onregelmatig op alletwee de achterbenen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

muppetmayo

onregelmatig op alletwee de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 09:46

Ik heb een haflinger van bijna 4. Van de winter zijn we begonnen met longeren.
Met de kou was hij ineens kreupel aan 1 been. Na een paar dagen rust was dit weg.
Een week of 2 later was hij ineens stokkreupel op alletwee de achterbenen. Bij het ene been leek het bij de knie te zitten, terwijl hij bij het andere been kreupel leek op de sprong. De benen waren ook ontzettend dik.
Toen dit na een paar dagen niet weg was is de DA erbij geweest. Zij snapte er niks van, hij liep duidelijk hoger kreupel bij het ene been dan bij het andere (dus ene been sprong en andere been knie).
Haar advies was dan ook om naar de kliniek te komen.
Hier zijn we ruim een week later dus ook geweest. (na een eerdere poging die mislukte en meneer de complete trailer had gesloopt)
Spontaan liep hij weer goed. Niks kreupels te vinden. Voor de zekerheid zijn er toen foto's gemaakt om oa spat uit te sluiten.
De foto's zagen er perfect uit. Het enige wat ze op Bodegraven evt dachten waren gevoelige zolen, met een flinke verstapping. Dat dit met die kou misging door die gevoelige zolen.
Nog 2 weken rust gehad met hem om zijn voorbeen te laten genezen (vast gehangen in de trailer).
Hierna liep hij weer goed, dus niks aan de hand zou je zeggen.
Nu loopt hij alweer een tijdje weer precies hetzelfde kreupel. Het ene been weer vanuit de knie (zo lijkt het), de andere vanuit de sprong.
De kou kan het met dit weer dus absoluut niet zijn.
Mijn instructrice en ik staan voor een raadsel.
Inmiddels is hij al bekapt om te kijken of het hier vandaan kwam. Niet het geval. De chiropraktor is er ook al bijgeweest, maakt geen verschil.
Hij is niet duidelijk stok kreupel, maar goed lopen doet hij ook niet.

Ik heb het inmiddels op film gezet:

http://www.youtube.com/watch?v=_YYdOI2nuHc
http://www.youtube.com/watch?v=mBwEknaqHms

Hij is duidelijker onregelmatig als hij langzaam draaft. Hij een snelle draf is het bijna niet te zien.
Herkent iemand dit?

muppetmayo

Re: onregelmatig op alletwee de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 11:02

Vergeten te vermelden. Deze keer zijn zijn achterbenen gewoon netjes dun. Er is niks aan te zien, behalve dan het onregelmatige lopen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:48

En dat het bij vlager erger of minder is :D :D
tis een lastige dit :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:04

Foto's van bekken en rug wellicht?
En hals, ook daar kan het vandaan komen.

Ook zou ik Utrecht eens contacteren ;)

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 19:15

Ik heb morgen telefonisch gesprek met de artsen van Bodegraven om te kijken hoe nu verder.
Ik heb zelf het gevoel dat we idd in de rug/bekken/heupen regio moeten gaan kijken. We zullen zien wat ze zeggen...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:59

Hij sleept, komt dit niet uit de rug?

Idd bekken en hals laten onderzoeken. Vooral als er verder niks te zien is in de benen.

Mara was ook kreupel in de benen. Op de knie (voor). Dit zat in het bekken ruggenwervels en de schouder shoft én hals!

Het kan dus echt overal zitten.

Ik zou ze zelf ook dingen voorstellen waarvan je dnekt dat het zou kúnnen zijn. Artsen kijken ook wel eens ergens omheen.

Dat is dus mijn tip! Praat mee met de artsen.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:52

Hij is nu links achter niet goed, wel maar heel licht hoor je moet goed kijken! Is er nog verschil op de harde of op de zachte bodem?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:59

Zoeken zoeken zoeken is de enige optie..
Maar ik kan je wel als tip mee geven om em eens te laten masseren. Een paard kan zomaar onregelmatig gaan lopen als de spieren vast zitten..
Bovendien is een sportmassage bij een paard niet eens allejézus duur in verhouding met onderzoek op een kliniek.. wellicht iets om te overwegen?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 23:03

Het lijkt erop dat het meer uit de achterhand komt, heup/bekken, maar ja ik ben geenDA

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 23:09

Ik heb iets soortgelijks gehad met mijn haflinger. Die is aan alle vier de benen afwisselend kreupel geweest. Hij heeft in totaal een half jaar stil gestaan omdat we niet konden vinden wat het was. Ik heb hem niet op fotos gezet, dat was mijn laatste redmiddel, maar ik heb eerst nog een ostheopaat laten komen. Mijn paardje zat op twee plekken in zijn rug muurvast, ze heeft hem losgehaald en nu loopt ie weer helemaal rad :) Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt, en dat je gauw de oorzaak hebt gevonden bij jou paard!!

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 23:20

Chiroporaktor is dus geweest (Karianne van Lodash). Dit heeft echter helemaal niets geholpen. Dat is het rare. Er zat wel het een en ander vast en scheef, oa zijn SI gewricht, maar die zijn allemaal losgemaakt. Er is ook echt geen verbetering te zien hierna. Volgens haar had ik wel iets moeten zien als dit het geweest is.

Romy18, hij loopt zowel op harde als op zachte bodem op deze manier.

We hebben al zoveel geprobeerd. Echt helemaal stilzetten (hij deed al heel weinig, max 1 keer per week 10 minuutjes aan de longe max), meer oppakken, enz.
Dit lijkt allemaal geen verschil te geven. Hij blijft steeds op deze manier lopen.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 23:24

Op t filmpje te zien lijkt t mij of n knie probleem of n SI probleem, beide alleen te diagnostiseren door echo. SI is lastiger maar n arts die veel ervaring heeft in SI problemen herkent t loopje wel. Beide prima te behandelen! kosten plaatje +- 300 euro incl behandeling. afhankelijk van de kliniek natuurlijk

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 23:26

het lijkt wel of zijn rechtervoorbeen minder ver naar voren grijpt....een schouder probleem misschien?
Ook is het verstandig hem op de cirkel te zetten en dat jij dan achteruit naar het midden terug loopt.....inplaats van hem een scherpe draai van je af te laten maken en hem dat in draf te jagen......niet echt bevordelijk voor spieren en gewrichten bij een niet rad paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:25

die onregelmatigheid van voren komt van achteren :) :)

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 09:33

Heb inmiddels weer de dierenartsen van Bodegraven gesproken. Dinsdag mag ik weer met hem naar de kliniek, ze snappen het ook niet helemaal en gaan hem weer verder onderzoeken.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 10:03

Je zegt het Si gewricht zat scheef of vast, maar sorry heb zelf een jong paard daarin kunnen inslapen. Is namelijk zeer moeilijk om te behandelen, door de ligging in het lichaam.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 11:02

Oeh dat klinkt niet zo fijn.

Ik ga maar niet van het ergste uit...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:26

Ik wens je dat echt niet toe hoor. dus laat fotos maken en 'scinotopografie' of zoiets (kom ff ni op naam)
Dan weet je direct waar je staat. Weet wat het is om in een sukkelstraatje te belanden. Ik was blij dat na 2 jaar bij die van mij een juiste diagnose gesteld was. Ok heel ongelukkig met het resultaat en gevolg daarop, maar al die tijd, geld en gewoon onwetenheid wegen zwaar. Succes

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:19

Ik zit met mijn paard in hetzelfde schuitje. Een tinker van 10 jaar. Ik heb foto's laten maken, niets aan de hand. Nu een chiropracter laten komen, geen resultaat tot op heden.

Volgens mijn arts waarschijnlijk heupatrose, maar dit is erg moeilijk vast te stellen en onderzoek is duur en voor mij zeker niet naast de deur. ik ben dus erg benieuwd wat er bij jouw paard uit komt. Rij je inmiddels weer? mijn paard staat nu 3 weken stil, maar is nog steeds sterk onregelmatig. Ook ongeveer hetzelfde als bij jou. Rechterachterbeen lijkt niet mee te komen. op zachte ondergrond is het wel erger bij mijn paard.

Langzame draf is het veel erger als snellere draf en galop is bij mijn paard veel minder. Stap is goed. Bij mijn paard ziet het er allemaal nog iets houteriger uit als bij jouw haflinger.

Mijn paard was 2 jaar geleden superfanatiek en het werd steeds slechter |(
Ik wil zo graag mijn paard weer goed hebben. Ik geef hem nu 2 weken glucosamine, maar weet verder niet wat te doen. En of er uberhaubt een mogelijkheid is van herstel dat ik er weer echt op kan rijden. Ik zou even op zoek naar een filmpje.
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 21-05-09 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 20:22

Je kunt bij die van mij in stap ookwel het 1 en ander zien. Je moet wel goed kijken hoor. Stalgenoten kunnen het af en toe niet zien in draf, maar ik blijf het knikje zien zal maar zeggen.

Die van mij is nog niet eens onder het zadel helaas. Vandaar dat ik nu rugproblemen zo vreemd vind. Hij is tot nu toe alleen nog maar aan de longe geweest.

Jij ook heel veel succes met je paardje!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:31

Je spreekt van een knikje, kan het ook zijn dat je pony een losse knie heeft, want sommige mensen dachten dat ook van mijn paard. Het is vaak een typisch loopje....
Mijn paard doet het misschien ook in de stap en de rechter heup zakt wat verder naar beneden. Maar in draf is het goed zichtbaar en galop kan hij nu al helemaal niet meer. Het is bij mijn paard een grillige klacht met goede en slechte dagen. Kou verergert het probleem. Dat zou zeker op atrose kunnen duiden. Ook was hij altijd al een dieseltje die beetje op gang moest komen.
Een losse knie kun je goed trainen overigens als het dat zou zijn. Als je pony nog beleerd moet worden, zou ik het zeker willen weten of dat allemaal mogelijk is en waardoor de onregelmatigheid komt.
Mijn paard zwaait ook beetje met rechterachterbeen naar buiten. Komt niet in zijn voorste hoefafdruk, maar maakt met achterbeen een boogje en plaatst de hoefafdruk buiten de voorste. Misschien heeft hij vroeger toch ongevalletje gehad, en krijgt hij er toch last van.
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 21-05-09 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 20:32

Ik wil ook graag weten wat het precies is. Ze gaan m ook helemaal doorlichten op Bodegraven.
Iedere keer dat gokken vind ik maar niks. Maar dacht misschien herkent iemand van bokt het.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:34

Is Bodegraven en reguliere kliniek, of holistisch?

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 20:37

Bodegraven is een reguliere kliniek.

Mochten ze niks kunnen vinden, haal ik Steffi van de Laarse erbij. Zij heeft de filmpjes ook gezien, maar kon niet op lokatie komen helaas. Aangezien die van mij niet heel makkelijk te verplaatsen is (heb nu maar weer een paardenvrachtwagen besteld, die laat hij wel heel ;) ), was het nog even geen optie om met hem naar Goes te rijden voor Steffi.
Maar al kunnen ze echt niks vinden op Bodegraven is dat mijn volgende stap...

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:56

Ik ben even een eigen topic gestart ;-) succes met je haflinger