Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Grobegni schreef:Mijn hoefsmid heeft die rubberen ringen vorig jaar geprobeerd op zijn eigen paarden. En het werkte in de wei erg goed! Punt is alleen, dat je er dus al wel van die speciale ijzertjes onder moet hebben als het gaat sneeuwen. Dan kan je de ring er zo in drukken.
Sterre schreef:Mijn merrie heeft ze er afgelopen maandag weer onder gekregen! (Het kan immers over een paar weken zomaar gaan sneeuwen
.)
We hebben die dingen al jaren in de winter en ze werken prima. Meestal kan je wel 2 beslag beurten met die dingen doen. (Die van mij staan overdag altijd op de paddock en ik rij vrij veel buiten.)
De smid slaat er nog een paar extra nagels in, die bij sneeuw meer grip bieden.
Omdat er nu nog geen sneeuw voorspeld is, heeft ´ie die dingen er nog niet onder geslagen, maar mocht het wel gaan sneeuwen hoef ik hem alleen maar even te bellen en zet ´ie ze eronder.
De kunststof "ijzers" hebben als nadeel, dat ze niet goed te nagelen zijn als je paard voorheen "normaal" (dus gebrand) beslagen is; ze houden dan niet (goed).
Mijn ruin had vroegâh soms in de herfst ijzers nodig, maar omdat ´ie eigenlijk altijd blootsvoets liep, was bij hem kunststof geen probleem. Inmiddels loopt ´ie het hele jaar met blote voetjes.
Sterre schreef:Met de viezigheid ertussen valt het zat mee.
En wbt de rotstraal: de smid komt toch regelmatig? Zolang je paard normaal gesproken geen last van rotstraal heeft, krijgt ´ie dat ook niet in die 6-8 weken tussen 2 beslagperiodes.
Gewoon met je smid bespreken wat voor jouw paard het meest geschikt is.
Mijn merrie krijgt iedere winter de sneeuw "ringen" die Bravura in haar link liet zien en ik ben er super tevreden mee. (Wij hebben hier ´s winter vaak véél sneeuw
!)
*Nini_roosje, het kan goed gaan hoor, maar mijn smid zet kunststof er liever pas onder als de hoef weer hersteld is van het branden, omdat het dan in de regel veel beter houdt.
Voordeel van kunstof is idd dat het beter "veert" dan ijzer, maar een nadeel is ook weer dat het minder goed houdt als je paard een beetje "scheef" loopt.
Mijn ruin loopt keurig recht en bij hem bleven ze goed zitten (6-8 weken) en bij mijn merrie kon ik iedere 2 weken de smid laten komen omdat ze er weer eentje had verloren.
Ook zet (iig hier bij ons) niet iedere smid er kunststof ijzers onder omdat het weer anders beslaat dan gebrande ijzers. (Ik ken hier tenminste 2 smeden die zelf zeggen dat ze niet graag met kunsstof beslaan.)
*barbar, er zijn natuurlijk meerdere zooltjes/ rubber ringen etc. die je tussen de ijzers kan nagelen.
De ene smid zweert waarschijnlijk bij de zooltjes, de andere bij de rubberen ring. Ik denk dat het allemaal wel redelijk tot goed werkt. Gewoon uitproberen. Ik weet niet wat de zooltjes kosten, maar hier betaal ik voor zo´n ring iets van 3€ per stuk, dus dat valt zat mee
.
Sterre schreef:Mijn merrie krijgt iedere winter de sneeuw "ringen" die Bravura in haar link liet zien en ik ben er super tevreden mee. (Wij hebben hier ´s winter vaak véél sneeuw
!)
Anoniem schreef:de mijne heeft gewoon kunstof gekregen gelijk nadat hij ijzere heeft gehad.
het gele spul is een een soort rubber voor extra grip. Verder heeft kunstof het voordeel dat het niet door dreund in de peezen en dus minder schadelijk is voor de benen.
Morrie schreef:mijn paard kwam met sneeuwringen tussen de ijzers uit Oostenrijk toen ik hem gekocht had. Hij liep daar voor de slee.
Ik heb ze er in NL ook een winter onder laten zetten, werkte perfect: hij was de enige die op ijzers liep en naar buiten kon als er sneeuw lag.
Inmiddels heb ik hem alweer een jaar of 6 ijzerloos, dus dit probleem heb ik nu niet meer
Bravura schreef:Anoniem schreef:de mijne heeft gewoon kunstof gekregen gelijk nadat hij ijzere heeft gehad.
het gele spul is een een soort rubber voor extra grip. Verder heeft kunstof het voordeel dat het niet door dreund in de peezen en dus minder schadelijk is voor de benen.
Heb je foto's van die kunststof-ijzers en dat rubber? Of zijn dat dezelfde als op die foto (groen/gele ijzers).
Ik heb de indruk dat het vrij dikke ijzers zijn en dat een paard zich snel gaat strijken?
Hoe bevallen ze in de wei? Glad met draven/galopperen of niet? Of juist heel stroef (ook meer kans op blessures)?
Bravura schreef:Die ringen zaten er dus ook onder als er geen sneeuw lag? Is dat te doen met de hoefverzorging (zand ed - hoeven uitkrabben)?
En hoe ging het op sneeuw mbt de gladheid van de ijzers zelf (uitglijden)?
Citaat:daarnaast staan ze op winterbeslag dwz ijzers met twee vaste puntjes onder het toongedeelte