Dag 4

Vanochtend heeft een vriendin 10 minuutjes met Vales gestapt, been gekoeld & een ton verse grasjes voor Vales geplukt <3 . Ze was wat onrustig toen ze haar paard op de wei ging zetten (en Vales dus in haar eentje achterbleef :(:) ).
Vanmiddag kreeg ik bericht dat mn Divoza-bestelling binnen was. Na mn werk gelijk naar stal gegaan, en mn vader kwam mn gekochte spulletjes even brengen. Heb Vales even in een andere box gezet, daarvanuit heeft ze een luik, waaruit ze lekker over het erf uitkijkt :).
Stalletje gemest, hooinetten gevuld, en daarna 10 minuten met Vales gestapt. Been gekoelt met de coolpacks. Hoop dat ik binnenkort met m'n tante een coolpackhouder in elkaar kan zetten, tblijft een gedoe om ze alleen om te doen. :o
Nog even een tijdje staan poesten en knuffelen, en toen mn suprise-box eens opengetrokken. Na paar etiketten lezen & uitrekenen, word dit het voorlopige nieuwe plan:

's ochtends
1,5 ML Nervo (tot flesje op is, nog dag of 3)
10 minuten stappen
10/15 minuten been koelen
Efrata dode zeegel in haar staart (ze schuurt em haast kapot :x )

's avonds
1,5 ML Nervo
10 minuten stappen
10/15 minuten been koelen
Efrata dode zeegel in haar staart
50 gram Pavo NervControl
50 gram Pavo VitalComplete

Verder volledige boxrust. Onbeperkt hooi. Wil wel een paar keer per week aan de hand gaan grazen. Ze is nog erg rustig met het stappen, en de ingang van de wei is een meter of 20 van haar box vandaan.
Morgen Edigit bellen, om te vragen wat zij adviseren qua supplement voor het bevorderen van het herstel van het ligament. Ben erg blij met alle tips, en denk overal overna, maar zie even door de bomen het bos niet meer. :+

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:44

jeetje zeg, dat is onwijs schrikken.

IK heb vorig jaar het zelfde meegemaakt nadat mijn merrie net hersteld was van een irritatie van de oppervlakkige buiger. Nu heeft ze haar eerste SGW weer gelopen.

Wat bij mij heel goed heeft gewerkt is de Tendon Comp van Phytonics in combinatie met Omni Gel van phytonics. Nu is er op de scan geen litteken of dergelijke meer van te vinden.

Ik heb haar wel op de wei gehouden, dit omdat als ik haar binnen zou houden ze daarna zou gaan ontploffen als ze naar buiten ging. Weliswaar een stukje van 4 x 4 maar zo dat ze toch bij de andere kon.

Als je meer info wilt over de druppels en gel die ik hebt gebruikt stuur je maar even een pb'tje.

Sterkte en succes ermee.

Liefs Bonny

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:02

Ik ben erg benieuwd wat eDigit adviseerd, over het algemeen hoor ik vrij weinig over supplementen bij peesblessures van de dierenartsen uit..

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 23:21

@Bonny_CT

Oh wat vervelend dat jouw paard hetzelfde heeft gehad. Superfijn om te horen dat het wel 100% hersteld is!
Hoelang heeft dat geduurt? Ik pb je binnenkort even, zal ook even op internet kijken wat die gel & druppels precies inhoud.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 23:26

@WolinLotte

Ja ik ben ook erg benieuwd. Het valt me echt op hoe verschillend dierenartsen advies geven.. Had verwacht dat er toch wel een wat meer eensgezinde manier van aanpak zou zijn :p. Heb eDigit vandaag niet te pakken gekregen, dus hoor het op z'n vroegst maandag. Vraag ik gelijk hoelang ik ongeveer moet koelen. Doe het nu 10/15 minuten, maar heb eigenlijk geen idee of dat genoeg is..

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 23:30

Week 1 dag 5

Vanochtend heeft een stalgenootje Vales weer 1,5 ML Nervo gegeven. 'smiddags heeft een ander stalgenootje met haar gestapt, been gekoeld en dode zeegel in haar staart gedaan. Was pas laat klaar met werken, en direct door naar stal gegaan. Was er pas half 9 :s. Stalletje gedaan, met Vales gestapt en haar been gekoeld. Dode zeegel ingesmeerd en een klein uurtje staan tutten. Het valt me op dat ze met de dag aanhankelijker word. Heb haar nog een klein kwartiertje laten grazen, ah wat was