Paard kreupel maar niet weten waardoor en wat er nu is.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Marlis

Paard kreupel maar niet weten waardoor en wat er nu is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 11:37

Beste bokkers.

Gister troffen mijn zus en ik onze merrie kreupel aan. En hebben wij gelijk de dierenarts laten komen. Er was de dag ervoor nog niks aan de hand alleen stond ze wat vaker op rust maar ze liep zuiver toen. Gister en vandaag ook nog loopt ze kreupel en als ze stilstaat staat ze helemaal niet op haar rechter achterbeen, deze blijft ze dan ontlasten. De dierenart heeft haar onderzocht maar weet niet waar de kreupelheid vandaan komt en wat de merrie mankeert. Ze dacht dat het vanuit haar kogel kwam en ze staat nu tot vrijdag op 1x daags metacam voor 500 kg en heeft gisteren een spuit van de DA gehad. Het leek vanmorgen of ze er met lopen wel meer op staat maar als ze stilstaat ontlast ze het juist weer meer dan gisteren. We moeten het tot vrijdag aankijken en dan komt ze terug, maar eerlijk gezegd voel ik me er niet goed bij. Vandaar dat ik het hier plaatst mischien kan iemand hier mij helpen. Het gaat dus om rechts achter, haar kogel is niet echt dikker of warmer ofzo, haar gehele been eigenlijk niet. De merrie is echt een harde voor zichzelf en uit niet snel pijn, nu echter wel. Zelfs toen ze met een hoefzweer stond doordat ze een spijker in haar hoef gekregen had galopeerde ze nog op 3 benen, er moet dus wel wat zijn als ze zo loopt.

Ze heeft alleen maar op de stenenuitloop met schuilstal gestaan samen met haar veulen van 4.5 maand. Niet op het land of bij de andere paarden in de bak....

Filmpjes
http://www.youtube.com/watch?v=JYxAPNDU-3A
http://www.youtube.com/watch?v=vef7-TmNpRQ

En filmpje als je haar hoef wilt uitkabben, normaal doet ze dit nooit en geeft ze haar hoeven als je er naar wijst gewoon. Gisteren heeft ze ook meerdere malen de dierenarts geprobeert echt te schoppen.
http://www.youtube.com/watch?v=G_qhrAbhi6M

Zo staat ze zoiezo constant
Afbeelding
Afbeelding

En regelmatig doet ze ook dit
Afbeelding

Nou bokkers ik hoop op veel reacties.

djuulsie

Re: Paard kreupel maar niet weten waardoor en wat er nu is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:09

Je kan altijd een ander bellen voor advies.... Advies is gratis ;)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 12:12

Ja ik kan wel bellen maar ze zullen het toch moeten zien....
Ik weet namelijk niet waarde kreupelheid vandaan komt dus telefonisch zullen we niet ver komen en daarbij is het spreekuur bij dierenartsen vaak sochtends en krijg je anders de assistente. We twijfelen wel om er een andere dierenarts bij te halen, maar voor het zelfde geld wordt er daar ook door gezegd dat ze het niet weten en een week moeten aankijken.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:17

Heeft de dierenarts ook naar de hoeven gekeken? Ze ontlast namelijk op de foto de hoef.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:17

Aangezien je paard wel zijn teen belast, is de kans groot dat er ergens een ontsteking/hoefzweer zit..
Waarschijnlijk ergens in het 'verzenen' gebied, iets wat vaker voorkomt.
Dat terug trekken hoeft niks te betekenen, maar kan simpelweg een beweging zijn om even de spieren los te maken.. die anders belast worden nu.

Ik zou er eerst een hoefsmid bijhalen, en als die niks kan vinden een DA.. ;)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 12:19

Ja naar de hoeven is ook gekeken en zelfs wat uitgesneden om zeker te weten dat daar niks zat.
Verzenen gebied? Wat is dat als ik vragen mag.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:19

Daantje1981 schreef:
Heeft de dierenarts ook naar de hoeven gekeken? Ze ontlast namelijk op de foto de hoef.

Dat was ook mijn idee..........zijn de hoeven warm??

*Is er een tang op de hoeven gezet? Het zou heel goed een onschuldig hoefzweertje kunnen zijn.

Indien dat kun je contact opnemen met je hoefsmid

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 12:21

Hoeven zijn niet warm en zit niets in, zijn ook stukje uitgesneden om dat uit te sluiten.
Op haar hoeven reageert ze ook niet, ze reageert heel fel als je bij haar kogel en been komt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:38

Marlis schreef:
Ja naar de hoeven is ook gekeken en zelfs wat uitgesneden om zeker te weten dat daar niks zat.
Verzenen gebied? Wat is dat als ik vragen mag.

Dat is een bepaald gedeelte van de voet.
Kogel kan gevoelig zijn door evt vocht en verkeerde belasting.
Zou het de kogel zijn, zou ze dr passen niet zo ver naar voren en naar achteren maken en er geen gewicht op zetten.
Het is duidelijk de voet die ze wilt ontzien..

Bovendien trek je zelf ook terug als iemand bij een pijnlijke plek in de buurt komt.
Ik blijf bij mijn mening.. eerst hoefsmid, daarna DA.. ;)

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 12:54

Been/hoef zou toch warm moeten zijn als er een ontsteking zit of zie ik dat verkeerd?

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:02

Hoi Malis.

Ik zou zeker geen korte bochten met haar maken nu.
Maar lange stukken lopen.

Kan natuurlijk een oorzaak zijn van vele dingen, je veulen kan je merrie ook een flinke trap hebben gegeven.
Als ik zie met mijn veulen hoe die soms tegen haar moeder doet mag ik nog blij zijn dat die op 4 benen loopt.
Ik zou echt even de Da laten komen en goed laten kijken denk dat het diertje er meer aan heeft als je zelf gaat dokteren :)

Edit voordat je zegt er is al een Da bij geweest, dan zou ik toch iemand anders even laten komen.
Aangezien er ook een veulen naast loopt en wat Bokker onder mij zegt zou je ook nog even kunnen doen.

Sterkte.
Laatst bijgewerkt door Maseike op 16-08-11 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:05

Als het mijn paard was ging ze op de foto, ik vertrouw dit niks :n

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 13:11

Maseike: Wij vertrouwen het dus ook niet en hebben de dierenarts gelijk laten komen....
We mogen niet met haar lopen alleen haar op deze uitloop laten staan dus kunnen niet recht uit lopen.

Ik ga nu naar stal toe weer kijken hoe of wat en komt ook iemand kijken (geen DA) en dan overleggen of we nogmaals een dierenarts laten komen maar dan een andere dierenarts.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:15

Het valt me op dat ze echt inknikt bij de kogel, maar met sommige stappen lijkt ze ook last van de heup te hebben. Kan ze een schuiver gemaakt hebben in het land?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 13:18

Nee ze staat al een tijdje niet meer op het land omdat. De staleigenaar het te nat vind. Ze staat samen met haar veulen van 4.5 maand op een stenenuitloop

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:19

En kan ze daar een schuiver gemaakt hebben? Nouja, kan altijd natuurlijk, maar is je iets opgevallen dat ze aan 1 kant heel vies was bijv?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 13:20

Ja kan altijd natuurlijk, maar ze had nergens vieze plekken zitten aan een kany of iets. Daarom vinden we het ook zo vreemd en vertrouw ik het niet.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:22

Komt mij heel bkend voor!
De mijne had het alleen voor. Het zou geen kwaad kunnen om haar voetje in een emmer met badedas of soda te zetten om te weken als er een zweer heel diep zit kan de dierenarts dit niet zien. Als ze daarna iets better loopt dan weet je dat het toch met de hoef te maken heeft. Haar kogel lijkt niet dik op de foto alleen zakt ze er wel doorheen.

Ik heb er 3 dierenartsen bij gehad met ieder een ander mening en de hoefsmid heeft mij ook een veel duiderlijke en corecte uitslag gegeven!

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:24

Ik denk niet dat dit paardje er iets mee opschiet als men denkt is ze gevallen of met opstaan onderuit gegaan is.
Zo kun je nog een hoop bedenken :) denk dat men juist moet weten wat er aan de hand is dan de oorzaak waarom ze zo loopt.

Veullie,s kunnen ook wel eens niet lief doen naar de moeders.

Marlis ..................... Gewoon de Da weer laten komen en anders op foto,s dan weetje meer als nu en anders de hoevesmit erbij halen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:25

Want maseike?
Als het paard gevallen is kan het een behoorlijke klap op de heup gehad hebben, dus ik denk dat dat helemaal niet onbelangrijk is

dekke050

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:32

Vergeet niet het uier te bekijken....

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:38

stef schreef:
Want maseike?
Als het paard gevallen is kan het een behoorlijke klap op de heup gehad hebben, dus ik denk dat dat helemaal niet onbelangrijk is

Ja dan is er toch al de schade aan het dier en dan maakt het toch niet uit hoe ze eraan komt, maar meer onderzoeken wat er is met diertje en diertje helpen.
Misschien heb veulen hard uitgehaald en kan nog meer dingen verzinnen maar daar zul je niet achterkomen aangezien diertje niet praat :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:42

Nouja, denk jij dus anders over dan ik, maar goed prima, k zal me niet meer met t topic bemoeien dan :?

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:48

Das toch prima dat jij daar anders over denkt dan dat ik dat doe.
Dat is toch alleen maar goed.

Hoef je toch niet weg te gaan uit dit topic.
We willen toch iemand helpen ..........

Ik zeg alleen als ik mijn merrie zo uit stal haal dan heb ik er niks aan om dingen te verzinnen van misschien dit of dat heeft ze gedaan.
Daar help ik toch het dier niet mee.
Wat je juist nu moet doen is kijken wat ze heeft en te zorgen dat je haar auw kan verhelpen en kijken waar ze oorzaak zit.

Maargoed das mijn mening erover.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:51

Ben t wel met Maseike eens...