[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:40

Poe, wat spannend. Lijkt me kapot eng om een ander er aan te laten in dit stadium. Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:48

Ik heb op dit moment zoiets van iedereen is beter dan dat er niks gebeurd met zn hoefjes nu. Als de smid van de kliniek dan wel komt voor mn andere paard kan ik hem altijd nog de shet laten controleren, maar hij staat nu al een week onbehandeld (enkel bute) te wachten dus er moet echt iemand voor komen nu.. -O-

Rizette
Berichten: 4373
Geregistreerd: 11-06-09

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:28

Gewoon weer bellen en roepen om hulp kan toch geen kwaad?

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:52

Ik zou er inderdaad even achteraan bellen. Wel enorm balen. Was Sed al eerder bevangen geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 10:28

In mei dit jaar voor het eerst, Sedje is al jaren PPID-patiënt en helaas is dat ook de oorzaak van de bevangenheid. Hij is echt keurig op gewicht, en het is nu gekomen toen ik probeerde de cushing-medicatie wat te minderen voor de winter (normaliter lukt dat). Ga ik niet meer doen dus, ik voel me zo schuldig! -O-

Zo liep hij gisteravond. Hij krijgt nog steeds 2x daags 1/2 zakje bute (durf nog niet minder te geven want vind hem nog steeds eigenlijk te slecht lopen) en is dus ook al een week op de smid aan het wachten.. Morgen komt er 1 uit Limburg (!!) terwijl wij zelf vlak bij [plaatsnaam] (Overijssel) zitten!


lauret
Berichten: 395
Geregistreerd: 28-08-07

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 14:30

Ik meld me helaas ook hier.. Sinds een goede twee weken is mijn 2 jarige Shetland merrie bevangen. De oorzaak is onbekend, we denken door een te dunne zool. Ze mag voor het mooie iets afvallen maar echt te dik is ze niet. Ze staat sinds twee weken op de buut. Hoefschoenen gekocht waarna het super goed leek te gaan. Helaas vanaf vorige week vrijdag weer een mega terugslag en nu loopt ze al een week niet/nauwelijks op een half zakje buut. Heb ook niet het idee dat het iets doet, maar durf ook niet minder te geven. Foto's zijn vorige week dinsdag gemaakt en voor was er een minuscule kanteling te zien voor, maar eigenlijk niet noemenswaardig. Echter blijft pony lief ontzettend slecht lopen. Er is al twee keer bloed af genomen om te kijken of ze niet spierbevangen is, dit is gelukkig niet zo maar zo loopt ze dus wel. Ze krijgt nu sinds 3 dagen NAF laminaze.
Sinds gister heeft ze klompjes. De dierenarts vond het raar dat, met de mate van kanteling, ze zo ontzettend slecht loopt en de prognose is gereserveerd doordat ze ondanks de buut niet opknapt... Wat een mega rot ziekte is die hoefbevangenheid. Heb er gelukkig nog niet eerder mee te maken gehad en ben juist altijd zo ontzettend voorzichtig..
Hebben jullie ook wel eens meegemaakt dat het langere tijd duurt voordat je paard/pony opknapte/beter begon te lopen?

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:07

Ik zou de bute ophogen, een half zakje per dag is niet echt veel.
Hier een paard wat met pieken en dalen hb is. Heel vervelend hoor.

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:10

Lauret, mijn pony staat nu meer dan 3 weken bevangen. Hij heeft afgelopen maandag speciaal beslag gekregen en sindsdien loopt hij een stuk meer, wel ongemakkelijk omdat het 20 jaar geleden is op ijzers, maar hij loopt wel een stuk meer en dat zegt voor mij al dat het lopen minder pijnlijk is. Zijn hoefbeen is wel overduidelijk gekanteld en ingezakt en heeft een dunne zool. Gewoon doorzetten, bevangenheid kan best een tijdje aanhouden, maar het is nav je rx foto’s geen acute hb, dus goed volhouden.

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:11

Shanna wat balen dat hy weer bevangen is, zie hem in het filmpje op het harde lopen, heb je geen mogelijkheid hem op zachte ondergrond te laten lopen? eventueel zand neerleggen of een pad van stalstrooisel/mest? hoefschoenen aan of iets?

Lauret heb je een idee waarom je merrie zo'n terugval heeft? krijgt ze ook een bloedverdunner zoals ascal? wat bedoel je met klompjes?
half zakje bute per dag, hoeveel kreeg ze in het begin? heb je het misschien wat te snel afgebouwd? zou als het lukt de bute verdelen over 2x per dag, zodat je de spiegel op peil houdt. mag je haar niet meer Bute geven van de DA tijdelijk? is belangrijk dat ze beweegt/loopt voor de bloedsomloop.

lauret
Berichten: 395
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:51

@ Ipsilonka en Lique68. Ze weegt maar 100 kg en een heel zakje buut is voor een paard van 600 kg. Een half zakje zou dus voor ons 300 kg moeten zijn. Ze heeft de eerste week wel een heel zakje gehad maar volgens de dierenarts is dat voor een mini erg veel. Ik denk idd dat ik het te snel heb afgebouwd toen het goed ging.... Ze krijgt dus nu tweemaal daags een kwart zakje. Maar ik met na zo'n 10 uur dat ze er al doorheen komt. Ik zou willen dat ze zo zou lopen als de shetlander van Shanna, zo slecht loopt ze.
Met klompjes bedoel ik, zo heet dat volgens de hoefsmid, echt hout onder der hoeven wat een bepaalde bolling heeft zodat ze der teen niet belast. Volgens de hoefsmid en dierenarts mag ze komende week eigenlijk niet lopen. Dit omdat er teveel beweeglijkheid zit op die lamellen wat enorm pijnlijk is. Ze stond altijd dag en nacht buiten met een schuilstal. deze hebben wij nu groter gemaakt met een uitloopje met rubberen tegels zodat zeg toch buiten kan staan maar niet teveel kan lopen.

@batlow, bedankt voor je verhaal. Volgens de dierenarts is het negatief dat ze na 2 weken buut nog zo enorm slecht loopt en daardoor moest ik er rekening mee houden dat het wel is nooit meer over kon gaan. Het is ook zo enorm zielig om te zien.

Dit is hoe ze 5 december liep https://youtu.be/LwVsm99LBHA

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 16:17

Die van mij liep 2 weken geleden ook net zo slecht! Het is ook niet om aan te zien! Heb je de rx foto’s zelf ook? Is er geen speciaal beslag aangeraden? Daardoor gaat je pony meer op de achterkant lopen waardoor de voorkant ontlast wordt. Ik wil je best een filmpje laten zien van mijn pony, en hoe hij nu loopt met beslag. Ik upload niet, kan evt via app sturen als je zou willen.

lauret
Berichten: 395
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 16:31

Batlow schreef:
Die van mij liep 2 weken geleden ook net zo slecht! Het is ook niet om aan te zien! Heb je de rx foto’s zelf ook? Is er geen speciaal beslag aangeraden? Daardoor gaat je pony meer op de achterkant lopen waardoor de voorkant ontlast wordt. Ik wil je best een filmpje laten zien van mijn pony, en hoe hij nu loopt met beslag. Ik upload niet, kan evt via app sturen als je zou willen.


Ze heeft dus nu speciaal beslag. Ik zou graag een filmpje willen zien, ik stuur je en pb.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 16:33

Hoe lang staat ze daar al op? Soms moeten ze wennen

lauret
Berichten: 395
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 16:41

capopjekop schreef:
Hoe lang staat ze daar al op? Soms moeten ze wennen


Sinds gistermiddag. Ze loopt nu niet meer zo mega kreupel Maar vnl enorm stijf en kleine pasjes. Binnen een week zou je echt verschil moeten zien.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 16:59

Dan moet je je niet teveel zorgen maken. Het heeft even tijd nodig. Grietje heeft toen bijna 3 weken moeten wennen

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 00:48

Lauret als ik het goed begrijp noem je die klompjes van hout speciaal beslag? of is er na die klompjes speciaal beslag onder gegaan?
heb er zelf nooit van gehoord hout als beslag. ze loopt niet best maar ze beweegt wel uit zichzelf op het filmpje, ik vind het er niet zo slecht uitzien hoe ze loopt om het zo negatief in te zien hoor.

mijn paard kreeg 2x2 zakjes bute op een dag met haar 600 kg de eerste twee dagen, daarna 2 zakjes per dag een aantal dagen en zo verder afbouwend.

lauret
Berichten: 395
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 20:33

lique68 schreef:
Lauret als ik het goed begrijp noem je die klompjes van hout speciaal beslag? of is er na die klompjes speciaal beslag onder gegaan?
heb er zelf nooit van gehoord hout als beslag. ze loopt niet best maar ze beweegt wel uit zichzelf op het filmpje, ik vind het er niet zo slecht uitzien hoe ze loopt om het zo negatief in te zien hoor.

mijn paard kreeg 2x2 zakjes bute op een dag met haar 600 kg de eerste twee dagen, daarna 2 zakjes per dag een aantal dagen en zo verder afbouwend.


Die houtenklompjes is speciaal beslag. Daardoor ontlast ze der teen en kan ze beter afwikkelen.
Ze loopt nu iets beter. Wel nog steeds kort maar niet meer zo kreupel, gelukkig. Vandaag maar de buitenstal wat groter gemaakt met een uitloopje. Zodat ze wel buiten staat maar wel droog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 13:41

Ik ben ook weer even terug in dit topic. Gelukkig niet omdat mijn pony weer hb is, maar ik heb even een vraag.

Allereerst sterkte voor iedereen met bevangen en opnieuw bevangen dieren :(:) .

Mijn pony haalde ik in okt 2017, acuut bevangen (op 4 benen) van het land. Uiteraard meteen in de paddock gezet, bute, hooi, hoefsmid, dierenarts laten komen en röntgenfoto's laten maken. De foto's zagen er niet dramatisch uit. Links en rechtsvoor een minimale kanteling waarbij links iets erger was dan rechts. Na een paar maanden knapte hij langzaam op en uiteindelijk weer helemaal prima. Dit voorjaar en de zomer heeft hij hele dagen op het gras gelopen (wel langzaam opgebouwd) met grasmasker en strookbegrazing. In de nacht gaan ze op de paddock met onbeperkt hooi.

Hij heeft geen enkel moment een terugval gehad.
Op dit moment lopen ze nog steeds op het land, mijn pony is deze zomer goed afgevallen (hij was mega-vet), maar ik vind hem nu eerlijk gezegd een beetje "schraal" worden. Hij heeft nog steeds zijn masker om als hij op het land loopt. Ze lopen met zijn drietjes, 2 kwpn-ers en mijn pony (1.42) op een stuk van 1.5 hectare. Er staat niet veel gras, maar het is nu natuurlijk wel "gevaarlijk" gras? Wat is wijsheid? Ik heb echt het idee dat hij overdag te weinig binnen krijgt. Er ligt ook hooi op het land, maar dat laten ze liggen.

Kan hij zonder masker op het land of moet ik iets van bietenpulp bij gaan voeren om er voor te zorgen dat hij niet slanker wordt?

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 13:59

Ik zou het risico niet nemen en idd andere oplossingen bekijken. Kun je hem niet vroeger op de paddock zetten en meer ruwvoer geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 15:11

capopjekop schreef:
Ik zou het risico niet nemen en idd andere oplossingen bekijken. Kun je hem niet vroeger op de paddock zetten en meer ruwvoer geven?

Ja ik denk dat ik dat maar ga doen. Vind het alleen vervelend dat hij de anderen dan niet meer kan zien als hij in de paddock staat.
Durf het risico eigenlijk ook niet te nemen. Ze gaan overigens ook steeds vroeger op de paddock, want ook voor de andere 2 staat er niet genoeg gras meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:47

Bij deze een update van Sedje, inmiddels is er een hoefsmid geweest, hij kon echter geen tekenen van bevangenheid vinden in de hoefjes. Ik zou echter niet weten wat het anders kan zijn, want voor mij toont Sed toch wel echt bevangen. Vorige keer had hij overigens ook geen pulsatie of warme hoefjes of verbrede witte lijn, maar waren er een paar weken later bij het bekappen toch bloeduitstortingen te zien in zn hoefjes. Ik ben er gelukkig dus wel elke keer flink optijd bij..!

Dit is hoe hij in zn stal staat;

Afbeelding

En zo liep hij gisteravond (een dag na de smid dus);


capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:55

Hmm dat is wel apart. Hoefzweren uitgesloten? Ik zou dan toch eens foto's laten maken. Dan heb je meer duidelijkheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:58

Vorige keer had Sedje ook geen warme hoefjes of pulsatie of vergrote witte lijn, maar door de bloeduitstortingen was te zien dat hij dus wel degelijk licht bevangen was, maar we waren er heel erg optijd bij.
Sed is ook niet te dik wat natuurlijk ook scheeld, hij is echt door de cushing/ PPID bevangen geraakt vrees ik..
Ik vermoed dat we er nu weer erg optijd bij zijn, maar ik vind hem nog wel erg slecht lopen op 2xd 1/2 zakje bute..

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 17:20

Als je er heel snel bij bent is het vaak in eerste instantie niet te zien is mijn ervaring. Toch pijnstilling en ontstekingsremmers geven en geen gras dan voorkom je erger. Hier ook, zag haar ipv over de bestrating rennen voorzichtig in het zachte randje lopen en op de bestrating een iets opwippende teen( op de verzenen landen) nu na 1 week bute en geen weidegang en smid niets meer van te zien, draaft weer vrolijk op het hard. Maar o wee als ik het niet direct gezien had en gehandeld had. Dus top gezien haar Shanna

vopo914

Berichten: 310
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: 't hoge noord'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 00:46

Hoi allemaal

Helaas ben ik ook weer even terug hier...
Ik heb alles beetje doorgelezen en ik vind jullie allemaal toppers
Dat mag best eens gezegd worden
Zoveel goede zorgen en geduld..waar zie je het nog

Mijn Vosje is ook weer behoorlijk bevangen
Paar weken terug had ze een hoefzweer rechtsachter..ik dacht toen nog..wat fijn dat ze van haar bevangenheid niet zoveel last heeft
Helaas staat ze inmiddels weer behoorlijk bevangen
En ik weet het even niet meer
Ze scharrelt wel wat rond maar loopt echt superslecht vooral rechtsvoor
Warme voetjes heeft ze eigenlijk niet
Ze staat nu op een half zakje buut maar ik zie eigenlijk geen verschil
Ik lees dus weer driftig mee
Het gekke is dat ze van de zachte grond last lijkt te hebben..dat was eerder niet zo dan liep ze juist beter op zachte grond
Waarom ik dit allemaal schrijf weet ik eigenlijk niet....ik zie het even somber in..
Hoe lang ga je door wanneer hou je op...zucht...