Cytek beslag;goed of slecht?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marei

Cytek beslag;goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 11:09

Sinds kort heb ik een andere hoefsmid.Die man zweert bij cytek ijzers,vooral met been-problemen oplossen.
Ik laat m'n paard alleen bekappen dus voorlopig maak ik geen gebruik van ijzers,maar ik zou graag willen weten wat jullie ervaringen ermee zijn.

essiedepessie

Re: Cytek beslag;goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:11

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 11:16

[BEH] Cytek ijzers
Hier heb je 35 pagina's leesmateriaal.

Ik vind het niks, een ijzer moet je aanpassen aan de voet en niet andersom.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 13:15

Oké,bedankt voor de links.Ik kreeg niet veel via de zoekfunctie.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 16:00

Bij Cytek maak je de voet passend op het ijzer ipv andersom.

Als jouw schoenen niet lekker zitten zoek je toch ook andere ipv toch je voeten er in te proppen?

Ben er geen fan van Lachen.

bart6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 00:55

je kan ook kijken op www.paardenbenen.nl .
Dit is de website met inhoudelijke cytek informatie.

Het is een beslag, net als alle andere soorten hoefijzers en voor sommige paarden werkt het wel en voor andere niet.
Als het bij je paard geen verbetering geeft, dan kan je altijd nog terug naar gewoon beslag of blote voeten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:16

bart6699 schreef:
je kan ook kijken op http://www.paardenbenen.nl .
Dit is de website met inhoudelijke cytek informatie.

Het is een beslag, net als alle andere soorten hoefijzers en voor sommige paarden werkt het wel en voor andere niet.
Als het bij je paard geen verbetering geeft, dan kan je altijd nog terug naar gewoon beslag of blote voeten.

Er zijn teveel klachten bekend van paarden die bijna onherstelbaar verpest zijn met dit beslag Nors opkijken , om te zeggen 'voor sommige paarden werkt het wel en je kan altijd nog terug'. Het is een té groot risico vind ik om dat zo te kunnen stellen.

Cytek pretendeert een soort natuurlijk beslag te hebben ontwikkeld, maar het slaat echt nergens op. De argumenten en onderbouwing van het ontwerp van het ijzer zijn met één zin volledig onderuit te zagen.

Ik zie het meer als een poging om de verkoop van een zogenaamd natuurlijker ijzer, te laten meevaren op het succes van barefoot hoofcare.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 13:23

Cytek is een korte tijd uitgeprobeerd in het endurance-wereldje: iedereen is hier inmiddels vanaf gestapt, waarvan een aantal paardeneigenaren met paarden met ernstig vernielde hoeven dankzij cytek.

Voor de rest ga ik volledig met Arabesk mee.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 15:57

Tsjonge,dat het zo slecht kan zijn zelfs..goed om te weten,ik begin er dus niet aan

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 17:52

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:11

Mij werd het ook "aangesmeerd" door een bekend iemand, maar na het openen van de bokt topic's, ben ik er snel van afgestapt.
Waarschijnlijk had ik mijn paard weg kunnen brengen als ik haar er in die toestand op had gezet.. (hoefbevangen..)

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:13

ik heb ze er onder gehad maar ben er totaal niet over te spreken hij staat nu weer op gewone ijzers omdat zijn hoeven zo kort waren dat hij niet normaal meer kon lopen! hij loopt nu weer een stuk ruimer!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 18:54

MaaykeKramer schreef:
ik heb ze er onder gehad maar ben er totaal niet over te spreken hij staat nu weer op gewone ijzers omdat zijn hoeven zo kort waren dat hij niet normaal meer kon lopen! hij loopt nu weer een stuk ruimer!

Is inderdaad een zeer kenmerkende "bijverschijnsel" bij cytek: paard dat zijn balans verliest dankzij de te korte teen/ veels te vroege afrol.
Daarbij drukt dit zoolbeslag de zool omhoog, waardoor een seperatie van de witte lijn ontstaat. Mechanische hoefbevangenheid heet dit in NB-termen. Je ziet ook de hoefcapsule dankzij dit fenomeen vervormen (in negatieve zin).

bart6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 21:34

Arabesk schreef:
Cytek pretendeert een soort natuurlijk beslag te hebben ontwikkeld, maar het slaat echt nergens op. De argumenten en onderbouwing van het ontwerp van het ijzer zijn met één zin volledig onderuit te zagen.

Ik zie het meer als een poging om de verkoop van een zogenaamd natuurlijker ijzer, te laten meevaren op het succes van barefoot hoofcare.

Nog roomser als de paus, daar moet ik aan denken als ik deze uitlating lees.
Het succes van "barefoot hoofcare" is ook maar relatief.
Hoeveel paarden moesten na een " barefoot hoofcare" (toch blijft het in het engels inderdaad mooier klinken) periode niet weer op de hoefijzers, omdat ze toch niet blootvoets konden?
Hoeveel paarden hebben uiteindelijk niet schouder en rug problemen opgelopen, door wekenlang "pijnlijke" zolen te moeten doorstaan.

Maak van hoefverzorging geen religie en hou het objectief.

Natuurlijk bekappen, barefoot hoofcare of barefoot trim kan voor sommige paarden heel goed, maar als blijkt dat deze manier van hoefverzorging niet geschikt is voor het paard dan kan hij gewoon weer op hoefijzers.
Net als een paard dat na cytek gewoon weer op normaal hoefbeslag kan.
Een hoefsmid kan een hoefijzer vormen/smeden in elke vorm hij wil.

In Nederland lopen honderden paarden op cytek beslag en alle hoefsmeden die cytek gebruiken zijn zeker diermishandelaars of de paardeneigenaren zijn zeker geen paarden liefhebbers?

Het feit bestaat, dat paardeneigenaren met positieve ervaringen deze niet op het forum durven te zetten, want ze worden gelijk door de "zogenaamde" negatieve ervaringen gelijk overdonderd.

erg jammer

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 22:56

wel of niet NB is hier niet aan de orde

Er is heel veel anekdotisch bewijs hier op bokt dat cytek niet werkt. Echter het aantal mislukte gevallen van NB zijn op één hand te tellen, bovendien is het mislukken ervan veelal niet te wijten geweest aan bekappen volgens het principe van het aanhouden van de zool.

Van paarden die gedwongen worden op zere voeten te lopen is ook geen sprake, omdat elke NB-er weet dat hoefschoenen in zo'n geval de beste oplossing zijn, waarmee de pijn weggenomen kan worden.

Erg jammer dat de discussie nu weer richting NB gaat, alleen maar omdat ík iets gezegd heb. Zullen wel wel niet NB ergens anders uitvechten en hier weer ontopic gaan?

En hoe objectief ben jij trouwens als cytek smid? Knipoog

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 23:34

Arabesk schreef:

Jij schrijft het, ik dacht het Cool

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 00:22

Het is natuurlijk marketingtechnisch best een hoogstandje. Als firma ga je adverteren in bladen die door consumenten gelezen worden ipv de hoefsmeden te overtuigen van jouw goede produkt. Dat de paardeneigenaar niet voldoende kennis heeft om de afweging te kunnen maken of zijn paard baat zal hebben bij dit ijzer stap je gemakshalve als producent overheen. De paardeneigenaar gaat zeuren bij zijn smid om deze ijzers en de hoefsmid moet overstag om zijn klant het naar wens te maken en moet dus bij de producent ijzers gaan kopen in doosjes van 40 stuks (en nog eens 40 stuks achterijzers). Na een of twee keer komt paardeneigenaar er toch achter dat dit niet het beste is voor zijn paard en de hoefsmid heeft de nieuwe ijzers te roesten liggen in zijn aanhanger. Een beetje slimme marktetingman stapt hierop in en gaat met zijn volgende nieuwe vinding op ijzergebied adverteren in de paardenbladen.... En weer moeten er andere ijzers onder het paard....

En dan je nog afvragen waarom de hoefsmid steeds duurder wordt..... Dat komt naast de stijgende inflatie ook door die voorraad nieuwe ijzers die te roesten liggen achterin die kar. Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 09:50

CherokeeChum schreef:
Arabesk schreef:

Jij schrijft het, ik dacht het Cool

Tja, als je naar zijn berichten geschiedenis kijkt zijn de enige momenten dat hij in actie komt op bokt topics die over cytek gaan.

Ik denk dat ik binnenkort eens een bokt-artikel over cytek ga schrijven. Cool Waarbij ik onderbouwd uitleg waarom het geen goed idee is., maar daar moet ik even voor gaan zitten. Ben nu eerst met een ander artikel bezig.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 14:25

Beelden zeggen meer dan woorden:

Dit zijn foto's van cytek na 8 weken. Betreffend dier heeft in totaal 2 x 8 weken op cytek gestaan. Cytek is eronder geslagen onder begeleiding van een bekend cytek-smid.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ijzer is te klein
Geen garnituur
Hielen groeien over het ijzer heen
Zoolbeslag dewelk zorgdraagt voor een seperatie van de witte lijn
Zoolbeslag wat een totaal verkeerde druk(verdeling) in de hoeven veroorzaakt
Hoefcapsule volledig verruineert
2 x 8 weken = 16 weken cytek-beslag heeft dit drama veroorzaakt. Slechts 2 beslagbeurten... onder begeleiding van een bekend cytek-smid. Het excuus "cytek lag er slecht onder" is er dus niet.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 16:11

Wow, die foto's spreken inderdaad voor zich Wow!
Ik heb inderdaad ook al vaker zulke misvormde voetjes gezien door dit beslag.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 18:46

Anne_GTI schreef:
De paardeneigenaar gaat zeuren bij zijn smid om deze ijzers en de hoefsmid moet overstag om zijn klant het naar wens te maken en moet dus bij de producent ijzers gaan kopen in doosjes van 40 stuks
\

Zodra klanten gaan 'zeuren' om een beslag waar ik niet achter sta, moeten ze toch naar een andere smid want ik sla het er niet onder.
Als iets tegen mijn principes indruist, doe ik het niet. Ik wil 's nachts ook een goede nachtrust hebben Knipoog
Het is juist fijn om klanten te hebben die vertrouwen hebben in je kunnen en weten.

Het lijkt mij dus ook niet bart6699 zijn intentie om paarden leed te berokkenen, hij staat er compleet achter. Ik niet, omdat mijn visie anders is. Maar dan kun je elkaar nog wel met respect behandelen, toch?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:27

@ scoxxx, die foto's moge een waarschuwing zijn voor iedereen die cytek overweegt hoop ik. Ziek

Eerlijk gezegd heb ik hier op bokt nog nooit iemand gehoord dat ie al meerdere jaren tevreden cytek afnemer was.

Overigens prijkt het cytek ijzer dat je me het toegestuurd hier tussen de verzameling Lachen nogmaals dank daarvoor.

In het promofilmpjes op youtube over cytek wordt ook gezegd dat het zo goed is dat er grond tussen het ijzer en de zool kan komen. Ik moet er niet aan denken dat er een scherp steentje tussen komt Nagelbijten / Gniffelen waar je vervolgens niet meer bijkan om het weg te halen.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 23:03

Die foto's zijn verschrikklijk,wat een resultaat na 8 weken..je kan ook goed zien hoever naar achter het afrolpunt ligt,ik snap dat niet.Het hele draagvermogen van de hoef word verandert,alsof je op houten blokstelten loopt.

Er hoort dus wel een opleiding/cursus bij om goed met cytek ijzers te kunnen beslaan,had ik begrepen?

Ik had idd ook gehoord over dat grond ed tussen het ijzer en de hoef mag komen,maar dat geeft ongelijke drukverdeling (en steentjes ja!) tussen hoef en ijzer en dat kan een hóóp ellende veroorzaken lijkt me.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 00:32

Marei schreef:
Die foto's zijn verschrikklijk,wat een resultaat na 8 weken..je kan ook goed zien hoever naar achter het afrolpunt ligt,ik snap dat niet.Het hele draagvermogen van de hoef word verandert,alsof je op houten blokstelten loopt.

ja dat is wel een goede vergelijking

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 01:21

Getver die foto's zien er inderdaad niet best uit. Had trouwens ooit wel gehoord ervan, maar ik dacht dat het er ner zo uit zou zien als een normaal ijzer alelen dan zonder lipje.
Dit zou ik nooit onder mijn paard laten slaan