Gebroken voetas?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Thyra2010

Gebroken voetas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 00:03

Hallo allemaal,

Het paard waar het om gaat is momenteel weer erg kort in de passen.
En deze week komt de dierenarts erbij om te kijken wat er aan gedaan kan worden. Maar ik vermoed dat dit te maken heeft met een gebroken voetas?

Het paard heeft altijd al wat steil gestaan, maar in een paar maanden tijd is dit wel erg verergert. Maar altijd op tijd bekapt en nooit ergens last van gehad. En nu sinds kort is het wat dik en liep ze er pas kreupel op en aan de bute gehad en toen was het weer goed en nu loopt het ze weer slecht.

Ik kan op google weinig erover vinden. Dus vandaar een account op bokt voor informatie.

Hieronder enkele fotos:

Afbeelding

http://img560.imageshack.us/img560/2734/beeng.jpg

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:04

ik vind de hele benen raar... De koten zijn erg kort maar week en de rest van het been compleet recht en het spronggewricht heeft wel een hele rare vorm!

dat spronggewricht hoort gebogen te staan, maar staat bij beide benen recht, en dan de koten weer door gebogen, heel apart. Ik denk dus eerder dat dit bij de spronggewrichten weg komt, kan ze die wel buigen? Bij het lopen/voetje geven?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:07

Het lijkt idd op een gebroken voetas. Heb er verder geen ervaring mee. Wat zegt de dierenarts er van dan?

Verder ben ik het wel eens met Casca vwb de vorm van de benen (kort onderbeen, bijna geen spronggewricht en een ei op de knie).
Laatst bijgewerkt door Sim op 28-12-10 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:08

mhh. die benen zien er inderdaad best wel heel vreemd uit.
Vrees dat dit toch een rondje foto's wordt om te kijken of de binnenkant
er nog fatsoenlijk uit ziet.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:11

nou geen beste benen zachtjes gezegd, stand is niet goed,sprongen zijn overvuld,vocht in de knieen...geheel steil,en flinke gallen...ik geloof nooit dat hier foto's afkomen die zonder bemerkingen zijn :(:)

Thyra2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 00:41

Casca schreef:
ik vind de hele benen raar... De koten zijn erg kort maar week en de rest van het been compleet recht en het spronggewricht heeft wel een hele rare vorm!

dat spronggewricht hoort gebogen te staan, maar staat bij beide benen recht, en dan de koten weer door gebogen, heel apart. Ik denk dus eerder dat dit bij de spronggewrichten weg komt, kan ze die wel buigen? Bij het lopen/voetje geven?
voorheen was dit geen probleem, maar laatste paar maanden bij de smid trekt ze wel heel erg. Ik heb deze week een afspraak met de dierenarts en dan hoor ik 't.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:46

knollentuin schreef:
nou geen beste benen zachtjes gezegd, stand is niet goed,sprongen zijn overvuld,vocht in de knieen...geheel steil,en flinke gallen...ik geloof nooit dat hier foto's afkomen die zonder bemerkingen zijn :(:)

Hier ga ik volledig in mee. :(:)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:50

vind je eigen verklaring best goed passen bij dit beeld. Maar laat hier idd echt een ander met ervaring naar kijken. Ben benieuwd wat de DA ervan gaat zeggen. Denk wel dat je er nog even zoet mee bent. Tot die tijd zal ik dit paardje maar niet belasten als ik jou was.

En been geven etc... als het niet hoeft, ook vooral niet vragen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:52

Thyra2010 schreef:
Casca schreef:

voorheen was dit geen probleem, maar laatste paar maanden bij de smid trekt ze wel heel erg. Ik heb deze week een afspraak met de dierenarts en dan hoor ik 't.

bijzonder dat hij hier zelf geen verklaring voor geeft. Of zegt hij nooit wat tijdens het bekappen? Niet dat ik bij deze per definitie je smid de schuld wil geven.. maar hij constateert toch wel eens wat? Een paard trekt niet voor niets.
Mijn bekapper zal altijd zelf bekijken hoe en wat en die denkt altijd verder dan alleen het hoefje. En hij verteld mij altijd hoe en wat en laat het me ook zien. Ook vraagt hij wat ik qua training en voeding zoal mee gedaan heb t.o.v. de vorige keer. Erg leerzaam trouwens...

dejavu

Re: Gebroken voetas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:58

Oei, wat een gevulde spronggewrichten. :(:) Ik vermoed spat, maar ik hoop het niet voor je. Verder veel gallen (hoeft niks erg te zijn) en nogal weke koten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 01:03

dejavu schreef:
Oei, wat een gevulde spronggewrichten. :(:) Ik vermoed spat, maar ik hoop het niet voor je. Verder veel gallen (hoeft niks erg te zijn) en nogal weke koten.

Denk dat je gelijk hebt met spat. Zou me niks verbazen.
Gebroken voet as lijkt me niet. De hoef lijkt een beetje bokkig. Wel erg week gekoot. Lijkt haar andere been (linksachter dus) te ontlasten zoals ze hier staat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 09:31

Thyra2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 09:47

Knert schreef:
Thyra2010 schreef:

bijzonder dat hij hier zelf geen verklaring voor geeft. Of zegt hij nooit wat tijdens het bekappen? Niet dat ik bij deze per definitie je smid de schuld wil geven.. maar hij constateert toch wel eens wat? Een paard trekt niet voor niets.
Mijn bekapper zal altijd zelf bekijken hoe en wat en die denkt altijd verder dan alleen het hoefje. En hij verteld mij altijd hoe en wat en laat het me ook zien. Ook vraagt hij wat ik qua training en voeding zoal mee gedaan heb t.o.v. de vorige keer. Erg leerzaam trouwens...

Hij vond haar beenstand toen wel wat apart en adviseerde mij om er een dierenarts bij te halen. Heb ik toen destijds gedaan en deze vertelde gewoon dat het paard dit altijd al had gehad en toen waren er inprenciepe nog geen klachten.

Ze is altijd al kort geweest, maar nooit wat gehad verder, dus het hoorde gewoon bij haar. Maar nu toch nu ze 15 jaar is, krijgt ze last.

Thyra2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 09:51

Knert schreef:
vind je eigen verklaring best goed passen bij dit beeld. Maar laat hier idd echt een ander met ervaring naar kijken. Ben benieuwd wat de DA ervan gaat zeggen. Denk wel dat je er nog even zoet mee bent. Tot die tijd zal ik dit paardje maar niet belasten als ik jou was.

En been geven etc... als het niet hoeft, ook vooral niet vragen.

Ik rij al zeker 2 jaar niet meer met haar. Daarvoor enkel 1 'a 2 keer in de week een simpel buitenritje.

Dus ze heeft echt vervroegd pensioen :)

Ik vermoed zelf Artrose.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 09:56

Paard heeft een te rechte sprong en de sprongewrichten dik/overvuld
Lijkt idd op spat of een andere aandoening aan de sprongen
Ik denk dat dat de gebroken voetas voort komt uit compensatie en dat dit paard behoorlijk veel pijn heeft

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 10:29

Thyra2010 schreef:
Hij vond haar beenstand toen wel wat apart en adviseerde mij om er een dierenarts bij te halen. Heb ik toen destijds gedaan en deze vertelde gewoon dat het paard dit altijd al had gehad en toen waren er inprenciepe nog geen klachten.

Ze is altijd al kort geweest, maar nooit wat gehad verder, dus het hoorde gewoon bij haar. Maar nu toch nu ze 15 jaar is, krijgt ze last.

Rare dierenarts. Uitgaande van de foto is er genoeg aanleiding om het paard eens te onderzoeken

Thyra2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 11:08

dierenarts is net geweest. Foto's zijn gemaakt en ter plaats bekeken. Gaat inderdaad om artrose. Ik heb afgesproken om vrijdag nog een keer te laten komen. Heb zelf ook echt even de tijd nodig om het te verwerken. Vind 't zo moeilijk om te zeggen haar in te laten slapen. Ze is nog zo fris in der koppie.
Laatst bijgewerkt door Thyra2010 op 28-12-10 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:13

artrose van de sprongewrichten?
Zei de dierenarts niets van het achterachterbeen?Daar maak ik mij meer zorgen over...de diepe buiger en de tegenhanger van de diepebuiger(die haast niets meer doet)krijgen flink op zijn donder.

Thyra2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 11:44

het is echt artrose in de knie/bot ontkalking in de knie. Heb voor de mensen met interesse evetueel wel een foto

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:48

in de knie?Niet in het sprongewricht?Dat is duidelijk dikker.
Hoewel de knie iets uitsteekt,maar dat kan zijn door de manier van staan.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:59

ja ik zou wel een foto willen zien.
Ben wel benieuwd.;.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 13:08

ik ben eigenlijk wel erg benieuwd naar een foto van het totale paard, hoe is haar rug en hoe is de stand van haar voorbenen?
als ik de foto van de achterbenen bekijk ga ik mee met mijn voorgangers, spat is het eerste wat in me opkomt.
daarnaast is de stand van de kogel/koot/hoef ook erg slecht, de pezen moeten het echt enorm zwaar hebben.
dat er artrose in de knie zit, vind ik niet verbazingwekkend, aangezien het gehele achterbeen echt heel rot gebouwd is.
de knie zal waarschijnlijk het enige gewricht zijn(geweest) die normaal functioneerde, en daardoor de zwaarste klappen heeft gekregen.

met welk doel is dit paard ooit gefokt? en met welk doel heb jij haar ooit gekocht?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 13:22

ik ben ook wel benieuwd naar een volledige standfoto. ik herkende eerst zelfs geen achterhand
Als de arthrose volgens de DA alleen op de knie zit, dan vraag ik me wel af hoe ernstig deze reeds is dat de sprong zo'n aparte stand en vorm aangenomen heeft. LA lijkt het paard door z'n kogel gezakt te zijn en dat de voetas gebroken is, is hier een gevolg van. Naar mijn mening kan je hier maar weinig aan veranderen met corrigerend bekappen of beslag.
Het zou me zelfs niet verwonderen dat dit paard in draf en/of galop bij elke pas met z'n kogel op de grond komt, dus de conditie van de pezen zal ook niet zijn wat het ooit geweest is...

Thyra2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 14:18

svdijk schreef:
ik ben eigenlijk wel erg benieuwd naar een foto van het totale paard, hoe is haar rug en hoe is de stand van haar voorbenen?
als ik de foto van de achterbenen bekijk ga ik mee met mijn voorgangers, spat is het eerste wat in me opkomt.
daarnaast is de stand van de kogel/koot/hoef ook erg slecht, de pezen moeten het echt enorm zwaar hebben.
dat er artrose in de knie zit, vind ik niet verbazingwekkend, aangezien het gehele achterbeen echt heel rot gebouwd is.
de knie zal waarschijnlijk het enige gewricht zijn(geweest) die normaal functioneerde, en daardoor de zwaarste klappen heeft gekregen.

met welk doel is dit paard ooit gefokt? en met welk doel heb jij haar ooit gekocht?
zal vanmiddag evenkijken of ik een recente standfoto heb. Heb haar met een half jaar gekocht puur om hobby matig mee te gaan rijden. Zoals buitenritten enz

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:21

Oei. Wat een benen zeg, jeetje.
Heb hier een paard op stal met benen waar je je kapot van schrikt.
Lijkt wel een beetje. Nadeel is dat alles snel overvuld raakt, en ze sneller overbelast zijn. Bovendien door een rare stand heb je meer kans op slijtage ed. Meestal hebben dergelijke paarden ook bekken/rug problemen.