Wanneer sliding plates?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Wanneer sliding plates?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 22:26

Mijn vraag aan jullie, wanneer sliding plates?

CherokeeChum

Re: Wanneer sliding plates?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 23:48

Alleen als je serieus met reining bezig bent.
Dwz, om het paard mogelijk te maken om slidingstops te maken. Een eenvoudige stop gaat ook wel zonder sliders,en zelfs blootvoets.
Het is ook onzin om je paard buiten de wedstrijdtraining
om op sliders te laten staan.
Het is een dun sportijzer en zodoende ook niet echt geschikt om andere dingen mee te doen ivm met glij gevaar op ongeschikte ondergrond.
M.A.W niet echt comfi voor je paard. Ze verbuigen ook makkelijk(exemplaren met langere takken)
Ook het bochtenwerk op gladdere bodem word enigzins
penibel,en je ziet vaak dat paarden moeite krijgen met wissels springen.
Sliders leggen is best een kunst,je paard er mee heel houden ook.
Dus niet doen, tenzij je serieuze reining plannen hebt.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 11:08

CherokeeChum schreef:
Alleen als je serieus met reining bezig bent.
Dwz, om het paard mogelijk te maken om slidingstops te maken. Een eenvoudige stop gaat ook wel zonder sliders,en zelfs blootvoets.
Het is ook onzin om je paard buiten de wedstrijdtraining
om op sliders te laten staan.
Het is een dun sportijzer en zodoende ook niet echt geschikt om andere dingen mee te doen ivm met glij gevaar op ongeschikte ondergrond.
M.A.W niet echt comfi voor je paard. Ze verbuigen ook makkelijk(exemplaren met langere takken)
Ook het bochtenwerk op gladdere bodem word enigzins
penibel,en je ziet vaak dat paarden moeite krijgen met wissels springen.
Sliders leggen is best een kunst,je paard er mee heel houden ook.
Dus niet doen, tenzij je serieuze reining plannen hebt.

Zo te lezen heeft u gelukkig over sliding plates nagedacht.
Dat geeft weer hoop, na het lezen dat er ruiters zijn die hun paarden zonder rede met sliding plates laten beslaan. Niet eens reining rijden en dan ook nog op gras gaan rijden. Dan nog durven te schrijven, dat hun paarden uit glijden en alle ijzers de boosdoeners zijn. Dat hoefsmeden en ruiters die ijzers gebruiken, dierenmishandelaars zijn. Zo ook western ruiters die reining rijden, of welke anderen paardensport rijden die naar hun mening de paarden overvragen. Op endurance en recreatief rijden na dan.
Dat beslaan met sliding plates niet zo makkelijk is als het er uit ziet, heb ik mogen ervaren met de bewuste keuze ervaring op te doen in Amerika. Net als met cytec beslag, natuurlijk bekappen en western riding.
Hoeveel paarden zie je zonder of met sliding plates een goed uitgevoerde sliding stop maken? Hoeveel ruiters laten hun western paarden met sliding plates beslaan om beter een sliding stop te maken? Maken de sliding plates de sliding stop wel beter, of is het de techniek van de sliding stop?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:44

Mijn ervaring is dat de techniek van het sliden (en de bodem) vele malen belangrijker is dan het slidingijzer.
Een paard dat met 1 been scheef gaat in de stop, is 9 van de 10 keer zelf scheef. Dan kun je aan het ijzer gaan zitten klooien, beter is dat de ruiter het paard rechter gaat rijden.
Een paard dat de stop uitloopt is meestal nog niet sterk genoeg. IJzers met langere takken gaan dan zeker niet helpen, dat kan het paard helemaal niet handelen.

Mijn paard is geen reininggefokte quarter, heeft baby plates (vrij korte takken) en kan daar best een redelijke stop mee maken:

Afbeelding

Afbeelding

Wat ook niet de bedoeling is, en wat ik wel zie gebeuren, is zonder sliding ijzers vanuit volle galop een sliding stop proberen te maken. Paard knalt dan met z'n volle gewicht op z'n voorbenen.

Dus serieus reinen = onder begeleiding leren stoppen en wanneer je trainer vindt dat jij er aan toe bent, sliding ijzers eronder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 14:47

Sliding plates moet je imo pas nemen als je echt reining wil rijden.
Imo kan je prima de basis leren zonder stops, maar zodra je echt bezig wil gaan met rundowns is het imo verstandig om plates te nemen ter voorkoming van blessures.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 15:00

gaucho schreef:
Mijn ervaring is dat de techniek van het sliden (en de bodem) vele malen belangrijker is dan het slidingijzer.
Een paard dat met 1 been scheef gaat in de stop, is 9 van de 10 keer zelf scheef. Dan kun je aan het ijzer gaan zitten klooien, beter is dat de ruiter het paard rechter gaat rijden.
Een paard dat de stop uitloopt is meestal nog niet sterk genoeg. IJzers met langere takken gaan dan zeker niet helpen, dat kan het paard helemaal niet handelen.

U schrijft: Een paard dat met 1 been scheef gaat in de stop, is 9 van de 10 keer zelf scheef.
Bedoeld u dat het paard scheef is of dat de ruiter het paard scheef rijdt? Dat schrijft u namelijk in de volgende zin?

Wat ook niet de bedoeling is, en wat ik wel zie gebeuren, is zonder sliding ijzers vanuit volle galop een sliding stop proberen te maken. Paard knalt dan met z'n volle gewicht op z'n voorbenen.

En toch is dat wel mogelijk, mits de techniek goed is. De training naar de juiste sliding stop is lang zoals u wel zal weten. Het is niet alleen het paard de sliding stop onder het zadel leren, maar ook het lichaam trainen.

Dus serieus reinen = onder begeleiding leren stoppen en wanneer je trainer vindt dat jij er aan toe bent, sliding ijzers eronder.

Wanneer is het punt van beslaan met sliding plates dan daar volgens de trainers?

Niels schreef:
Imo kan je prima de basis leren zonder stops, maar zodra je echt bezig wil gaan met rundowns is het imo verstandig om plates te nemen ter voorkoming van blessures.

Is het voorkomen van blessures niet de juiste training en techniek?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:27

Wanneer ik dit allemaal lees, dan heb ik het gevoel, dat de meesten westernruiters het net als bij de dressuur, te snel willen, dus te weinig techniek, en nog geen beheersen van.
Eerst de techniek beheersen en dan die slidingijzers eronder, wat alleen maar een langere slide tot gevolg heeft, maar geen betere techniek.
Dit is met normaal engels rijden niet anders.
Dan vermijdt je blessures.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:32

Scheef rijden of een scheef paard is een beetje het kip en het ei verhaal. Elk paard zal van nature scheef zijn, meestal wordt dit door de ruiter nog eens versterkt. Om een paard goed te kunnen laten stoppen zal de ruiter er voor moeten zorgen dat beide achterbenen even sterk zijn. Als een paard op een rechte lijn 1 been onder de massa vandaan plaatst, om dit been te ontlasten, zal dit probleem zich in de stop nog sterker openbaren. Ruiter zal dus eerst ervoor moeten dat hij het paard eerst zelf weer "recht" traint, voordat hij verder gaat met de sliding stop.

Vanuit een basistempo een stop zonder ijzers maken op een goede bodem is naar mijn mening mogelijk. Een meterslange stop vanuit volle galop is naar mijn mening niet wenselijk. In theorie misschien mogelijk, maar ik heb teveel slechte voorbeelden hiervan gezien.

Voordat je sliding plates onderslaat, moet een paard recht kunnen stoppen, daarbij het gewicht op de achterhand plaatsen, de rug rond maken en licht in de mond stoppen. Dit alles vanuit galop.
Als het paard dit beheerst, sla je plates onder. Daarna kun je tempo gaan maken in de rundowns.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:42

FaberSmid schreef:
[***] schreef:

Is het voorkomen van blessures niet de juiste training en techniek?

Ja, maar voor een goede stop (en dan dus echt een mooie lange) heb je gewoon echt snelheid nodig (die je op de rundown maakt). Ook al is je techniek en training perfect, plates zullen altijd nodig zijn zodat je paard blijft glijden. Als je paard niet glijdt maar abrupt tot stilstand komt (wat zonder plates gebeurt) zullen de gewrichten etc te zwaar belast worden met blessures als gevolg. Daar komt bij dat als een paard een paar keer pijnlijk stopt, hij stoppen niet meer leuk zal vinden. Daarom zou ik altijd plates nemen als je echt serieus met de stops aan de slag wil.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 15:44

gaucho schreef:
Vanuit een basistempo een stop zonder ijzers maken op een goede bodem is naar mijn mening mogelijk. Een meterslange stop vanuit volle galop is naar mijn mening niet wenselijk. In theorie misschien mogelijk, maar ik heb teveel slechte voorbeelden hiervan gezien.

En toch ken ik reining paarden (eigenlijk cutting paarden die ook reining rijden, toch wel knap met de verschillen van roll back en stop), die zonder sliding plates het winnen van paarden met sliding plates. Dat mensen vol verbazing zeggen, niet beslagen met sliding plates? En die paarden hebben nog nooit een blessure gehad in al die jaren.
Slechte voorbeelden met of zonder sliding plates, door verkeerde techniek en uitvoering ja, net als tig keren spinnen voor wat?

Voordat je sliding plates onderslaat, moet een paard recht kunnen stoppen, daarbij het gewicht op de achterhand plaatsen, de rug rond maken en licht in de mond stoppen. Dit alles vanuit galop.
Als het paard dit beheerst, sla je plates onder. Daarna kun je tempo gaan maken in de rundowns.

Hoe lang is die weg?

Niels schreef:
FaberSmid schreef:
Ja, maar voor een goede stop (en dan dus echt een mooie lange) heb je gewoon echt snelheid nodig (die je op de rundown maakt). Ook al is je techniek en training perfect, plates zullen altijd nodig zijn zodat je paard blijft glijden. Als je paard niet glijdt maar abrupt tot stilstand komt (wat zonder plates gebeurt) zullen de gewrichten etc te zwaar belast worden met blessures als gevolg. Daar komt bij dat als een paard een paar keer pijnlijk stopt, hij stoppen niet meer leuk zal vinden. Daarom zou ik altijd plates nemen als je echt serieus met de stops aan de slag wil.

Daar heb ik net wat over geschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:46

Tuurlijk kan een paard zonder plates winnen van een paard met plates. Dan heeft het paard met plates gewoon een slechte proef gelopen :D

Maar het is niet voor niks dat de toppaarden allemaal plates hebben. Als je echt reining wil rijden (en dan ook op het hogere niveau), dan heb je gewoon plates nodig. Op een NRHA show zal niemand zijn zonder plates.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 15:53

Niels schreef:
Tuurlijk kan een paard zonder plates winnen van een paard met plates. Dan heeft het paard met plates gewoon een slechte proef gelopen :D

Nee Niels zo simpel is het niet, om het nog interessanter te maken gaat het zelfs om jonge paarden die paarden met veel meer ervaring er uit gereden hebben. De sliding stop is niet het enige wat de jury moet beoordelen. Net als een spin die er snel uit mag zien kan de spin zelf slecht zijn.

Maar het is niet voor niks dat de toppaarden allemaal plates hebben. Als je echt reining wil rijden (en dan ook op het hogere niveau), dan heb je gewoon plates nodig. Op een NRHA show zal niemand zijn zonder plates.

En dan zijn we op het punt aangekomen, het topniveau waar de extra meters tellen en die zijn te halen met sliding plates. En hoeveel western ruiters rijden er met sliding plates? En hoeveel topruiters zijn er?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:59

FaberSmid schreef:

Hoe lang is die weg?

Hoe lang die weg is verschilt met het talent van ruiter en paard. Als beginnend westernruiter met een niet reining gefokt paard heeft bij mij meer dan een jaar geduurd voor er ijzers onder gingen. Maar mijn paard heeft nog nooit een blessure gehad (even heel hard afkloppen nu). Ik kan me voorstellen dat bij professionals deze tijd veel korter is.

Ik denk dat we het er in ieder geval over eens kunnen zijn dat techniek en training veel belangrijker zijn dan de ijzers. Er staat een hollywood dun it merrie bij mij op stal die zonder ijzers een stuk beter stopt dan mijn paard. Toch worden er zonder ijzers geen stops mee getraind. Wel de basis voor de stops: rechte run down, vanuit basistempo stop en achterwaarts. Pas voor een wedstrijd gaan er ijzers onder en wordt het stoppen weer vanuit een snelle stop gedaan.

Nu we het toch over slidingijzers hebben: Wat is volgens jou van belang voor goede slidingijzers? wel of geen opzet, lengte, breedte, nagels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:01

Uiteraard wil je eerst techniek zien. Eerst wil je technisch goed rijden en daarna komt je snelheid. Maar zodra je techniek goed is, kan je doorgaan met de 'snelheid' en kan je plussen op je technisch correcte én lange/goede stop.
Iemand zal uiteraard altijd winnen als zijn proef technisch correct is én ook nog met mooiere circkels/spins/stops.

Ik heb geen idee overigens hoeveel westernruiters met plates rijden. De niet-reiningruiters zullen er niet mee rijden in ieder geval ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:06

Niels schreef:
Iemand zal uiteraard altijd winnen als zijn proef technisch correct is én ook nog met mooiere circkels/spins/stops.

Gelukkig maar dat de technisch beter proef meer punten krijgt.
Dan is dat dan beter geregeld als bij de dressuur met engelsrijden.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 16:17

gaucho schreef:
FaberSmid schreef:
Nu we het toch over slidingijzers hebben: Wat is volgens jou van belang voor goede slidingijzers? wel of geen opzet, lengte, breedte, nagels?

Zonder opzet zouden de sliding plates recht zijn en zou het paard zich in de grond boren. Heel klein stukje naar boven gebogen. Lengte en breedte (vanaf 2,5 cm) zijn onder andere van het paard afhankelijk. Beter is een overgang van "normaal" ijzers naar sliding plates.

FaberSmid schreef:
Niels schreef:
Ik heb geen idee overigens hoeveel westernruiters met plates rijden. De niet-reiningruiters zullen er niet mee rijden in ieder geval ;)

Denk dat er meer paarden met sliding plates zijn dan nodig is. Ga zelf maar simpel na, hoeveel paarden hebben echt sliding plates nodig omdat ze op top niveau gereden worden?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:25

Ik denk dat de meeste paarden met baby plates (vrij korte sliding ijzers) prima uit de voeten kunnen. Bij mijn paard zijn ze minder dan 1 centimeter langer dan de hiel. Langere ijzers zijn naar mening bij de meeste paarden niet nodig en alleen maar onhandig.

Ik heb 1 keer een andere smid dan mijn normale smid gehad, die sloeg sliding ijzers er onder zonder opzet. Was geen goede ervaring.

Een paar jaar geleden zag je veel paarden met sliding ijzers met lange hoeven en lage hielen, om "het glij-oppervlak te vergroten". Gelukkig zie ik dat nog maar weinig.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 16:30

gaucho schreef:
Ik denk dat de meeste paarden met baby plates (vrij korte sliding ijzers) prima uit de voeten kunnen. Bij mijn paard zijn ze minder dan 1 centimeter langer dan de hiel. Langere ijzers zijn naar mening bij de meeste paarden niet nodig en alleen maar onhandig.

De een neemt baby plates en de ander smeed een aangepast "normaal" ijzer.

Ik heb 1 keer een andere smid dan mijn normale smid gehad, die sloeg sliding ijzers er onder zonder opzet. Was geen goede ervaring.

Dat is een grote fout, die de ruiter ook kan weten.

Een paar jaar geleden zag je veel paarden met sliding ijzers met lange hoeven en lage hielen, om "het glij-oppervlak te vergroten". Gelukkig zie ik dat nog maar weinig.

Een hoefsmid heeft zich te houden aan de anatomie van de paarden en hoeven, waar de voetas een deel van is. Moet zich niet laten verleiden door wat de mens wil en de mode.
Net als met pleasure dat overdreven voorwaarts en neerwaarts, paarden zijn geen stofzuigers.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 12:03

FaberSmid schreef:
En toch ken ik reining paarden (eigenlijk cutting paarden die ook reining rijden, toch wel knap met de verschillen van roll back en stop), die zonder sliding plates het winnen van paarden met sliding plates.

Dat zegt meer over de kwaliteit van de proeven van de andere ruiters dan over de sliding stops van die "cuttingpaarden".

Er is trouwens geen enkele cuttingtrainer met ambities die ook met hetzelfde paard reining rijdt hoor, dus waar je die info vandaan haalt ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 20:44

Romkabouter schreef:
Dat zegt meer over de kwaliteit van de proeven van de andere ruiters dan over de sliding stops van die "cuttingpaarden".

Waarom zegt het meer over de kwaliteit van de proeven dan over de sliding stops, als de gehele beoordeling beter is? Straks ga je nog schrijven dat je jury verkeerd beoordeeld heeft?

Er is trouwens geen enkele cuttingtrainer met ambities die ook met hetzelfde paard reining rijdt hoor, dus waar je die info vandaan haalt ;)

Hoe weet jij zo zeker dat er geen enkel cuttingtrainer met ambities ook reining rijdt? Hoe weet jij zo zeker dat een cuttingpaard geen sliding stop kan maken? Jij zou toch moeten weten dat er reiningpaarden met cuttingbloedlijnen zijn?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:08

Kun je ook even normaal qouten Faber, ik wordt er een beetje scheel van :D

FaberSmid schreef:
Waarom zegt het meer over de kwaliteit van de proeven dan over de sliding stops, als de gehele beoordeling beter is? Straks ga je nog schrijven dat je jury verkeerd beoordeeld heeft?

Beter lezen: Er staat dat dat meer zegt over de proeven van de andere ruiters dan over de slidings stops.
Als een van die cuttingruiters van jou -1 scoort op een stop, en een andere reiningruiter kan niet wisselen en krijg 1 penalty erop, sta je alweer gelijk.

FaberSmid schreef:
Hoe weet jij zo zeker dat er geen enkel cuttingtrainer met ambities ook reining rijdt? Hoe weet jij zo zeker dat een cuttingpaard geen sliding stop kan maken? Jij zou toch moeten weten dat er reiningpaarden met cuttingbloedlijnen zijn?

3 vragen in 1 ;)
1) hij zou daar een reining paard voor kopen
2) dat is niet handig in de cutting, want dan verlies je de koe 8-) stoppen wel, maar geen "sliding stop" als in de reining.
3) natuurlijk, so :?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 21:16

Dan herhaal ik nog even wat ik geschreven heb, als je dan ook even goed leest: Waarom zegt het meer over de kwaliteit van de proeven dan over de sliding stops, als de gehele beoordeling beter is? Straks ga je nog schrijven dat je jury verkeerd beoordeeld heeft?
De situatie is niet zoals jij schrijft, de hele beoordeling is beter en zo ook de sliding stops. Het is net of je niet kan hebben dat een cutting paard van een reining paard kan winnen?
Hoe weet je zo zeker dat hij dan een reining paard voor zou kopen, als zijn cutting paard het ook kan? Paarden moet ik eigelijk schrijven, omdat het om meer paarden gaat.
Met cutting maken de paarden ook geen sliding stop, maar met de reining wel.
Wat bedoel je precies met natuurlijk so?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 21:25

FaberSmid schreef:
De situatie is niet zoals jij schrijft, de hele beoordeling is beter en zo ook de sliding stops. Het is net of je niet kan hebben dat een cutting paard van een reining paard kan winnen?

Wat is dat nou weer voor onzin :D
het kan best zijn dat de hele beoordeling beter is, dan is het gewoon een betere ruiter. Kun ja nagaan wat deze meneer zou presteren als hij ook nog een slidingsplates onder zijn paard zou hangen. Dan zou hij plussen of nog meer plussen 8-)
Het klotp dus nog steeds wat ik zeg: het zegt meer over de andere ruiters die meededen dan over het principe wel of geen plates. Of begrijp je nu nog steeds niet wat ik bedoel ;)

FaberSmid schreef:
Hoe weet je zo zeker dat hij dan een reining paard voor zou kopen, als zijn cutting paard het ook kan? Paarden moet ik eigelijk schrijven, omdat het om meer paarden gaat.

Omdat je ook beter een springpaard kunt kopen om hoog te springen dan een dressuurpaard wat toevallig goed kan springen :)*
maw: met een specialist ben je altijd beter af dan met een allrounder. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je met een allrounder niet van een specialist kun winnen.

Met so bedoel ik: wat heeft vraag 3 ermee te maken? Er zijn ook pleasurepaarden met cuttingbloedlijnen en trailpaarden met cuttingbloedlijnen ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 21:55

Romkabouter schreef:
FaberSmid schreef:

Wat is dat nou weer voor onzin :D
het kan best zijn dat de hele beoordeling beter is, dan is het gewoon een betere ruiter. Kun ja nagaan wat deze meneer zou presteren als hij ook nog een slidingsplates onder zijn paard zou hangen. Dan zou hij plussen of nog meer plussen 8-)
Het klotp dus nog steeds wat ik zeg: het zegt meer over de andere ruiters die meededen dan over het principe wel of geen plates. Of begrijp je nu nog steeds niet wat ik bedoel ;)

FaberSmid schreef:

Omdat je ook beter een springpaard kunt kopen om hoog te springen dan een dressuurpaard wat toevallig goed kan springen :)*
maw: met een specialist ben je altijd beter af dan met een allrounder. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je met een allrounder niet van een specialist kun winnen.

Met so bedoel ik: wat heeft vraag 3 ermee te maken? Er zijn ook pleasurepaarden met cuttingbloedlijnen en trailpaarden met cuttingbloedlijnen ;)

Nee het klopt dus niet wat je schreef, dat het een het ander zou opheffen. Omdat de gehele beoordeling beter is. Wat betreft met sliding plates betere sliding stop ja en nee, de sliding stop blijft hetzelfde alleen verder. Begrijp je ook wat ik bedoel?
Wat je schrijft is geen vergelijk, het gaat om cutting paarden die ook aan reining deelnemen.
Het heeft er mee te maken, dat cutting paarden niet alleen maar cutting kunnen en daar goed voor zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 22:00

Nee Faber, dat is gewoon niet waar. Je stopt wordt technisch beter van plates, niet alleen langer.

En cuttingpaarden zullen het zeker niet goed doen in de reining (ik ga ervan uit dat het over een beetje leuk niveau gaat). Maar je wil bijv in de cutting geen paard dat een stop maakt.

Ik doe heel af en toe aan de working Cowhorse (helaas tijdgebrek om het vaker te doen) maar zelfs ik merk al dat het niet heel fijn te combineren is. Op het moment dat ik een koe wil stoppen vlieg ik er al meters voorbij omdat mij paard een lange stop maakt.