Ondertussen heeft mijn paard ook last van zijn voorvoeten, links meer dan rechts. Ik heb hem gemonsterd en vooral in draf struikelt hij, op het harde wilde hij niet eens draven. We hebben geen flauw idee wat het zou kunnen zijn, ik dacht eerst aan hoefbevangenheid maar zijn hoeven zijn helemaal niet warm. Wel is hij dus te dik, stond daarom ook al een paar weken op dieet, wat inhield dat hij overdag in zijn eentje in de paddock moest blijven met alleen stro en wat hooi terwijl de andere paarden wel op het gras mochten. VA heeft aangeraden om hem toch maar op het gras te zetten, omdat hem dat geestelijk erg goed doet en omdat de nachten te warm en het gras te lang (= 10 cm) is om gevaarlijk (erg suikerrijk) te zijn. Het stuk waar de paarden (3 stuks, mijne met een tinkerfries en een paintarabier) nu staan is hetzelfde stuk als waar ze tussen mei en juli ook stonden, dat gras is sinds het vroege voorjaar niet meer bemest. Ik moet zeggen dat mijn paard er erg van opknapt, sowieso om met andere paarden te staan, kan hij lekker spelen. Nadat hij gisteren de hele middag op het gras had gebivakkeerd was hij alweer een stuk vrolijker

Nou is het probleem vooral de pijn in zijn voeten. We weten niet wat het is, voor hetzelfde geld heeft hij artrose. Doordat hij last heeft met met name over het harde lopen is rijden geen optie, ik MOET namelijk met hem over de weg. Wat kan ik dan wel doen om mijn dikke rosje wat beweging te geven? Longeren gaat, zolang het niet harder gaat dan stap en daar valt hij nou niet echt heel hard van af, zullen we maar zeggen. Aan de hand fietsen vindt hij nog een beetje eng, en ook daarmee ben ik voornamelijk weer op verharde weg aangewezen.
Alle tips zijn welkom!