Advies met betrekking overname oma-pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

linda_arnold

Advies met betrekking overname oma-pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 21:52

Aangezien mijn hoefsmid nog druk is met de laatste loodjes carnaval kunnen jullie mij wellicht opweg helpen in deze keuze.

Ter info
Eind 2010 opende ik dit topic [SMP] Advies mbt veelste dikke shetter. met betrekking tot de veelste dikke grasmaaiers van mijn pensionhouder. Inmiddels is de winter voorbij, de pony's wat kilo-tjes kwijt en heeft de pensionhouder besloten dat hij 3 van de 5 pony's wil verkopen. Hierbij zit helaas ook de pony waar mijn voorkeur naar uit gaat.

Inmiddels is mijn persoonlijke situatie gewijzigd, waardoor wij in tegenstelling tot het vorige topic wel de mogelijkheid hebben om een shetlander onderdak de bieden.

Stilletjes aan waren wij dan ook opzoek naar een merrie jaarling van 2010 om als gezelschap te fungeren bij onze 5 jarige ruin welke sinds 2 dagen hier alleen aan huis staat. Het toekomst doel van dit veulen/jaarling zou bij het tweespan mennen liggen.

Situatie
Pensionhouder heeft gevraagd of de merrie in kwestie wellicht van hem wil overnemen, of eigenlijk ik kan de pony van hem krijgen. Als ik de pony niet wil hebben gaat hij gratis en voor nope naar een handelaar :( . Pony is gechipt en geent en imo daarmee prima als marktpony of klaar voor een enkeltje italië. Handelaar in kwestie vertelde dat ze een natuurgebied in zou gaan :')

Shetlander in kwestie http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SDO3AI7G.jpg
De pony is van 1994 of 1996 wat haar 15-17 jaar oud maakt. Ze eet nog prima, gebit ziet er op het eerste oog ook netjes uit (tandarts zal de rest uitwijzen). Ze is de afgelopen 10 jaar niet ziek geweest (koliek of bevangen volgens de eigenaar).

To the Point
Deze oma pony staat heel beroerd op haar benen. Wanneer je met haar loopt is het net of ze op hakken loopt waar ze eigenlijk niet op kan lopen. Haar tenen zijn te lang, en hebben wat weg van klompjes en ik heb geen idee hoelang ze al zo staat. Ze stapt nog aardig door, draven gaat moeilijker, galloperen heb ik haar nog niet zien doen. Ze is altijd bekapt door een buurman (boer) en ik weet dat ze erg lelijk zou doen tijdens het bekappen. Ik heb al meerdere malen geprobeerd mijn hoefsmid te contacten maar deze hangt nog in de carnavalssferen. Aangezien ik deze week moet beslissen hoop ik op jullie mening:

Foto's hoe ze staat:
Achterbenen
Afbeelding

Voorbenen
Afbeelding

Mijn vragen:
- Iemand ervaring mee?
- Hoe groot is de kans dat deze dame weer correct(er) op haar benen komt?
- Door haar correct te bekappen wordt haar beenstand gecorrigeert, zou dit negatieve gevolgen kunnen hebben met betrekking tot haar fysieke gesteldheid gezien haar leeftijd?
- Ze staat nu 24/7 buiten, ze legt geen km af en ligt zo nu en dan in het land. Bij ons komt ze straks 's nachts op stal te staan (4x3) en mag ze overdag op de paddock welke ingezaaid zal worden met graszaad voor paarden. Zouden deze nachten op stal geen slechte gevolgen hebben voor haar benen?

Ik dub er heel erg mee of haar niet iets verschrikkelijks aan doe door haar een pensioen te geven. Ze hoeft hier niets meer, ze fungeert alleen als gezelschap voor onze ruin. Ze Imo kan ze zo niet blijven lopen (met te lange hoeven) en ik ben te 'zwak' om haar klakkeloos naar een handelaar te laten gaan.

Maarrrr..............is dit een gebed zonder einde, zowel gezien haar leeftijd/gezondheid als financieel?
Of denken jullie dat dit absoluut de moeite waard is?

Graag jullie mening

Mloes

Re: Advies met betrekking overname oma-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:56

Is ze niet hoefbevangen? De shet bij mij op stal heeft precies dezelfde hoefjes / stand, en die is dus bevangen..
Verder denk ik dat de hoefsmid uitsluitsel kan geven. Het enige waar ik me druk over zou maken, zijn de hoefjes. Verder klinkt het allemaal prima, zo'n shetje kan nog zo 10 jaar (of meer) mee als je geluk hebt!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 22:06

Mloes schreef:
Is ze niet hoefbevangen? De shet bij mij op stal heeft precies dezelfde hoefjes / stand, en die is dus bevangen..
Verder denk ik dat de hoefsmid uitsluitsel kan geven. Het enige waar ik me druk over zou maken, zijn de hoefjes. Verder klinkt het allemaal prima, zo'n shetje kan nog zo 10 jaar (of meer) mee als je geluk hebt!

Dat is ook mijn idee wat betreft die 10 jaar. Ze is nooit bevangen geweest, al durf ik dit zelf niet te garanderen. Wat ik persoonlijk denk is dat de buurman in kwestie geen bal verstand heeft van het bekappen van pony's (gezien de hele koppel) en deze merrie wellicht ontstekingen in haar hoeven heeft gehad. Ze is niet extreem dik en kan alle vier haar hoefjes onafhankelijk van elkaar optillen. (Bevangen pony's die ik heb gekent verzette geen stap meer en waren intiegelijk stijf).

Ik vind het alleen zo'n gok, als mijn hoefsmid haar niet kan of wil doen...............kan ik niets met haar en ik weet niet of ik op dit moment zelf de ballen heb om een dergelijk pony direct zelf naar Nijkerk kan brengen als ik zonder overleg met mijn hoefsmid toezeg en dan achteraf blijkt dat dit onherstelbaar is. Ik vind dat verantwoording van de eigenaar, die op dit moment nog eigenaar is.

Ik probeer haar op dit moment gewoon uit de handel te houden.
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 09-03-11 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:07

tja waar je goed naar moet kijken is of ze haar beentjes gewoon kan buigen ed zonder pijn oid
haar beentjes lijken er redelijk normaal uit te zien maar via de comp hebben we zowizo meer foto's nodig van haar benen (recht van voor van achter en een "stand foto)

9 van de 10 keer liggen shetter problemen met lopen aan de hoeven omdat mensen daar op besparen

en eh oud vond ik haar niet
hoogstens op leeftijd maar niet bejaard ;)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 22:09

rommulus schreef:
tja waar je goed naar moet kijken is of ze haar beentjes gewoon kan buigen ed zonder pijn oid
haar beentjes lijken er redelijk normaal uit te zien maar via de comp hebben we zowizo meer foto's nodig van haar benen (recht van voor van achter en een "stand foto)

9 van de 10 keer liggen shetter problemen met lopen aan de hoeven omdat mensen daar op besparen

en eh oud vond ik haar niet
hoogstens op leeftijd maar niet bejaard ;)

Ze zit erg dik in het haar, dus een echte beenstand is er niet uit op te maken. Ik heb een filmpje gemaakt met mijn telefoon. Wellicht lukt het me die op de PC te krijgen. Is nog vrij vaag, maar dan heb je een beeld.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:10

De shet bij mij op stal is ook niet extreem dik en loopt ook nog wel redelijk.. Hij heeft echter echt precies dezelfde hoefjes. Stel dat ze hoefbevangen is, dan zou ik er nog wel even goed over nadenken. Daarom zou ik toch eerst afwachten wat je hoefsmid zegt. Maar dat ben je ook van plan begrijp ik :) Wel super dat je deze pony wil overnemen, ik hoop voor je dat het allemaal mee valt en dat ze nog minstens 10 jaar gelukkig bij jou is!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:15

ook als ze dik in het haar zitten kun je zien of ze redelijk recht staan

je kan het zelf ook goed controleren ;)
zal even een linkje zoeken waarbij je wat "handvatten" hebt om dat te kunnen zien
kijk klinkt heel bot maar inprencipe wil je haat ook als veredelde grasmaaier
als ze geen pijn heeft en jij het idee heeft dat ze geen pijn heeft en redelijk rechte beentjes heeft zou ik er gewoon voor gaan ;)

ik zal even een linkje zoeken

edit : http://www.hoofcare.nl/voet_en_beenstan ... mages.html
verder kijk even of ze dr beentjes alle kanten op wil bewegen en klaar ben je ;)

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:20

Hoef bevangen was het eerste waar ik aan dacht, heb nu thuis een shet van een ander staan enorm hoef bevangen geweest die had dezelfde vorm hoefjes alleen een stuk langer nog. Ik zou er gewoon even een hoefsmid naar laten kijken die kan zo in de hoef zien of ze hoef bevangen is of dat net geweest is.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:45

Lijkt mij inderdaad ook duidelijk bevangen geweest. Met een goede smid kom je een heel eind weet ik uit ervaring. Je moet je alleen wel realiseren dat de smid waarschijnlijk in het begin iedere drie tot vier weken langs moet komen en er misschien ook wel beslag aan te pas komt. En verwacht geen droomstand qua voeten. De pezen zijn nu waarschijnlijk al wat opgerekt, heel stijl zal deze nooit meer komen te staan. Maar als ze zo niet kreupel loopt is dat toch prima?

Die van mij (haflinger in mijn profiel) is 2 jaar geleden bevangen geweest en pas na anderhalf jaar stond ie weer redelijk op z'n voeten. Overigens heeft hij toen hij bevangen stond een paar dagen kreupel gelopen, daarna geen dag meer onregelmatig.

En oma pony.. Kom :), die van mij is bijna 18 en loopt nog dressuurwedstrijden :+ Op leeftijd, maar bejaard is deze pony echt nog niet :D

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:49

Een shet van 15 is nog geen oma hoor. Die gaat nog jaren mee.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:52

een goede hoefsmid doet wonderen hoor!
Ik zie wel tekenen van bevangenheid en niet van een bevangenheid van 10 jaar geleden....

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:55

Je wilt haar uit de handel houden, dus neem je haar.

Als je hoefsmid haar niet wil doen, bel je een andere hoefsmid!

Veel plezier met de pony.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 23:11

Filmpje http://www.youtube.com/watch?v=EwpPUtNu3AE

Ja misschien is oma het verkeerde woord, maar dat is waarschijnlijk met de associatie dat ze op dit moment niet in uitstekende conditie verkeerd. Je hebt 'oude' pony's en 'oude pony's' en door haar fysieke gesteldheid vind ik haar wel een beetje oma. Dit houdt niet in dat ik er niet vanuit ga dat ze niet nog jaááááááren bij ons mag zijn :).

Mijn hoefsmid is heel oké en wat dat betreft hecht ik wel veel waarde aan zijn oordeel. Hij is kundig en realistisch, mijn andere shet bekapt hij ook evenals mijn haflinger.

Kreeg net een sms van hem dat hij vrijdag laat nog even langskomt om het te beoordelen voor hij op vakantie gaat :)

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:20

Ze loopt van voren alsof ze zwemslippers aan heeft. Dit komt mede door haar hoefstand, maar kan zeker ook door een hoefbevangen verleden. Dan steunen ze meer op de achterkant van de hoef.Ze is nog wel heel actief en loopt IMO vrijwel pijnloos.Je ziet wel duidelijk dat ze ongemak heeft. Stand veranderen kan zeker, maar dit moet heel langzaam gebeuren.

Ik heb zelf een shetlander van 26 jaar, deze staat ook verkeerd. Echter heb ik besloten hier niks aan te doen omdat zijn pezen ed al jaren zo zijn en verandering kan heel pijnlijk zijn. Nu is hij helaas hoefbevangen geraakt en dat maakt een standverandering enorm pijnlijk. Klein stukje eraf en hij loopt alweer gevoelig.

Er is wel wat aan te doen maar dat wordt een lange ( en waars. pijnlijke) weg.
Ben benieuwd wat je hoefsmid zegt :) Eventueel kan je foto's laten maken van het hoefbeen om te zien of die gekanteld is. Echter kost dit natuurlijk wel wat geld.
Laatst bijgewerkt door _00_0 op 09-03-11 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:22

van wat ik uit het filmpje op maak is dat ze zo stijf is als een hark in haar complete achterhand
beentjes zijn redelijk ok van wat ik kan zien

ik zou dr wel het voordeel van de twijfel willen geven
haar hoefjes gaat je het eerste jaar lang wat meer dan gemiddeld kosten, dat is de gemiddelde tijd die een gemiddelde hoef nodig heeft om complete hoef aan te groeien
veranderen kan tot zo ver je kan het haar in ieder geval comfortabeler maken

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:24

ik dacht zelf ook aan hoefbevangen , lijken randjes in de hoeven te zitten .
kun je niet voor 1 keer een andere smid raadplegen?

mijn smid is morgen thuis , zal eens vragen of hij de foto's wil bekijken. (zit ook op bokt)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 23:25

Pelryo schreef:
Ze loopt van voren alsof ze zwemslippers aan heeft. Dit komt mede door haar hoefstand. Ze is nog wel heel actief en loopt IMO pijnloos. Stand veranderen kan zeker, maar dit moet heel langzaam gebeuren.

Ik heb zelf een shetlander van 26 jaar, deze staat ook verkeerd. Echter heb ik besloten hier niks aan te doen omdat zijn pezen ed al jaren zo zijn en verandering kan heel pijnlijk zijn. Nu is hij helaas hoefbevangen geraakt en dat maakt een standverandering enorm pijnlijk. Klein stukje eraf en hij loopt alweer gevoelig.

Er is wel wat aan te doen maar dat wordt een lange ( en waars. pijnlijke) weg.
Ben benieuwd wat je hoefsmid zegt :)

Klopt, als ze mens was geweest had ze op haar hielen gelopen. Aangezien ze niet correct bekapt is denk ik, naast dat ik het bevangenheid die hier wordt aangekaart ook wel serieus neem, dat dit mede hier door komt.

Mijn hoefsmid is ook de hoefsmid van de overige paarden van mijn pensionhouder. Dus ik ben zeer benieuwd of hij deze merrie eerder heeft gezien en wanneer voor het laatst. Afgelopen winter heeft de buurman haar zo vervelend bekapt dat ze een dag of 2 plat heeft gelegen dat ze niet op haar beentjes kon staan ;( . (Maargoed toen en nu is het nog niet mijn pony, dus daar heb ik mij voledig buiten gehouden)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 23:29

fuego3 schreef:
ik dacht zelf ook aan hoefbevangen , lijken randjes in de hoeven te zitten .
kun je niet voor 1 keer een andere smid raadplegen?

mijn smid is morgen thuis , zal eens vragen of hij de foto's wil bekijken. (zit ook op bokt)

Ik heb voor vrijdag een afspraak met mijn hoefsmid. Ik kreeg de tip dennis@bokt even te contacten en dat ga ik ook zeker doen en als jij jou smid ook nog wil vragen *D kan 'ik' in ieder geval een goed onderbouwde beslissing nemen Al heb ik dat ergens in mijn hart al gedaan

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:33

ja , ik zal hem morgen even voor je bellen of die ff wil kijken naar de foto's en vragen te reageren in je topic.

zelf zou ik zeggen , als je hem zo goed als gratis kan krijgen , geef het een kans , en kijk of er verbetering in komt ? en als je hem in je bezit hebt , merk je vanzelf of het leven voor hem houdbaar en leefbaar is. maar goed ik ben geen smid.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 00:04

fuego3 schreef:
ja , ik zal hem morgen even voor je bellen of die ff wil kijken naar de foto's en vragen te reageren in je topic.

zelf zou ik zeggen , als je hem zo goed als gratis kan krijgen , geef het een kans , en kijk of er verbetering in komt ? en als je hem in je bezit hebt , merk je vanzelf of het leven voor hem houdbaar en leefbaar is. maar goed ik ben geen smid.

Ook als ze niet gratis was geweest, was het een overweging :o .

Met het 'gratis' bedoel ik dat de 'eigenaar in kwestie' er graag vanaf wil. De gemiddelde handelaar zit momenteel niet op een shetlander te wachten, maar doordat hij haar 'gratis' weg doet kan een handelaar wat betreft slacht nog wat uit halen. Een particulier heeft over het algemeen weinig interesse in een 17 jarige grasmaaier met kromme tenen, dus hij zal er mee blijven zitten. Het natuurgebied verhaal komt op mij niet heel geloofwaardig over.

Als ze 'eenmaal' van mij is gaan we er ook voor, maar er is ook nog een partner in het verhaal die de 'dierentuin' hier tolleert maar ook duidelijk aangeeft dat we geen 'opvang' zijn voor zwakke en afgedankte dieren........en we niet nog een enorme medische kostenpost op ons nek kunnen halen nu we net onze droomwonig hebben gekocht.

Natuurlijk ben ik mij er van bewust dat elk dier ziek kan worden :), maar snap en respecteer ook zijn standpunt, dus probeer hoe lastig het ook is een goed onderbouwde keuze te maken.

Ik hoop dat deze pony 'pijnvrij' hier oud kan worden, zonder dat er hele medische molen aangegrepen moet worden om de pony 'blij in de wei' te hebben.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:38

ik denk qua kostenpost dat je alleen toch wel iets meer kwijt bent aan een hoefmid om de stand te verbeteren ,en zoals eerder genoemd , kan dat niet in een snelvaart wegens de stand van spieren en pezen , die al geruime tijd een bepaalde houding hebben aan genomen.

ik ga nu mijn smid voor je bellen.

o ja ,,, jullie hadden dezelfde smid als waar de shet nu staat ? als die het ook houd op niet bevangen zou ik eens een andere smid raadplegen.

Ewijksmidje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:59

ik heb de fotos bekeken maar als je hem gewoon als gezeltschap ponny wil houden kan dat goed zo ver ik het op de fotos kan zien is de ponny wel hoefbevangen en er zal wel op korte temein en hoefsmid bij moeten komen maar met en goede hoefsmid en een steng dieet dathoud in geen eiwiten kan de ponny nog een mooi leven te gemoet zien

gr hoefsmederij sebastiaan

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 16:26

[quote="fuego3"]ik denk qua kostenpost dat je alleen toch wel iets meer kwijt bent aan een hoefmid om de stand te verbeteren ,en zoals eerder genoemd , kan dat niet in een snelvaart wegens de stand van spieren en pezen , die al geruime tijd een bepaalde houding hebben aan genomen.

ik ga nu mijn smid voor je bellen.

o ja ,,, jullie hadden dezelfde smid als waar de shet nu staat ? als die het ook houd op niet bevangen zou ik eens een andere smid raadplegen.[/quote]

Mijn eigen smid beoordeeld hem morgenavond, dus ik ga er nogmaals vanuit dat ik geen andere smid nodig heb :D ! Hij heeft deze pony nog nooit van dichtbij mogen aanschouwen aangezien hij door de buurman wordt bekapt.

Thanks voor het raadplegen van jou HS

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:33

Het lijkt mij het resultaat van jarenlang fout bekappen, de verzenen zijn veel te lang gelaten.
En ja, als dat jarenlang al zo is zijn de pezen en banden aan de stand gewend geraakt en moet je dat heel langzaam corrigeren.
Ik zou het inderdaad ook niet uitsluiten dat ze bevangen is geweest, staat/loopt ze verder normaal?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 20:07

anneliesdj schreef:
Het lijkt mij het resultaat van jarenlang fout bekappen, de verzenen zijn veel te lang gelaten.
En ja, als dat jarenlang al zo is zijn de pezen en banden aan de stand gewend geraakt en moet je dat heel langzaam corrigeren.
Ik zou het inderdaad ook niet uitsluiten dat ze bevangen is geweest, staat/loopt ze verder normaal?

Er is verder bijzonder weinig aan haar te zien. Tis een dame die meer van het één op één gezelschap lijkt te houden. Een beetje schuchter maar toch nieuwsgierig. Ik heb haar nu ongeveer een halfjaar geobserveerd en heb het idee dat ze een beetje het vijfde wiel aan de wagen is van het groepje (3 merries en een hengst). Ze staat altijd net buiten de groep en laat de groep gerust een km weglopen voordat ze er zelf achteraan schuifelt. Ik heb haar iig nog zien galloperen en draven doet ze ook liever niet. Tis net of ze op zwemvliezen loopt. Als ze stil staat belast ze alle vier haar benen, ik zie haar alleen zo nu en dan liggen in de weide. Maar dat vind ik nog niet geheel verontrustend gezien de stand van de hoeven.

Ik ben me er van bewust dat het heel langzaam gecorrigeerd zal moeten worden. Daarom wil ik ook eerst een goed overleg met mijn DA voordat ik hier aan begin. Ik zie het wel zitten, maar hij moet het werk gaan leveren :D . Maar heb daar wel vertrouwen in :o