Ijzers eraf halen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diaan

Ijzers eraf halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 13:44

Sinds een paar maanden heb ik een pony gekocht die toen al vierkant beslagen was. Ik denk dat er 1.5jaar geleden voor het eerst ijzers onder zijn gegaan. Nu twijfel ik of ik de ijzers eraf wil laten. De vorige keer was er namelijk een ijzer afgegaan en hierdoor wilde hij niet meer lopen.
Natuurlijk loopt ongelijke voeten ook niet prettig, maar ik ben bang dat wanneer we ze alle 4 eraf halen hij helemaal geen stap meer wil verzetten.
Ik heb toen de hoefsmid laten komen om evt. nieuwe ijzers eronder te zetten of eronder uit te halen. Helaas kon ik zelf niet (stom achteraf Frusty ) en heb ik mijn vriend gevraagd of hij aan de smid kon vragen of ze er niet af konden blijven.
De reactie van de smid daarop was; haflingers hebben vaak slechte hoeven die kunnen meestal toch niet zonder. Boos! Mijn vriend heeft ze er dus weer onder laten zetten. Maar ik twijfel dan erg aan de kundigheid van de smid.
Ik denk ook niet dat mijn pony geweldige hoeven heeft, al zien ze er verder vrij netjes uit. Hij slijt wel zijn achterhoeven aan de voorkant een klein beetje af.
Wat denken jullie?

Pony staat in de winter overdag op de paddock en snachts op stal. In de zomer staan ze dag en nacht buiten.

Cadaz

Re: Ijzers eraf halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:46

laat gewoon is een andere smit ernaar kijken en vraag hem om advies Lachen

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:46

Het lijkt mij niet nodig, maar ik zou als ik jou was een andere smid vragen om te komen kijken, omdat over het algemeen de voeten en benen van een haflinger erg sterk zijn (dit verschilt natuurlijk wel eens) maar ik zou gewoon een andere smid laten kijken!! En afwachten wat hij zegt, als hij ook zegt dat ijzers nodig zijn, dan gewoon luisteren naar z'n raad.

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:48

mijn paardje kan ook niet zonder ijzer, aan haar voorvoeten dan
ze heeft een tijd zonder gestaan op de wei, en dat ging heel goed, maar nu ze weer aant werk gaat heb ik ze er weer onder laten zetten, omdat ze toch erg gevoelige voeten heeft
Je kunt het altijd proberen zonder ijzers, en anders alleen voor op ijzers zetten
gaat het niet dan heeft de smid ze er nog zo onder gezet

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:50

Ik zou ook gewoon het aan de smid vragen. Als jij denkt dat de smid die je nu hebt niet goed genoeg is, kun je verder kijken naar een andere. Ik zou dan eerst eens rondvraag doen en gaan informeren. Een goede smid is soms lastig te vinden, zeker 1 die ook nog plek heeft.

Mijn paard loopt in de winter achter op blote voeten. Voor wil helaas niet, doordat die hoeven te slecht zijn. Succes

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:53

Ik zou er eerst nog even een andere smid naar laten kijken. Als ook hij van mening is dat ijzers voor jouw haf een goede oplossing zijn zou ik ze eronder laten. Ik zou me niet laten afschrikken door de gedachte dat ze een paar dagen na het weghalen van de ijzers wat gevoelig kan zijn. Afgelopen zomer heb ik bij mijn merrie ook na ongeveer 1,5 jaar de ijzers eronder weg laten halen. De eerste dagen had ze er ontzettend veel last van. Na 2 weken was het over. Daarna hebben haar hoeven een tijdje vreselijk gebrokkeld. Dit heb ik tussendoor 1x bij laten vijlen door de smid en nu loopt ze als een zonnetje op haar blote voetjes, zonder scheuren of wat dan ook! Geef haar in dat geval gewoon even de tijd om eraan te wennen. In mijn geval is het helemaal goed gekomen Lachen

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:59

tjee, wat een vreemde smit.
Het is helaas een feit dat haflingers vaak snel brekende brokkelige hoeven hebben, ze worden te droog waardoor dit soort dingen kunnen gebeuren.
Waarom juist haflingers Verward ras eigenschap.
Er zijn wel een heleboel dingen aan te doen.
Ik heb zelf ook een 3,5 jarige haflinger ruin met slechte voeten, heeft eigenlijk altijd wel enige rostraal, had hij al toen ik hem kocht, hiervoor behandel ik hem weekelijks 2x en de smid snijdt het iedere x zoveel mogelijk weg.
Maar.......Wodan staat niet op ijzers!
Zolang het kan zonder houd ik hem zonder, ik vijl de hoeven nar een buitenrit zelf mooi bij zodat er geen stukken uit zijn.
Verder heeft hij voor zwarte en achter witte hoeven, voor brokkelen ze en achter niet.
Al met al ga ik veel met Wodan naar buiten, rijd veel over het asfalt want hierdoor worden ze sterker, en tot nu toe gaat het best goed.
Ook ik heb er vaker aan gedacht om ijzers te laten slaan, maar doe het liever niet, want als je ze er ooit onderuit wilt halen kan dat problemen geven.
Hoeven moeten sterker worden, en door ijzers worden ze niet sterker en je ziet vaak dat paarden die hun hele leven op ijzers hebben gelopen niet meer zonder kunnen anders lopen ze kreupel.

In jou geval zou ik eens een andere smid raadplegen om advies, probeer het eens, of bouw het af, eerst achter en dan voor.
Je moet bedenken dat het zeker wennen zal zijn en hij heel gevoelig zal lopen, weant hij heeft nu altijd 'schoenen'aan en dan moet hij op blote voeten lopen en doet dat pijn Knipoog maar door dus veel over de asfalt of harde wegen te lopen worden sterker en krijg je net als bij mensen een eelt laag.
Natuurlijk geld dit niet voor alle paarden en moet jue het opbouwen, maar ik kan je uit ervaring vertellen dat het wel werkt.
Wodan brak eerste stukken uitzijn hoef door op harde zandbrokken te lopen, tegenwoordig is het veel minder, ik heb gister nog een buitenrit gemaakt van 2,5 uur over alleen asfalt omdat het zo gevroren had, en er was helemaal niks afgebrokkeld.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:06

Als een paard zonder ijzers kan is dat altijd beter denk ik, of de jouwe dat kan weet je nog niet, je kan het volgende keer proberen...eerste weken zal het wel redelijk brokkelen, zeker tot de nagelgaten eruit gegroeid zijn, pas dan kan je volgens mij goed beoordelen of ijzers nodig zijn, maar goed, een paard met erge hoefproblemen is het weer vragen om ellende

Diaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 14:08

Super bedankt voor jullie reacties Lachen Ik denk dat ik toch eens ga informeren bij een andere smid. Voor mij hoeven namelijk die ijzers er niet onder, alelen als het paard ze echt nodig heeft. Weet iemand een goede in omg. Breda? Want ik denk dat rond volgende week de smid weer moet laten komen!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:13

Ik heb zelf een Fries, volgens een smid het meest moeilijke ras ter wereld om blootsvoets te laten lopen, en ze doet het al bijna twee jaar heerlijk op blote pootjes. Verwacht niet meteen wonderen uiteraard, de hoeven zijn niet goed doorbloed geweest en het duurt ongeveer een jaar van kroon naar toon, maar ter ondersteuning kan ik je Equistro Kerabol van harte aanbevelen, gebruikt mijn zwartje ook.

Ik zit zelf redelijk dicht bij Breda, pb anders even welke kant ik uit moet denken want heb evt. wel wat namen voor je, zit zelf meer richting Roosendaal.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 14:20

Tjee wat een flauwekul dat Haflingers meestal slechte voeten hebben. Als jij verder niet op de straat rijdt, dan kan je pony vast best zonder ijzers. Je kan het toch gewoon proberen? En zoek een goede hoefsmid. Degene die je nu hebt lijkt alleen aan zijn eigen portemonnee te denken Bloos
Onze Haflinger loopt ook op blote voeten. Niks mis mee. Succes.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:31

Verdiep je ander eens in natuurlijk bekappen, ben ik nu ook aan het doen en denk dat het ook voor jou paard een goed iets kan zijn!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:36

ik heb ook eens een haflinger bijgereden en die kon echt niet zonder.
Ik zou het gewoon proberen. Zelf de randjes wat vijvijlen (mustangroll) zodat de hoeven niet afbrokkelen kan ook tussendoor. Bij mijn paardje helpt dat goed.
Ik ben overgestapt op hoefschoenen voor buitenritten. Verder geen ijzers meer. Als ze niet nodig zijn zou ik ze niet gebruiken, die ijzers. Het kost trouwens ook heel veel geld!

Diaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 15:38

Ik kom net van stal, stond er toevallig een andere hoefsmid Haha!
Ik heb meteen gevraagd of hij naar mijn pony kon kijken en heb daarbij het verhaal van de andere smid vertelt. Hij vond het belachelijk en zeker de moeite waard om zonder ijzers te proberen. Hij heeft even naar de voeten van mijn pony gekeken en kon zo in ieder geval niks zien wat voor problemen zou zorgen maar zei er ook eerlijk bij dat dat absoluut niet wil zeggen dat hij ook zonder ijzers kan. Wanneer het blijkt dat mijn pony toch ijzers nodig heeft, slaat hij ze alsnog eronder. Ik vond deze instelling al een stuk positiever.
Hij had volgende week wel tijd, dus ga hem direct maar eens bellen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 15:42

Heerlijk nieuws en die smid klinkt al een stuk realistischer! Hopelijk weet je dat je wel rekening moet houden met de groei van je pony zijn hoeven, dat het tijd nodig heeft om te harden en te wennen. Knipoog

Diaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 15:49

Breghje schreef:
Heerlijk nieuws en die smid klinkt al een stuk realistischer! Hopelijk weet je dat je wel rekening moet houden met de groei van je pony zijn hoeven, dat het tijd nodig heeft om te harden en te wennen. Knipoog

Ik weet dat hij even de tijd nodig heeft om te wennen. Al ben ik wel benieuwd binnen welke tijd ik mag verwachten dat hij aan zijn 'nieuwe voetjes' gewend is. Dit wil ik volgende week ook nog wel even aan de smid vragen, maar mocht iemand een idee hebben...

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:03

Tja zoals eerder vermeld loopt de mijne alleen achter op blote voeten. Dit ook alleen in het winterseizoen. Zomers starten we wedstrijden en dan vind ik het wel fijn om stiften te kunnen draaien. Ik merk bij de mijne eigenlijk niet zoveel verschil. Hij loopt er weer zo mee weg.

Volgens mij smid is achter voor de winter geen probleem. Voor altijd zou lastiger worden. Hij slijt ze namelijk scheef af. Echter ik vind de winter alleen al erg fijn voor mijn portemonnee...

Deze smid klinkt inderdaad een stuk beter! Succes volgende week.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 16:06

Diaan schreef:
Breghje schreef:

Ik weet dat hij even de tijd nodig heeft om te wennen. Al ben ik wel benieuwd binnen welke tijd ik mag verwachten dat hij aan zijn 'nieuwe voetjes' gewend is. Dit wil ik volgende week ook nog wel even aan de smid vragen, maar mocht iemand een idee hebben...

Dat ligt aan heel veel omstandigheden. Nu momenteel groeien de hoeven niet hard, dus als ze nu veel slijten krijg je gevoeligheid. Ook ligt het eraan hoe hard de hoeven van zichzelf zijn, hoe lang er ijzers onder hebben gelegen etc etc etc. Heel erg goed opletten dat je niet overvraagt, niet teveel meteen op het harde maar het echt doseren. En desnoods even voor een half jaar ofzo hoefschoenen, heb ik ook gedaan omdat mijn paard elke dag moest lopen ivm peesblessure en haar hoeven dat echt nog niet trokken.

ratjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 19:33

Mijn paard staat alleen in de zomer vierkant op ijzers en dan vooral om stiften te kunnen draaien op wedstrijden!

Deze smid klinkt inderdaad beter, succes ermee! Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:00

e_horse van bokt heeft een haflinger en ment over asfalt zónder ijzers en zonder hoefschoenen, gewoon écht blote hoeven dus

alles valt of staat met juiste huisvesting, veel beweging en voeding

in draf voor de kar, de kar komt de laatste paar seconden in beeld Knipoog

de opnames zijn gemaakt ná een rit van 5 km ergens onderweg naar stal, het paard is nog steeds ingespannen en trekt dus een marathon wagen tijdens het filmpje

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:25

Het is een overgangsproces, het is niet zo dat je van vandaag op morgen de ijzers eronderuit kan halen en kan gaan rijden.

Maar net zoals Arabesk zegt met de juiste huisvesting, beweging en voeding kom je er zeker!

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:31

ik heb mijn haf ook van zijn ijzers gehaald.. Heeft een paar dagen op eieren gelopen maar verder nog perfecte hoeven als voorheen!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:36

Roweentje89 schreef:
Maar net zoals Arabesk zegt met de juiste huisvesting, beweging en voeding kom je er zeker!

Maar niet altijd Knipoog
5 km over asfalt is niet zoveel.
Maar ik vind wel dat te veel paarden te snel op ijzers gezet worden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:37

die betreffende rit was 5 km, ze rijden ook andere afstanden langer en korter Knipoog

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:38

Hmm....ik heb gister wel een aantal km's meer dan 5 afgelegd over de asfalt zonder ijzers, Wodan verkiest de asfalt boven de berm en geen brokkeltjes eraf zo.
Naar het rijden controleer ik de hoeven of brokkels of scherpe randen en vijl die zo bij. Knipoog