Ter info
Eind 2010 opende ik dit topic [SMP] Advies mbt veelste dikke shetter. met betrekking tot de veelste dikke grasmaaiers van mijn pensionhouder. Inmiddels is de winter voorbij, de pony's wat kilo-tjes kwijt en heeft de pensionhouder besloten dat hij 3 van de 5 pony's wil verkopen. Hierbij zit helaas ook de pony waar mijn voorkeur naar uit gaat.
Inmiddels is mijn persoonlijke situatie gewijzigd, waardoor wij in tegenstelling tot het vorige topic wel de mogelijkheid hebben om een shetlander onderdak de bieden.
Stilletjes aan waren wij dan ook opzoek naar een merrie jaarling van 2010 om als gezelschap te fungeren bij onze 5 jarige ruin welke sinds 2 dagen hier alleen aan huis staat. Het toekomst doel van dit veulen/jaarling zou bij het tweespan mennen liggen.
Situatie
Pensionhouder heeft gevraagd of de merrie in kwestie wellicht van hem wil overnemen, of eigenlijk ik kan de pony van hem krijgen. Als ik de pony niet wil hebben gaat hij gratis en voor nope naar een handelaar

Shetlander in kwestie http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SDO3AI7G.jpg
De pony is van 1994 of 1996 wat haar 15-17 jaar oud maakt. Ze eet nog prima, gebit ziet er op het eerste oog ook netjes uit (tandarts zal de rest uitwijzen). Ze is de afgelopen 10 jaar niet ziek geweest (koliek of bevangen volgens de eigenaar).
To the Point
Deze oma pony staat heel beroerd op haar benen. Wanneer je met haar loopt is het net of ze op hakken loopt waar ze eigenlijk niet op kan lopen. Haar tenen zijn te lang, en hebben wat weg van klompjes en ik heb geen idee hoelang ze al zo staat. Ze stapt nog aardig door, draven gaat moeilijker, galloperen heb ik haar nog niet zien doen. Ze is altijd bekapt door een buurman (boer) en ik weet dat ze erg lelijk zou doen tijdens het bekappen. Ik heb al meerdere malen geprobeerd mijn hoefsmid te contacten maar deze hangt nog in de carnavalssferen. Aangezien ik deze week moet beslissen hoop ik op jullie mening:
Foto's hoe ze staat:
Achterbenen

Voorbenen

Mijn vragen:
- Iemand ervaring mee?
- Hoe groot is de kans dat deze dame weer correct(er) op haar benen komt?
- Door haar correct te bekappen wordt haar beenstand gecorrigeert, zou dit negatieve gevolgen kunnen hebben met betrekking tot haar fysieke gesteldheid gezien haar leeftijd?
- Ze staat nu 24/7 buiten, ze legt geen km af en ligt zo nu en dan in het land. Bij ons komt ze straks 's nachts op stal te staan (4x3) en mag ze overdag op de paddock welke ingezaaid zal worden met graszaad voor paarden. Zouden deze nachten op stal geen slechte gevolgen hebben voor haar benen?
Ik dub er heel erg mee of haar niet iets verschrikkelijks aan doe door haar een pensioen te geven. Ze hoeft hier niets meer, ze fungeert alleen als gezelschap voor onze ruin. Ze Imo kan ze zo niet blijven lopen (met te lange hoeven) en ik ben te 'zwak' om haar klakkeloos naar een handelaar te laten gaan.
Maarrrr..............is dit een gebed zonder einde, zowel gezien haar leeftijd/gezondheid als financieel?
Of denken jullie dat dit absoluut de moeite waard is?
Graag jullie mening