Uit het niets op drie benen lopend?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Uit het niets op drie benen lopend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 22:02

Zondag heeft mijn merrie op de paddock gestaan alleen en heeft niet gek gedaan(Onder toezicht gestaan). Maandag heb ik der aan de hand gestapt omda tik niet lekker was en was niks aan de hand. Tot ik vanavond op stal kwam en ze de box uit valt. Ze loopt echt op drie benen en kom niet vooruit. Is echt om te huilen als je der ziet lopen...been heeft rechts kleine verdikking maar mensen ervaring met paard dat zo plots op drie benen loopt...

Bubsj

Re: Uit het niets op drie benen lopend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:03

Nu rondbellen of je nog een dierenarts naar stal krijgt! Als een paard echt op drie benen staat is het goed mis!

Sterkte.

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 22:07

Heb in overleg daar besloten meteen morgen ochtend te gaan bellen. Omdat ze hem stil staand wel belast en verder geen koorts heeft en normaal eet en drinkt..

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:09

Zoiets had mijn oude pony op de wei! gelijk DA gebeld, s'avonds laat gekomen, bleek meneer een scheur in het kootbeen te hebben!

heel veel sterkte!

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:10

misschien een hoefzweer dan kunnen ze ook van de een op de andere dag ontzettend kreupel en op 3 benen lopen.
Hoefsmid laten kijken (is meestal goedkoper als DA) maar bij twijfel natuurlijk meteen een DA laten komen.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:10

oei, dat is wel schrikken ja!

waar heeft ie een verdikking dan?

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 22:13

Aan de zijde van de pees binnekant achterzijde zeg maar. En ze is net ander halve maand weer rustig aan het werk na peesschedeonsteking aan het andere been...

Bel DA morgen ochtend zoiezo Knipoog

Maar met hoefzweer heb je toch ook warme/hete hoeven?

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:16

hmm.. dat is wel ruim beschreven..
verder geen wond te vinden? koelen kan nooit kwaad, en ik zou ook morgen wachten op de DA.. t lijkt me sterk, dat ie nu en een verdikking op pijpbeen zou hebben én een hoefzweer.. maar zou het goed laten nakijken, is ie ook gevoelig op de verdikking?

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:17

ik zou nu bellen! sterkte ermee!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:18

ik gok op een hoefzweer. je kan hem voor de zekerheid al in een trekverbandje zetten tot de DA komt.

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 22:23

Heb de hoeven meteen nog keer uitgekrabt en goed bekeken daar was niks te zien of niks anders aan te voelen. Verdikking in der been is ze niet gevoelig op en is verder ook niet warm. Heb gekoelt en op stal gezet..ze wou graag der boxje in.

Ga zeker nu niet meer bellen,niet dat ik niks voor mijn paard over heb maar op stal gaat er niet meer gebeuren. En morgen vroeg is ze de eerste de da kan ook niet meteen alles verhelpen en weet hij het niet gaan we morgen meteen richting kliniek als dat zou moeten...

Pijn lijkt ze verder ook niet te hebben al moet dat wel hoe ze looopt is er niks te merken aan der gedrag

naffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:30

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:33

Ik denk een hoefsfeer die er niet aan de onderkant uit komt maar die er straks aan de bovenkant uitkomt.. dit heeft die van mij ook gehad..DA hoefsmit alles was langsgeweest en ze konden niets vinden.. hoefsmit had wel flink zitten duwen.. volgende dag is hij boven zijn hoef open geknapt.. heb er als het goed is nog een topic over.. Mijn paard heeft 3 dagen gelegen omdat het zo pijn deed

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:35

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 09:00

Ben om acht uur meteen geweest ze kan nog niet lopen en der hele been is nu hard en dik ook de kootholte. Maar nog altijd niet warm.

Heb de DA gebeld die komt vandaag en heb ook mn kliniek gebeld. Moet eerst kijken wat hier uit komt vind hij niks vandaag sta ik morgen in de kliniek. Hij denkt idd ook aan hoefzweer maar vond wel raar dat het been zo dik werd en ook vooral de pees.

Moet nu werken maar wordt door mn onwijs geweldige stalbaas op de hoogte gehouden...Verdrietig

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:02

Mijn vorige paard stond ook eens op 3 benen en ook zijn hele been werd dik hard en warm, bleek toch een hoefzweer tde zijn, toen die eruit brak liep hij weer als een kievit

Chatelaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 09:05

Hoop heel erg dat het een hoefzweer is we zijn namelijk net een maand of 2 van een peesblessure hersteld. Altans aan het opbouwen dus zit niet op weer een peesprobleem te wachten

Maar we zullen zien..

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:17

bij mij was haar been bij de pezen ook helemaal dik en opgezet en warm

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:18

Maar dan zou ze niet acuut op 3 benen staan toch? maar goed, je weet het nooit hopen dat het meevalt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:20

Twee keer een hoefzweer gehad, beide keren stond mijn paard acuut op drie benen. Je gaat van 't ergste uit (een breuk o.i.d.) maar je bent blij als het 'maar' een hoefzweer blijkt te zijn. Wel extreem pijnlijk voor het paard trouwens.

Hopelijk valt het mee, sterkte!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:23

heb ook twee keer een hoefzweer gehad, paard liep er ook super kreupel op, dacht echt het ergste, maar gelukkig was het "maar" een hoefzweer. Hoefsmid laten komen, die sneed hem er uit en gelijk liep hij weer goed!

tinkert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:28

Blijf dit even volgen, ben benieuwd wat de dierenarts zegt. Veel sterkte !

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:33

die van mij liep ook acuut op 3 benen.. alleen kon de hoefsmit het niet wegsnijden omdat hij er van boven uit moest komen dus moesten we wachten tot het er zelf uit kwam.. dus elke dag in soda om er huid week te maken en proberen er door heen te prikken zodat de wond open springt en de druk er af is was erg zielig omdat je zag dat ze veel pijn had.. ze heeft een paar weken hierdoor stil gestaan ( ruim 4 weken) je kan ook beter een zweer van onderuit hebben wat gelukkig ookmeestal het geval is..

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:47

een zweer is inderdaad extreem pijnlijk voor een paard!!! de mijne heeft hier een tijd gestaan met één poot in de lucht en niemand die het kon vinden...ik moest ook foto's laten maken ed, want ze dachten dat het zn pees was; neenee twas geen zweer dachten ze... uiteindelijk zijn ze duchtig in de voet moeten gaan snijden om toch op een gigantische zweer uit te komen... dat het gehele onderbeen dik komt te staan, kan ook goed van een zweer zijn en het hoeft ook niet per se warmer aan te voelen (was bij de mijne nauwelijks, terwijl er toch een kanjer van een zweer in zat)

sindsdien pak ik standaard de hoef in met watten met biotexpap als ik nog maar vermoed dat er een zweer in de hoef zit. Hoefzak errond of zooltje van ducktape onder je verband plakken en er gewoon aanlaten tot hij -ofwel terug loopt- of wanneer er na 3 a 4 dagen nog geen verschil is (langer mag zo'n verband er niet aan!!!). bij de laatste zweer die ik zo behandeld heb, kwam het paard in kwestie de volgende dag weer spontaan naar het hek en toen ik het verband eraf haalde zat er monsterlijk veel rotzooi in!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:31

Is de |DA al geweest?