Benen wel of niet afspuiten na het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nimmy

Benen wel of niet afspuiten na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 19:32

Vandaag samen met een vriendin in een oude Amazone zitten bladeren, stond een artikel in over benen afspuiten na t rijden.

Zelf spuit ik ze meestal wel af, om de benen weer even te koelen na t werk.

Alleen daar stond dat je t beter niet kon doen omdat de bloedvaten dan sluiten en de afvalstoffen dan minder goed afvoeren, als je het dan al doet moest je daarna de benen weer warmstappen, beetje wisseldouche idee.

Wij kwamen er samen niet uit wat beter is, wel of niet af spuiten, ik ben er niet van overtuigd dat afspuiten slecht zou zijn en haar leek t een logische redenering om t niet te doen.

Wat doen jullie en waarom?

Pascha

Re: Benen wel of niet afspuiten na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:35

Ik doe het niet altijd. Je maakt de benen elke keer onnodig nat (want echt koelen doe je alleen met ijs, of min.20 minuten met koud water). De kans op mok wordt erg groot als je elke dag afspuit.

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:13

Je kan een paard beter wat langer uitstappen (wanneer het paard met beschermers loopt die eventueel even af die) dan koelen ze natuurlijker af dan wanneer je ze afspuit. Als je ze afspuit krijgen ze ook nog eens ineens koele benen en dat kan ook niet super goed zijn. daarbij is de kans op mok ook groter en het is niet goed voor de hoeven (heeft een smid mij ooit eens verteld).

Zomers doe ik het ook wel eens hoor maar dan gewoon met lekker lauw water. Iedere keer na het rijdens is niet nodig in mijn ogen

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:17

Afspuiten met als doel koelen heeft alleen nut als je minstens 10 minuten per been afspuit.
Korter spuiten bereikt de pezen niet.Wel goed om vuil weg te spoelen.
Ik spuit nooit,ben er te lui voor.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 20:21

Ik spuit de benen allees af als ik door het water ben geweest (plas in de buurt).
Dat vind ik niet zo vris, en weet ook niet wat daar allemaal wel niet in zit,
dus spoel ik ze even af, maar wel met warm/lauw water. In de zomer doe ik hem wel
eens helemaal met lauw water en daarna lekker de bak in ;)

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:01

Ik doe het nooit. Na het rijden gaat hij gewoon op de wei, dan koelen de benen langzaam af.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:07

Ik spuit de benen maar net af om het natte zand eraf te halen, maar nooit om te koelen. Daarnaast maak ik de hoeven met water schoon.

Wat al gezegd werd om echt te koelen, moet je minimaal 10 minuten bezig zijn. Ga zelf maar eens onder een kraan staan. Met even spoelen krijg je geen koude voeten. Op het moment dat je er een tijdje onder blijft wordt het pas koud.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:12

Mijn eigen paard spuit ik alleen de benen af na het rijden in de bak of na een zanderige bosrit.

Maar bij de jonge paarden die ik reed, spoot ik wel na het rijden de benen af iets langer dan 5 min per been. De eigenaar van de paarden wilde dit gedaan hebben. Deze paarden werden niet lang uitgestapt.

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 21:13

Door het afspuiten met koud water, krijg je vasoconstrictie (vernauwing) van de oppervlakkige (afvoerende) aders. Die aders liggen meer aan de oppervlakte voor afstaan van overmatige warmte. Dat hebben wij ook, bij warm weer liggen de aders op je handen en armen meer zichtbaar, ze zijn dan wijder (vasogedilatatie). De (bloedaanvoerende) slagaders liggen dieper, want die moeten beter beschermd zijn omdat als die beschadigen het gevaarlijker is. Je zou dan kunnen doodbloeden!
Door het afspuiten met koud water stopt de natuurlijke afkoeling dus.... Daarnaast is het niet een fijne ervaring, ga zelf maar eens na het sporten je eigen benen met koud water afspoelen, dan ervaar je een onprettige prikkelende pijnsensatie...
Wil je koelen door af te spuiten, dan kan je dat beter met lauw water doen, zowel wat betreft comfort als wat betreft doelmatigheid. Het lauwe water neemt wel de overtollige warmte over van het bloed, maar geeft geen ongemak voor het dier en zorgt niet voor vasoconstrictie.
-:) +:)+

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:19

Zelf spuit ik nooit de benen van de paarden af na het rijden. Ik stap ze gewoon goed uit, waarom af koelen met water? Zeker als je weet dat het in één minuut niet wil. (zoals al eerder vermeld)
En daarbij kan het op een natuurlijke manier afkoelen..

thysvisscher heeft dit onderwerp mooi verwoord en ik ga er dan ook in mee.. uit zijn bericht blijkt maar dat dit niet eens een vorm is van 'Antropomorfisme' aangezien het voor mensen ook niet goed is te koelen met koud water na een lichamelijk inspanning.

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:25

thysvisscher schreef:
Daarnaast is het niet een fijne ervaring, ga zelf maar eens na het sporten je eigen benen met koud water afspoelen, dan ervaar je een onprettige prikkelende pijnsensatie...

Ik ben de betreffende vriendin en dit is dus exact wat ik zei ;) Ik ga na het rijden toch ook me voeten, benen en handen niet afspuiten met ijskoud water... Ik spuit zelf als ik in de blub gereden heb de benen wel af maar dan met lauw water omdat ik zelf ook geen koude straal op me zou willen hebben zeg ik altijd :P

Volgens het betreffende artikel dien je om het ook maar enig nut te laten hebben de benen zelfs minstens een uur te moeten afspuiten. Oftewel zeker een kwartier per been. Verder werd idd aangegeven dat je daarna de benen weer warm moet stappen (dat dus ivm met de vaat vernauwing waardoor de afvalstoffen dus niet afgevoerd kunnen worden)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:30

Een paardenbeen met een mensenbeen vergelijken is natuurlijk zowiezo onzin daar een paard in het onderbeen slechts pezen heeft en een mens spieren.
Mijn vroegere fysio raadde me wel altijd aan om mijn benen koud af te spuiten (die van mezelf dus) dit om de doorbloeding te stimuleren.
Nooit gedaan,ook te lui voor....

M_eerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 11:52

Ik spuit de benen ook bijna nooit af, alleen in de zomer af en toe, dan worden ze lekker gewassen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 11:57

Ik spuit ze vooral af om het zand/modder er af te halen. Anders ben je inderdaad ong driekwartier bezig om alle benen goed koel te krijgen. Dat teveel water voor de hoeven slecht is, lijkt mij onzin...

Universely

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:54

Als ze vies zijn spoel ik ze af met lauw water, alleen als het niet vriest met koud water is juist goed voor de bloedvaten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:56

Ik spuit ze schoon :P vandaag dikke bende in de bak, paard helemaal vies. Mooi de slang er effe tegen.

M_eerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:04

Ik spuit ze ook niet af als ze vies zijn. Na het rijden gaan ze de wei in en dan koelt het vanzelf wel af

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:06

ik spuit ze zo af en toe wel af,
met koud water gaat de bloeds omloop beter werken, dus heb je minder kans op vocht tussen de pezen.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:08

Ik spuit de bene af in de zomer maar verder ook niet, goed uitstappen gebeurt zowiezo altijd. Of ze moesten echt vies vies zijn maar dat valt nou wel mee..

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:08

Waar ik werk moet ik altijd de benen (voor tot de knie en achter tot de enkel) afspuiten nadat ze gereden zijn..

Dus wij doen het iedere dag

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:14

Ik spuit ze na het rijden vaak wel even af, wat hierboven ook al gezegt wordt om de bloedsomloop te stimuleren. :)

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 18:30

goed voor de bloedomloop dacht ik ook altijd, maar of dit ook zo is betwijfel ik dus naar aanleiding van die tekst...

Aan de ene kant kou is beter voor pezen dan warmte, aan de andere kant dat verhaal over de afvoer van afvalstoffen klinkt ook wel logisch...

Wat betreft de vergelijking met eigen benen, zit idd verschil in, dus die vergelijking gaat voor mij niet op.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:32

Op Anky haar site staat ook iets over koelen van de benen. Ben zo terug ga het even opzoeken!

Edit:

We vroegen dierenarts Maarten Aarts van DAP St. Oedenrode om advies: ‘De temperatuur in de pees loopt op tijdens het werk. Als deze temperatuur heel hoog oploopt is dat niet goed voor de structuur van de pees die opgebouwd is uit allerlei eiwitten, bijvoorbeeld collageen. Die structuur kan bij hele hoge temperaturen als het ware ‘uit elkaar vallen’ en dat kan weer allerlei vervelende gevolgen hebben (denk aan peesblessures). Door te koelen, daalt de temperatuur in de pees weer.’

De (onder)benen Anky’s paarden worden altijd gekoeld, ook als het winter is. Anky’s wedstrijd groom Willeke: ‘als het echt héél erg koud is, dan spuiten we af met water waar de kou net vanaf is. Daarna maak je de benen heel goed droog, ook met het oog op mok dat in de winter toch vaker voorkomt dan in de zomer. Als je de benen niet nat wilt maken, is een goed alternatief is icepacks. Daarmee koelt het been van het paard ook en houd je het been droog.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:36

Ik stap mijn paard wel eerst uit, het is niet dat hij nog staat te stomen en ik hem op de afspuitplek parkeer om zijn nog erg warme benen met ijkoud water af te spuiten. Stap hem eerst lekker uit, dan rustig afzadelen etc en dan nog even de benen afspuiten. Doe het niet altijd, maar als ik de tijd heb en de afspuitplaats is vrij doe ik het vaak wel :j

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:37

Whitepanther schreef:
thysvisscher schreef:
Daarnaast is het niet een fijne ervaring, ga zelf maar eens na het sporten je eigen benen met koud water afspoelen, dan ervaar je een onprettige prikkelende pijnsensatie...

Citaat:
Ik ben de betreffende vriendin en dit is dus exact wat ik zei ;) Ik ga na het rijden toch ook me voeten, benen en handen niet afspuiten met ijskoud water... Ik spuit zelf als ik in de blub gereden heb de benen wel af maar dan met lauw water omdat ik zelf ook geen koude straal op me zou willen hebben zeg ik altijd :P

een paard heeft hele andere grenzen dan ons, veel hogere pijngrens, staan in de winter gewoon buiten. en hebben daar de weerstand voor.
Laatst bijgewerkt door ziamara op 05-04-10 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt