paard loopt slecht zonder ijzers?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

suvan

paard loopt slecht zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 14:51

Ik heb sinds kort een nieuwe pony, met ijzers. Nu ben ik liever van zonder de ijzers, en wil ze eraf laten halen zodat ze weer goed stevig kunnen groeien (duurt een tijdje maar dat komt wel)

Nu zegt de vorige eigenaar: die moet op ijzers want zonder loopt ze slecht.

Ik snap niet wat ermee bedoed word want zelf weet ze dat ook niet, wat moet ik me daar dan bij voorstellen?

kiaraaaJarig

Re: paard loopt slecht zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:55

Nou mijn pony staat al super lang op ijzers, en 1 keer werden ze eraf gehaalt voor de wei piriode. en ze liep gelijk kreupel voor een lange tijd. Dus ik denk dat jou pony er ook aan gewent is. en als je ze van de ijzers afhaalt, verandert de stand van de hoeven en daardoor lopen ze meestal kreupel.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 15:00

oh er wordt gezegd dat ze achter laag op de verzenen staat, dat had mn vorige juist aan de voorkant en de hoefsmid hield daar rekening mee met bekappen.

Ben alweer een stukje wijzer waarom dus....

edit: het schijnt dat het wel erg meevalt, dus hier mag een slotje op :P

kiaraaaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:41

oke maar je hebt dus wel de ijzers eraf laten halen?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:44

O, dat herken ik wel. Mijn paard kan ook niet zonder ijzers. Ze staat op een bepaalde manier op de ijzers, zodat het beter voor haar schouder is. Zonder ijzers loopt ze minder fijn.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:47

mijn paard heeft 8 jaar op ijzers gelopen, nu zijn ze eraf. Ze heeft vanaf dat moment slecht gelopen maar begint heel langzaam te herstellen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:57

Hier op wei heeft een paard gestaan dat minimaal 7 jaar op ijzers heeft gestaan, daar hebben ze toen ook alles onderuit gehaald. De eerste paar dagen ging het slecht (ook omdat de grond hard bevroren was), paard liep stokkreupel. Maar na een week ging het helemaal super, paard liep beter dan ooit :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:49

Als een paard niet zonder ijzers kan moet er direct een alarmbel gaan rinkelen; je paard heeft zulke slechte voeten dat hij niet zonder 'krukken' kan lopen. Nou kan hij zich mbv die krukken aardig voortbewegen, maar zonder komt hij geen stap vooruit. Hmm, probleem. Het is niet wenselijk dat hij heel lang op krukken blijft lopen, maar dat zijn voeten genezen van een medisch probleem dat er is.

Afbeelding

Het probleem waardóór het paard niet zonder krukken kan lopen moet worden opgelost. Dat gaat niet door hem maar op krukken te laten blijven lopen. De óórzaak moet opgespoord worden.

Dat kan in sommige gevallen betekenen voor ruiters dat het paard een herstel periode gegund moet worden en dus een tijd de weide opmoet om de zieke hoef te genezen. Pas als het paard weer fijn zonder ijzers kan lopen kun je weer met hem aan de slag. Immers een invalide jaag je ook niet de atletiekbaan rond op zijn krukken :+

Wel kunnen hoefschoenen in de tussentijd verlichting geven als het paard gevoelig loopt en je hem toch beweging wilt geven. Voordeel is dat je die áf kan doen en het paard dus niet 24 uur per dag met krukken moet lopen, omdat jij een uurtje wil rijden.

Nadeel van ijzers is ook nog eens dat daar zoveel gezondheidsnadelen aan kleven, dat als een paard ijzers onder geslagen krijgt, de hoeven alleen maar slechter en slechter gaan worden. Omdat o.a. de doorbloeding van de hoef minder wordt. Bovendien kan een hoef niet op een natuurlijke manier afslijten als het op een ijzer staat.De verzenen slijten harder dan de toon, waardoor de stand van de hoeven al snel verandert na een beslagbeurt. Júist voor paarden die rug of schouderklachten hebben is zo'n standsverandering niet wenselijk en zou blootsvoets lopen beter zijn, omdat je dan de hoeven telkens tussentijds kan (laten) bijwerken zodat de juiste stand aangehouden wordt.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 20:21

zoals gezegd: het schijnt wel mee te vallen allemaal, de ijzers gaan eronderuit en dan gaan we heel langzaam opbouwen

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:24

Als je het samen met de smid bekijkt kun je altijd proberen om de ijzers eraf te laten. Een goede smid kan wel inschatten wat kan of niet kan. Succes en veel plezier van je nieuwe pony. ;)

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 08:43

Mijn paard stond ook jaren op ijzers, heb ze er afglopen jaar laten afhalen. Hij liep toen op harde grond (klinkers) gevoellig. Hier moest hij overheen groeien, het gaat nu goed en hij krijgt zolang het niet nodig is geen ijzers meer. Misschien dat dit ook bij je pony het geval is?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:14

Arabesk schreef:
Als een paard niet zonder ijzers kan moet er direct een alarmbel gaan rinkelen; je paard heeft zulke slechte voeten dat hij niet zonder 'krukken' kan lopen. Nou kan hij zich mbv die krukken aardig voortbewegen, maar zonder komt hij geen stap vooruit. Hmm, probleem. Het is niet wenselijk dat hij heel lang op krukken blijft lopen, maar dat zijn voeten genezen van een medisch probleem dat er is.

Afbeelding

Het probleem waardóór het paard niet zonder krukken kan lopen moet worden opgelost. Dat gaat niet door hem maar op krukken te laten blijven lopen. De óórzaak moet opgespoord worden.

Dat kan in sommige gevallen betekenen voor ruiters dat het paard een herstel periode gegund moet worden en dus een tijd de weide opmoet om de zieke hoef te genezen. Pas als het paard weer fijn zonder ijzers kan lopen kun je weer met hem aan de slag. Immers een invalide jaag je ook niet de atletiekbaan rond op zijn krukken :+

Wel kunnen hoefschoenen in de tussentijd verlichting geven als het paard gevoelig loopt en je hem toch beweging wilt geven. Voordeel is dat je die áf kan doen en het paard dus niet 24 uur per dag met krukken moet lopen, omdat jij een uurtje wil rijden.

Nadeel van ijzers is ook nog eens dat daar zoveel gezondheidsnadelen aan kleven, dat als een paard ijzers onder geslagen krijgt, de hoeven alleen maar slechter en slechter gaan worden. Omdat o.a. de doorbloeding van de hoef minder wordt. Bovendien kan een hoef niet op een natuurlijke manier afslijten als het op een ijzer staat.De verzenen slijten harder dan de toon, waardoor de stand van de hoeven al snel verandert na een beslagbeurt. Júist voor paarden die rug of schouderklachten hebben is zo'n standsverandering niet wenselijk en zou blootsvoets lopen beter zijn, omdat je dan de hoeven telkens tussentijds kan (laten) bijwerken zodat de juiste stand aangehouden wordt.

U lijkt met uw schrijven op Jomanda, die alle mensen van hun krukken en rolstoel kon genezen?
Hoe moeilijk het ook voor u te accepteren is, dat niet alle paarden altijd zonder ijzers kunnen. Mijn voorkeur gaat ook naar gezonde hoeven die zich redden met regelmatig correct bekappen. Het is niet zo dat elke hoefsmid maar alle paarden beslaan omdat hij hoefsmid is. Maar een hoefsmid zal een paard niet van zijn recht op beslag onthouden, ten koste van het welzijn van het paard. Als beslag beter is voor de welzijn van het paard, zodat die zonder pijn, ongemak en ongenoegen kan lopen. Zal de hoefsmid zich daar aan houden, zie het als een gelofte en eed aan de paarden die afgelegd is.
Het kan en mag toch niet de bedoeling zijn dat paarden tijden kreupel lopen en staan, met de gedachtegang afharden van de hoeven? Hoefschoenen en natuurlijk bekappen leuk en wel, maar niet het paard bewust onthouden.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:37

Ieder paard kan zonder hoefbescherming maar niet ieder paard kan functioneren zonder hoefbescherming.

Arabesk zal het hier vast mee eens zijn anders kiest zij niet in bepaalde gevallen voor hoefschoenen. Of iemand voor hoefschoenen of hoefijzers kiest is mij in sommige gevallen om het even.

Er zijn aandoeningen en gevallen die zeer zeker hoefijzers vereisen, sommige gevallen van bijv. : losse wand, hoornscheuren, standcorrecties, orthopedische gevallen, zware (sportieve) belasting enz. . De lieden die beweren dat deze situaties, altijd, enkel met bekappen op te lossen zijn, zijn naar mijn mening teveel met hun eigen principes bezig en niet met het welzijn van het paard.

Een hoefsmid kan kiezen om bepaalde aandoeningen met of zonder ijzers op te lossen, volgelingen van NB kennen maar 1 weg...die zonder ijzers.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:37

FaberSmid schreef:
Het kan en mag toch niet de bedoeling zijn dat paarden tijden kreupel lopen en staan, met de gedachtegang afharden van de hoeven?.

Toch jammer dat je mijn woorden verdraait en dingen in de mond legt die ik niet gezegd heb. Hoeven moet je niet 'afharden' en geen enkel paard hoeft met NB kreupel te lopen. ELK paard kan pijnvrij lopen mbv hoefschoenen met pads en als het nodig is (HB paarden) pijnstilling.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:12

Arabesk ik aprecieer dat jij liever ijzerloos ziet, alle respect hiervoor, maar zeg geen foute dingen, ik zeg dat ook niet over het ijzerloos lopen.
Ijzers hoeven zeker niet slecht te zijn, ijzers zorgen niet voor een echte belemmering, ijzers zijn niet storend voor de doorbloeding, en ijzers vergelijken met een ziekte in stand te houden, krukken nee das totaal een fout inzicht van jou.
Jij mag een mening hebben maar je mag de jouwe niet als enige goede gaan aanpraten aan iedereen want je bent zeker ook God niet hé.
Mijn eigen paarden lopen meestal ijzerloos maar soms is het echt wel noodzakelijk , en je kan echt geen weektocht gaan doen zonder ijzers, en andere paarden zijn soms te gevoelig of nog een ander probleem.
Loop jij ook elke dag zonder schoenen ?????? et zou echt wel kunnen hoor maar of het leuk is dat is weer iets anders natuurlijk.

Arabesk schreef:

Afbeelding

Diamantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:49

ijzers belemmeren toch de doorbloeding?

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:53

Ik zou het gewoon proberen, de mijne heeft ook geen ijzers.
Gaat prima aan het begin liep ie op eieren nu niet meer

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:57

Als we nu eens stoppen met doorfokken en weer fokken op echt kwaliteit krijg je ook niet zoveel paarden met diverse afwijken waarvoor je vaak ijzers nodig hebt.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:00

mijn paard heb ik toen ook van de ijzers gehaald, zijn beenstand veranderde en de manier van lopen. Waardoor hij nek / schouder klachten kreeg. Hij bleef super gevoelig lopen, en uiteindelijk liep hij echt voor geen meter meer. Niks medisch kunnen vinden, dus toch maar weer ijzers eronder gelegd.

Mijn nieuwe paard loopt gewoon op blote voeten heeft een hele goede kwaliteit hoef :)
Laatst bijgewerkt door vencedor op 14-01-10 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:00

Arabesk schreef:
ELK paard kan pijnvrij lopen mbv hoefschoenen met pads en als het nodig is (HB paarden) pijnstilling.

Ik laat mijn in het verleden hoefbevangen pony toch vele malen liever op ijzers lopen, waar hij gewoon goed mee loopt, dan dat ik hem zonder ijzers zet maar met elke dag pijnstillers. Dat is pas funest voor zijn lichaam.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:14

Ik vind het nogal ver gaan om hoefijzers met krukken te vergelijken. Onder andere omdat op krukken lopen slecht voor je lijf is (je krijgt op zijn minst problemen met je schouders) en dus een noodzakelijk kwaad is voor tijdelijk gebruik. Mits het paard goed beslagen is en tijdig opnieuw beslagen wordt heeft hij hier geen last van, ook al doe je dit zijn gehele leven.

Ik heb 1 paard met slechte hoeven (dunne brokkelwandjes). Die moet gewoon op ijzers, voor zelfs met zooltjes. Zolang ik dat gebruik gaat het prima, hij loopt super, nooit problemen. Haal ik ze er af, dan brokkelen zijn hoeven en hoefwanden af en heeft hij daar merkbaar last van. Waarom zou ik dan de ijzers afhalen als hij hiervan geen last ondervindt en er juist beter op loopt? Er is geen medisch probleem bij hem. Ja, hij heeft slechte hoeven, maar sommige paarden hebben dat nou eenmaal. Ik zie dit als een goed paar schoenen ipv als krukken.

Daarentegen heb ik al zoveel paarden met constante pijn zien lopen omdat ze geen ijzers hadden onder het mom van "natuurlijk bekappen en dus geen ijzers is het beste voor mijn paard". Vreselijk.

gelukzoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:36

mijn paardje heeft waarschijnlijk een dunne hoefwand, hierdoor als ze op een steentje staan kan der een kneuzing veroorzaakt worden!
Dit is met een ijzer nu op te lossen..
Lang leven de ijzers, ze gaan er bij mij weer onder!
Dit paardje staat nu al de hele winter zonder ijzers achter, en de hoef word echt niet harder..
Voor vele paarden is zonder ijzers door het leven gaan geen probleem.. Maar jammergenoeg kan dit dus niet altijd!
Niet alle paarden kunnen zonder ijzers goed lopen en met is er geen probleem.
Zonder schoenen zul je mij ook niet over stenen zien rennen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:19

Arabesk schreef:
Toch jammer dat je mijn woorden verdraait en dingen in de mond legt die ik niet gezegd heb. Hoeven moet je niet 'afharden' en geen enkel paard hoeft met NB kreupel te lopen. ELK paard kan pijnvrij lopen mbv hoefschoenen met pads en als het nodig is (HB paarden) pijnstilling.

Uw eerste zin is ook van toepassing, door maar een gedeelte te quoten.
Arabesk u denkt dat dit het enige is wat u geschreven heeft, bent u al het anderen door u geschreven vergeten? Heeft hoef natuurlijk het niet over het afharden van de hoeven (na beslag)?
Dat elk paard pijnvrij kan lopen met hoefschoenen ben ik niet met u eens, maar dat zal u en anderen vast niet verbazen. Als het geen wat u verkondigd waar zou zijn, zou u dan niet denken dat de ortopedische hoefsmeden en dierenartsen op klinieken alleen maar met hoefschoenen zouden behandelen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:21

Op de klinieken hebben ze geen ervaring met hoefschoenen. Mijn eigen veearts, verbonden aan de kliniek, had er nog nooit eentje in het echt gezien....

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:23

Hoe weet u dat zo zeker, bent u werkzaam op verschillende klinieken als hoefsmid? U veroordeeld door een ervaring?