Ervaringen sneeuwzooltjes onder ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Ervaringen sneeuwzooltjes onder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 01:22

Wie kan mij vertellen of het werkt bij weidegang als er sneeuw ligt (harde en zachte sneeuw, natte dooiende sneeuw etc).
Zijn er meerdere soorten, of alleen die rubberen ringen die ze tussen ijzer en zool leggen?
Ben er benieuwd naar of het werkt. Denk alleen dat een ijzer ondanks dat soort oplossingen wel erg glad is in de sneeuw.....

reneemontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 01:37

hoi ik weet niet precies wat voor soort zolen jij tussen de ijzers hebt maar wij hebben thuis eentje op rubberzolen staan. maar afgelopen winter had die lerenzolen ertussen. Tijdens de flinke sneeuw val afgelopen winter moest ik alsnog zijn hoeven uitkrabben want hij had flinke klonten eronder en de kans op blessures is dan net zo groot als ijzers zonder zooltjes. Dit komt doordat het ijzer/ metaal heel koud word en daaraan blijft de sneeuw aan plakken.

8nnemiek

Re: Ervaringen sneeuwzooltjes onder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:05

Als het even lukt zou ik gewoon de ijzers er onderuit halen (in ieder geval voor de winter, en al helemaal als de paarden op wei staan)
Dat is het enige dat echt goed werkt tegen sneeuw.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 10:05

http://ksh-hufeisen.de/artikel/ortho/hg/hufgrip2.htm Deze bedoelde ik. Die gebruiken ze in oostenrijk bij de paarden die hele dagen in de sneeuw lopen met ritten en in de wei. Mijn hoefsmid noemde ze ook maar zei er bij dat ze niet zo heel goed functioneerden, bij de een wel en de ander niet.
Het gaat mij er om dat mijn paard met hoefijzers veilig hele dagen buiten kan staan als er sneeuw ligt. Zonder ijzers heb ik liever maar die mogelijkheid kan momenteel nog niet omdat hij een flinke hoefzweer heeft gehad en voorlopig even op de ijzers moet staan. Zodra hij zonder ijzer kan, gaan die natuurlijk direct af, zeker bij sneeuw. En aangezien we in NL wonen waar zelfs in november al een flink pak kan vallen, is het handig van te voren te weten wat er allemaal mogelijk is en wat goed bevalt! :)*

En nog een linkje die ik kon vinden: http://www.hufschmied-sigi.at/content/view/25/27/

En als 2e aanvulling na zoeken op een duits forum: http://www.waefler-hufbeschlag.ch/winterbeschlag.html

Iemand goede of slechte ervaringen met dergelijke soorten sneeuwbeslag?

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:45

Mijn hoefsmid heeft die rubberen ringen vorig jaar geprobeerd op zijn eigen paarden. En het werkte in de wei erg goed! Punt is alleen, dat je er dus al wel van die speciale ijzertjes onder moet hebben als het gaat sneeuwen. Dan kan je de ring er zo in drukken.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 13:02

Grobegni schreef:
Mijn hoefsmid heeft die rubberen ringen vorig jaar geprobeerd op zijn eigen paarden. En het werkte in de wei erg goed! Punt is alleen, dat je er dus al wel van die speciale ijzertjes onder moet hebben als het gaat sneeuwen. Dan kan je de ring er zo in drukken.

Dan bedoel je die losse ringen die je er zo in drukt? Wat voor ijzer is daar dan voor nodig? Ik dacht dat die Grip onder een gewoon ijzer konden en die losse ringen die je er zo indrukt ook?

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:55

Dat weet ik niet precies, hij had er een speciaal ijzertje voor, met een richeltje waar het rubbertje ingedrukt kon worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:01

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 01:17

Ziet er ook apart uit die kunststof "ijzers". Dat gele onder de ijzers, wat voor materiaal is dat, rubberachtig? Vind het wel erg dikke ijzers.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 01:27

Mijn merrie heeft ze er afgelopen maandag weer onder gekregen :D ! (Het kan immers over een paar weken zomaar gaan sneeuwen ;) .)
We hebben die dingen al jaren in de winter en ze werken prima. Meestal kan je wel 2 beslag beurten met die dingen doen. (Die van mij staan overdag altijd op de paddock en ik rij vrij veel buiten.)
De smid slaat er nog een paar extra nagels in, die bij sneeuw meer grip bieden.
Omdat er nu nog geen sneeuw voorspeld is, heeft ´ie die dingen er nog niet onder geslagen, maar mocht het wel gaan sneeuwen hoef ik hem alleen maar even te bellen en zet ´ie ze eronder :) .
De kunststof "ijzers" hebben als nadeel, dat ze niet goed te nagelen zijn als je paard voorheen "normaal" (dus gebrand) beslagen is; ze houden dan niet (goed).
Mijn ruin had vroegâh soms in de herfst ijzers nodig, maar omdat ´ie eigenlijk altijd blootsvoets liep, was bij hem kunststof geen probleem. Inmiddels loopt ´ie het hele jaar met blote voetjes :) .

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:41

ik heb wel eens gezien dat paarden blauwe zooltjes tussen de hoef en het ijzer hadden, dit zou ook tegen het plakken van de sneeuw zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:50

Maar als je van dat dichte beslag neemt, of zooltjes die de hele zool/straal bedekken.. heb je dan geen last van viezigheid dat ertussen gaat zitten of dat het gaat broeien? En hoe weet je dan of je paard rotstraal heeft? Wat dat betreft lijkt het me niet heel erg handig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:38

Sterre schreef:
Mijn merrie heeft ze er afgelopen maandag weer onder gekregen :D ! (Het kan immers over een paar weken zomaar gaan sneeuwen ;) .)
We hebben die dingen al jaren in de winter en ze werken prima. Meestal kan je wel 2 beslag beurten met die dingen doen. (Die van mij staan overdag altijd op de paddock en ik rij vrij veel buiten.)
De smid slaat er nog een paar extra nagels in, die bij sneeuw meer grip bieden.
Omdat er nu nog geen sneeuw voorspeld is, heeft ´ie die dingen er nog niet onder geslagen, maar mocht het wel gaan sneeuwen hoef ik hem alleen maar even te bellen en zet ´ie ze eronder :) .
De kunststof "ijzers" hebben als nadeel, dat ze niet goed te nagelen zijn als je paard voorheen "normaal" (dus gebrand) beslagen is; ze houden dan niet (goed).
Mijn ruin had vroegâh soms in de herfst ijzers nodig, maar omdat ´ie eigenlijk altijd blootsvoets liep, was bij hem kunststof geen probleem. Inmiddels loopt ´ie het hele jaar met blote voetjes :) .

de mijne heeft gewoon kunstof gekregen gelijk nadat hij ijzere heeft gehad.

het gele spul is een een soort rubber voor extra grip. Verder heeft kunstof het voordeel dat het niet door dreund in de peezen en dus minder schadelijk is voor de benen.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:45

Met de viezigheid ertussen valt het zat mee.
En wbt de rotstraal: de smid komt toch regelmatig? Zolang je paard normaal gesproken geen last van rotstraal heeft, krijgt ´ie dat ook niet in die 6-8 weken tussen 2 beslagperiodes ;) .
Gewoon met je smid bespreken wat voor jouw paard het meest geschikt is :) .

Mijn merrie krijgt iedere winter de sneeuw "ringen" die Bravura in haar link liet zien en ik ben er super tevreden mee :) . (Wij hebben hier ´s winter vaak véél sneeuw :) !)

*Nini_roosje, het kan goed gaan hoor, maar mijn smid zet kunststof er liever pas onder als de hoef weer hersteld is van het branden, omdat het dan in de regel veel beter houdt :) .
Voordeel van kunstof is idd dat het beter "veert" dan ijzer, maar een nadeel is ook weer dat het minder goed houdt als je paard een beetje "scheef" loopt.
Mijn ruin loopt keurig recht en bij hem bleven ze goed zitten (6-8 weken) en bij mijn merrie kon ik iedere 2 weken de smid laten komen omdat ze er weer eentje had verloren :roll: .
Ook zet (iig hier bij ons) niet iedere smid er kunststof ijzers onder omdat het weer anders beslaat dan gebrande ijzers. (Ik ken hier tenminste 2 smeden die zelf zeggen dat ze niet graag met kunsstof beslaan :+ .)

*barbar, er zijn natuurlijk meerdere zooltjes/ rubber ringen etc. die je tussen de ijzers kan nagelen ;) .
De ene smid zweert waarschijnlijk bij de zooltjes, de andere bij de rubberen ring. Ik denk dat het allemaal wel redelijk tot goed werkt :) . Gewoon uitproberen. Ik weet niet wat de zooltjes kosten, maar hier betaal ik voor zo´n ring iets van 3€ per stuk, dus dat valt zat mee :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:08

Sterre schreef:
Met de viezigheid ertussen valt het zat mee.
En wbt de rotstraal: de smid komt toch regelmatig? Zolang je paard normaal gesproken geen last van rotstraal heeft, krijgt ´ie dat ook niet in die 6-8 weken tussen 2 beslagperiodes ;) .
Gewoon met je smid bespreken wat voor jouw paard het meest geschikt is :) .

Mijn merrie krijgt iedere winter de sneeuw "ringen" die Bravura in haar link liet zien en ik ben er super tevreden mee :) . (Wij hebben hier ´s winter vaak véél sneeuw :) !)

*Nini_roosje, het kan goed gaan hoor, maar mijn smid zet kunststof er liever pas onder als de hoef weer hersteld is van het branden, omdat het dan in de regel veel beter houdt :) .
Voordeel van kunstof is idd dat het beter "veert" dan ijzer, maar een nadeel is ook weer dat het minder goed houdt als je paard een beetje "scheef" loopt.
Mijn ruin loopt keurig recht en bij hem bleven ze goed zitten (6-8 weken) en bij mijn merrie kon ik iedere 2 weken de smid laten komen omdat ze er weer eentje had verloren :roll: .
Ook zet (iig hier bij ons) niet iedere smid er kunststof ijzers onder omdat het weer anders beslaat dan gebrande ijzers. (Ik ken hier tenminste 2 smeden die zelf zeggen dat ze niet graag met kunsstof beslaan :+ .)

*barbar, er zijn natuurlijk meerdere zooltjes/ rubber ringen etc. die je tussen de ijzers kan nagelen ;) .
De ene smid zweert waarschijnlijk bij de zooltjes, de andere bij de rubberen ring. Ik denk dat het allemaal wel redelijk tot goed werkt :) . Gewoon uitproberen. Ik weet niet wat de zooltjes kosten, maar hier betaal ik voor zo´n ring iets van 3€ per stuk, dus dat valt zat mee :) .

minder goed houden heb je idd gelijk mee. Maar mijn paard heeft zelf achter een beetje X benen en staat dus scheef. Er word endurance met hem gereden en dagelijks 20 min over de stenen. Maar het beslag houd het wel 8 a 9 weken. Daarna is het beslag achter helemaal op en voor is het nog redelijk goed.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 16:22

Sterre schreef:

Sterre, leuk dat je reageert aangezien in jouw contreien inderdaad vaak veel sneeuw valt! Heb je je paarden ook overdag op de wei staan met sneeuw? Hoe bevallen dan die ringen? Ik heb wel de indruk dat het ijzer het allemaal toch glad maakt als ze in de wei staan, of valt dat mee als ze draven en door de wei rennen? Of gaan er andere hoefnagels in, die weer voor meer grip zorgen?
Laatst bijgewerkt door Bravura op 07-11-09 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 16:26

Anoniem schreef:
het gele spul is een een soort rubber voor extra grip. Verder heeft kunstof het voordeel dat het niet door dreund in de peezen en dus minder schadelijk is voor de benen.

Heb je foto's van die kunststof-ijzers en dat rubber? Of zijn dat dezelfde als op die foto (groen/gele ijzers).
Ik heb de indruk dat het vrij dikke ijzers zijn en dat een paard zich snel gaat strijken?
Hoe bevallen ze in de wei? Glad met draven/galopperen of niet? Of juist heel stroef (ook meer kans op blessures)?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:39

mijn paard kwam met sneeuwringen tussen de ijzers uit Oostenrijk toen ik hem gekocht had. Hij liep daar voor de slee.
Ik heb ze er in NL ook een winter onder laten zetten, werkte perfect: hij was de enige die op ijzers liep en naar buiten kon als er sneeuw lag.
Inmiddels heb ik hem alweer een jaar of 6 ijzerloos, dus dit probleem heb ik nu niet meer :)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 16:45

Morrie schreef:
mijn paard kwam met sneeuwringen tussen de ijzers uit Oostenrijk toen ik hem gekocht had. Hij liep daar voor de slee.
Ik heb ze er in NL ook een winter onder laten zetten, werkte perfect: hij was de enige die op ijzers liep en naar buiten kon als er sneeuw lag.
Inmiddels heb ik hem alweer een jaar of 6 ijzerloos, dus dit probleem heb ik nu niet meer :)

Die ringen zaten er dus ook onder als er geen sneeuw lag? Is dat te doen met de hoefverzorging (zand ed - hoeven uitkrabben)?

En hoe ging het op sneeuw mbt de gladheid van de ijzers zelf (uitglijden)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:45

Bravura schreef:
Anoniem schreef:

Heb je foto's van die kunststof-ijzers en dat rubber? Of zijn dat dezelfde als op die foto (groen/gele ijzers).
Ik heb de indruk dat het vrij dikke ijzers zijn en dat een paard zich snel gaat strijken?
Hoe bevallen ze in de wei? Glad met draven/galopperen of niet? Of juist heel stroef (ook meer kans op blessures)?

ze bevallen goed! je hebt er ong. evenveel grip mee als met een blote hoef. Dus door modder en gras galopperen is geen probleem. ook op steen glijd je niet weg. het zijn idd de zelfde foto's. Het beslag op de foto's zijn Easywalkers je hebt veel meer verschillende soorten maar ik heb tot nu toe alleen Easywalkers gehad. Ze zijn wel redelijk dik ja maar Noble strijkt er niet meer mee als zonder of met gewone ijzers.

Ik ben er iig heel erg tevreden over! en zou ook niets anders meer willen.

[BEH] foto's beslaan Easy walkers (kunstof beslag)

http://www.easywalkerhorseshoes.nl/

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:52

Bravura schreef:
Die ringen zaten er dus ook onder als er geen sneeuw lag? Is dat te doen met de hoefverzorging (zand ed - hoeven uitkrabben)?

En hoe ging het op sneeuw mbt de gladheid van de ijzers zelf (uitglijden)?

Ja uiteraard de ringen worden tussen de hoef en het ijzer mee genageld.

Je kan de hoeven gewoon uitkrabben omdat het ringen zijn en geen zooltjes

Het doel is dat de sneeuw niet gaat ophopen maar er weer uitvalt en dat werkt perfect.
Even in m'n oude berichten op Bokt gezocht et voila:
Afbeelding

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:29

@Bravura. Heb er zelf geen ervaring mee, maar ik was in het voorjaar bij kennissen in Zweden. Daar ligt in de winter altijd langdurig sneeuw. De paarden hebben daar de rubber ringen tussen hoef en ijzer, die Morris ook laat zien en daarnaast staan ze op winterbeslag dwz ijzers met twee vaste puntjes onder het toongedeelte. Werkte op vaste en losse sneeuw zeer goed. Paarden stonden de hele dag buiten en hadden geen last van aanklonterende sneeuw, ook met rijden niet. Met rijden hadden ze ook goed grip. Ik heb niet gezien hoe het ging toen het weer ging dooien.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:32

Citaat:
daarnaast staan ze op winterbeslag dwz ijzers met twee vaste puntjes onder het toongedeelte

toen Morrie in NL kwam had hij ijzers (met sneeuwringen) met compleet aangelaste kalkoenen. Hij kon hier geen stap doen op de stenen zonder op z'n muil te gaan, was echt zielig. Die ijzers heb ik er meteen de eerste dag onderuit gesloopt.
Maar hij had in Oostenrijk vlak voor z'n vertrek nog ijsrennen gedaan vandaar dat die dingen er nog onder zaten

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 16:05

@Sterre; kun je eens informeren wat voor hoefnagels jouw smid er dan extra bij die Hufgrip bij inslaat? Neem aan dat die wat meer uitsteken dan gewone nagels? Kan ik eens informeren bij mijn smid.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:23

In Zweden staan bijna alle paarden met ijzers op speciaal winterbeslag met deze rubberen inlegringen. Werkt echt prima :j