Wie heeft er al winterbeslag onder de hoeven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnjaKos

Wie heeft er al winterbeslag onder de hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 11:33

Ik was misschien wat vroeg maar hier in Nederland weet je het maar nooit.
Sinds 29 Oktober heeft Miro winterbeslag onder.
Ik ben lang aan het twijfelen geweest of ik nou schoenen of winterbeslag zou laten doen.
Uieindelijk heb ik toch maar weer voor ijzers met de rubberen zooltjes gekozen (die met die verdikking langs het ijzer).
Dit omdat Miro nu zo mooi op zijn voeten staat en ik het niet aandurfde hem op blote voeten te laten lopen, ik weet dat dat hem zeer gaat doen en ik zie de staleigenaar niet iedere keer de schoenen aantrekken als het land hard is en vol sneeuw ligt.
Nu loopt hij gewoon lekker op ijzers rondom voorzien van zooltjes en stiftgaten.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:36

Mijn "winterbeslag" bestaat uit blote voeten. Gelukkig kan dat bij mijn paard prima. Over 2 weken gaan de ijzers er af, heb ze nu nog even nodig voor de laatste SGW van dit seizoen.
Laatst bijgewerkt door Sim op 08-11-10 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Vrouw2014

Re: Wie heeft er al winterbeslag onder de hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:39

Mijn paard gaat in de winter ook op blote voeten, heb de ijzers alleen maar nodig voor de vele buitenritten die ik maak in de lente/zomer.

Wist trouwens niet dat je echt winterbeslag had ;-)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:43

Ik heb nooit winterbeslag, praktijk heeft uitgezewen dat hij ook met winterbeslag sneeuwklonten heeft en als hij op hoge hakken loopt vallen ze er vanzelf weer uit.
Widiapuntjes helpt ook weinig....slijten snel en dan hebben ze ook geen nut meer. Chico loopt beroerd op straat als het glad is...dan maar even niet op straat, haha

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:46

Hier staat alles op blote voeten in de winter. Kunnen ze mooi over sneeuw en en heel voorzichtig zelfs over ijs lopen. Ik vind ijzers in combinatie met sneeuw of ijs echt vragen om problemen. En veel mensen kunnen hun beslagen paarden ook niet buiten zetten als het glad is. Afgelopen winter helaas veel verhalen gehoord van paarden die wekenlang niet buiten zijn gekomen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:51

ik heb toevallig de smid gevraagd om het voor mij ook mee te nemen ,gewoon proberen,zonder ijzers vind ik niets want als de bodem bevroren raakt gaat de boel zo snel brokkelen..en ik zet ze wel buiten de hele winter,sneeuw en ijs ze passen zich wel goed aan is hier de ervaring, ik ga het wel weer beleven

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:54

Het beste is blootvoets in de winter, echt wel.

Ik hou mijn paard ook blootvoets in de winter, kunnen ze lekker naar buiten, want ik ben ertegen om wekenlang op stal te houden. Dat is vragen om problemen, paarden die uit hun dak gaan als ze eindelijk naar buiten mag, dat is ook vragen om gebroken benen en of blessures.

Dan maar ff niet buitenrijden maar wel veilig in paddock en of buitenbak kunnen doen, wordt bij ons sneeuwvrij gehouden en er wordt vaak gestrooid met zout zodat het egaal blijft met behulp van baksleper (dagelijks) met wat zachte/stroeve bovenkant, kunnen ze veilig aan de longe beweging krijgen en of lekker los overdag buiten staan.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:56

Die van mij komt ergens deze week op winterbeslag te staan, het was hier gister namelijk al flink aan het sneeuwen.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:59

Zodra dat hier de sneeuw blijft liggen dan gaan de ijzers eronder uit en gaan we blootvoets verder.

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:02

Als de sneeuw lang aanhoud gaan z'n ijzers eraf. Kan ik niet rijden (platvoet, loopt niet goed zonder voor ijzers), maar dan kan hij wel lekker naar buiten ipv alleen op stal de hele dag.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:02

Ragdollcat schreef:
Het beste is blootvoets in de winter, echt wel.

Ik hou mijn paard ook blootvoets in de winter, kunnen ze lekker naar buiten, want ik ben ertegen om wekenlang op stal te houden. Dat is vragen om problemen, paarden die uit hun dak gaan als ze eindelijk naar buiten mag, dat is ook vragen om gebroken benen en of blessures.

Dan maar ff niet buitenrijden maar wel veilig in paddock en of buitenbak kunnen doen, wordt bij ons sneeuwvrij gehouden en er wordt vaak gestrooid met zout zodat het egaal blijft met behulp van baksleper (dagelijks) met wat zachte/stroeve bovenkant, kunnen ze veilig aan de longe beweging krijgen en of lekker los overdag buiten staan.

dat zal wel ,maar als ze op ijzers staan met een reden haal je ze er niet zomaar af he? en de ervaring is dat als er s een afschiet met de vorst ze de voet biinen 2 uur kapot gelopen hebben...want ja ze staan gewoon overdag buiten in een 2xdgs gesleepte baan. buitenrijden gaat zowiezo niet met de sneeuw van afgelopen winter daar heb ik de ijzers niet voor nodig

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:36

Dat probleem heb ik ook, een bevangen paard mét artrose, dus bananashoes aan de voorvoetjes, beslag achter....hij kan niet zonder.
Nu staan ze in een rijbaan met uitloopstallen, plaatsje ervoor wordt gestrooid met zand en daaroverheen zout.

De bak bevroren gaat nog wel, alleen die kl*tesneeuw.... paard is 20 cm gegroeid met sneeuwklonten, maar die vallen er onderuit.

Vroeger stond hij nooit buiten en forceerde hij zich door zijn frissigheid, sinds hij 24/7 buiten staat let hij wel op en loopt hij erg voorzichtig over sneeuw en met ijs is hij helemaal voorzichtig.
En als we niet kunnen rijden dan staat hij gewoon lekker vakantie te houden in de winter...

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:38

Ik denk de volgende keer bij smid dat er sneeuwbeslag onder komt. Mijn ervaring is, dat sneeuwbeslag wel zijn werk doet. Dus niks geen klonten, en hoge hakken!

Omdat mijn paard dagelijks in de stapmolen loopt, met bestrating, kan ik hem niet blootvoets laten lopen.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:39

Komt er binnenkort bij mijn paardje ook op. Bij ons is het probleem dat we de bak niet inkunnen in de winter en najaar. Ik heb nu al vele weken niet kunnen rijden omdat de bak erg nat is.
Mijn paard staat daarom het hele jaar op blote voeten, behalve als ik een lange tijd de bak niet in kan en dus genoodzaakt ben de weg op te moeten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:39

ja er gaan hier dus van die rubberringen onder en als dat niet afdoende is een zooltje erbij,je mot wat..

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:42

knollentuin schreef:
ja er gaan hier dus van die rubberringen onder en als dat niet afdoende is een zooltje erbij,je mot wat..

Afgelopen winter was bij ons zo'n rubberring voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:42

Mijn paard loopt niet zonder reden met ijzers. Die blijven in de winter dan ook onder. Hij loopt ook gewoon buiten in de sneeuw met zijn ijzers, geen klonten en hoge hakken.

Voor mij betekent ijzers niet gelijk 24/7 binnen op stal. Ook met ijzers kunnen paarden een paardwaardig leven hebben. Het enige wat bij ons niet gaat bij echte gladheid is rijden. Pech dan maar, zolang ze maar naar buiten kunnen.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:44

Judith_ schreef:
Mijn paard loopt niet zonder reden met ijzers. Die blijven in de winter dan ook onder. Hij loopt ook gewoon buiten in de sneeuw met zijn ijzers, geen klonten en hoge hakken.

Voor mij betekent ijzers niet gelijk 24/7 binnen op stal. Ook met ijzers kunnen paarden een paardwaardig leven hebben. Het enige wat bij ons niet gaat bij echte gladheid is rijden. Pech dan maar, zolang ze maar naar buiten kunnen.

Komen er dan echt geen klonten in de hoeven??
Bij sneeuw heb ik nog nooit een paard gezien met ijzers, zonder klompen/klonten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:47

Nee hoor, er blijft af en toe iets onder zitten, maar geen hele klompen. En drie passen verder is het er al weer af. Ken genoeg paarden die met ijzers gewoon naar buiten kunnen in de sneeuw.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:57

Die rubber ringen, heeft iemand een link naar een site waar je die zou kunnen bestellen? Heb ze hier in de buurt nog niet gezien in de winkel.

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:58

mijn hoefsmid heeft deie rubberen ringen voor me besteld. Ze gaan er donderdag onder...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:59

die neemt je smid mee,en zet ze tussen het ijzer en de voet in.
bij mij staan ze anders wel met van die hele klompen aangeplakte sneeuw te wiebelen en te hangen in de pezen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:06

Morris schreef:
Ik denk de volgende keer bij smid dat er sneeuwbeslag onder komt. Mijn ervaring is, dat sneeuwbeslag wel zijn werk doet. Dus niks geen klonten, en hoge hakken!

Ik pik nu gewoon even deze quote er willekeurig tussenuit, omdat ik me afvraag wat sneeuwbeslag nu juist inhoudt? Mijn paard staat op rolling shoes en moet hier ook echt op blijven staan, willen we niet dat hij opnieuw gaat kreupelen. Overdag gaan ze naar buiten (lopen zelf van en naar de weide/paddock) en voor de rest hebben 2 grote buitenbakken en een binnenbak. Wat voor meerwaarde kan 'sneeuwbeslag' dan hebben voor ons? En past het (ik zeg het omdat ik uit jullie uitleg opmaak dat het gewoon rubberen ringen zijn?) op/onder/rond ( :o? ) elk beslag?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:10

mijn paard heeft 's winters alleen voor ijzers.als het echt glad is, strooi ik ff een pad tot de binnenbak en trek ik m gewoon sokken aan/lap om de voet met een touwtje erom die ik weer uit doe als ik bij de bak ben :D

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:13

Volgens mij past het altijd, het heeft de vorm van het ijzer, en anders knippen ze het even pas (op het ijzer). Het rubber komt tussen de hoef het ijzer, de rubberen ring (met luchtgaten) ligt aan de binnenzijde van het ijzer.
Als mijn telefoon weer is opgeladen zal ik wat foto's plaatsen.