Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
felicity schreef:Ik heb niet zo'n positieve ervaring met cyteks. Mijn paard had cytek ijzers. Ik kocht hem toen ze er net af waren.
En na 4weken is hij naar mijn eigen smid gegaan. Die schrok zich helemaal te pletter. En raadde mij in eerste instantie aan om hem terug te brengen.
Hij is helemaal geweldig kwa karakter dus wilde hem niet terug brengen vanwege zijn slechte voeten die dus veroorzaakt zijn door de cyteks.
Ik kan alleen niet goed uitleggen wat er precies fout is gegaan maar ga het proberen. Hij staat veelste hoog het lijken wel klompvoetjes. De teen is er helemaal af en de zijkanten aan de achterkant zijn veelste lang gelaten. Tijdens het lopen merk je ook dat hij zijn voeten niet snel genoeg weg krijgt. Volgens mijn smid komt het wel goed. Maat dat heeft veel tijd nodig.
AnneOmie schreef:felicity schreef:Ik heb niet zo'n positieve ervaring met cyteks. Mijn paard had cytek ijzers. Ik kocht hem toen ze er net af waren.
En na 4weken is hij naar mijn eigen smid gegaan. Die schrok zich helemaal te pletter. En raadde mij in eerste instantie aan om hem terug te brengen.
Hij is helemaal geweldig kwa karakter dus wilde hem niet terug brengen vanwege zijn slechte voeten die dus veroorzaakt zijn door de cyteks.
Ik kan alleen niet goed uitleggen wat er precies fout is gegaan maar ga het proberen. Hij staat veelste hoog het lijken wel klompvoetjes. De teen is er helemaal af en de zijkanten aan de achterkant zijn veelste lang gelaten. Tijdens het lopen merk je ook dat hij zijn voeten niet snel genoeg weg krijgt. Volgens mijn smid komt het wel goed. Maat dat heeft veel tijd nodig.
Bij mijn paard precies hetzelfde! Omar heeft 8 maanden op cytek gestaand en is daardoor ook vast gaan zitten in zijn rug/schoft en scheef gaan staan, van de ene blessure in de andere tot we er in Bodegraven achter kwamen dat hij hele erg pijn in zijn voeten had door de cytek. De smid in Bodegraven schrok zich helemaal rot toen hij Omar's voeten zag, de wanden waren weg, bij mijn paard ook de hielen/verzenen en hij had ook soort van klompvoetjes. Omar stond rondom op cytek en zijn voorvoeten waren er het ergst aan toe.
Voor mij echt nooit meer cytek en kan het iedereen echt ten zeerste afraden!
Omar staat nu op een soort van equilibrium beslag (warm beslagen) zodat hij makkelijk naar alle kanten toe kan afrollen, hij is een beetje een toontreder.
Met cytek wordt de voet aan het ijzer aangepast en niet het ijzer aan de voet! Het gaat nog wel een jaar duren volgens mijn nieuwe stal smid voor Omar weer een beetje normale voeten heeft met goeden verzenen.
Als ik jou was zou ik maar eens contact opnemen met Bodegraven en hen vragen naar hun ervaringen met Cytek!! Ik denk niet dat ze vrolijk zullen reageren
SpikyBlue schreef:Heel grof gezegd, snap ik niet zo goed wáárom een -zichzelf en zijn/haar vak respecterend- hoefsmid achter Cytek staat, en het aanbrengt op levende paarden.
Het is niet persoonlijk bedoeld en ik zal er wel commentaar op krijgen, mag, maar dit is slechts mijn bescheiden mening.
SpikyBlue schreef:Heel grof gezegd, snap ik niet zo goed wáárom een -zichzelf en zijn/haar vak respecterend- hoefsmid achter Cytek staat, en het aanbrengt op levende paarden.
Het is niet persoonlijk bedoeld en ik zal er wel commentaar op krijgen, mag, maar dit is slechts mijn bescheiden mening.