Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Equimotion schreef:Er gaat een heel hardnekkig broodje aap verhaal dat bandages het been zouden verzwakken. Hierbij wordt vaak de link gelegd met mensen die met een steunverband lopen. Als je kijkt naar de positie van een steunverband bij een mens (gewricht fixerend en over een spier heen) en een bandage bij een paard (kogelgewricht niet gefixeerd en alleen om pezen heen) dan kan je heel snel en simpel beredeneren dat de vergelijking totale onzin is.
Vervolgens heeft BIT een forse campagne gestart omdat bandages de pezen zouden kunnen "koken". Er is in dat "onderzoek" alleen helemaal niets gezegd over het gebruikte materiaal of andere parameters". Op grote stallen worden al tientallen jaren duizenden paarden dagelijks gebandageerd. Dan zouden deze dus allemaal "gekookte" pezen hebben?
Een bandage gebruik je om de pezen te beschermen tegen tegen aantikken, met name in de zijgangen. Daarom worden bandages meer gebruikt door dressuurruiters dan door springruiters, springruiters willen namelijk het risico van een flinke peesklap in de landing opvangen. Een dressuurpaard maakt als het goed is dat soort sprongen niet. Ik ken wel stallen waar paarden die beginnen met het piaffe/passage werk een peeskap over de bandage krijgen om het risico van een klap tegen het voorbeen met de punt van een achterhoef te beperken.
De pezen die in de lengterichting langs het pijpbeen lopen kan je weinig ondersteuning bieden, ook ben een bandage lukt dat niet echt. Wat je wel kunt ondersteunen is het bandapparaat dat rond de kogel ligt. Juist voor dressuurpaarden is dat een risicovolle plek, en ook daar heeft dus een bandage weer nut.

bigone schreef:De grote dressuurruiters gebruiken inderdaad bescherming maar daar worden de benen/pezen meestal ook een stuk beter en nauwkeuriger verzorgt na het rijden dan bij de gemiddelde basisruiter gebeurt.
Wie gaat na het rijden en uitstappen nog vier benen 10 min. koelen , meestal is het uitstappen en dan op stal of de wei weer in.

_x_alina_x_ schreef:Ik wil best mijn paard haar benen gaan koelen. Dan droog ik het daarna wel met een handdoek. Alleen je hebt toch ook peesbeschermers met gaatjes, die dus ook lucht doorlatend zijn..
Moet ik nou wel of niet bandages gaan afbouwen?