Peesblessure, ook 'positieve' ervaringen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joozz

Peesblessure, ook 'positieve' ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 19:39

Om het even kort samen te vatten: m'n paard heeft een peesblessure opgelopen, en hoewel ik in eerste instantie nog wel positief was (hoewel het natuurlijk nooit fijn is om te zien), ben ik vanmiddag op internet aan het speuren geweest over dit onderwerp.

En nu zit ik dus redelijk in zak en as, ik lees nml alleen maar erge ervaringen en hoewel ik ook wel weet dat het per paard verschilt, ik ben nu behoorlijk negatief geworden.....

Morgen wordt ze onderzocht en hoop ik meer duidelijkheid te krijgen.

Ik lees vooral dingen als nooit meer rijden en erger (vooral dat laatste durf ik niet eens aan te denken...) Als ze in ieder geval maar pijnloos wordt en weer lekker naar buiten kan, zou al heel mooi zijn.

Ook mensen met positieve verhalen? Ik weet ook wel dat ik realistisch moet zijn, maar met wat ik nu via internet vind is mijn positiveit echt gedaald naar het nulpunt... En een beetje hoop en positiviteit is op zich wel handig nu....

Ik lees ook vooral lange boxrust, is dit bij iedereen zo?

Rebeccatjuh

Re: Peesblessure, ook 'positieve' ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:42

Bij mijn paard is afgelopen maart een peesblessure in zijn diepe buigpees aan beide voorbenen vastgesteld.

2 weken geleden heb ik terug geweest voor een echo; rechts is helemaal genezen en links is nog een klein plekje.
Voor deze blessure stond overigens een jaar.

Ik mag nu op gaan bouwen met draven maar heb al die tijd mijn paard overdag op het land gehad en gem. 2 maal per week een stapritje gemaakt.
Nou scheelt het wel dat mijn paard erg rustig is...

Veel succes met de genezing van de blessure en het komt vast allemaal goed!

denise896

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:47

Mijn vorige paard heeft ook een peesblessure gehad. Doordat het geen optie was om haar op het land te zetten, hebben we samen met de da een revalidatieprogramma doorlopen. Dat betekende iedere 6 wkn naar de kliniek om te scannen en verder aan de hand stappen. Eerst 2x 5min, na 2wkn 2X 10 min en zo steeds verder uitbreiden. Het was erg moeilijk vooral omdat het paard zich goed voelde en na 2wkn geen pijn meer had. Al met al heeft het proces 9mnd geduurt en is ze volledig genezen. Hopelijk komt het voor jou ook weer goed, ik ken nog 2 paarden die zijn genezen. Succes!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:53

Tja, positieve ervaringen...in 2005 zijn we gaan tobben met een zware blessure (van boven tot beneden) aan de diepe buigpees linksachter. Al met al zijn we vijf jaar uit de roulatie geweest, maar met veel geduld is het weer - bijna - helemaal goedgekomen. Heb het tussendoor - na anderhalf jaar stappen - opgegeven en 'm met pensioen gestuurd, maar het ging zo goed dat hij er toch weer aan moest geloven. Waarschijnlijk door het vele wandelen op de wei (hij rent namelijk niet zo graag als er gras is) is de pees genezen. Ik rij weer 'voluit'...hij staat gewoon lekker in de paddock uit z'n stekker te gaan, op de wei...
*klopt het meteen wel even af, want je weet maar nooit*

Het is eigenlijk een kwestie van geduld hebben :j

Heel veel sterkte!
Laatst bijgewerkt door dorothea op 14-11-10 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:55

Ons paard had zijn verbindingspees door (echt door, zwart gat), jaar alleen maar weidegang gehad en nu loopt hij recreatief, maar best intensief. Kan hij makkelijk aan, alles is goed genezen! Dus heel positief, als je maar alle tijd neemt voor de genezing.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 19:57

Bedankt voor jullie reacties!! Fijn dat het bij jullie paarden goed gegaan is!! Bij sommigen dus met heel lang geduld.

Mijn paard loopt nu echt erg kreupel, is dit normaal? Kan dit snel overgaan? Als ze eerst maar pijnloos is.

Maar ze mogen met een peesblessure dus wel op het land staan? Lees zoveel over boxrust, maar mijn paard is gewend iedere dag op het land te staan en is dan rustig. De hele dag op stal vind ik best een hele opgave...

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:00

Er werd mij aangeraden om boxrust te houden of op een klein landje zodat hij niet kon rennen.

Doordat hij op zijn eigen (grote) weiland eigelijk nooit aan de hol ging heb ik besloten hem in zijn vertrouwde omgeving/weiland te laten..

Ik denk dat dit anders is als je een paard hebt wat graag bokkend (dagelijks) door het land gaat.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:05

Mijn moeder heeft er een met een peesblessure en spat zijn oude beenproblemen, geen verse dus, en die kan (en mag van de da) gewoon gereden worden, heeft geen pijn.
Wel is het van belang dat ze veel buiten loopt en heel langzaam het werk opbouwt, lang instappen etc.
Ze heeft er alleen last van als er teveel van haar gevraagd wordt met rijden.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:06

Ligt er natuurlijk aan hoe ernstig de blessure is. Mijn paard heeft een peeskneuzing gehad (op de dikte van een vloeipapiertje na niet geraakt) van de achillespees.

Hij was het ook niet gewend om op stal te staan, dus heeft hij heeft eerst alleen in een overkapte hooiberg gestaan. Daarna heeft hij in z'n eentje op een stuk weiland gestaan. Toen ik merkte dat hij zich weer beter ging voelen en wat beter ging bewegen heb ik hem weer bij de andere paarden op het weiland gezet. Dit onder het mom van 'je voelt zelf wel aan wat je wel of niet kan' en het moet toch met tijd genezen.

Op een gegeven moment samen met de fysio en dierenarts besloten dat het tijd was dat Funi weer wat kon gaan opbouwen.
Het heeft een paar maanden geduurd voordat het bij Funi genezen was, je voelt nu alleen nog littekenweefsel op die plek.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 20:08

ik rij niet heel intensief met mn paard, recreatief, veel buiten.

Wat moet ik er van denken dat ze nu echt kreupel loopt? Is dat normaal?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:09

Oh, en ik kende een paard die door de waterbak had heen getrapt en zijn pees voor een groot deel kapot had gesneden.
Werd toen geniet geloof ik en na een niet eens zo hele lange herstelperiode was het beestje weer helemaal goed.
Dat paard heeft een tijd op stal gestaan, en is daarna veel gemasseert op die plek en lager, en ze zijn er veel mee over het asfalt wezen lopen.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:10

Begin dit jaar heeft mijn merrie een checkligament blessure gekregen linksvoor. Ik heb toen in dezelfde situatie als jij gezeten. De dierenarts was positief, maar toen ik reacties ging lezen werd het voor mij ineens erg negatief.
Ik heb 2 maanden niet gereden, ze mocht gelukkig wel gewoon in de wei (staat 24/7 op de wei met schuilstal) Ik moest gaan wandelen over het asvalt, dat heb ik gedaan, maar durfde niet goed op te bouwen. Veel koelen met koud water, later ben ik overgestapt op coolingbandages met van die diepvrieszakken.
De dierenarts kwam regelmatig voor controle, en na 2 maanden kreeg ik te horen dat ik er weer op mocht :D enkel stappen dat wel, maar voor mij was dat een enorme stap vooruit. Niet dat ik meer durfde als 5 min de straat op en neer, en dat dan telkens een stukje uitbouwen.
De keer erna kreeg ik op mijn kop dat ik nog steeds hele kleine stukjes aan het rijden was, dat was na 3/4 maanden denk ik? Toen mocht ik ook gaan draven en als het goed ging ook galloperen vooral over het harde, maar rustig aan ook gaan opbouwen door het bos (geen zachte stukken).
Het been bleef erg dik en bleek achteraf dus wel een grotere blessure te zijn dan in eerste instantie leek. Dit werd overigens uiteraard wel steeds beter, het been reageerde erg op het weer, of god weet wat ze in de wei gedaan had, maar van rijden werd hij niet dikker zoals het leek.

Inmiddels zijn we heel wat maanden verder, zo'n 3kwart jaar. Het gaat goed, de pees blijft mooi dun, hoewel je het nog wel kunt voelen. Ik ben nog steeds niet aan het rijden zoals ik voorheen deed, heb ook zoiets van ze is wat ouder en ik heb haar al 11 jaar, en wil eigelijk nog dat ze nog 11 jaar meegaat, dus rustig aan. We zijn wel weer ongeveer een uur weggeweest nu, met voornamelijk stappen en stukken draf erbij. Galop doe ik nog steeds niet in het bos, enkel op het asvalt. (ja dat kan en nee dit is niet slecht, zeker niet voor de stukjes die ik rijd) maar dit heeft meer te maken met het feit dat ik er vorig jaar 2x gruwelijk van af gevallen ben omdat ze struikelde in galop, en de 2e keer omdat we samen over de kop vlogen. Hier ben ik dus nog behoorlijk angstig door, zeker icm de pees. Het is een draver dus een relaxt verzameld galopje zit er buiten helaas niet in, maakt me ook niet uit als het nooit meer gebeurd.
In de bak rijd ik niet met haar, wel af en toe longeren. 1x heb ik dr nu los laten rennen, hierbij gaat ze dus echt helemaal los zegmaar haha, en dit is ook goed gegaan zonder een dikke pees. Dat gaat met springen bokken steigeren, echt gewoon als een dolle stier zegmaar.

Ik geniet van elke keer rijden en besef heel goed dat ik er ook van moet genieten, voor hetzelfde geld kun je nooit meer rijden door zo'n blessure.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:10

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:12

Met de foto's van mijn paard had hij volgens de dierenartsen stokkreupel moeten lopen, hij lieps slechts licht onregelmatig op een voorbeen.

Kreupel lopen zegt dus niet zoveel, misschien zit jouw blessure net op een extra pijnlijke plek of heeft jouw paard een lage pijngrens.

Veel succes morgen :)

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:12

Niet alle paarden met een peesblessure lopen stokkreupel. Wat dat betreft kan je dat beter even met je DA overleggen. Wij hier zijn geen van alle DA's (althans, ik niet :) ) , en spreekt uit ervaring. Iedere blessure is anders...

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:13

Het paard van mijn vriend had de aanhechting van de pezen beschadigd. Heeft 6 weken box rust gehad omdat het paard best wel gek is. Na die 6 weken box rust nog een keer 6 weken rust maar toen wel op de wei. We hebben toen aan gekeken hoe dat ging en dat ging goed. Toen is mijn vriend begonnen het langzaam op te bouwen. En het paard heeft nog heerlijke 1* crossen gelopen! Geef het de tijd! Liever 3 weken te lang rust dan 1 dag te weinig!!!

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:15

Mijne is overigens nooit een pas kreupel geweest, maar het is ook echt een harde, die laat toch niks merken. Wel merkte ik duidelijk aan haar dat ze zelf aangaf wat ze aankon. Ze kent overal de weg door het bos en gaf duidelijk zelf aan dat ze wel een iets groter rondje aandurfde.
1 x was ze te positief, ging het grote rondje en is halverwege de korte weg (die we nooit nemen, dus was heel duidelijk voor mij) de tussendoorweg naar huis ingeslagen.

Als ze kreupel zou gaan lopen moest ik direct de dierenarts bellen, dat zou foute boel geweest zijn. Verde rmoest ik vooral de zwelling in de gaten houden, maar er niet alles door laten bepalen, wat ik in eerste instantie dus wel deed.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:17

Mijn paard heeft een peesblessure gehad icm een beenbreuk. Compleet genezen en we springen ook gewoon lekker :j
Positief bericht dacht ik zo :) Boxrust hebben we ons niet helemaal aangehouden, aangezien ze last kreeg van vliegende hoefjes := Met sedatie naar buiten gedaan en zo langzaam afgebouwd...

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 20:18

Fijn om ook ervaringen met goede afloop te lezen, al weet ik ook wel dat iedere blessure en paard anders is, helpt het me nu wel om wat positiever te denken. Op internet lees je nml echt heel veel droevige ervaringen.

Morgen wordt ze onderzocht, dus dan hoop ik meer duidelijkheid te krijgen. Zou iig al blij zijn als ze beter loopt, vanavond voor de stal buiten afgespoten met koud water en terug in de stal echt met n strompeltje terug haar box in....

Ben op het gebied van kreupelheid echt een groentje, in al die jaren dat ik mn paard heb (bijna 16 jaar) is dit de eerste keer dat ze kreupel is (op een hoefzweer na dan, maar dat was toen snel genezen) Daarom maak ik me wel erge zorgen, vooral omdat ze nu zo kreupel loopt

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:19

Wat ook zo is, als mensen een goede afloop hebben zetten ze dat niet zo snel op i-net. Dan zijn ze superblij en gaan ze verder. Mensen met slechte ervaringen hebben toch meer behoefte hun gal te spuwen. Heel veel sterkte met je paard!

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 20:22

tantesam schreef:
Wat ook zo is, als mensen een goede afloop hebben zetten ze dat niet zo snel op i-net. Dan zijn ze superblij en gaan ze verder. Mensen met slechte ervaringen hebben toch meer behoefte hun gal te spuwen. Heel veel sterkte met je paard!

Dank je, en ja daar heb je ook wel een punt. Misschien tijd voor een positivotopic op bokt ;)

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:22

Als ik je een tip mag geven, er is iemand op bokt die van die cooling bandages aanbied met 4 koelelementen erbij voor in de diepvries. Deze werken echt perfect, hoewel ik ze op net een iets andere manier aandeed als eigelijk bedoeld. Ik deed er op een gegeven moment maar 1 element in en die vouwde ik op de dikke plek in haar pees ( voor bovenaan het pijpbeen) en dan goed strak aantrekken om de voorknie, zodat hij niet zo snel afzakte. Dit koelt echt stukken fijner als continu elke keer 15 min water staan te spuiten.

Inmiddels koel ik ook alweer een hele tijd niet meer :)

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 20:24

xtostarlight schreef:
Als ik je een tip mag geven, er is iemand op bokt die van die cooling bandages aanbied met 4 koelelementen erbij voor in de diepvries. Deze werken echt perfect, hoewel ik ze op net een iets andere manier aandeed als eigelijk bedoeld. Ik deed er op een gegeven moment maar 1 element in en die vouwde ik op de dikke plek in haar pees ( voor bovenaan het pijpbeen) en dan goed strak aantrekken om de voorknie, zodat hij niet zo snel afzakte. Dit koelt echt stukken fijner als continu elke keer 15 min water staan te spuiten.

Inmiddels koel ik ook alweer een hele tijd niet meer :)

Dat klinkt handig, weet je toevallig nog uit je hoofd welke bokker dat is?

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:39

MarissaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:40

Mijn pony had een peesblessure aan haar diepe buigpees linker voor.
Er zat echt een flink gat in de pees, de paardenarts was heel negatief, als we geluk hadden was ze nog goed als grasmaaier.
Ons was geadviseerd om haar op een klein weilandje te zetten. En na 3 maanden moesten we terug komen. Ze heeft niet op een klein weilandje gestaan omdat ze elke keer door het draad heen ging en dan alsnog bij de kudde stond.

Na 3 maanden kwamen we terug en bleek ze weer zo goed te zijn dat we een schema mee kregen om het rijden weer op te bouwen.
De eerste paar weken was het alleen maar stappen en aan de hand stappen over asfalt.

Dit is nu 3 jaar geleden en elke keer dat we rijden geniet ik, net zoals xtostarlight, er zo van om op haar te zitten en haar zo blij en enthousiast te zien.
Want bij mijn pony had het veel erger kunnen aflopen.
Coolingsbandages zijn inderdaad echt een aanrader!