Dikke benen > meer beweging?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Dikke benen > meer beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:30

Ik merkte laatst dat Sheila dikke onderbenen heeft. Nu staat ze sinds een jaar stil vanwege emfyseem en een aantal keer flink last daarvan, ook was ze een tijd erg mager waardoor we haar niet extra wilden belasten. Ze stond eerst 24/7 in de wei en toen waren haar benen normaal. Sinds een tijdje staat ze 's nachts, en ook met slecht weer binnen, en nu zijn haar benen ineens dik. Ook is ze duidelijk erg stijf, en 'knakt' ze veel. Ik wandel een aantal keer per week wel een beetje met dr, maar dat lijkt me een beetje weinig. Zou weer een beetje overgangen rijden stap-draf, en figuren goed zijn, of is dat niet goed voor haar longen? Haar eigenaresse dacht dat die dikke benen konden komen door verminderde hartfunctie, iemand daar verstand van? Want dan zou meer beweging misschien juist niet goed zijn.

Hoop dat iemand er iets over kan vertellen. Lachen

Zammie

Re: Dikke benen > meer beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:37

Hart en longproblemen kunnen inderdaad ervoor zorgen dat het vocht (in dit geval in de benen) niet goed afgevoerd wordt. Beweging (zoals in het land) is daarvoor dus belangrijk, maar je zit misschien toch met een hartafwijking die niet teveel belast mag worden. Ik denk dat gewoon lekker aan de hand stappen alleen maar goed is, juist ook voor het hart en de longen, maar bij twijfel zou ik met de DA overleggen om te kijken wat het beste is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:46

Okee. Maar emfyseem duidt toch niet op een hartafwijking? Want als het dat was zou ze het ook moeten hebben toen ze 24/7 op het land stond toch?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:52

Nee, maar een hartafwijking of verminderde hartwerking kan zorgen voor een slechte afvoer van vocht. De benen en met name de achterbenen zitten het verste weg van het hart en zullen dus vaak als eerste voller worden. Maar ook longproblemen kunnen erdoor ontstaan. Het mooie van 24/7 op het land is natuurlijk dat ze veel bewegen en gewoon in een lekkere stap. Heel veel paarden krijgen ook stalbenen als ze van 24/7 naar bijv. 's nachts op stal gaan. Vaak verminderd dit weer als ze overdag op het land lopen en zijn ze 's morgens weer dik. Dit kan dus ook zonder een medische afwijking ontstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 09:51

Okee ik snap het! Maar is het wel goed om met haar - in stap - figuren te rijden om haar soepel te houden? Beetje buigen etc. Dat gaat nl makkelijker erop dan ernaast, en op zand loopt ze lekkerder dan op het harde. Of is gewoon rechtuit stappen ook afdoende? Ze is zó stijf de laatste tijd, ook mét wandelen. En omdat ik ook altijd hoor dat 'rust roest', ze is 26 ook. Lachen

natural_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 09:53

Veel paarden hebben hier last van. Als een paard hard gewerkt heeft en niet goed genoeg in en uit gestapt is kan hij hier ook last van krijgen, daarnaast heb je ook nog de stalbenen en dit spreekt voor zich..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:26

Ja dat weet ik idd. Ja Ik denk persoonlijk eigenlijk meteen aan stalbenen ja, maar toen haar eigenaresse begon over verminderde hartfunctie dacht ik van ja, dat zou ook kunnen. Je weet het gewoon niet.. Ik ga nog eens op internet zoeken of ik nog wat meer kan vinden, kon gister eigenlijk alleen wat vinden over stalbenen en idd blessures, vandaar de vraag hier. Maar ik zal nog eens googelen op andere woorden.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:32

Het probleem wat je hebt, ontstaat door het stilstaan. Met een training kan je daar niet zoveel aan doen, je kan haar overdag rustig aan de hand of onder het zadel wat loswerken, maar na een nacht in stal zullen de benen toch weer oplopen.
Je geeft zelf al aan dat ze het niet had toen ze 24/7 buiten stond. Dat is dus ook meteen je oplossing, de enige die écht werkt.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:35

Okee thanks. Maar wordt het niet erger als je níet loswerkt?

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:37

je zegt dat ze emfyseem heeft,mag ik vragen wat dat inhoud en of ze daar voor behandeld is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:45

Emfyseem is een verder stadium van bronchitus. Een paard met bronchitus kan wel genoeg lucht inademen in de longblaasjes, maar bij het uitademen gaat er door teveel aan slijm te weinig lucht weer naar buiten. Als er teveel lucht in een longblaasje zit, knapt die. Bij veel geknapte longblaasjes heeft een paard emfyseem. Waardoor hij bij teveel inspanning gaat hoesten, en zwaarder ademhaalt (dat hoor je ook). Ook stof heeft een paard dan erger last van. Sheila gaat gelukkig (wss van de week) eindelijk in een nieuwe buitenbox 's nachts voor de frisse lucht. Lachen Maar ik las dat een paard met emfyseem wél in beweging gehouden moet worden, om alles wel draaiende te houden. Maar zware arbeid mag niet meer. Ze is er niet voor behandeld. Ze kon behandeld worden, maar én dat was erg duur, én de DA wist niet of ze daar gelukkig van zou worden, en vond dat ze beter gewoon naar buiten kon. Dus toen hadden we zoiets van, dan lekker veel naar buiten en een buitenbox.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:57

Het hoefmechanisme is een pompwerking van de hoef die het hart ondersteunt bij het afvoeren van bloed en vocht. Het lastige is dat het hoefmechanisme alléén werkt wanneer het paard beweegt. Op de weide doet het paard telkens 'hapje stapje' en bij elk hapje stapje is er dus sprake van hoefmechanisme.

Zodra het paard op stal staat kan het amper meer bewegen en ligt dus ook het hoefmechanisme nagenoeg stil en zie je dus bij heel veel paarden ook dikke benen onstaan 'stalbenen'.

Het paard méér of intersiever gaan rijden gaat niet veel helpen, het gaat om beweging gedurende het héle etmaal en niet een uurtje.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:57

oke longemfyseem dus.ik dacht dat er meerdere soorten emfyseem waren namelijk en ik vroeg me af welke je bedoelde.

waar ik zelf goede resultaten mee behaal is een reinigingskuurtje.mijn pony heeft ook snel last van dikke benen op stal.
ik geef hem nu drainage compositum van de paardendrogist,dis zijn druppels die helpen het lichaam te reinigen .
info staat wel op de site van de paardendrogist.
ik merk bij mijn dier nu dat de stalbenen al minder worden..
valt misschien te proberen?

oh moet ik nog vermelden:
de mijne heeft ook wat stofovergevoeligheid en sinds ik hem de kuur geef heb ik hem ook niet meer horen hoesten en heeft hij geen neusuitvloeiing meer

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:05

@ ellepel, het is beter om de óórzaak aan te pakken van het hoesten en de dikke benen, ipv poeders en pillen te gaan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:12

Sheila hoest de laatste tijd gelukkig niet meer. Iig ik hoor het niet als ik er ben, ademhaling luister ik regelmatig en is ook niet meer piepend.

Arabesk, dat is ook waar natuurlijk. Maar het is helaas geen optie meer om haar met slecht weer en in de winter altijd buiten te hebben. We hebben heel open land op deze stal, en ze vat snel kou. Ze heeft tot eind vorig jaar altijd zonder deken buiten gestaan, en ze kreeg gewoon een dikke teddyvacht en had nergens last van. Tot we haar tot 2 keer toe trillend van de kou en hoestend uit het land haalden. Eenmaal binnen, drooggewreven en met een deken op knapte ze toen weer op. Sindsdien heeft ze een regendeken op bij koude wind en regen, en bij heel slecht weer blijft ze helemaal binnen. We durven het anders gewoon niet meer aan. Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:15

Een regenjas aantrekken bij je paard met pokkenweer is niks mis mee als jij daardoor beter slaapt, als het weer droog is doe je 'm gewoon weer af. Maar dan kan je paard toch wel buiten gezet worden?

Heel belangrijk is dat je paard genoeg te eten heeft buiten. Hoe vaak zie ik wel niet dik ingepakte paarden in paddocks buiten staan, zonder eten. Ja dan krijgen ze het koud, hun kacheltje gaat dan uit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:22

Sheila heeft een land vol gras, dus daar gaat het niet mis. Lachen Maar zelfs onder een deken staat ze nog te rillen daar. Dat doe ik dr gewoon niet aan. Die wind kan zo sterk zijn op dat land dat ze gewoon omver geblazen word. En dat is geen grapje. Nagelbijten / Gniffelen 's Nachts kan ze naar buiten, maar dan staat ze helemaal alleen, alle andere paarden gaan naar binnen 's nachts. Weet dat ze dat helemáál niks vind. Als ze alleen staat staat ze maar wat, en heeft ze ook geen zin om te eten. 't Is niet ideaal deze stal, maar dat is het bijna nergens hier in de buurt. Ja, onze oude stal was redelijk ideaal, maar daar konden we niet blijven. Nogmaals verhuizen doen we niet gezien haar leeftijd en de stress die de laatste keer al met zich meebracht.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:24

Gras is in de winter niet genoeg, beter is om hooi bij te geven.

In de buurt is er misschien geen andere stal, maar iets verderop wel. Gister hadden we een dame op cursus die zelf in Amsterdam woont, maar haar paard beslist niet in de buurt wil huisvesten omdat er geen stallen zijn waar voldoende tegemoet gekomen wordt aan de behoeften van een paard. Zij heeft ervoor gekozen haar paard in Bergen te stallen, waar het paard wel buiten kan met toegang tot schuilstal etc.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:27

Arabesk schreef:
@ ellepel, het is beter om de óórzaak aan te pakken van het hoesten en de dikke benen, ipv poeders en pillen te gaan geven.

ja en dat doet drainage compositum dus he.
een paard met en goede stofwisseling heeft doorgaans geen last van stalbenen.

maar mijn dier bijvoorbeeld heeft begin dit jaar nogal wat antibiotica's gehad, daarvan kan de stofwisseling van slag zijn waardoor je dus die stalbenen kunt krijgen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:32

Dat kan, maar wij hebben die mogelijkheid niet. Lachen We doen wat we kunnen voor haar, maar ergens houd het op. Hooi krijgt ze 's nachts gewoon op stal. Ik weet dat jij graag elk paard dag en nacht in een weiland ziet etc. Dat weet ik heel goed. Ja En believe it or not, dat zou ik ook graag zien. Maar als een paard ouder word en niet meer zo'n sterk lijf heeft om zichzelf warm te houden (en zo'n paard zou in de natuur dood gaan), en niet zonder andere paarden in de buurt kan, dan zal er toch een andere oplossing gevonden moeten worden binnen de mogelijkheden.

Maar elk paard kan in Nederland sowieso niet dag en nacht op het land, aangezien er te weinig weide is in dit land. En wij kunnen Sheila niet meer verhuizen. Deze stal was toendertijd het beste wat we konden krijgen, en we moesten snel weg zijn bij dr oude stal. We gaan haar niet nog eens maanden broodmager laten worden door de stress van een verhuizing.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:35

Coen lijkt laatste tijd ook erg dikke benen te hebben. Zijn vacht is overal errug dik, dus misschien dat het dat is wat dit beeld geeft? Hij krijgt genoeg beweging, elke dag uit zijn stal en als het geen 'regen/wind/storm' weer is, staat ie de hele dag buiten. Daarnaast rijd ik hem 4/5 x per week dus daar moet het ook niet aan liggen?

Hij krijgt het wel altijd als ie een dikke vacht krijgt, dus ik denk dat het gewoon 'verbeelding' is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:36

Coentjuh schreef:
Coen lijkt laatste tijd ook erg dikke benen te hebben. Zijn vacht is overal errug dik, dus misschien dat het dat is wat dit beeld geeft? Hij krijgt genoeg beweging, elke dag uit zijn stal en als het geen 'regen/wind/storm' weer is, staat ie de hele dag buiten. Daarnaast rijd ik hem 4/5 x per week dus daar moet het ook niet aan liggen?

Hij krijgt het wel altijd als ie een dikke vacht krijgt, dus ik denk dat het gewoon 'verbeelding' is..

Sheila heeft nu ook wel een wintervachtje ja, maar ik ken haar nu 7 jaar en eerder heeft ze dit nooit gehad. Lachen

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:48

Ja dan is het idd anders. Bij Coen komt het ieder jaar rond deze periode terug..

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:57

Juul, in dit geval heeft Arabesk helemaal gelijk.
Voor dit soort paarden is het echt belangrijk dat ze in beweging zijn. Een nacht op stal is echt funest voor de stijfheid en de dikke benen.
Rijden helpt inderdaad niet, want het paard staat nog de hele nacht op stal stijf te worden en dikke benen te kweken.

Je kunt van allerlei poedertjes en dingetjes hiervoor halen, maar dat is geen bestrijding van de oorzaak.

Desnoods met een dikke deken op, of van stal verhuizen, maar als dit mijn paard was zou die lekker 24/7 (liefst met schuilstal) buiten lopen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 12:00

Juul schreef:
Maar elk paard kan in Nederland sowieso niet dag en nacht op het land, aangezien er te weinig weide is in dit land.

Valt wel mee, rij maar eens van Amsterdam naar Den Helder over de A9 en N9, niets dan lege weilanden Sigaar

Bovendien zijn er nog tal van paardgerichte oplossingen zonder weiland: HITactief, groepshuisvesting, paddock-paradise etc