fysio of jack meagher methode

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marloezzke

fysio of jack meagher methode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 23:25

door een foldertje in de winkel waar ik werk ben ik erg geintereseerd geraakt in de jack meagher methode. klinkt erg goed en denk dat mijn paard daar weleens baadt bij zou kunnen hebben.
nu heb ik de zoekfunctie even gebruikt en kwam ergens een toppic hierover tegen, dat mensen meer voor de fysio zijn.
nu vraag ik me af waarom zou je juist voor de fysio kiezen ipv jack meagher methode, of andersom.

Alvaron

Re: fysio of jack meagher methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:41

Veel fysiotherapeuten/osteopaten gebruiken de Jack Meagher methode, of i.i.g. delen daarvan, maar ook andere "methodes". Ik zou dus voor de fysio/osteo gaan, die kan het beste bepalen welke behandelmethode voor de klachten van jouw paard het meest geschikt zijn.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 15:37

Ik zou voor een fysiotherapeut kiezen, verschil is voor mij dat een dierfysiotherapeut minstens 6 jaar ervoor gestudeerd heeft (osteopaat 7 jaar); 4 jaar humane fysiotherapie en 2 jaar de dierfysiotherapie opleiding. Voor de jack meagher methode is een cursusje sportmassage voldoende als vooropleiding en de cursus zelf is volgensmij ook minder intensief en korter dan de opleiding dierfysiotherapie.

neemt natuurlijk niet weg dat er ook goede ervaringen zijn met de jack meagher methode :)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 15:50

Destijds heb ik voor mijn paarden iemand laten komen van http://www.happy-athlete.nl (inmiddels beheers ik de methode zelf)
Dit omdat ik bij de fysio's geen direkt zichtbare resultaten zag
Inmiddels begrijp ik ook waarom!
De Jack Meagher methode gaat nl veel en veel dieper op de spieren in
Daardoor is het resultaat ook meteen zichtbaar/merkbaar
Je paard veranderd nl ook van model waar je bijstaat 8-)
platte billen worden rond, de rug wordt mooi gevuld, onderhals verdwijnt etc.
Ook valt me op dat een Fysio op een totaal andere manier naar spieren kijkt dan de Happy-athlete
Spierproblemen zijn meestal goed zichtbaar vanaf een foto!
Dat "leren kijken" zit blijkbaar niet in een (6 jarige) fysio-opleiding aangezien een aantal menen dat je problemen niet vanaf een foto kunt zien..
Ook masseer ik regelmatig paarden die keurig bijgehouden zijn door een fysio en die ik nog vol problemen aantref...
6 jaar studie is mooi, maar geeft absoluut geen garantie dat je de juiste persoon bij je paard hebt
Momenteel worden er weer 8 mensen opgeleid tot Happy-athlete masseur
Daar zit een fysio bij, dat vind ik alleen maar positief :j

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:45

Ik denk dat je op de fysiotherapie opleiding echt wel leert kijken, dat is al een heel belangrijk deel van je onderzoek! Spierproblemen vind ik ook zeker wel direct zichtbaar, zowel bij mensen als paarden (ik heb alleen de humane opleiding gedaan, heb geen ervaring in het behandelen van paarden).

Hoe verklaar je dat het resultaat van de behandeling direct zichtbaar is? Ik neem aan dat je geen spieren weg of bij masseert? ;) Bij een fysiotherapeut/osteopaat zou de behandeling ook blokkades/pijn moeten verminderen waardoor de lichaamshouding van het dier veranderd (en hypertonie als bij een onderhals).
Hoe bedoel je dat happy athletes anders kijken naar spieren dan fysiotherapeuten?

Is puur interesse hoor, ik weet weinig van jack meagher.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 20:09

Ireen, op de site happyathlete.nl staat een heleboel duidelijk uitgelegd.

Toevallig heb ik voor mijn paard, die overigens 2x per jaar een APK krijgt van de osteopaat, een afspraak gemaakt met een Jack Meagher therapeut. Ik denk dat ze elkaar vooral goed kunnen aanvullen. Mijn osteopaat behandelt trouwens ook de paarden van de JM therapeute. Mijn osteopaat, die ook humaan fysio is, vond het een goed idee om er nog een JM therapeut bij te halen. Dat zegt toch wel wat.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 20:16

Ireen_ schreef:
Ik denk dat je op de fysiotherapie opleiding echt wel leert kijken, dat is al een heel belangrijk deel van je onderzoek! Spierproblemen vind ik ook zeker wel direct zichtbaar, zowel bij mensen als paarden (ik heb alleen de humane opleiding gedaan, heb geen ervaring in het behandelen van paarden).

Hoe verklaar je dat het resultaat van de behandeling direct zichtbaar is? Ik neem aan dat je geen spieren weg of bij masseert? ;) Bij een fysiotherapeut/osteopaat zou de behandeling ook blokkades/pijn moeten verminderen waardoor de lichaamshouding van het dier veranderd (en hypertonie als bij een onderhals).
Hoe bedoel je dat happy athletes anders kijken naar spieren dan fysiotherapeuten?

Is puur interesse hoor, ik weet weinig van jack meagher.

Omdat je in tegenstelling tot fysiotherapie direkt en heel diep op de blokade inwerkt
Dat laat de gehele spier al grotendeels los en kun je de spier verder loskrijgen met diepe compressies
Die losheid zie je meteen aan het model van je paard, en uiteraard aan zijn bewegingen 8-)

Een osteopaath/chiropractor doet aan spieren zowiezo helemaal niets, maar kan wel andere (wervel)blokade's wegnemen zodat de spierspanning minder word en je met masseren de spier wel helemaal los krijgt (mocht dat door bv problemen in de wervelkolom niet lukken)
Daarom vind ik een combinatie van beiden het beste, het is niet "of of maar en en"
Ik ken een paar fysio's die volgens eigen zeggen Osteopathie en/of Chiropractie zijn gaan doen.. omdat ze vonden dat ze met fysiotherapie te weinig resultaat kregen..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 23:44

Kan iemand me nou eens duidelijk uitleggen wat zo´n zogenaamde blokkade ( wervel of spier, maakt niet uit) eigenlijk is? Ik bedoel wat wordt daar geblokkeerd en door wat precies?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 08:00

Kuggur schreef:
Kan iemand me nou eens duidelijk uitleggen wat zo´n zogenaamde blokkade ( wervel of spier, maakt niet uit) eigenlijk is? Ik bedoel wat wordt daar geblokkeerd en door wat precies?

De uitleg staat op deze site www.happy-athlete.nl

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 01:47

Nee, daar staat niet het antwoord op mijn vraag.
Het zijn overigens niet alleen therapeuten van deze school, ook osteopaten, acupuncturisten etc. spreken graag van allerlei "blokkades", voor zover ik weet zonder enige onderbouwing/verklaring van wat deze term eigenlijk wil definieren.
Kortom nogmaals uit wat bestaat de blokkade en wat is het dat er geblokkeerd wordt?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:44

@Kuggur
Het staat er toch echt, maar bij deze even een korte uitleg.
Als alle spieren los zijn krijg je een golf van (vloeiende) bewegingen
Werkt er 1 spier (groep) niet mee door een blokade (= verkleving bij de aanhechting door een (eerder) trauma.
Die verkleving (een soort cement) veroorzaakt een blokade in de spier

Kort uitgelegd betekent het dat de spier niet meer helemaal (of helemaal niet meer) kan ontspannen.
Dit komt door een verkleving van beschadigde spiervezels. Zuurstof en glucose vinden hun weg niet meer door de gehele spier. De functie van een spier is om aan te spannen en daarna te ontspannen. Hierbij wordt het gewricht waar de spier aan verbonden is in beweging gebracht. Het aanspannen van de spier is een gedirigeerd proces dat altijd plaatsvindt.

Het ontspanningsproces is afhankelijk van energietoevoer dat verzorgt wordt door adenosine triphosphate (ATP). ATP wordt gevormd door de samenwerking en opname van
zuurstof en suiker (glucose) uit voedsel.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 12:57

Wat je beschrijft is een combinatie van normale stofwisselingsprocessen (waaruit blijkt dat je zelf niet helemaal weet waar de klepel nou precies hangt, maar goed.) en een zweverige beschrijving van het blokkade verhaal. Echte verklevingen in spieren zijn meetbare dingen, littekenweefsel dat bestaat uit collagene vezels, niet iets dat even wordt weggemasseerd of gedrukpunt....
Nog steeds geen antwoord op mijn vraag, denk eerlijk gezegd ook niet dat er een bevredigend antwoord is.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:09

Kuggur schreef:
Wat je beschrijft is een combinatie van normale stofwisselingsprocessen (waaruit blijkt dat je zelf niet helemaal weet waar de klepel nou precies hangt, maar goed.) en een zweverige beschrijving van het blokkade verhaal. Echte verklevingen in spieren zijn meetbare dingen, littekenweefsel dat bestaat uit collagene vezels, niet iets dat even wordt weggemasseerd of gedrukpunt....
Nog steeds geen antwoord op mijn vraag, denk eerlijk gezegd ook niet dat er een bevredigend antwoord is.

Niet met aaien nee :D
Maar wel (zeer)diepe druk!!
Het is niet voor niets dat niet iedereen kracht genoeg heeft om deze massage's uit te voeren
En het lef, want paarden kunnen er (vooral de 1e keer) behoorlijk heftig op reageren als er een probleem zit
Maar ze zijn gelukkig prima oplosbaar en dat vind ik het prachtigste van deze methode!
De gehele spier voel je dan los worden onder je handen en dat zie je ook meteen terug in de beweging van het paard 8-)

Overigens is het niet zweverig, aangezien je de blokkade duidelijk kan voelen!
Alleen moet je wél weten waar 8-)

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:31

Je hebt een route van A naar B (werk naar huis) en dat is een rechte weg. Nu staat er een blokkade ergens halverwege deze route (bv de weg is opengebroken) Hierdoor moet je een andere route nemen om van A naar B te komen. Je moet bijvoorbeeld met een grote bocht om de blokkade heen rijden. Het kost dus meer moeite, je moet een extra inspanning maken om toch van A naar B te komen. Het duurt langer en het is geen rechte lijn. Zonder de wegblokkade zou je nooit die boog hebben gereden want dat is onpraktisch je wilt tenslotte zo snel mogelijk thuis zijn.
Zo is het ook binnen een paardenlichaam. Een beweging vind plaats van A naar B via de snelste meest makkelijke minst inspannende manier, omdat dit de manier is waarop het hoort te functioneren. Een blokkade is dat punt waarop de beweging stagneert of te wel andere spieren, wervels ed worden aangesproken om toch de beweging van A naar B te maken. Die andere spieren en wervels vormen de omweg. Je gaat dus kijken waarom beweegt het paard zoals het beweegt en niet gewoon in een rechte lijn van A naar B zoals het hoort. Zo kom je dan bijvoorbeeld een wervel tegen die scheef zit en het niet mogelijk maakt de route in een rechte lijn te volgen of een spier die niet genoeg kan rekken omdat deze bij de oorsprong verkleefd is. Dat noemen we een blokkade. :D Hoop dat je hier iets mee kan.

Zie net Ireen dat je fysiotherapeut bent, zit ik hier in mijn jip en janneke taal een uitleg te maken _O- . Als fysio weet je toch wel wat een blokkade is? Geloof dat ik je vraag dan niet begrijp. Maar goed hierboven de uitleg voor de mensen die geen fysio zijn.
Laatst bijgewerkt door pasdedeux op 13-09-09 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:35

Ik heb een paard gezien bij een vriendin van mij die is behandelt volgens de JM methode en dat is een totaal ander paard geworden......ze had een hele holle rug en nu is hij bijna weer normaal.....echt een megaaaa verschil...wist niet wat ik zag.......ze zit ook veel beter in haar vel...is echt opgeknapt...had haar al een maand niet gezien....

Nu komt die mevrouw deze week naar mijn pony en paard kijken en ze ook behandelen...

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 17:03

Dierfysiotherapie en Jack Meagher methode vergelijken, is als appels met peren vergelijken.

Een dierenfysiotherapeut is in 6 jaar opgeleid en wettelijk bevoegd om geblesseerde dieren te onderzoeken en behandelen door middel van een heleboel uiteenlopende behandeltechnieken (betreffende het gehele bewegingsapparaat -spieren,pezen,banden,gewrichten,zenuwstelsel-)

Een Jack Meagher masseur is in enkele weken opgeleid om gezonde dieren te behandelen door middel van een bepaalde massagetechniek die is bedacht door dhr Jack Meagher (betreffende de spieren)

Even kort door de bocht: heeft je paard (mogelijk) een blessure? Dan kun je het beste naar een fysio gaan. Heeft je paard niks bijzonders maar af en toe een lekkere massage nodig? Dan kan dat ook bij een fysio, maar dus ook bij een jack meagher masseur.

Veel suc-6!

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 17:15

Wil je je paard een lekkere massage geven ga dan zeker naar een fysio ;-) want jack meagher methode doet flink zeer en vinden de meeste paarden niet lekker. Persoonlijk zie ik van die massagemethode wel betere resultaten dan massage van een fysio. Maar ik zeg niks over zenuwstelsel en pezen want daar komt inderdaad het appelen met peren vergelijken.
Wat betreft de 6 jarige opleiding. Qua wettelijke bevoegdheid geheel correct maar over het behandelen zelf zegt het aantal jaren opleiding niks. Ik heb zelf 6 jaar rechten gestudeerd maar zou mezelf absoluut niet als advocaat willen hebben :D daar ben ik dus ook niet mee door gegaan

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:05

pasdedeux schreef:
Zie net Ireen dat je fysiotherapeut bent, zit ik hier in mijn jip en janneke taal een uitleg te maken _O- . Als fysio weet je toch wel wat een blokkade is? Geloof dat ik je vraag dan niet begrijp. Maar goed hierboven de uitleg voor de mensen die geen fysio zijn.

Welke vraag bedoel je? Ik weet wel wat er met een blokkade bedoeld wordt ;)

edit; In feite masseer je triggerpoints in de spieren bij het paard?

pasdedeux

Re: fysio of jack meagher methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:09

Je hebt gelijk het is de vraag van kuggur.

Jack Meagher werkt inderdaad in op de triggerpoints van de spieren.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:33

Triggerpoints zitten wel op een andere plek!

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:48

Oeps... _O-

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:12

Er zijn er wel een paar die aardig overeen komen maar veel ook niet 8-)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:46

Soms werk je wel eens te hard, en dan auw pijn in de rug.
Vervolgens werd ik gemasseerd en de masseur wist een knoop tussen haar handen te pakken, heen en weer te bewegen en weg te masseren. Was erg prettig.
Dat was een vervelende blokkade in mijn eigen rug die perfect weggemasseerd werd.

Ik kan me ook voorstellen dat indien ik bepaalde bewegingen/gymnastiseringen had gedaan... de knoop ook weg zou zijn gegaan.

Echter, had ik continue dagelijks te hard gewerkt.... had de massage slecht 1 dag nut gehad. En kan ik dus beter zorgen dat mijn (fysieke) houding beter is in het harde werk, zodat die knopen wegblijven.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:35

Ik zou voor de jack meagher methode gaan.
Mijn paard is binnen een behandeling erg verbeterd. Door extreem trauma was ze echt als een oud, stijf paard gaan lopen. Je merkt niet alleen verschil aan de manier van lopen, maar ook aan de wil tot lopen.

Ik ben zelf ook behandeld door een jack meagher therapeut :wow:
Een schouderblessure waar ik al drie jaar lang bij fysio's, osteo's, sportmasseurs, acupunctuur heb gelopen, maar nooit ook maar iets verbeterde, was na twee behandelingen bij een jack meagher masseur WEG!! Van altijd pijn, naar geen pijn!

Ook aan deze methode zitten vast voors en tegens en zal voor sommige klachten wel of niet werken, maar door mijn eigen ervaringen ben ik toch geneigd te zeggend dat deze methode echt iets bijzonder is :j

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 00:40

Ik zou inderdaad ook gaan voor de jack meagher methode. Ik ben bij een avond hierover geweest in ermelo, en het heeft eigenlijk me ogen geopend, naast hoe slecht sommige paarden zijn, maar ook hoe los een paard kan zijn. Het was wonderbaarlijk.
Alleen is het jammer dat er tot nu toe slechts 1 paard op de site staat met foto's voor en na massage van die avond en ik hoopte op meer en ook filmpjes. Dat werd immers gezegd op die avond, dat dit allemaal gepubliceerd zou worden.
Daarnaast wil ik iemand van happy athlete bij mijn paard gaan halen, maar het is mij niet echt duidelijk wie er echt werkzaam in mijn regio is. Binnenkort toch eens informeren.