Goede beweging bij het paard herkennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Avonturier

Goede beweging bij het paard herkennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 11:30

Ja, misschien lastig om deze vraag via het internet te beantwoorden en waarschijnlijk heeft het ook gewoon met ervaring te maken, maar misschien willen jullie een poging wagen.

Wanneer beweegt een paard goed? Waar zie je dat aan? Kunnen alleen paarden die het meeste gewicht op de achterhand hebben, goed bewegen? Moet een paard aan de teugel lopen om goed te bewegen? En maakt het dan ook nog uit of het op de "klassieke" manier loopt, of op de manier die je tegenwoordig veel ziet?
Zit beweging vooral in de voorkant (ruimte bij de schouder dus voorbeen ver uit kunnen zwaaien) of in de achterkant? Ik ken het verhaal van de driehoekjes die je bij de benen moet tekenen, maar is een groter driehoekje bij de voorkant niet juist een teken van veel schoudervrijheid oid? (ik weet het niet, dat is alleen wat ik tegenwoordig veel zie, veel geslinger met de voorbenen.)

En wat ik me ook afvraag, wanneer treed het achterbeen goed onder, is het dragend ed? Soms zie je foto's waar bij staat: mooi achterbeen, maar dan slingerd het achterbeen ergens achter het paard. Dan is het toch juist níet dragend?

Ik besef het, waarschijnlijk veelte veel vragen voor één topic, maar als jullie toch een poging zouden willen wagen... Ik ben jullie dankbaar!

inge176

Re: Goede beweging bij het paard herkennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:37

Ik vind dit ook nog steeds erg lastig. Tuurlijk kan je zien of een paard mooi en goed loopt (ook een stukje eigen mening).
Maar of het paard correct gebouwd is kan ook nog niet zo goed zien.
Ik zou graag dit topic willen volgen.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 16:42

:j Precies. Wanneer is iets goed actief en wanneer nou gewoon 'hard' lopen. Wanneer draagt het achterbeen mooi enz. dingen die ik lastig vind, maar waarschijnlijk nog lastiger uit te leggen zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:20

Wat ik altijd heb geleerd is dat een paard zijn benen goed moet optillen. Hard lopend kan je ook nog sloffen. Een paard hoort af te zetten vanuit de achterhand en uiteraard altijd in tact te lopen. Maar hoe je dat ziet... ik vind het altijd lastig. Voor mij gaan die benen vaak veel te snel :=

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 21:27

Niemand die ons wat helderheid kan verschaffen/hier iets over kan zeggen? Misschien zijn het ook wat te veel vragen tegelijk...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:31

inge176 schreef:
Ik vind dit ook nog steeds erg lastig. Tuurlijk kan je zien of een paard mooi en goed loopt (ook een stukje eigen mening).
Maar of het paard correct gebouwd is kan ook nog niet zo goed zien.

Ik heb het juist andersom: correcte bouw kan ik nog wel redelijk herkennen, maar heb meer moeite met correcte bewegingen :)

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 17:03

Ik weet het, heb al overmatig veel gepost hier, maar ben nog steeds erg benieuwd of iemand ons wat kan leren. Ik heb even het eerste filmpje wat ik op youtube kon vinden ervan af geplukt, als het een paard vaan een bokker is, sorry!

http://www.youtube.com/watch?v=3JJcGrPD9dM

hoe zijn de gangen van dit paard? Goed, gemiddeld, dramatisch slecht? Misschien is het trouwens makkelijker te beoordelen zonder zadel, maargoed. Ik zit even te denken, waar moet je op letten? Achterhoef moet minstens in de afdruk van de voorhoef stappen, toch? En het achterbeen moet dragen, gebeurd dat hier?

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:51

Ik ben hier het gouden antwoord nog niet tegengekomen, ik ben ook benieuwd!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:06

verschil van stuwend lopen en dragend, waarbij dragend natuurlijk gewenst is. Op de voorhand helemaal ongewenst.
achterhand moet goed onder de massa worden gezet.
maaien etc ongewenst.
hals niet te lang en niet te kort en het liefst gelijk uit de schoft (dus geen kuiltje na de schoft aan de kant van de hals).
zoiets?

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 19:10

Maar wát is precies het verschil tussen stuwend en dragend? Is goed dragend niet stuwend tegelijk, want stuwen lijkt me actief?
En wat is kuiltje vanuit de schoft aan de halskant? (Bij hals gelijk uit de schoft krijg ik hele rare voorstellingen van een paard met een hals alsof er een stok in zit :+ )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:15

bij een dragende beweging wordt de voorhand meer opgelift...
http://www.spotter.be/nl/2-jarige-hengs ... 119399.htm
bij dit paard (2 jarig!, dus nog in ontwikkeling) is de schoft een bult ipv 1 geheel met de hals.
is niet erg hoor, maar wenselijk is wanneer het dus 1 geheel is.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 16-12-09 19:22, in het totaal 2 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:16

@TS: achterhoef moet idd in de afdruk van de voorhoef komen!
(of daar voor)
Verder moet een paard op zijn hielen landen, hier heb ik samen met een vriendin van mij ook onderzoek naar gedaan, daar zie je wel degelijk verschil in!(overigens hebben we daar ook paarden gezien die met het ene been wel goed landen, en het andere niet, en ook benen die uitzwaaien naar alle kanten!)

voor mij ff kort:
-paard moet op zijn hielen landen
-paard moet in- of over-stappen
-achterbeen moet niet achter het paardenlichaam komen
-hoofd liever ietsje voor de loodlijn dan achter

Zullen vast wel meer punten zijn, maar daar moet ik nog even over nadenken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:25

Ik weet niet hoe ik het uit moet leggen, maar ik 'zie' het wel.
Iniedergeval ruime bewegingen, en was siskeh zegt uiteraard.
Het liefst een niet al te lange rug, liever wat korter dan te lang.
Ook de hals moet niet te kort zijn, daar liever wat langer. Maar het moet allemaal wel in verhouding zijn natuurlijk :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:28

Uiteindelijk zou elk paard correct kunnen lopen, de bouw maakt daarbij meestal niet uit, wel medische problemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:30

Ja, maar een 'goed' paard zou er minder voor nodig hebben. :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:31

@bizzybijtje: dat is waar, maar een "gezond" paard zal los als het goed is toch al snel redelijk correct lopen.
Vaak is het probleem dat de ruiter de boel uit balans brengt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:33

Dat is zo :j
Maar *nee, geen vooroordeel, heb er ook niks tegen* Dravers hebben bijvoorbeeld door hun bouw wat meer moeite om 'goed' te lopen. Daar zit gewoon veel meer tijd in :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:36

Een dragend achterbeen wordt onder de massa geplaatst en de beweging wordt onder de massa afgewikkeld; een stuwend achterbeen wordt minder ver onder de massa gebracht en 'duwt' als het ware de massa naar voren, door naar achteren af te zetten. Moeilijk uit te leggen, maar vergelijk maar eens wat je voeten doen, als je zelf een zware stoel tilt, of wanneer je hem vóór je uit duwt.
djoni schreef:
Ik weet het, heb al overmatig veel gepost hier, maar ben nog steeds erg benieuwd of iemand ons wat kan leren. Ik heb even het eerste filmpje wat ik op youtube kon vinden ervan af geplukt, als het een paard vaan een bokker is, sorry!

http://www.youtube.com/watch?v=3JJcGrPD9dM

hoe zijn de gangen van dit paard? Goed, gemiddeld, dramatisch slecht? Misschien is het trouwens makkelijker te beoordelen zonder zadel, maargoed. Ik zit even te denken, waar moet je op letten? Achterhoef moet minstens in de afdruk van de voorhoef stappen, toch? En het achterbeen moet dragen, gebeurd dat hier?

Nou, ondanks dat dit blijkbaar een winnende proef is, ben ik er niet kapot van. Het paard is kort in zijn bewegingen (maar daardoor nog wel redelijk dragend), loopt zeker niet bergop maar eerder bergaf (kruis is relatief te hoog), loopt af en toe achter de loodlijn en heeft een valse knik. Maar we mogen niet vergeten dat dit een L-proef is, waar het accent meer op de gehoorzaamheid ligt en verzameling nog niet gevraagd wordt.

Ik zie graag een paard wat er 'lekker' uitziet, dat ongedwongenheid uitstraalt en waarbij het lijkt alsof het heel gemakkelijk gaat. Dat vind ik belangrijker dan het 'plaatje'. Ook/juist paarden die niet verzameld lopen, kunnen toch goed bewegen.
natuurlijk zijn er wel een aantal kenmerken; de achterhoef treedt in de afdruk van de voorhoef, enz.

Op de moderne dressuur heb ik wat dat betreft ook wel wat aan te merken; als je zo'n actiefoto in draf ziet, zou het achterpijpbeen eigenlijk evenwijdig moeten zijn aan het voorpijpbeen. Maar dat is zelden zo... even 2 extremen naast elkaar;
Afbeelding
vergelijk de klassiek gestoelde paarden (in dit geval Bent Branderup);
Afbeelding
(overigens, valt je op hoe ver dit paard vóór de loodlijn is, hoewel hij echt goed aan de teugel is? Dit in overeenstemming met het tempo, waar hij in loopt)
Laatst bijgewerkt door beantsje op 16-12-09 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:36

Inkoppertje is wel dat een paard loopt zoals ie gebouwd is.

Een goede beweging heeft takt, regelmaat en ruimte. Ik zie graag dat het achterbeen in draf een fractie eerder aan de grond komt dan het voorbeen.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 20:41

@Bizzybijtje:Maar een lange hals, is dat niet moeilijk verzamelen?
@Siskeh: En achterbeen dat niet onder het paardenlijf uitkomt, dat zie je toch bijna nooit? :o In het filmpje bv, vind je het daar het geval?
@superwoman: Ik snap wat je bedoelt, denk ik. Paardje heeft ook een beetje een hertenhals, en een wat holle rug, als je dan gaat verzamelen ziet die bult er wsl wat raar uit?
@Anna: Wanneer heeft een paard takt? Een waarom moet het achterbeen in draf net iets eerder aan de grond komen dan het voorbeen? Omdat het dan meer gewicht draagt?
@Beantsje: Dat dacht ik ook :j Valse knip kan ik dan weer niet zien(waar herken je dat aan?) maar volgensmij is het driehoekje bij de voorbenen ook groter dan bij de achterbenen? Die lijken iig niet helemaal lekker mee te komen, maar dat kan ik ook mis hebben...
Laatst bijgewerkt door Avonturier op 16-12-09 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:47

djoni schreef:
@Bizzybijtje:Maar een lange hals, is dat niet moeilijk verzamelen?
@Siskeh: En achterbeen komt niet onder het paardenlijf uit, dat zie je toch bijna nooit? :o In het filmpje bv, vind je het daar het geval?
@superwoman: Ik snap wat je bedoelt, denk ik. Paardje heeft ook een beetje een hertenhals, en een wat holle rug, als je dan gaat verzamelen ziet die bult er wsl wat raar uit?
@Anna: Wanneer heeft een paard takt? Een waarom moet het achterbeen in draf net iets eerder aan de grond komen dan het voorbeen? Omdat het dan meer gewicht draagt?
@Beantsje: Dat dacht ik ook :j Valse knip kan ik dan weer niet zien(waar herken je dat aan?) maar volgensmij is het driehoekje bij de voorbenen ook groter dan bij de achterbenen? Die lijken iig niet helemaal lekker mee te komen, maar dat kan ik ook mis hebben...

Een korte hals nog moeilijker! :)
Ik heb het niet over extreem lang, maar 'normaal' lang. Dus niet te kort, niet té lang :D

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:47

Takt: bewegingsafloop is elke pas gelijk
Achterbeen eerst is wat lastiger om uit te leggen.

Als het achterbeen eerst over is betekent het dat het paard kracht op de achterhand overneemt en zweefmoment heeft in draf. Wel moet er buiging in de gewrichten zijn en bij voorkeur het achterbeen onder gebracht worden ipv de hak richting staart.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 20:56

Bewegingsafloop? :o Wat wordt er dan bv. bedoelt met een 3 takts galop, of een 4 taktsgalop?

TessxSchatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:01

Interessant topic!

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 21:15

@Beantsje: Dus je zou kunnen stellen dat dragend meer de beweging "omhoog" richt, en stuwend meer naar voren?

Die onderste foto, valt het paard daar niet juist helemaal uit elkaar? Misschien is mijn beeld door teveel dresuur wel vertroebeld, maar ik zie een (overigens bloedmooi)paard dat een hogere achterhand heeft, maar het heeft idd wel een achterhand dat beter meekomt dan de foto daarboven. Hier zal het achterbeen ws nog voor het voorbeen neerkomen, en over die foto daarboven weet ik het niet...

Waarom is het paard hier wel aan de teugel? Ik moet zeggen dat het er idd anders uit ziet dan een gemiddeld paard dat z'n hoofd daar heeft, en het paard lijkt me ook een wat korte hals hebben om het knikje helemaal te maken.