vuile motorolie op hoeven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tesseke

vuile motorolie op hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 11:17

*hoop dat het hier goed staat*

waar ik rijd heeft eens iemand gezegd dat je de hoeven ook kan insmeren met vuile motorolie (van een benzine) tegen het afbrokkelen en scheuren

iemand hier ervaring mee voor ik dit erop ga smeren?

runasays

Re: vuile motorolie op hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:18

het klinkt niet heel gezond, maar ik heb het ook wel gehoord, ik volg dit topic ook even!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:20

Nee, niet doen :n
Dat is een oud boeren-middeltje, maar in de olie zitten kankerverwekkende stoffen..
Tegen droge hoeven werkt alleen heel veel water. Gewoon een flinke modderpoel maken voor de drinkbak zodat je paard zelf een aantal keer per dag door de modder moet.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 11:20

runasays schreef:
het klinkt niet heel gezond, maar ik heb het ook wel gehoord, ik volg dit topic ook even!

zolang je het er niet te dik op smeert, zou dit snel intrekken

je mag geen vuile olie nemen van diesel want hier zit roet bij in en dit is giftig!

maar toch liever eerst ervaringen ;)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:21

Sluit me helemaal bij 8nnemiek aan
Niet doen, vroeger smeerde ze het ook op wonden etc, zitten zware chemicalieen in :n
gewoon goed vochtig (10min onder de slang oid per dag) houden en helemaal niks op de voeten smeren..

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:22

Je hebt hoefcrème, die gebruik ik nu. Mijn verzorgpony had ook hele erge brokkelhoeven met scheuren etc, maar sinds ik de crème gebruik heeft hij gewoon mooie hoeven :j

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:25

Nee inderdaad niet doen, is beetje broodje aap, van vroeger.

Wat je beter kunt doen is de hoeven dagelijks nat maken (bijvoorbeeld nat maken en vervolgens de slang op de grond leggen tijdens het poetsen en heel zachtjes laten stromen) en daarna insmeren met een eigen mengsel van zonnebloemolie en azijn 50%/50%.

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:25

nog nooit van gehoord
het lijks me ook super slecht....

HorseDreamx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:48

8nnemiek schreef:
Nee, niet doen :n
Dat is een oud boeren-middeltje, maar in de olie zitten kankerverwekkende stoffen..
Tegen droge hoeven werkt alleen heel veel water. Gewoon een flinke modderpoel maken voor de drinkbak zodat je paard zelf een aantal keer per dag door de modder moet.

Als je pony droge hoeven heeft kan je inderdaad ze gewoon nat spuiten.
Maar je kan ook hoef olie kopen dat iedere avond even insmeren

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:49

Dat deden ze dertig jaar geleden bij ons op de manege.... Lijkt me niet erg gezond.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:13

Nog beter: Laat de smid komen om de hoeven goed te kappen en zorg ervoor dat je de hoeven regelmatig natmaakt ( bij voorkeur door een blubberplas te maken bij de waterbak )

Ik blijf me ervan verbazen dat er mensen zijn die dit soort ouderwetse "bakerpraatjes" nog steeds toepassen. De dokter doet toch ook geen aderlating meer bij mensen omdat dit ze zou genezen??

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:47

VSW -> BEH

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:24

De droogte is niet zozeer het probleem. Mijn paarden woonden een tijdje op zand en beton, waar je ook totaal geen dauw op hebt. Zolang je de hoeven maar regelmatig bekapt en voorkomt dat de hoefwand gaat uitsteken t.o.v. de zool is er niets aan de hand en gaan de hoeven ook niet scheuren en brokkelen. Ik ging gewoon in draf en galop over het asfalt en er brak nog geen flintertje af.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 15:02

Je kan ook honing op en in de hoeven smeren helpt goed tegen scheuren. Tip van de hoefsmid

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 15:08

Arabesk schreef:
De droogte is niet zozeer het probleem. Mijn paarden woonden een tijdje op zand en beton, waar je ook totaal geen dauw op hebt. Zolang je de hoeven maar regelmatig bekapt en voorkomt dat de hoefwand gaat uitsteken t.o.v. de zool is er niets aan de hand en gaan de hoeven ook niet scheuren en brokkelen. Ik ging gewoon in draf en galop over het asfalt en er brak nog geen flintertje af.

Ik ben het hier niet mee eens, want de hoefsmid komt elke 8 weken bij ons en de ene merrie hoeft vaak bijna nooit wat af, maar haar hoeven zijn niet zo sterk als die van een van de andere merries, terwijl de laatste van wel aardig wat hoef ontdaan wordt :o Overigens hebben de andere 8 er geen last van.

Ik heb vochtinbrengende hoefcreme, zodat het beetje vocht dat in de hoef zit niet direct verdampt raakt. En biotine wil soms ook nog wel eens helpen voor de elasticiteit van de hoeven.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 15:09

how sorry, de laatste zin van de quote moet weg, want daar heb ik geen mening over en ik geloof dat best, maar niet alle paardenhoeven zijn gelijk net als niet elk paard.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 15:14

ingedodo schreef:
Je kan ook honing op en in de hoeven smeren helpt goed tegen scheuren. Tip van de hoefsmid

Deze tip werkt bij paarden die White Line Disease hebben en daardoor scheuren in de hoef. Tegen 'gewone' scheuren door droge hoeven helpt het niet....

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 16:07

klinkt echt heel erg slecht.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 09:25

Tallie1979 schreef:
Ik blijf me ervan verbazen dat er mensen zijn die dit soort ouderwetse "bakerpraatjes" nog steeds toepassen. De dokter doet toch ook geen aderlating meer bij mensen omdat dit ze zou genezen??
Nee hoor, in deze moderne tijd gebruiken we bloedzuigers _O- :D _O- !

Het is idd ongelooflijk dat dit soort idiote 'tips' steeds weer opduiken, maar nog gekker is dat er nog mensen zijn die ze serieus nemen.
Volgens mijn hoefsmid is het regelmatig goed natmaken van de hoeven nog steeds de beste remedie tegen droge, scheurende of brokkelende hoeven. Invetten is vindt hij heel slecht voor de hoeven en hoefolie werkt volgens hem niet beter dan water. Kortom: de beste (en goekoopste) remedie is idd een midderpoel bij de waterbak!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 13:07

Citaat:
Nee hoor, in deze moderne tijd gebruiken we bloedzuigers !

Zo modern is het niet hoor het is echter al heel oud net als het gebruik van maden bij vieze wonden :D

Motor olie op dieren vind ik wel heel erg achterhaald. Ik weet dat sommige graag smeren maar koop dan wel een goed product.

JustAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:31

ik heb ergens gehoort dat ze dit vroeger deden maar dat het heel slecht schijnt te zijn

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 19:35

Mezelf even ge quote uit een ander topic...

Olie (ook benzines en diesel etc)= koolwaterstoffen = o.a. benzeen wat kankerverwekkend is, door inslikken, inademen en door de huid.

Er is een reden dat er in NL alle benzinestations zelfbediening hebben dat heet : arbowet. Dit soort producten kunnen namelijk acute leukemie, chronische leukemie en verder nog allerlei soorten kanker veroorzaken. dus blijven we het maar lekker op onze paarden smeren

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:24

Met dit weer zijn de hoeven droog en vaak ook knetterhard.

Water is datgene wat nog het beste is, een modderpoel bij de waterbakken is inderdaad een fijne optie.
Verder zorgen dat je de hoeven kort genoeg houd, zodat er minder kans op scheuren is.

Citaat:
Ik heb vochtinbrengende hoefcreme, zodat het beetje vocht dat in de hoef zit niet direct verdampt raakt.

Mag ik vragen hoe dat precies werkt, vochtinbrengende creme?

Vionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:13

Volgensmij bedoel je verlopen olie, daar zat mijn opa ook over te praten...
Zoals hierboven word gezegd, gewoon nathouden.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:16

Vochtinbrengende hoefcreme? Klinkt dat niet mooier dan het is?