Conditie opbouwen: veel zweten goed of slecht teken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annesneisje

Conditie opbouwen: veel zweten goed of slecht teken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 19:56

Haai,

Sedert enkele weken heb ik twee minipaardjes waarmee ik wandelingen wil kunnen maken van 10 tot 15 km.

Ik ben een tijd terug begonnen met een wandeling van 1 km. Elke week gaan we 2 tot 3 keer wandelen, de week daarna komt er een kilometer bij. We stappen altijd eerst een flink stuk, daarna wissel ik draven en zelfs een traag galopje af met stappen. De laatste kilometer is ook altijd een gezapig stapje.

Vandaag hebben we voor het eerst vijf kilometer afgelegd en het is mij opgevallen dat de paardjes erg gezweet hebben, wat voorheen minder het geval was. Nu waren ze beiden echt nat aan de borst en onder de buik en tussen de achterbenen.

Betekent het feit dat ze zo hard gezweet hebben dat ik te hard van stapel ben gelopen of is het juist goed (dat ze dan misschien eindelijk eens echt 'gewerkt' hebben)? Ben ik goed bezig met conditie opbouw? Of zou ik ze aan het overvragen zijn?

Lynn_Nikita

Re: Conditie opbouwen: veel zweten goed of slecht teken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:57

het begint kouder te worden, en dan hebben d emeeste paarden een dikkere vacht
kan best dat ze daardoor eerder bezweet zijn

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 20:03

Ze zitten wel al goed in hun wintervacht. Dus dan is dat normaal eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:04

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:07

Ja, het is normaal dat ze erg zweten doordat er veel van ze gevraagt worden en een dikke wintervacht hebben. Daarbij is zweten zelf niet verkeerd.

Let daar wel even goed op en stap ze goed droog. Dus zorg er voor dat je de laatste 15-20 min. goed gaat stappen dat ze droog zijn.

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 07:55

als je zeker wilt weten of je de conditie ana het trainen bent, zul je een hartslagmeter om kunnen doen.
dan train je op hartslag en dat is een duidleijk meetinstrument om te zien wat je aan het trainen bent.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:02

Dit is normaal bij deze hoge temperaturen. Let maar op als het straks kouder wordt dan zweten ze veel minder, ook al loop je steeds langer.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:04

sommige paarden zweten altijd - andere nooit. Net als mensen...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:02

Het kan ook stress zijn. Wij waren laatst in het bos met vaderpaard en zoonlief. Vaderpaard vindt alles prima en kijkt nergens meer echt van op (behalve schapen, lévensgevaarlijk Clown ). Zoonlief vindt echter alles nog spannend en geweldig.

Zoontje kwam drijfnat het bos uit, zweet droop van z'n oren. Pa was nog kurkdroog. ROFL En om nou te zeggen dat we heel veel hadden gedaan, neuh. Haha!

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 21:59

Ik denk niet dat het stress is, hoor. Ze hebben een vrolijke, geïnteresseerde en vriendelijke blik in hun ogen en zijn volgzaam, ook bij enge dingen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:02

Ik geloof dat de temperatuur vandaag ook behoorlijk hoog was. lekker warm dus en als ze al een beetje wintervacht hebben, zweten ze dus wat sneller. Dus kijk ook naar de omstandigheden.

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 22:10

Ok, ben blij dat te horen. Morgen maken we weer een mooie wandeling in het bos.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:01

Ik denk eerderfd dat het komt omdast de temperatuur de laatste dagen erg omhoog is gegaan, allepaarden hebben er dan last van omdat de meeste al voor een gedeelte wat wintervacht hebben onmtwikkeld

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:21

Zweten is geen goede graadmeter voor conditie. Een hartslagmeter wel.

Dearntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:58

en als ze veel zweten laat ze daarna aub goed drinken ik zie zo vaak mensen die hun paard laten zweten en dan nog even een half uur in de stapmolen dan nog ff half uur poetsen en dan eindelijk na 2 uur totaal mag het paard drinken....

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 07:50

Dat drinken is hier geen probleem, na de wandeling kunnen ze direct drinken als ze dat willen. Maar meestal rennen ze snel naar de wei om te beginnen grazen!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:14

Zweten is alleen maar een teken dat ze het warm hebben. Meer niet. Over conditie zegt het geen fluit. Anders zouden al die topsporters geen druppel meer mogen zweten Clown

amber1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 23:06

Hallo,
Als het paardje super nat is. dat is natuurlijk niet goed maar als ze gewoon een zweet dat heb je met dit weer.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:14

hou er rekening mee dat ze het niet te warm krijgen en niet oververhitten. bij zwaarder of langduriger werk kan de overtollige warmte erg concomfortabel zijn voor een paard. een paard is nl niet gemaakt om warmte af te geven maar om het binnen de vacht vast te houden. dat wil niet zeggen dat ze geen warmte kwijtkunnen (anders zouden ze ook niet zweten) maar wel dat ze oververhit kunnen raken en het erg oncomfortabel kunnen hebben wanneer ze aan het werk moeten met een dikke wintervacht bij temperaturen die hoger liggen dan waarop de vacht is ingesteld.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:39

Dearntje schreef:
en als ze veel zweten laat ze daarna aub goed drinken ik zie zo vaak mensen die hun paard laten zweten en dan nog even een half uur in de stapmolen dan nog ff half uur poetsen en dan eindelijk na 2 uur totaal mag het paard drinken....

Op zich helemaal niet zo erg hoor. Paarden kunnen heel goed leven op enkele malen drinken per dag. Vaak eten is nog belangrijker dan vaak drinken. (Ja, ook daarin is een paard heel anders dan een mens Clown )
Bovendien kan het drinken van veel koud water meteen na inspanning koliek veroorzaken.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:16

zowiezo moet je oppassen om bezweten paarden ineens veel te laten drinken. Kan koliek veroorzaken, of koud zweet kan uitbreken.

Gewoon zorgen dat ze genoeg op adem en droger zijn. Vb zweetmes en dekentje.
en dan geef je ze mss een stukja appel of wortel en derna laat je ze drinken of iets eten.
Maar zweten ansich is niet verkeerd, zeker niet met wintervacht en tijd van het jaar

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:03

ik geef mijn paarden na het werk altijd wel de gelegenheid om te drinken. als zij erg nat zijn of überhaupt gezweet hebben zet ik ze water voor waar het koude vanaf is, bijna lauw zeg maar. op die manier kan je koliek e.d. door een te grote plons koud water vermijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:05

Zweten is goed, alle afvalstoffen verlaten het lichaam dmv zweten. Het is vocht wat het lichaam kwijt moet, als het erin blijft is dat niet gezond. Net als bij mensen. Als het paard erg gezweet heeft moet het idd de kans krijgen om te drinken om weer 'bij te tanken'. Maar ineens een grote hoeveelheid koud water is niet goed, daar kunnen ze koliek van krijgen.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:09

Het is niet vocht wat het lichaam kwijt moet het is warmte wat het lichaam kwijt moet Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:11

sjakie schreef:
Het is niet vocht wat het lichaam kwijt moet het is warmte wat het lichaam kwijt moet Knipoog

Ook ja, maar het vocht is een afvalstof wat het lichaam kwijt moet Lachen Daarom voelen mensen zich ook goed na intensief sporten.