pezen en homeopathie

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

pezen en homeopathie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 17:23

Zat laatst op bokt in een topic te lezen over ervaringen met homeopathie bij peesproblemen.

Ben nu al een uurtje aan de zoek maar kan het echt niet vinden.

Kan iemand de link plaatsen of zijn ervaringen plaatsen?

Bedankt!

elibeest

Re: pezen en homeopathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 17:24

de link ken ik niet, maar weet dat verschillende mensen hele goede ervaringen hebben met de mijnheer van www.centrumdezon.nl

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:49

Ik ben zelf met een kuur bezig, mijn paard is 3 weken geleden gediagnosticeerd met een peesblessure. Of het werkt weet ik niet, ik vraag me ook af of je daar echt achter komt eerlijk gezegd, maar ik heb zelf het idee dat het kan ondersteunen.

Ik heb kuurtjes Ruta en Anacardium gegeven en peesdruppels van Ted Borsboom (www.te-bo.info). De een zorgt voor een betere doorbloeding, de ander voor het soepel houden van de pezen en het voorkomen van verkalking. Saskia (Mazzeltje op Bokt) kan je eventueel ook helpen, zij is dierhomeopaat.

Hiervoor heb ik kuurtjes gegeven om zijn doorbloeding in zijn benen te verbeteren en dat heeft wel degelijk geholpen. Hij had zeer regelmatig last van opgelopen benen en warme hoeven en na die kuurtjes niet meer.

Naast de reguliere behandeling (rust, stappen, koelen, etc.) kan het wellicht bijdragen aan het herstel.

Succes ermee!

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:50

Silfre schreef:
Ik ben zelf met een kuur bezig, mijn paard is 3 weken geleden gediagnosticeerd met een peesblessure. Of het werkt weet ik niet, ik vraag me ook af of je daar echt achter komt eerlijk gezegd, maar ik heb zelf het idee dat het kan ondersteunen.

Ik heb kuurtjes Ruta en Anacardium gegeven en peesdruppels van Ted Borsboom (http://www.te-bo.info). De een zorgt voor een betere doorbloeding, de ander voor het soepel houden van de pezen en het voorkomen van verkalking. Saskia (Mazzeltje op Bokt) kan je eventueel ook helpen, zij is dierhomeopaat.

Hiervoor heb ik kuurtjes gegeven om zijn doorbloeding in zijn benen te verbeteren en dat heeft wel degelijk geholpen. Hij had zeer regelmatig last van opgelopen benen en warme hoeven en na die kuurtjes niet meer.

Naast de reguliere behandeling (rust, stappen, koelen, etc.) kan het wellicht bijdragen aan het herstel.

Succes ermee!

EDIT: sorry, je vraag niet goed gelezen. Haha! Ben ook wel benieuwd naar de link.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 22:27

Toch bedankt voor de info Silfre!

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 00:56

Topic : jaarling hoefbeenfractuur

Hier staat wel het een en ander over homeopatie misschien dat mensen uit dit topic weten welk homoepatisch middel je kan gebruiken voor peesproblemen...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 08:45

Ik heb een tijdje een wit spuitbusje met chinese tekens en rode dop gebruikt voor peesproblemen.. Moest je erop spuiten.

Ken nog wel iemand die ook iets over het voet gaf, zal het even navragen voor je!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:34

het beste medicijn bij peesblessures is doorbloeding. De beste manier om doorbloeding te stimuleren is beweging. Een paard op stal zetten legt de doorbloeding stil, ook hoefijzers beperken de doorbloeding.

Middeltjes geven zal weinig helpen, wat veel effectiever is is buiten zetten zodat het paard rustig kan bewegen en de hoefijzers eraf halen.

De universiteit van Utrecht heeft onderzoek gedaan naar peesblessures en kwamen tot de conclusie dat beweging béter is voor de genezing van peesproblemen.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:16

Je kan pees-compositum gebruiken van de Groene Os, Puur Pees van Puur Natuur, of Tendo-cure van VSM.
Volgens mij is alles te bestellen via de Paardendrogist.
Het zijn allemaal soortgelijke aanvullende middelen, dis het herstel van de peesblessure niet versnelt, maar wel kwalitatief verbetert.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 21:36

MD-->BEH

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:09

Arabesk schreef:
het beste medicijn bij peesblessures is doorbloeding. De beste manier om doorbloeding te stimuleren is beweging. Een paard op stal zetten legt de doorbloeding stil, ook hoefijzers beperken de doorbloeding.

Middeltjes geven zal weinig helpen, wat veel effectiever is is buiten zetten zodat het paard rustig kan bewegen en de hoefijzers eraf halen.

De universiteit van Utrecht heeft onderzoek gedaan naar peesblessures en kwamen tot de conclusie dat beweging béter is voor de genezing van peesproblemen.

Dus, veel stappen stappen en nog eens stappen ?
Mag dat dan ook onder het zadel gebeuren of is dat dan weer te belastend voor de pezen ?

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:22

Ruta is heel goed bij peesproblemen.

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:23

wat is ruta ?

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:50

Ruta Graveolens is het pezenmiddel bij uitstek, zeer goed dus bij peesblessures. Het zijn homeopathische druppels die je gewoon bij de drogist of reformzaak kunt kopen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 09:36

Ikima schreef:
Ruta Graveolens is het pezenmiddel bij uitstek, zeer goed dus bij peesblessures. Het zijn homeopathische druppels die je gewoon bij de drogist of reformzaak kunt kopen.

Jaaaaaaaaaaaaaah, daar was ik naar op zoek!
Dank je wel!

@Arabesk, de merrie heeft veel beweging hoor, alleen geen training.

Iedereen bedankt voor de reacties!

Misschien wel handig om topic open te laten zodat er nog nieuwe middelen en ideeën geuit kunnen worden!

Ik geef nu sowieso traumeeldruppels omdat er geen sprake is van een kapotte pees, maar een kneuzing.
Traumeeldruppels gebruik ik regelmatig. Ook wanneer ze echt keizwaar gewerkt hebben tegen de spierpijn.
Werkt super!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 09:39

Ik heb ook niet het idee dat iets oraal toegediends kan helpen bij de genezing van pezen.

Veel, heel veel stappen op het harde, dat is IMO de manier om die pees goed te krijgen.
En niet te vroeg beginnen, liever 2 maanden te laat beginnen dan 1 dag te vroeg.
Draven kan als de pees aan de betere hand is, ook heel goed op het harde.
En wat ik ook een mooie toevoeging vind, is Reiki.
Of je erin geloofd of niet, mijn ervaring is dat de genezing zeker niet langzamer ervan gaat Knipoog

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 09:43

Mijn da zegt dat tendon cure heel goed spul is om te geven bij een peesontsteking.
Stappen op het harde, mag dit ook onder het zadel gebeuren crossmonster ?
Idd een handig topic is dit !

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 09:48

Ik zou de eerste weken aan de hand stappen, als de ontsteking iets minder is, zou ik er gewoon op gaan zitten. Als het paard nageeflijk word gestapt, buigen de pezen wat meer door en maakt het paard zijn passen vaak wat meer af dan aan een lang teugeltje of aan de hand.

Het stappen in het begin ook kort houden, 3 keer daags 15 minuten, en later 2 x daags 30 minuten bijvoorbeeld.

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 09:51

Ok crossmonster bedankt voor je tips Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:08

Ik heb er helaas veel ervaring mee.
Mijn schimmeltje is net geheel hersteld van een flinke peesblessure.

Ze heeft er geen pas kreupel aan gelopen, maar de pees was echt gigantisch dik in het begin.

OOk de scan wees uit dat de pees toch echt beschadigd was, ik liet voor de zekerheid een scan maken.

Maar nu loopt ze weer als vanouds, wel blijf ik ter ondersteuning zoveel mogelijk na de training minimaal 20 minuten uitstappen op het harde.

Op het harde stappen stimuleerd de bloedsomloop in de benen. Dus dat is altijd erg goed om te doen Lachen

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 10:48

crossmonster; hoe weet je nu daadwerkelijk dat de peesblessure 'genezen' is ?
Dit kan je toch niet van buitenaf zien dacht ik ?
En zo'n scan, hoeveel moet je eraan uitgeven ?

Ik wou zowieso foto's en een scan laten maken van mijn paarden, preventief.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:27

Je kan dat inderdaad aan de buitenkant absoluut niet beoordelen.
De enige manier om te zien hoe het herstel van de pees verloopt is via een scan van de dierenarts.
Hoeveel dat kost is afhankelijk van wie het doet. In een kliniek of een dierenarts thuis met mobiele apparatuur. Daar moet je gewoon even naar informeren.
Ik heb hierboven ook advies gegeven over homeopathische middelen. Deze middelen vervangen nooit de stap-periode, maar dragen extra bij aan de kwaliteit van het herstel.
Voor de lichtste peesblessure moet je gewoon minimaal een half jaar stappen aan de hand op de harde weg.
Het opbouwen is afhankelijk van de ernst van de blessure, dat moet je in overleg met de dierenarts doen.
5 minuten per week erbij is vaak een goede leidraad, maar dan moet je wel goed blijven voelen naar de reacties van het been. Na verloop van tijd stap je 2x per dag een half uur, het liefst over de weg.
Vaak een hele organisatie, maar de beste manier.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:35

Idd kan alleen de dierenarts bevestigen dat ie over is, middels een scan Knipoog

Een scan kost rond de 50 euro, wat ik goed te betalen vind, want het is erg belangrijk om te weten in hoeverre de pees beschadigd is.
Nu is er alleen nog maar littekenweefsel te zien, en geen irritatie meer van de pees.

En och man het is voort een tik geworden om dagelijks bij alle paarden de pezen na te voelen.
Dat is op zich niet slecht, want zo voel je wel direct verschil als er iets aan de hand is.

Overigens heeft die van mij afgelopen jaar wel gewoon in de wei gelopen.
Ze is gewend 24/7 buiten te lopen, en ik was niet van plan haar boxrust te geven, daar ze anders de hele dag gaat lopen banjeren in de stal.

De dierenarts was het er niet zo mee eens, maar begreep mijn standpunt wel.
Hij zegt het kan dan wat langer duren eer ie geneest.
Dat heb ik voor lief genomen Lachen

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:43

Mijne is ook sinds een paar maandjes weer hersteld.

Ik was naar visdonk geweest in roosendaal ( daar is een scan niet 50 euro) Maar wilde het beste voor mn paard, en zo goed mogelijk antwoord, dus ben daar heen gereden.

Kliniek bij mij in de buurt heeft al te vaak verkeerd advies gegeven dus die wil ik niet meer...

Bij mijn paard was het de tussenpees van het rechtervoorbeen.. niet zo'n hele zware blessure.. stappen aan de hand was geen optie, omdat hij nogal explosief kan zijn. dus wij moesten erop stappen.

Beginnend met 15-20 min
uitbreiden naar een uur in 4 weken..

Not done... na 1,5 week stuiterde ik al alle kanten op.. niet goed voor zn pees.. na overleg met de kliniek heb ik hem op de wei gezet. dag en nacht.. 3 maanden lang.

We moesten van Visdonck 2 maanden stappen, maar die van mij heeft 6 maanden stil gestaan.. wilde zeker niet overhaasten, nu loopt hij weer in de training, en super recht. Lachen

Prijskaartje- bijna € 500.00
2x peesscan
2x monsteren
2 x onderzoek
1x rontgen foto

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 11:46

heleenxx schreef:
Je kan pees-compositum gebruiken van de Groene Os, Puur Pees van Puur Natuur, of Tendo-cure van VSM.
Volgens mij is alles te bestellen via de Paardendrogist.
Het zijn allemaal soortgelijke aanvullende middelen, dis het herstel van de peesblessure niet versnelt, maar wel kwalitatief verbetert.

Zeg je dit nu uit commercieel oogpunt of geloof je dit echt?
Waar heb jij je opleiding tot fysiotherapeut gedaan???