Voor het eerst ijzers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Isis_Quinto

Voor het eerst ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 09:23

Hallo allemaal!

Mijn pony krijgt nu voor het eerst ijzers voor het outdoorseizoen.
Maar moet mijn pony dan wennen aan de hoefijzers?
Kan ik gelijk rijden of moet ze even paar daagjes wennen?
Mijn pony krijgt ijzers een dag voor de wedstrijd.
Zou dat kunnen
Laatst bijgewerkt door Isis_Quinto op 25-04-10 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Re: Voor het eerst ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:26

Verschilt sommige paarden zijn gevoelig en kun je beter een dag of 2 laten staan elke keer dat ze nieuwe ijzers hebben andere niet. Zou zoiezo de zelfde dag geen zware training doen gezien het paard z'n "schoenen" wel even moet inlopen zeg maar.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 11:38

Ik heb mijn paard even een paar dagen laten wennen.. op zich was hij er zo aan gewend.. enkel het geluid op straat vond hij erg raar..

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 13:08

Mijn merrie schrok de eerste keer ijzers vooral heel erg van het geluid dat ze voortbracht. Die nam een stap en vervolgens een sprong in de lucht. Ik heb daar echt even de tijd voor moeten nemen om haar daaraan te laten wennen.

Bonny1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 13:09

Die van mij liep er zo mee weg :P

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:41

SV-->BEH

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:15

die van mij heb ik de eerste dag er aan laten wennen en de volgende dag ben ik gewoon weer gaan rijden geen probleem verder. :)

__thalisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:13

je moet gewoon even kijken wat jou paard er van vind .
miscchien loop die de dag erna goed net als de meeste paarden en soms na 2 dagen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:15

Mag ik vragen waarom je je paard op ijzers laat zetten? ben je je trouwens bewust van de hoeveelheid schade ijzers kunnen aanrichten en dat ze meer kwaad dan goed doen?

Isis_Quinto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 14:44

Maartje1990 schreef:
Mag ik vragen waarom je je paard op ijzers laat zetten? ben je je trouwens bewust van de hoeveelheid schade ijzers kunnen aanrichten en dat ze meer kwaad dan goed doen?

Mijn pony's hoeven groeien (bijna) niet
Ze is nog nooit naar de hoefsmid geweest zowat.
Als ik op de weg rijd dan slijten ze veel te veel.
De hoefsmid zij dat het wel kon en dan ze goed bij moest veilen ofzo.
Ze glijd echt heel snel uit als het gras nat is en ben een keer onderuit gegleden met haar.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:52

ikzelf zou nooit de dag voor een wedstrijd laten bekappen en/of beslaan. omdat in normale omstandigheden de hoeven toch wel een stuk worden ingekort en de stand wat kan verschillen. Meestal rij ik de dag zelf niet of alleen een half uurtje voorwaarts neerwaarts, zodat de pezen wat kunnen wennen en de dag erna doe ik het meestal ook nog iets rustiger aan.
Ik weet er ook die een week uittrekken: maandag smid, woensdag, donderdag rijden en eventueel zaterdag en dan zondag wedstrijd. dan heeft paardlief een week om aan z'n nieuwe schoenen te wennen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:58

en als ze snel slijten loopt ze dan gevoelig? als je ijzers hebt zal je paard juist nog sneller glijden.

En om je vraag van voor een wedstrijd te beantwoorden, sommige paarden kunnen nogal stijf zijn als ze opnieuw beslagen zijn vooral als ze voor 't eerst beslagen worden.

Ik zeg sowieso geen hoefijzers onder doen, heeft zoveel meer nadelen dan voordelen.

Isis_Quinto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 15:01

Ze loopt nogniet heel erg gevoelig.
Ik doe natuurlijk in de hoefijzers proppen.
anders zouden ze idd sneller uitglijden
Maar de hoeven worden maar korter en korter enzo.
Als de ijzers er af gaan kan de hoef wel wat schade hebben
maar de hoefsmid vijlt het bij en doet er weer ijzers onder.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:05

Nadelen van hoefbeslag:

- Het is tegennatuurlijk. Een lichaamsvreemd voorwerp wordt met nagels aan de hoef bevestigd
- Het fixeert de hoef en vermindert altijd enigszins de normale beweeglijkheid van de hoornschoen
- De hoefnagels beschadigen de hoornwand
- De hoef droogt gemakkerlijker uit
- De tegendruk van de bodem tegen de zool en de straal wordt iets verminderd
- Het hoefijzer vermindert de natuurlijke schokbreking
- Paarden met hoefijzers glijden eerder uit dan paarden zonder hoefijzers
- Doordat in de voorste hoefhelft genageld wordt, slijt de draagrand in het toongedeelte nauwelijks en in het verenen gedeelte juist wel. Hierdoor verandert na enkel weken de hoefvorm en dus de VOETAS (!!!)

Uit 'Hoefproblemen' Rob van Nassau

Schadelijke effecten van hoefijzers

• Gebrek aan slijtage, de hoef wordt langer dan in de natuur
• Hoogfrequete trillingen door het neerkomen van ijzers op harde ondergrond vernietigen haarvatenweefsel in de hoef
• Verminderd hoefmechanisme
• Vermindering van de natuurlijke schokabsorptie met zo’n 70 tot 80%. Een beslagen paard dat op straat stápt ondervindt driemaal de impactkrachten dat een onbeslagen paard ondervindt in draf. Dit speelt een rol bij artrose, verbening etc
• Beperking van beweeglijkheid van de zool, met als gevolg keuzingen van de zool.
• Nagels doorboren de hoornschoen, verstoren de isolerende functie en langs de nagelgaten kunnen bacterieën en schimmels de hoef binnendringen
• Groter gevaar op (zelf)verwonding bij aantrappen of klappen van andere paarden
• Gewicht van het ijzer verandert de vliedende kracht bij bewegingen
• Verstoorde afwikkeling van de voet bij beweging, wat leidt tot overbelasting en of verbening van hoefkraakbeen
• Versmalling van de hoef
• Veranderde grip op de ondergrond (hoefijzer is gladder, of juist stroever met kalkoeken)
• ‘Orthopedisch’ beslag met zooltjes, balken etc belemmeren de doorbloeding nog meer en veroorzaken nog grotere ongevoeligheid in de hoef en blokkeren zo de pijn. Dit geeft de indruk dat ‘orthopedisch’ beslag genezend werkt.

bron: “Shoeing: A necessary Evil?” Dr. Hiltrud Strasser, 1999, ISBN 0-9685988

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:06

Mijn pony liep er ook zo mee weg alsof het heel normaal was... Heb diezelfde middag nog gesprongen.. No problem

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:12

@Maartje: (effe offtopîc) dan heb jij altijd al geluk gehad met jou paarden, ik heb er namelijk al enkele gehad die echt niet zonder ijzers kunnen wegens te weke en snel slijtende hoeven van slechte kwaliteit. Ik zet mijn paard geen maanden kreupel omdat nagelgaten slecht zijn voor de hoef en moeten uitgroeien vooraleer verbetering kan optreden. Maar je hebt wel een punt, bij gezonde goed groeiende hoeven (afslijten iets minder dan groei) dan zijn ijzers idd vaak overbodig.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:16

Maartje, toch opvallend dat het zo vreselijk slecht is, en sommige paarden dan wegens revalidatie op ijzers worden gezet, en niet gewoon blootvoets kunnen revalideren :)

Gewoon rustig die dag laten staan en daarna weer oppakken hoor TS :D

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:24

Maartje, ik geloof dat dit niet een topic is over de voor en nadelen van ijzers. En de TS heeft al uitgelegd waarom ze voor ijzers kiest.

Isis_Quinto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 17:07

Tuurlijk heeft het ook zijn nadelen.

Maar moet je kijken hoeveel paarden er uit glijden enzo,
en ik ken iemand zijn paard die moet hoefijzers omdat anders de hoef gaat spleten.
Maar je hebt wel gelijk, maar er zijn genoeg voordelen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 01:59

Ik denk ook niet dat dit topic is aangemaakt om mij erop te wijzen dat dit topic hiervoor niet is aangemaakt. Ik blijf netjes ontopic en wijs haar op de nadelen van hoefijzers. That's all :Y)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 02:24

Bezint eer ge begint, zou ik zeggen. Elke 2 maanden hoefijzers wisselen is no fun. Wij zijn overgestapt op natuurlijk bekappen, en dat bevalt heel goed. Juist de beslagen paarden hebben nu de meeste problemen. Overigens las ik laatst dat meer dan 50% van de Nederlandse paarden te dik is en te weinig beweging krijgen, waardoor allerlei hoefproblemen ontstaan. Daar zal dan het beslaan weinig aan veranderen...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 08:54

Mijn vraag ook waarom ijzers? is het een medische noodzaak?
Het uitglijden heeft ook met de balans te maken en denk je dat het met een ijzers niet gebeurd, juist eerder lijkt mij.
Dat ze nooit aan de onderkant hoeven bij gewerkt is op zich een goed teken wees blij dat je pony goeie hoeven heeft van ijzers worden ze er niet beter van.
Als de hoefsmid zegt dat et wel kan, waarom dan ijzers?

Voordelen aan ijzers zie ik ook niet zo, kost een berg geld, maakt de hoeven kapot en op den duur gaat de natuurlijke vorm verloren, ze kunnen met sneeuw nauwelijks buiten, als je kalkoenen erin draait dan maak je je paard echt kapot door de klappen die anders op gevangen worden,
Denk dat het uit glijden een kwestie is van trainen en samen met je pony in balans te komen, zodat de pony niet uitglijd.
Maar misschien vind je het wel stoer om ijzers hebben, dat geluid van ijzers vinden mensen ook vaak heel stoer.
Ik zou je aanraden om je eens echt in een hoef te verdiepen, voor je er ijzers onder plakt,
Natuurlijk bekappen hoeft niet eens een goeie smid kan de hoeven ook zo bekappen dat ook zonder ijzers kan dressuur,springen en buiten kan rijden op het asfalt kan galopperen enz enz

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:01

@Midgie
De mijne hebben met ijzers gewoon buiten gelopen van de winter!!
Mijn arabier kan niet zonder voorijzers (krijgt hij zoolkneuzingen van)
En ja ik heb mijn paarden op ijzers omdat het zo stoer klinkt op de weg (die kende ik trouwens nog niet....).

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:08

Als de hoefjes lekker kort blijven. En er nog nooit een hoefsmid bij geweest is.
Denk ik dat je hele gezonde hoeven hebt. Dan slijt er even veel af als er bij groeid.

Hou beetje rekening met veel in de berm lopen weinig op harde en het omt helemaal goed.

Zonde om er ijzers onder te zetten, als het niet strikt noodzakelijk is.
De hoefsmid zij dat het wel kon en je ze goed bij moest veilen.

Effe kijken wat ie doet als je ze er wel onder laat zetten. Mischien moet ie er effe aan wennen. Zou zelf effe rustig aan doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:10

Gewoon die ijzers eronder tikken als jij en de smid vinden dat dit nodig is.

Ga jij outdoor springen, dan heb je ze gewoon nodig voor de veiligheid.