Hoe is het nu met James?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Hoe is het nu met James?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 18:55

Mei 2009 schreef ik onderstaand topic
[BEH] [filmpje] kreupel paard, wat zien jullie? *2e update pag 9*

Veel gedachtes en ideeen. Uiteindelijk bleek ze linksachter een peesontsteking te hebben waardoor ze haar bekken/heup overbelast had.
In September kregen we groen licht om weer rustig op te bouwen. Dat ging niet. In Maart 2010 stond ze weer kreupel en heb ik haar met vroeg pensioen gestuurd. Beetje wandelen, beetje tutten, beetje hobbelen als ze goed was.

Inmiddels zitten we in januari 2011 en ben ik haar toch weer rustig aan het op pakken. Mede door haar overgewicht wat ik toch wat wil minderen, daarbij is het een paard wat bezig gehouden moet worden.
Ben nu rustig aan het longeren, eerst aan een halster, sinds gister aan een héél licht bijzetje.

Ik kan niet meer objectief naar james kijken, ik zie áltijd wat, daarom heb ik weer gefilmt en ben ik benieuwd naar jullie bevindingen :j

Ok, linkerhand (moeilijke kant) net van stal

Rechterhand net van stal

Bijgezet rechterhand (en tja, een hele fijne stalgenoot laat haar hond altijd los lopen -:(- en die was net achter James aan gegaan, dus ze werd een beetje heet ;) )

Bijgezet (1 gaatje korter) op de linkerhand

Ik ga de bijzets overigens naar beneden verplaatsen, vind dit niet fijn werken :n
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 17-01-11 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek van rechtsachter linksachter gemaakt.

Snisel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 18:57

Ja ziet toch ja dat ze wel nog wat heeft, verder is t echt een leuk paardje :P!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 19:02

Ik vind haar, zeker linksom, erg beroerd lopen om heel eerlijk te zijn...
Stuur je even een pb ;)

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:19

Volgens mij is het nu linksvoor, Je ziet ook dat ze der kont naar binnen draait. Naar mijn idee om dat voorbeen te ontlasten. Dat maakt het wel moeilijker om te bepalen waar het zit.
Kan maar zo zijn dat ze door die peesblessure achter een voorbeen heeft overbelast.
Denk dat er niks anders opzit dan een gedegen kreupelheidsonderzoek.
Als ik echt een random gok moet doen zeg ik wat hoger in het voorbeen. Elleboog/schouder.

Nog even een toevoeging: Het is geen bevangenheid ? Gelet op haar omvang ?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 12:21

Nee, paard is genoeg mee gedokterd en wordt niet verder mee gedokterd. Zolang ze pijnvrij is mag ze blijven, zodra ze chronisch pijn gaat krijgen houdt het op.
Nee, ze is destijds geprikt op spierbevangenheid. Omvang is logisch, paard staat al ruim een jaar stil
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 17-01-11 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:23

Ik vind haar beide kanten niet fijn lopen. Rechtsom lijkt haar iets makkelijker af te gaan, maar het is nog steeds verre van rad.
Ik zou als ik jou was ook richting een volledig kreupelheidsonderzoek gaan. Ze heeft duidelijk ergens flink last van.
Longeren zou ik mee stoppen. Cirkels lopen is voor haar nu denk ik absoluut geen goed plan. Ze loopt erg kort dus dat is een teken dat ze er wel degelijk last van heeft.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:31

Tja als er genoeg mee gedokterd is dan houd het op. Zonder een uitgebreid kruepelheidsonderzoek maak je er niets van. Dan is het gissen. Dan rest pijnstilling en pensioen. Zolang dat voldoende is voor een gelukkige grasmaaier.

Ik doelde eigenlijk op hoefbevangenheid. Maar voor diagnose en behandeling daarvoor zul je toch ook langs de DA moeten.

Je ziet vaak dat bij een blessure aan één been het been op de diagonaal overbelast wordt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:31

Ik vind haar ook niet fijn lopen.
Ze heeft ergens goed last van.

je hebt het over pijnvrij... maar een kreupel/slecht lopend paard is NIET pijnvrij....

LadyMadonna

Re: Hoe is het nu met James?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 12:34

Wat is pijn? Paard is ten opzichte van hoe ze was ontzettend verbeterd. Ze is vrolijk, ze gaat weer uit dr plaat in de wei, ze rolt weer....
Vorig jaar kwam ze met een hangend hoofd de wei uit...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:38

Een kreupel/slecht lopend paard heeft pijn.
Anders lopen ze niet zo. ontlasten ze hun benen niet, lopen ze niet zo kort.
Dat is een teken van pijn.

De vergelijking van vorige jaar is er wel, absoluut een verbetering.
Maar de vraag is, is dit een pijnvrij leven voor je paard?

En dan zeker het longeren is onwijs slecht voor de benen op dit moment.
En dat is hoe ik mijn mening opmaak uit je filmpjes. :)

Ik zou zeggen : Gooi d'r lekker als weidepaard het land in, hou dr goed in de gaten.
Gaat het goed, dan gaat het goed.
Gaat het niet goed, wees dan eerlijk en laat d'r los.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:40

Als je uitbehandeld bent dan zet je der toch op de wei ? Wellicht dat het over een paar maand weer wat beter is. Zonder onderzoek geen diagnose, zonder diagnose ook geen (zinvolle) behandeling. Is ook prima zolang knol nog blij gras kan eten en het niet verergert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:50

Ik vind hem erg beroerd.. Zeker geen paard waar mee gelongeerd/gereden moet worden. Als je niet meer wil behandelen. Zou ik hem gewoon op weiland zetten. Word hij daar ongelukkig van, Zou ik zelfs overwegen er een einde aan te maken.

Zo beroerd als hij is, heeft hij zeker pijn. En als hij niet gelukkig word van alleen op wei en wat poetsen.

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:52

Ik zou niet kunnen zeggen waar het zit, maar dát er iets zit is overduidelijk.

De filmpjes doen gewoon zeer om naar te kijken.

Die bijzet in de laatste filmpjes had je er trouwens net zo goed af kunnen laten. :Y)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:54

stef schreef:
Wat is pijn? Paard is ten opzichte van hoe ze was ontzettend verbeterd. Ze is vrolijk, ze gaat weer uit dr plaat in de wei, ze rolt weer....
Vorig jaar kwam ze met een hangend hoofd de wei uit...

Zonder pijn loopt een paard ook niet kreupel. Zo simpel is het helaas.
Dit paard heeft dus duidelijk wel pijn, en daarom is het ook niet verstandig om te gaan longeren.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:59

Voor iedereen die iets wilt melden raad ik aan het oude topic van haar eens te lezen.
Dat heb ik net ook gedaan en dit paard is echt helemaal binnenste buiten gekeerd . Ontstekingen zijn opgelost en op de foto's zijn alleen maar gave botten te zien.

Omdat ik zelf het trainings systeem van antoinde de bodt erg goed vind en hiermee ook al vele paarden heb zien opknappen(staan er bij mij 3 op stal die echt rijp voor de slacht waren) wil ik Stef eens adviseren om daar eens in te verdiepen al dan niet eens iemand langs te laten komen die dit systeem beheerst.
Ik zie namelijk een behoorlijk scheef paard, rechtoms goed, linksom is het bijna niet te doen(staat dit nu goed?). Door die scheefheid zullen de blessure's altijd terug komen. Ik zou dan ook zeker niet meer longeren met bijzet. En wellicht helemaal niet longeren.

Bij mij op stal staat een soort gelijk geval en deze is ook best opgeknapt door een paar lessen. Betreft wel een oudere merrie dus die mag nu met behoud van wat lichte training van haar oude dagen genieten.
Ik zou het zeker een kans geven vooral omdat de foto's verder goed zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:04

Cowgirl schreef:
Voor iedereen die iets wilt melden raad ik aan het oude topic van haar eens te lezen.
Dat heb ik net ook gedaan en dit paard is echt helemaal binnenste buiten gekeerd . Ontstekingen zijn opgelost en op de foto's zijn alleen maar gave botten te zien.

Omdat ik zelf het trainings systeem van antoinde de bodt erg goed vind en hiermee ook al vele paarden heb zien opknappen(staan er bij mij 3 op stal die echt rijp voor de slacht waren) wil ik Stef eens adviseren om daar eens in te verdiepen al dan niet eens iemand langs te laten komen die dit systeem beheerst.
Ik zie namelijk een behoorlijk scheef paard, rechtoms goed, linksom is het bijna niet te doen. Door die scheefheid zullen de blessure's altijd terug komen. Ik zou dan ook zeker niet meer longeren met bijzet. En wellicht helemaal niet longeren.

Bij mij op stal staat een soort gelijk geval en deze is ook best opgeknapt door een paar lessen. Betreft wel een oudere merrie dus die mag nu met behoud van wat lichte training van haar oude dagen genieten.

Jij raad dus aan om met dit paard te gaan trainen?
hmm dat zou ik echt nooit doen. Een paard dat opzich het zelfde vertoont maar minder kreupel is, Kun je denken dat het het proberen waard is. Maar met dit paard zou ik dat echt nooit doen.

Als je gaat trainen wil je verzameling. En dat lijkt dit paard absoluut niet aan te kunnen. Gezien de manier van ondertrede, Dat het paard scheef is is idd waar. Dat kan ook niet anders als hij al zo lang stil staat. Maar dan nog hoort een gezond maar erg scheef paard, niet zo beroerd te lopen :n

Daarbij zijn foto's niet zaligmakend.. Mijn DA vertelde over een paard dat Z2 dressuur liep maar op de foto's erg beroerd was. Ook zei ze al veel gevallen gezien te hebben van paarden die op foto's prima waren. Maar wel stok kreupel liepen. Daarbij zijn er veel plekken die je niet op de foto kan nemen. En dat dit paard iets heeft lijkt mij duidelijk. Ze weten alleen niet wat. Dus vandaar dat ik hier absoluut niet mee zou gaan trainen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:09

Anoniem schreef:
Cowgirl schreef:

Ik zie namelijk een behoorlijk scheef paard, rechtoms goed, linksom is het bijna niet te doen. Door die scheefheid zullen de blessure's altijd terug komen. Ik zou dan ook zeker niet meer longeren met bijzet. En wellicht helemaal niet longeren.

Jij raad dus aan om met dit paard te gaan trainen?
hmm dat zou ik echt nooit doen. Een paard dat opzich het zelfde vertoont maar minder kreupel is, Kun je denken dat het het proberen waard is. Maar met dit paard zou ik dat echt nooit doen.

Als je gaat trainen wil je verzameling. En dat lijkt dit paard absoluut niet aan te kunnen. Gezien de manier van ondertrede, Dat het paard scheef is is idd waar. Dat kan ook niet anders als hij al zo lang stil staat. Maar dan nog hoort een gezond maar erg scheef paard, niet zo beroerd te lopen :n

Tussen trainen en trainen zit wel een verschil he!
Je kan de trainingen in stap beginnen en uitbouwen. Ik heb paarden nog beroerder zien gaan die met dit systeem en een juiste opbouw daavan nu weer gewoon berijdbaar zijn en een degelijke spieropbouw hebben gekregen.
Spieropbouw is kracht. Maar verwacht niet binnen 2 weken resultaat.

Ik ben zelf al 8 jaar rugpatient. je wilt niet weten hoevaak ik heb lopen janken van de pijn . Maar nu met de juiste behandeling en gerichte training kan ik bijna alles weer. Vorig jaar rond deze tijd kon ik niet eens het huis stofzuigen zonder daarna eerst 15 minuten moeten bij komen. Nu sta ik elke dag op stal te helpen met mesten, opstrooien en veeg ik 2 lange gangen zonder probleem.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:11

Ik ben het helemaal met Cowgirl eens, bewust trainen kan er idd voor zorgen dat dit paard weer enigzins goed gaat lopen. Is natuurlijk nooit met zekerheid te zeggen.
AdB of Balingehof, zo zijn er nog wel meerdere trainers die slecht lopende, kreupele, scheve paarden weer op de rit krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:17

mijn ding zou het niet zijn. Ik ben van mening dat trainen vaak goed kan zijn. Maar dit paard is zo beroerd.. Daar zou ik persoonlijk niks meer mee willen doen. Dit paard moet je lekker op de wei zetten. en lekker knuffelen.

Daarbij is er een verschil tussen een paard en een mens. En kun je dit niet vergelijken. Een mens kan aangeven wanneer het genoeg is, een paard niet. Ook kan een mens aangeven waar de pijn zit. Een paard niet. Ook zie je het meestal niet wanneer het voor een paard genoeg is. Want wanneer hij beroerder gaat lopen ben je al veeeelste ver doorgegaan. Aangezien de meeste paarden een kreupelheid zolang mogelijk verborgen houden. Puur instinctief. Vandaar ook dat dit paard niet zal laten zien dat ze pijn heeft. Wanneer een paard dit wel laat zien ben je al heel ver.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:22

Cowgirl schreef:
Ik ben zelf al 8 jaar rugpatient. je wilt niet weten hoevaak ik heb lopen janken van de pijn . Maar nu met de juiste behandeling en gerichte training kan ik bijna alles weer. Vorig jaar rond deze tijd kon ik niet eens het huis stofzuigen zonder daarna eerst 15 minuten moeten bij komen. Nu sta ik elke dag op stal te helpen met mesten, opstrooien en veeg ik 2 lange gangen zonder probleem.

Maar die beslissing heb je zelf genomen en jij kunt ook zelf laten weten dat je pijn hebt.
Als eigenaar van een dier moet je ervoor waken dat je niet te ver gaat en imo heeft dit dier gewoon wel pijn, anders kreupelt het niet. Dan ben je dus al een stap te ver.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:33

Uiteraard heb ik die beslissing zelf genomen maar ik had ook geen keus. Ik kon amper nog wat.

Maar het was destijds ook mijn beslissing om met mijn (volgens DA) chronish kreupele paard naar Antoine de Bodt te gaan. En dat zelfde geld voor die 3 stalgenoten van mij. Die paarden waren er echt beroerder aan toe dan Stef haar paard hoor.
Het is een beslissing die je neemt, of je probeert het of je brengt hem weg.

Maar het is aan stef of ze er iets mee mee wilt het is haar paard en zij kan het beste inschatten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 14:10

zelf zie ik haar overigens niet kreupelen, wat ik wel zie is een ontzettend stijf paard (wat je zegt klopt CG, op de linkerhand hangt ze ook letterlijk in de lijn) die ik héél rustig op wil pakken om haar te stimuleren haar spieren te gaan gebruiken waardoor ze losser wordt.
Ik ken mijn paard, ik weet dat ze een piepert is, dus ik weet ook heel goed wanneer ze pijn heeft ja of nee. En nogmaals, wat is pijn? Stijve spieren zijn vervelend en lastig maar je kan er prima mee functioneren.

Voor mensen die wat verwijtend op mij over komen, die raad ik inderdaad aan om het 1e topic eens goed door te lezen. Een aantal reacties komen op mij over dat ik er geen moeite/geld/tijd in wil steken. Voor mensen die dat daadwerkelijk denken ben ik bereid om de DA rekeningen van vorig jaar in te scannen?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:29

Ik ben het eens met jou Stef, ik zie ook geen kreupel paard. Maar wel een heel stijf paard.
Ik snap ook dat je het niet meer ziet. Na verloop van tijd ga je je eigen paard kreupel kijken.
Wat je schrijft, klinkt voor mij heel herkenbaar. ;)
En ze kan het wel, kijk maar wat een verbetering ze toont in dat filmpje dat ze wat opgefokt is.
Wat ik zou doen, als het mijn paard was: Ik zou inderdaad het paard net wél gericht gaan trainen, liefst onder begeleiding van een goede fysio. (die ook kaas gegeten heeft van training ) Maar niet persé aan de longe. (Eerder niet eigenlijk)
Maar bijvoorbeeld aan de lange teugel (volgens Piet Bakker) of aan de hand. (zoals Bent Branderup) Dat zijn goede manieren om je paard weer soepeler en sterker te krijgen, zonder dat je haar belast. En in die oefeningen ga je meteen ook merken waar haar problemen zitten.
Eventueel kan je die probleemregio's dan gaan ondersteunen met fysio of osteo-behandelingen.
Volgens mij zou je dan heel snel positieve resultaten merken!
Maar stil staan doet zo'n paard geen goed. Ze groeien dan helemaal dicht.
Wel een goed trainingsplan mét beleid en goede begeleiding!
Ik zou je iemand kunnen aanraden die je daarbij kan helpen. (Die mij ontzettende heeft geholpen met mijn chronisch kreupele paard.)
Maar ik vrees dat je te ver uit de buurt woont.
Maar volgens mij moeten er in jou regio ook wel zulke mensen zitten. Een extra paar kundige ogen. Geen zwartkijker maar iemand die met jou wil gaan zoeken naar de mogelijkheden en op zoek wil gaan naar een manier om dat te bereiken. ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 14:42

Een stalgenoot van me zit in de leer bij bent branderup, maar daarbij zie ik juist heel veel rek en strek werk op een hele kleine volte, aan de kaptoom. Dit voelt voor mij, voor dit paard, als echt nog teveel?
Het bijzetje is op het moment enkel als wat begeleiding, ze heeft maar heel weinig nodig, zoals je op het laatste filmpje ziet gaat ze daar al lekker zoeken. Ik wil haar zoveel mogelijk laten stofzuigen waardoor ze haar rugspieren gaat rekken, maar alles met héél véél beleid.....
Ze hoeft geen GP paard te worden, maar t zou voor haar zelf heel fijn zijn als ze wat losser wordt en wat gewicht kwijt raakt.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:47

Ik verwijt je helemaal niks. Weet zelf heel goed wat hoge dierenartskosten zijn en dat dat op een gegeven moment ophoudt.
Maar ik zie wel een kreupel paard. En of je dat vervolgens wil behandelen is een tweede. Ik kan goed begrijpen dat het mooi geweest is.
Maar zonder uitgebreid kreupelheidsonderzoek kun je er gewoon weg niks zinnings van zeggen.
Stramme spieren zou kunnen, maar lijkt mij niet erg waarschijnlijk. Zeker niet gezien de voorgeschiedenis.

Ik heb wel eens een paard uitverdooft zien worden op één been om vervolgens stok en stok kreupel te lopen op een ander been.
Paarden kunnen heel goed compenseren. Nu lijkt paard kreupel aan het voorbeen, maar het zou heel goed kunnen dat als je dat been uitverdooft rechtsachter toch ook weer een probleem is.