Lord_Ik schreef:Ze zijn idd niet warm of dik. Ze mankt wel al 3 dagen dat ik het weet, de eerste dag dat ik het gemerkt heb het ergst. Ik zal eens proberen longeren morgen maar ze is het niet gewend en heeft een aversie van zwepen (ze verdraagt ze,, maar voelt zich nogal streng gestraft als ik een zweep gebruik) en ik weet dus niet of het echt gaat lukken gezien ze zich ook al niet zo graag verzet op de wei (bak heb ik niet ter beschikking)
De smid kan wel vertellen dat de hoef hard genoeg is om zonder ijzers te lopen als het niet te vaak is en ze in het algemeen goede hoeven heeft,, maar ik heb me laten vertellen dat een smid toch grotendeels naar een hoef kijkt vanuit het standpunt van ijzers.
Mijn paard heeft ook eens zo'n kleine ontsteking gehad, ook niets warm of dik. Maar op de zachte mank, op de harde niets op aan te merken. Dan maar iemand laten komen die enkel kreupele paarden doet, even ook buigproeven gedaan en die persoon wist ook waar hij druk moest uitoefenen om verschil te merken. Uiteindelijk had hij dus toch een kleine peesontsteking. Toch een 3 weken rust en dan zachtjes aan opnieuw beginnen. Dus niet te snel roepen dat het niets met de pezen zou kunnen zijn. Als het paard duidelijk mank is, zal de eigenaar toch wel een veearts laten komen. Tot dan, best enkel stappen op de harde en niet werken. Daar doe je over het algemeen niets verkeerd mee, zeker niet als ze niet mankt op de harde. Geef haar zo al een weekje tijd, misschien heeft ze gewoon wat zot gedaan op de weide of zich verstapt.
Een goede smid weet ook wanneer een paard gezonde hoeven heeft, ijzer of niet. Ik weet niet hoe je naar de hoef kijkt vanuit het standpunt van ijzers? Mijn paard staat al 5 jaar zonder ijzers, nog nooit last mee gehad en ik heb ook een gewone 'traditionele' hoefsmid.