ijzers eraf --> kreupel

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kirja

ijzers eraf --> kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 17:45

Hallo allemaal,

Een tijdje geleden heb ik een nieuw paard gekocht..
Ze stond voor op ijzers en toen was er niks aan de hand.
Nu heb ik een weekje of 3 geleden haar ijzers eraf laten halen en sindsdien loopt ze links voor kreupel, ik dacht eerst dat er met het bekappen iets mis gegaan was (ze bleek niet zo rustig bij de smid) maar dan had het volgens mij al wel over moeten zijn?
Ze heeft links voor wel een platvoet, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?
Ik heb eerder een paard met een platvoet gehad maar die had nergens last van..

Hoeftniet

Re: ijzers eraf --> kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:22

tatjalove schreef:
Hallo allemaal,

Nu heb ik een weekje of 3 geleden haar ijzers eraf laten halen en sindsdien loopt ze links voor kreupel, ik dacht eerst dat er met het bekappen iets mis gegaan was (ze bleek niet zo rustig bij de smid) maar dan had het volgens mij al wel over moeten zijn?
Ze heeft links voor wel een platvoet, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?

tatjalove,

Het kan van alles zijn. Beste kun je even contact opnemen met veearts en/of hoefsmid. Als je aan gevoeligheid zit te denken dan heb je hier misschien wat aan:
http://www.hoeftnietnatuurlijk.nl/hoefijzers/gevoelig-lopen.html

Hoeftniet

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 21:55

Het paard had ook al zere voeten toen het op ijzers stond, alleen merkte je er toen weinig van. Overgevoeligheid van de hoeven wordt vaak genoemd als reden om paarden te beslaan. Gek genoeg is overgevoeligheid echter bijna nooit de reden om het paard voor de éérste keer te beslaan. De overgevoeligheid van de hoef ontstaat doorgaans juist door het gebruik van hoefijzers; laat je de hoefijzers na een tijdje weg dan ontdek je dat het paard niet meer pijnloos zonder ijzers kan lopen. Het is dan dat men – vaak een nieuwe eigenaar – ontdekt dat het paard zonder hoefijzers niet kan lopen en de hoefijzers nodig heeft om pijn te voorkomen.

Als je te maken hebt met gevoeligheid die niet met bekappen te bestrijden is, dan is het gebruik van hoefijzers nog steeds geen goed idee. De gevoeligheid neemt door verzwakking van de hoef dan juist nog verder toe al zul je daar, door diezelfde hoefijzers in eerste instantie niets van merken. Een veel betere optie is om hoefschoenen te gebruiken. Deze zorgen ook dat je geen last meer hebt van de overgevoeligheid van de hoef maar kennen niet de bezwaren die hoefijzers met zich meebrengen.

Vraag hulp aan een ervaren bekapper die je kan helpen met het aanpassen van voeding, huisvesting, bekapping en eventueel hoefschoenen kan aanmeten.

Hier kan je uitgebreid lezen wat je kunt doen om de overgang van ijzers naar blootsvoets te optimaliseren.

http://www.hoefnatuurlijk.nl/voorwie/overgang.htm

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 07:34

Arabesk schreef:
Het paard had ook al zere voeten toen het op ijzers stond, alleen merkte je er toen weinig van. Overgevoeligheid van de hoeven wordt vaak genoemd als reden om paarden te beslaan. Gek genoeg is overgevoeligheid echter bijna nooit de reden om het paard voor de éérste keer te beslaan. De overgevoeligheid van de hoef ontstaat doorgaans juist door het gebruik van hoefijzers; laat je de hoefijzers na een tijdje weg dan ontdek je dat het paard niet meer pijnloos zonder ijzers kan lopen. Het is dan dat men – vaak een nieuwe eigenaar – ontdekt dat het paard zonder hoefijzers niet kan lopen en de hoefijzers nodig heeft om pijn te voorkomen.

Als je te maken hebt met gevoeligheid die niet met bekappen te bestrijden is, dan is het gebruik van hoefijzers nog steeds geen goed idee. De gevoeligheid neemt door verzwakking van de hoef dan juist nog verder toe al zul je daar, door diezelfde hoefijzers in eerste instantie niets van merken. Een veel betere optie is om hoefschoenen te gebruiken. Deze zorgen ook dat je geen last meer hebt van de overgevoeligheid van de hoef maar kennen niet de bezwaren die hoefijzers met zich meebrengen.

Vraag hulp aan een ervaren bekapper die je kan helpen met het aanpassen van voeding, huisvesting, bekapping en eventueel hoefschoenen kan aanmeten.

Hier kan je uitgebreid lezen wat je kunt doen om de overgang van ijzers naar blootsvoets te optimaliseren.

http://www.hoefnatuurlijk.nl/voorwie/overgang.htm

En toch..uitzonderingen bevestigen de regel..

Ik heb mijn fjord vanaf dat ze een half jaar was, nu bijna tien jaar.
Ze is geboren op de Slikken van Flakkee, een natuurgebied.

Heb haar tot haar 4e lekker op het land gelaten met mijn andere paarden die ik
toen had.

Na haar ingereden te hebben (ik ben een fanatieke lange buitenrit ruiter) ben ik met haar
naar buiten gegaan, binnen de kortse keren leek het alsof ze op eieren liep.

Ik wilde geen ijzers. Dus hoefschoenen van Marquis aangeschaft, helemaal de goede maat, helemaal
nagekeken. Degene die je met lucht moet volpompen, dan zou je op hem helemaal passend hebben.

Fjord liep al stukken beter. Maaaar..ik verloor die krengen zodra ik in draf ging. En als je telkens van je paard af moet om die dingen weer te gaan zoeken en aan te trekken, word je echt niet vrolijk van, en je
paard al evenmin.
Komt bij dat ik vaak die schoenen niet meer terug kon vinden, omdat zwart niet opvalt in de winter in de modderpaden.

En juist swinters gebruikte ik die schoenen, zomers is de berm goed te rijden namelijk.

Ik heb geen andere keuze...en dat vind ik best balen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 07:49

ik zou er gewoon weer een ijzer onder zetten........ paard is nu niet goed, heeft geen last van ijzers......... maar nu zonder wel.....

simpel verhaal toch?

marijke09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 08:16

KiWiKo schreef:
ik zou er gewoon weer een ijzer onder zetten........ paard is nu niet goed, heeft geen last van ijzers......... maar nu zonder wel.....

simpel verhaal toch?

Hier ben ik het niet helemaal mee eens, mijn paard had ook ijzers, toen deze er niet mee waren dacht hij dat hij dood ging als hij liep. Hij ging liever over het gras Tong uitsteken . Dit duurde een aantal dagen tot hij door had dat hij ook zonder kon.Hij is 1.70 meter en uiteraard erg zwaar, hij is thoroughbred die overgens erg gevoelig zijn met hun voeten en vaak erg afbrokelen. Zolang als ik zijn hoeven goed bijhoud is er verder niks aan de hand. Wij hebben momenteel 10 paarden waarvan een groot deel ooit op ijzers stond, en daar nu geen enkele problemen mee heeft zonder. Natuurlijk is het even gevoelig (jij loopt ook niet over steenen zonder schoenen) Ik zou het aanraden om ernaar te laten kijken door een farrier, maar zie niet zoooon probleem.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 08:16

een paar dagen kan............ echt, heel normaal.......... 3 weken niet Lachen Lachen

marijke09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 08:23

Sinds die 3 weken heeft je paard op stal gestaan, in de wei? is ze bereden?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:00

ukoldaatje schreef:
En toch..uitzonderingen bevestigen de regel..

Ik heb mijn fjord vanaf dat ze een half jaar was, nu bijna tien jaar.
Ze is geboren op de Slikken van Flakkee, een natuurgebied.

Heb haar tot haar 4e lekker op het land gelaten met mijn andere paarden die ik
toen had.

Na haar ingereden te hebben (ik ben een fanatieke lange buitenrit ruiter) ben ik met haar
naar buiten gegaan, binnen de kortse keren leek het alsof ze op eieren liep.

Ik wilde geen ijzers. Dus hoefschoenen van Marquis aangeschaft, helemaal de goede maat, helemaal
nagekeken. Degene die je met lucht moet volpompen, dan zou je op hem helemaal passend hebben.

Fjord liep al stukken beter. Maaaar..ik verloor die krengen zodra ik in draf ging. En als je telkens van je paard af moet om die dingen weer te gaan zoeken en aan te trekken, word je echt niet vrolijk van, en je
paard al evenmin.
Komt bij dat ik vaak die schoenen niet meer terug kon vinden, omdat zwart niet opvalt in de winter in de modderpaden.

En juist swinters gebruikte ik die schoenen, zomers is de berm goed te rijden namelijk.

Ik heb geen andere keuze...en dat vind ik best balen..

Er zijn meer klachten over Marquis over uitflippen. Easyboots bare en epic flippen niet uit Knipoog, dus is er nog een keuze.

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 10:16

Bedankt voor de reacties allemaal, ik zal er toch eens een andere smid bijhalen Lachen

marijke09 schreef:
Sinds die 3 weken heeft je paard op stal gestaan, in de wei? is ze bereden?

Ze staat overdag op de wei, 's nachts op stal en ik heb een paar keer een stapritje op haar gemaakt dan is er niets aan haar te merken..

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:25

Arabesk schreef:
Er zijn meer klachten over Marquis over uitflippen. Easyboots bare en epic flippen niet uit Knipoog, dus is er nog een keuze.

Easyboots bare vliegen je ook om je oren Knipoog

Ik zou er gewoon een goede simd bij halen en anders gewoon weer een ijzertje er onder. Gaat je paard echt niet dood aan!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:16

Ik heb een paard staan die ook behoorlijk platte voeten had bij aankomst. Dat paard loopt kreupel in onze binnenbak met harde bodem en heeft superbeweging in de buitenbak met zachte natte bodem. Na twee weken DA erbij: paard heeft gewoon gevoelige zolen Clown Heeft nog nooit ijzers gehad en altijd op de wei gestaan maar nu gaan er dus idd ijzers onder. Op grint kan ik me wel wat voorstellen maar als een paard op een zandbodem al kreupel loopt van de zere voetjes, dan vind ik dat niet normaal. Ik heb op Bokt zitten zoeken en veel paarden met gevoelige zolen stonden ook plat, dus volgens mij is dat idd wel een factor!
Imo dus ook: terug op ijzers.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:50

gevoelige zolen zijn niet 'zomaar' zo, of 'aangeboren'. Het heeft alles te maken met voeding, beweging en huisvesting.

www.hoofrehab.com

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:04

Kun je niet ergens hoefschoenen lenen, dat bevalt mij uitstekend om te checken of het gevoeligheid is.
Onlangs nog bij een paard geweest dat zogezegd een hoefzweer had.
Hoef was door de DA al flink onder handen genomen (lees stevig gegraven) hoefschoenen aangetrokken en het paard liet gelijk veel beter.
Ik heb de betreffende eigenaar een setje oude schoenen geleend. Inmiddels is de hoef wat gegroeid en gaat het veel beter.
Was gewoon een kwestie van een ongetraind paard dat elke avond met de nieuwe eigenaar ging wandelen en te snel de hoeven sleet.
Paardje was een fokmerrie geweest en was alleen maar weide gewend .

Gr Simon

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:26

Arabesk schreef:
gevoelige zolen zijn niet 'zomaar' zo, of 'aangeboren'. Het heeft alles te maken met voeding, beweging en huisvesting.

http://www.hoofrehab.com

Vertel mij dan maar wat er mis is gegaan met een jong paard wat kersvers van de wei afkomt Clown

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 09:48

Nederlandse weilandjes zijn veel te voedingsrijk voor paarden. Hoge fructaangehaltes kunnen de hoeven zwakker maken. Dus dat verbaasd me helemaal niets.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:12

Plaats er weer een ijzer onder, als dat goed gedaan is , is dat zeker niet schadelijk voor het paard.

tis inderdaat soms een mooie gedachte om het zoder te proberen , ik doe dat ook, maar als het niet kan, en dit kan door heel verschillende redenen zijn, gewoon te lange tochten, trage groei, echt gevoelige hoeven, veel harde ondergrond,koets trekken , .......... enz , enz.

En natural horsemanship is inderdaat iets moois maar sommige naturals zien alleen het groene, overdrijven in die richting is ook niet echt goed.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:14

aeolusnr1 Ik ben het met jou hele post oneens behalve het laatste zinnetje Haha!

het kan best namelijk! Ik heb een haflinger gehad namelijk, toen ik die kocht stond ze ook op ijzers rondom, die had echt de belaberdste hoeven die jij ooit meegemaakt heb.. Oude eigenaren hadden het ook al een paar maanden geprobeerd, en uit wanhoop maar weer eronder gezet..
Ze was 14 jaar en liep dus al zeker 10 jaar op ijzers.. De scheuren zaten in de hoeven, ze liep onwijs kort.. bagger gewoon Lachen

Toen ze bij mij was toch eraf gehaald.. Paar maanden bloed zweet en tranen gekost, elke dag natmaken, Elke dag weer een stukkie wandelen (en geloof me die kon de 1e dagen niet op de benen staan)
Toch doorgezet, en die staat nu mooi met blote voetjes Ja zonder dat ze kreupel is, de bloedsomloop is 300 % verbeterd en de pony is blij Haha! en mn portemenee ook! Haha!

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:18

Ik heb ook een paard gereden met een platvoet, zonder ijzer was er in de zachte buitenbak niets aan de hand. Een binnenbak met harde ondergrond was al lastig. En met buitenwedstrijden op gras met harde pollen was het ook een probleem. Als je paard er echt last van heeft zou ik er toch weer een ijzer onder plaatsen Ja .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 16:04

Arabesk schreef:
Nederlandse weilandjes zijn veel te voedingsrijk voor paarden. Hoge fructaangehaltes kunnen de hoeven zwakker maken. Dus dat verbaasd me helemaal niets.

Vlaamse weitjes vast ook dan *LOL* Zou best kunnen, ik heb de wei nog nooit gezien, maar de weilanden bij de stallen van de rijpaarden zagen er nog mooi groen uit voor wintertijd.
Maar kom op, veel natuurlijk dan jonge paarden op de wei tref je het niet meer bij ons. Knipoog
Ze heeft de voetvorm overigens van moederskant meegekregen, die heeft ook zulke voeten.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 16:20

hmm,, sommige mensen zeggen het al, die hoefjes zijn zoo gevoelig nu.. dat is je paard niet meer gewend om zonder hoefijzers te lopen, en het ene paard doet er langer over dan het andere paard om er goed op te kunnen lopen. ik zou er veel zorg aangeven, goed afspuiten, kleine rondjes op het harde stappen (waar ze dus dan nu gevoelig op loopt) niets overhaasten, maar wel iedere keer stapjes verder gaan..

Mijn paard heeft nooit op hoefijzers gelopen, en mijn mening is: waarom een paard op ijzers zetten als het nergens voor nodig is, vroeger toen ze nog niet onder de mens waren konden ze ook alles zonder aan.. een paard is niet gemaakt om een klont ijzer onder zn hoefjes te hebben.. mits het noodzakelijk is en je je paard ermee "helpt".

als ik jou was zou ik nog een tijdje rustig aan doen, en je paard ruim de tijd geven om eraan te wennen.. ik vindt dat dat het waard is hoor!

succes ermee

edit:

Ik zat toevallig op Arabesk's profiel te kijken, en daar zie je het perfecte plaatje waarom een paard gevoelig is als deze van hoefijzers af gaat:

AfbeeldingAfbeelding

Als ik logisch nadenk, gebeurd er hetzelfde als met een beugel die je mond uit gaat.. Wanneer de beugel i je mond zit, worden je tanden als het waren bij elkaar geperst/geknepen.. dat doet eigelijk een hoefijzer op ten duur ook..
Wanneer je beugel eruit gaat heb je het gevoel dat je tanden los in je mond staan en bij elke hap die je eet, dat ze dr zomaar uit kunnen vallen.. en het lijkt mij dat een hoef die net van zijn hoefijzer af is, ook oppeens alle vrijheid heeft om te bewegen, en ik kan me goed voorstellen, dat is een zeer naar gevoel..
En naar mate je dus meer met je tanden of hoeven doet, wordt dat gevoel normaal...

even reacties van mensen die er anders over denken (of er ook zo over denken),,
toevallig zat ik dr zo over na te denken.. en ik hoop dat t logisch klinkt..

groetjes

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:04

Als dat ijzer zo knijpt heeft je smid er toch echt een verkeerde maat ijzers op staan Nagelbijten / Gniffelen
En paarden in de natuur hebben geen slechte voeten nee, want die worden gewoon vroegtijdig opgevreten Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:14

Urielle schreef:
Als dat ijzer zo knijpt heeft je smid er toch echt een verkeerde maat ijzers op staan Nagelbijten / Gniffelen
En paarden in de natuur hebben geen slechte voeten nee, want die worden gewoon vroegtijdig opgevreten Knipoog

Gek genoeg dat bij een grootschalig onderzoek onder verwilderde paarden geen enkel kadaver werd aangetroffen waarvan het paard slechte hoeven had. Het mooie van hoeven is, dat ze bijna niet vergaan en dat roofdieren ze ook laten liggen omdat ze het vlees lekkerder vinden.

HKO en hoefbevangenheid kwamen niet voor, noch bij de dode dieren, noch bij de levende.

Zou toch te denken moeten geven Sigaar

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:16

tatjalove schreef:
Hallo allemaal,

De hoef wordt meestal iets naar een ijzer aangepast.. Dat kan dus zijn dat hij te kort is..

Wat ook kan is dat hij niet voor niks op ijzers stond Knipoog

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 22:40

First_Unique schreef:
hmm,, sommige mensen zeggen het al, die hoefjes zijn zoo gevoelig nu.. dat is je paard niet meer gewend om zonder hoefijzers te lopen, en het ene paard doet er langer over dan het andere paard om er goed op te kunnen lopen. ik zou er veel zorg aangeven, goed afspuiten, kleine rondjes op het harde stappen (waar ze dus dan nu gevoelig op loopt) niets overhaasten, maar wel iedere keer stapjes verder gaan..

Mijn paard heeft nooit op hoefijzers gelopen, en mijn mening is: waarom een paard op ijzers zetten als het nergens voor nodig is, vroeger toen ze nog niet onder de mens waren konden ze ook alles zonder aan.. een paard is niet gemaakt om een klont ijzer onder zn hoefjes te hebben.. mits het noodzakelijk is en je je paard ermee "helpt".

als ik jou was zou ik nog een tijdje rustig aan doen, en je paard ruim de tijd geven om eraan te wennen.. ik vindt dat dat het waard is hoor!

succes ermee

edit:

Ik zat toevallig op Arabesk's profiel te kijken, en daar zie je het perfecte plaatje waarom een paard gevoelig is als deze van hoefijzers af gaat:

AfbeeldingAfbeelding

Als ik logisch nadenk, gebeurd er hetzelfde als met een beugel die je mond uit gaat.. Wanneer de beugel i je mond zit, worden je tanden als het waren bij elkaar geperst/geknepen.. dat doet eigelijk een hoefijzer op ten duur ook..
Wanneer je beugel eruit gaat heb je het gevoel dat je tanden los in je mond staan en bij elke hap die je eet, dat ze dr zomaar uit kunnen vallen.. en het lijkt mij dat een hoef die net van zijn hoefijzer af is, ook oppeens alle vrijheid heeft om te bewegen, en ik kan me goed voorstellen, dat is een zeer naar gevoel..
En naar mate je dus meer met je tanden of hoeven doet, wordt dat gevoel normaal...

even reacties van mensen die er anders over denken (of er ook zo over denken),,
toevallig zat ik dr zo over na te denken.. en ik hoop dat t logisch klinkt..

groetjes

Ben ik het helemaal mee eens.

Bij mijn paard heeft het een half jaar geduurd voor dat zijn voeten goed waren. Hij had jaren op ijzers gestaan en de eerste week was hij ook erg gevoelig maar het ging elke dag een stukje beter en na een tijd van brokkel hoeven ,scheuren enz. zien ze er nu heel mooi uit.
Zijn straal is weer mooi doorbloed nog niet zo mooi als de foto hierboven Tong uitsteken maar we zijn goed opweg.
Paarden die gevoelig lopen hoor je heel veel maar bij sommige heeft het echt tijdt nodig. Ik ben blij dat ik doorgezet heb ook al zag het er niet uit in het begin.