Cytek en Equi Librium hoefijzers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maxielover

Cytek en Equi Librium hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 21:54

Hallo,

ik ga mijn 15-jarige Haflinger komende di. laten beslaan (alleen de voorbenen) met Cytek beslag, door hoefsmid Kees van Bijnen uit Brabant.

Bij Max (zo heet mijn paard) is ong. 3½ jaar geleden geconstateerd in de kliniek Hofland in Bodegraven dat hij een lichte beschadiging heeft aan het sesambeentje, linksvoor. Toen heeft hij een hele tijd rust gehad en is het voor zo ver dat kan, genezen. Zo nu en dan heeft hij een periode dat hij licht onregelmatig loopt, echt kreupel is het niet te noemen maar dan is hij niet helemaal rad. Max staat altijd voor op ijzers en achter niet, hij heeft tot nu toe altijd normale hoefijzers gehad en de laatste tijd had hij een zooltje met silliconen eronder, dat heeft een dempende werking op de benen tijdens het lopen. Omdat ik zelf niet echt verschil hiermee gemerkt heb en ik vind dat Max nog steeds erg kort in het voorbeen is, wil ik eens gaan proberen of cytek hierbij kan helpen.
Vanwege zijn beenprobleem spring ik niet meer met Max, en ik let ook altijd goed op wat voor soort bodem hij loopt en of de mate van het werk niet te zwaar is voor hem. Mijn instructrice houdt hier ook goed rekening mee. Ik rij met name lekker recreatief met hem door het bos, duin en strand.

Het zal waarschijnlijk net zoals met natuurlijk bekappen e.d o zijn dat er groepen zijn die cytek helemaal geweldig vinden, en groepen die er tegen zijn. Ik hoop dat er hier geen vervelende discussies of ruzies daarover ontstaan, maar dat iedereen zijn ervaringen over cytek kan vertellen want dat is ook de reden van dit topic.

Waar ik ook iets over hoorde, is het Equi Librium hoefijzer. Hier weet ik niet zo veel van, dus het zou leuk zijn als daarover ook nog wat verteld kan worden.

Groetjes Anne-Sophie

SpikyBlue

Re: Cytek en Equi Librium hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:28

Als je een dempende werking wilt hebben, zou ik niet voor Cytek kiezen. Heb je je er een beetje in verdiept van te voren?
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/Fra ... beslag.htm
[BEH] Cytek ijzers
Typ eens Cytek in op de zoekfunctie...
http://www.paardenbenen.nl/Welkom.html (de site van Cytek zelf).

Kies niet een ijzer omdat het 'in' is, maar verdiep jezelf er goed in voordat je zo'n rigoureuze beslissing maakt voor je paard. Overleg met een goede hoefsmid, of vraag een second opinion op een gerenommeerde paardenkliniek.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:35

Mijn merrie is toontreder en staat op de EquiLibrium ijzers; dit zijn "gewone" ijzers maar met een ingebouwde opzet, niet alleen van voren maar ook meer naar de zijkant waardoor het paard gemakkelijker over de toon rolt. Ook als ze dit niet helemaal recht doen zoals die van mij.
Het nadeel van Cytek vind ik dat het de hoeven een maat kleiner maakt, ze liggen mij veel te ver onder de zool i.p.v. onder de wand. Dat doet me denken aan de Chinese vrouwen van vroeger, die samengebonden voetjes hadden omdat kleine voetjes "in" was.
En inderdaad, vraag eerst eens aan een paar smeden of bel een goede paardenkliniek en vraag advies. Wat voor ijzer je ook kiest, het moet bij JOUW paard passen!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 14:15

Ik heb goede ervaringen met de EquiLibrium ijzers. Mijn paard had ze ook en ze rollen lekekr makkelijk af dat helpt wel iets. Het is een beetje hetzelfde als het breakover beslag van Rob van Nassau (dat is tevens waar de site hoofcare van is) Het sorgt dat de voet veel makkelijker afrolt maar het dempt niet. Je zou een EquiLibrium ijzer met een zooltje kunnen overwegen. Maar laat je adviseren door de deskundigen dat lijkt me het wijst

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:12

Ik heb niet zo'n positieve ervaring met cyteks. Mijn paard had cytek ijzers. Ik kocht hem toen ze er net af waren.
En na 4weken is hij naar mijn eigen smid gegaan. Die schrok zich helemaal te pletter. En raadde mij in eerste instantie aan om hem terug te brengen.
Hij is helemaal geweldig kwa karakter dus wilde hem niet terug brengen vanwege zijn slechte voeten die dus veroorzaakt zijn door de cyteks.
Ik kan alleen niet goed uitleggen wat er precies fout is gegaan maar ga het proberen. Hij staat veelste hoog het lijken wel klompvoetjes. De teen is er helemaal af en de zijkanten aan de achterkant zijn veelste lang gelaten. Tijdens het lopen merk je ook dat hij zijn voeten niet snel genoeg weg krijgt. Volgens mijn smid komt het wel goed. Maat dat heeft veel tijd nodig.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:59

Ik had nog nooit van cytek gehoord tot ik op mijn huidige stal kwam te staan, het andere beslag ken ik nog steeds niet.
Maar op de stal waar ik sta staan veel paarden op cytek en twee van deze paarden liepen slecht op gewoon beslag en nu veel beter er is ook een fjord geweest die er niet zo goed liep en bij deze is het weer weg gehaald.
De eerste keer dat ik het zag bij een van de paarden daar schrok ik, ik dacht dat het paard helemaal verkeerd beslagen was.
Maar dit bleek zo te horen.
Toen ik een keer ben gaan kijken toen de smid ze eronder zetten vond ik het helemaal niks.
En toch staan er bij ons op stal een stuk of 5 paarden met dit beslag die er super mee lopen.
Ik weet niet of ik het voor mijn paard zou gebruiken, sta er niet 100% achter.
Ook omdat de teen helemaal weg wordt geraspt en het ijzer in feite heel ver naar achter op de voet wordt geplaatst.
Ik dacht dat hier veel problemen door ontstonden met ijzers aftrappen etc.
Maar niks is minder waar, zelden dat er een van die ijzers onderuit valt en ook omdat de nagels naar mijn idee ver naar onder zitten dacht ik dat deze paarden veel last hadden van gescheurde hoeven ook dat is niet waar.
1 van de paarden had altijd last van brokkelhoeven en de hoeven scheurde en het ijzer viel er onderuit, tot hij op cytek stond sindsdien gaat het prima.
Ik denk dat er best paarden zijn die hier goed op lopen maar ik denk niet dat je ieder willekeurig paard op dit beslag kunt zetten.
Ik weet zelf ook nog niet goed wat ik ervan moet denken, ergens staat het me niet aan en toch zie ik bij ons veel goede resultaten.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:08

felicity schreef:
Ik heb niet zo'n positieve ervaring met cyteks. Mijn paard had cytek ijzers. Ik kocht hem toen ze er net af waren.
En na 4weken is hij naar mijn eigen smid gegaan. Die schrok zich helemaal te pletter. En raadde mij in eerste instantie aan om hem terug te brengen.
Hij is helemaal geweldig kwa karakter dus wilde hem niet terug brengen vanwege zijn slechte voeten die dus veroorzaakt zijn door de cyteks.
Ik kan alleen niet goed uitleggen wat er precies fout is gegaan maar ga het proberen. Hij staat veelste hoog het lijken wel klompvoetjes. De teen is er helemaal af en de zijkanten aan de achterkant zijn veelste lang gelaten. Tijdens het lopen merk je ook dat hij zijn voeten niet snel genoeg weg krijgt. Volgens mijn smid komt het wel goed. Maat dat heeft veel tijd nodig.

Bij mijn paard precies hetzelfde! Omar heeft 8 maanden op cytek gestaand en is daardoor ook vast gaan zitten in zijn rug/schoft en scheef gaan staan, van de ene blessure in de andere tot we er in Bodegraven achter kwamen dat hij hele erg pijn in zijn voeten had door de cytek. De smid in Bodegraven schrok zich helemaal rot toen hij Omar's voeten zag, de wanden waren weg, bij mijn paard ook de hielen/verzenen en hij had ook soort van klompvoetjes. Omar stond rondom op cytek en zijn voorvoeten waren er het ergst aan toe.

Voor mij echt nooit meer cytek en kan het iedereen echt ten zeerste afraden!

Omar staat nu op een soort van equilibrium beslag (warm beslagen) zodat hij makkelijk naar alle kanten toe kan afrollen, hij is een beetje een toontreder.

Met cytek wordt de voet aan het ijzer aangepast en niet het ijzer aan de voet! Het gaat nog wel een jaar duren volgens mijn nieuwe stal smid voor Omar weer een beetje normale voeten heeft met goeden verzenen.

Als ik jou was zou ik maar eens contact opnemen met Bodegraven en hen vragen naar hun ervaringen met Cytek!! Ik denk niet dat ze vrolijk zullen reageren

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:45

AnneOmie schreef:
felicity schreef:

Bij mijn paard precies hetzelfde! Omar heeft 8 maanden op cytek gestaand en is daardoor ook vast gaan zitten in zijn rug/schoft en scheef gaan staan, van de ene blessure in de andere tot we er in Bodegraven achter kwamen dat hij hele erg pijn in zijn voeten had door de cytek. De smid in Bodegraven schrok zich helemaal rot toen hij Omar's voeten zag, de wanden waren weg, bij mijn paard ook de hielen/verzenen en hij had ook soort van klompvoetjes. Omar stond rondom op cytek en zijn voorvoeten waren er het ergst aan toe.

Voor mij echt nooit meer cytek en kan het iedereen echt ten zeerste afraden!

Omar staat nu op een soort van equilibrium beslag (warm beslagen) zodat hij makkelijk naar alle kanten toe kan afrollen, hij is een beetje een toontreder.

Met cytek wordt de voet aan het ijzer aangepast en niet het ijzer aan de voet! Het gaat nog wel een jaar duren volgens mijn nieuwe stal smid voor Omar weer een beetje normale voeten heeft met goeden verzenen.

Als ik jou was zou ik maar eens contact opnemen met Bodegraven en hen vragen naar hun ervaringen met Cytek!! Ik denk niet dat ze vrolijk zullen reageren

Hier schrik ik dan weer van en bevestigd mijn gedachten dat het niet goed is.
Maar als je op een stal staat en veel paarden lopen ermee ga je twijfelen.
Ook het stuk op hoofcare is duidelijk.
Alleen al het feit dat de hoef aan het ijzer wordt aangepast en niet andersom zegt toch eigenlijk al genoeg.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:18

Ik ken nog meer verhalen over cytek die allemaal slecht zijn afgelopen! Paarden met hele zere voeten en maandelange blessures, van ene blessure in andere gaan etc. In het begin, toen mijn paard er net op stond dacht ik ook dat het overdreven was dat mensen het dierenmishandeling noemen, maar nu vind ik dat ook!! Had ik toen maar geluisterd naar het ' waar rook is is vuur' verhaal!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:22

Dan ben ik eens benieuwd of bij ons op stal daar ook problemen mee gaan ontstaan.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 21:58

Max staat sinds gisteren op cytek ijzers voor. Gisteren heb ik hem alleen los gegooid en gewandeld, zodat hij even kon wennen aan zijn nieuwe schoenen. Vandaag ben ik voor het eerst met hem gaan rijden in de bak, zodat hij op een vlakke ondergrond loopt en dan kan ik zelf ook het beste voelen en beoordelen hoe hij loopt. Ik vond zelf dat hij lekker ruim liep (en dat is lang niet altijd zo) en hij is niet 1x gestruikeld, wat vroeger regelmatig gebeurde. Tot nu toe heb ik er alleen nog maar positieve dingen van gezien bij hem, en ben ik tevreden. Maar ik (en mijn instructrice) blijf uiteraard goed in de gaten houden of dit zo blijft, en mochten er blessures ontstaan waarvan ik denk dat dit beslag de oorzaak is dan gaat hij er natuurlijk meteen weer af. Maar ik vind het tot nu toe prima gaan dus als dat zo blijft mag hij hier lekker op blijven lopen. Wat ik me trouwens wel afvraag, is welke hoefsmeden de mensen hadden die wel slechte ervaringen hebben met cytek. Max wordt nu bekapt en beslagen door Kees van Bijnen, uit Brabant.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 22:43

Heel grof gezegd, snap ik niet zo goed wáárom een -zichzelf en zijn/haar vak respecterend- hoefsmid achter Cytek staat, en het aanbrengt op levende paarden.

Het is niet persoonlijk bedoeld en ik zal er wel commentaar op krijgen, mag, maar dit is slechts mijn bescheiden mening.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 22:50

SpikyBlue schreef:
Heel grof gezegd, snap ik niet zo goed wáárom een -zichzelf en zijn/haar vak respecterend- hoefsmid achter Cytek staat, en het aanbrengt op levende paarden.

Het is niet persoonlijk bedoeld en ik zal er wel commentaar op krijgen, mag, maar dit is slechts mijn bescheiden mening.

Amen..

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 22:55

Cytec nooit aan beginnen
Wat een ellende komt daarvan zeg Sigaar
lijkt in het begin goed, maar daarna........

Equi librium of Natural balance zijn een veel betere keuze
Of het allerbeste zonders ijzers Cool

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 23:02

Na wat ik daarvan gelezen heb de laatste tijd, mag iemand niet eens in de buurt van mijn paard komen met zo'n soort ijzer...Snap daarom ook niet echt dat je hem er toch mee hebt laten beslaan...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 23:08

Waarschijnlijk onwetendheid.. en een smid die goed kan l*llen...

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 23:10

Zonde... Die smid zal er wel grof aan verdienen, of die is ook niet jofel.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 23:23

Mijn haflinger heeft ook cytek ijzers gehad.. Grootste vergissing die ik ooit begaan heb! ze had al van die stijle hoeven en die zijn nu nóg erger!

absoluut een afrader hoor!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:32

Cytek geeft in eerste instantie verlichting aan paardenhoef die over het algemeen iets mankeert.
Zo gaf het 1 van mijn paarden met ernstige HKO en atrose verlichting.
Nu lag het Cytek-ijzertje er wel volgens de RIM-methode (traditionele methode) onder voor zover als mogelijk was.

Na 6 tot 12 maanden gaat een paard echter zijn evenwicht verliezen omdat het hoefje gaat vervormen in negatieve zin (!!!) op een Cytek.
De afrol ligt veels te ver naar achteren.
In het begin vangt een paard dat nog op, maar gaande weg... zodra de misvorming grotere vormen aanneemt... zal een paard gaan lopen als een hackney-achtig paardje.

En dat is het probleem van Cytek. In eerste instantie lijkt het verlichting te brengen, maar gaande weg misvormt Cytek de paardenhoef met alle gevolgen van dien.

De welkome verlichting die Cytek in eerste instantie brengt, is ook heel goed te bereiken met bijvoorbeeld een zooltje.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:16

SpikyBlue schreef:

Ik ben het helemaal met je eens!!!!!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:39

Ik ben het in deze ook helemaal eens met SpikyBlue. Ik heb deze ijzers laatst bij een paard er onder vandaan gehaald (zaten er net een paar weken onder), maar paard liep verre van fijn en kon er niet eens echt netjes een normaal ijzer 100% naar mijn zin onder krijgen zo erg dat de boel vervormd/misvormd was.

beesteboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:55

hallo allemaal,
Mijn paard staat wel op Cytek en ben er hartsikke tevreden over.
Ze valt niet meer over d'r eigen voeten en rolt beter af.
Ze staat al zeker een jaar op Cytek en heb geen problemen gehad.
wou ik ff laten weten Go jij! Go jij! liefs en succes

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:10

Oh en ben je je speciaal op bokt komen aanmelden om dat even te vertellen Beesteboel Verward *LOL*

Ik wens je heel veel succes met je paard en de cytek Knipoog Hoop voor jou dat het bij jullie wel goed afloopt.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:16

Mij is altijd verteld dat het ijzer aangepast wordt aan de hoef, maar bij die cyteks wordt de hoef aan ijzer aangepast. Dat lijkt me echt niet de bedoeling.

Mijn paard staat op breakover ijzers en daar ben ik erg over te spreken.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:19

Bij cytek wordt inderdaad de hoef aan het ijzer aangepast!! Je wil niet weten hoe zo'n hoef er op een gegeven moment uitziet Boos! Mijn paard heeft er 8 maanden opgestaan en is er nu zo'n 13 weken vanaf gelukkig. Het gaat een jaar duren voor zijn hoeven weer helemaal gezond zijn!

Mijn paard staat nu ook op een soort van breakover ijzer Lachen